Outlander PHEV talvikäyttö

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Tuntuis, että menee suuri osa koko sähköauton ajatuksesta hiukan harakoille, jos auto haluaa pitää akkunsa aina keinolla millä hyvänsä täytenä =( Itse kävin koeajolla ennen pakkasia, ja tuntui toimivan hienosti. Mutta nämä keskustelut täällä saavat kyllä vielä harkitsemaan useampaankin kertaan tämän hankkimista.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
temgesic sanoi
Tuntuis, että menee suuri osa koko sähköauton ajatuksesta hiukan harakoille, jos auto haluaa pitää akkunsa aina keinolla millä hyvänsä täytenä =( Itse kävin koeajolla ennen pakkasia, ja tuntui toimivan hienosti. Mutta nämä keskustelut täällä saavat kyllä vielä harkitsemaan useampaankin kertaan tämän hankkimista.
Joo uskon ja niin miettisin minäkin, jos olisin tiennyt etukäteen. Ei vaan tullut mieleenkään että asiat voi olla näin huonolla tolalla.

Jos oikeasti auto kuitenkin kiinnostaa, niin suosittelisin kaikkien edun nimissä, että mahdollisimman moni omistaja tai hankintaa hatkitseva olisi yhteydessä maahantuontiin asian tiimoilta.

Olen useammassakin tilanteessa kuullut väläyteltävän outtista taksikäyttöön, jos pikalatausasemat saataisiin taksitolpille. Ei olla tätä taidettu ottaa siinäkään huomioon.
 

Wlooffy

Active Member
Liittynyt
25 Lokakuu 2006
Sijainti
Salo
Anaconda sanoi
Joo uskon ja niin miettisin minäkin, jos olisin tiennyt etukäteen. Ei vaan tullut mieleenkään että asiat voi olla näin huonolla tolalla.

Jos oikeasti auto kuitenkin kiinnostaa, niin suosittelisin kaikkien edun nimissä, että mahdollisimman moni omistaja tai hankintaa hatkitseva olisi yhteydessä maahantuontiin asian tiimoilta.

Olen useammassakin tilanteessa kuullut väläyteltävän outtista taksikäyttöön, jos pikalatausasemat saataisiin taksitolpille. Ei olla tätä taidettu ottaa siinäkään huomioon.

Saa vaan olla pitkät latauskaapelit kun meillä tampereellakin viimisen ja ensimmäisen auton välillä saattaa olla 40m eroa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Wlooffy sanoi
Saa vaan olla pitkät latauskaapelit kun meillä tampereellakin viimisen ja ensimmäisen auton välillä saattaa olla 40m eroa.

Ja kuitenkin vaikka olisi tuo 30-40m esim. Rautatieasemalla niin jono liikkuu lähes koko ajan.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Sain tietoa maahantuonnista, että sekä esilämmityksestä että EV moodin hydyntämisestä pakkaskeleillä on jätetty Mitsubishille virallinen "selvityspyyntö".
Mitään takeita aikatauluille, ratkaisuille tms. ei ole eikä tule. :-\

Mitsubishin mukaan moottorin käynnistäminen pakkasilla on suunniteltu ominaisuus jonka tarkoituksena on taata se että sitten kun moottoria tarvitaan sen öljyt jne. on lämpöiset.
Eli idea on varmaan ollut suojella moottoria siltä, että joku ajaa akut tyhjäksi js sitten runttaa kaasun pohjaan. Vähän kun karrikoi niin vastaava ongelma on ihan normaalissakin ICE autoissa. Myöskään tuo ei selitä sitä miksei sähköä oikeasti edes yritetä käyttää.
Tämä on kuulemma ollut suunnittelussa päävirstanpylväs mutta jäänyt sitten tiedotuspuolessa vähän vajaaksi kun maanhantuoja on tiedottanut myyjäliikkeitä.
Tästä voimme tulkita että korjausta asiaan ei varmaan ole kovin nopeasti tulossa.

Tässä on aika selvät kaupan purun mahdollistavat piirteet. Selvitän vielä mitä kuluttajaneuvonnalla on asiaan sanottavaan. Sen verran selvitin jo että jos uudessa autossa ilmenee 6kk sisällä virhe, esim.
  • auto ei vastaa tietoja, joita siitä on etukäteen annettu tai siitä, mitä kauppaa tehtäessä on sovittu esimerkiksi auton varusteista
  • myyjä on salannut olennaisia tietoja, jotka olisivat vaikuttaneet ostopäätökseen
, eikä virhettä saada korjattua järkevän ajan sisällä, niin kauppa voidaan purkaa.

Jos tuo ylläoleva pitää paikkansa, niin moottorin öljyn lämmittäminen lohkolämppärillä voisi auttaa asiaan. Tämän kustannuksen suorittaa kuitenkin maahantuoja, ei asiakas, siis mikäli tuosta on apua. Lisäksi tuo pitää saada toimimaan auton järjestelmien kanssa, koska kahden piuhan kikkailu ei edes onnistu normaaleilla parkkipaikoilla.

Ehdottaisin, että nyt porukalla lisäämme painetta maahantuontiin ja myyjäliikkeisiin. Se on ainut keino saada vipuvartta tähän asiaan.
Laitan tämän tiedon myös tuonne insideoutlanderin foorumille, jotta painetta tulisi myös muista maista.

Jos homma ei etene ja minulle tulee mahdollisuus purkaa kauppa, niin aion näin myös toimia. :mad:
 

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Mutta, eikö se nyt ole aika paljon niinkin, että jos ajelee pelkällä sähköllä vaikka 20 km satasen vauhtia kovassa pakkasessa niin on kyllä käymätön polttomoottori ajoviimassa umpijäässä. Sitten kun kääntyy seuraavaksi moottoritielle ja ottaa 135 mittariin niin polttomoottori joutuu heti melko täysiin töihin umpikylmänä. Ymmärrän, ettei valmistaja halua antaa takuuta tällaiseen käyttöön. Eikä siinä juuri mitään auta lohkolämmitinkään ellei ole sitä valtavan pitkää piuhaa. Viima jäähdyttää moottorin hyvin pian. Jos olisi pakko tämmöinen ongelma ratkaista, niin kai se sitten olisi ajossa käynnissä oleva Webasto-tyyppinen lämmitin (en tiedä, onko mahdollista), joka pitäisi lämpimänä sekä moottorin että kabiinin kaiken aikaa. Ja hyvin peitelty keula. Ja se softapäivitys kai myös.
Tietääkö kukaan, miten asia on ratkaistu muissa vastaavissa autoissa? Eikö ainakin Volvolla ja Porschella ole vastaavat systeemit jossain malleissa?
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Anaconda sanoi
Mitsubishin mukaan moottorin käynnistäminen pakkasilla on suunniteltu ominaisuus jonka tarkoituksena on taata se että sitten kun moottoria tarvitaan sen öljyt jne. on lämpöiset.
Eli idea on varmaan ollut suojella moottoria siltä, että joku ajaa akut tyhjäksi js sitten runttaa kaasun pohjaan. Vähän kun karrikoi niin vastaava ongelma on ihan normaalissakin ICE autoissa. Myöskään tuo ei selitä sitä miksei sähköä oikeasti edes yritetä käyttää

Ööö Hyvä selitysyritys, mutta ontuu pahasti. Sama tilanne on missä tahansa autossa, joka päräytetään käyntiin kylmänä. Itse asun 400 metrin päässä tiestä, jossa on 80km/h rajoitus ja rajoitettu näkyvyys. Esilämmitän kyllä muut autoni, mutta silti tuosta käännyttäessä joutuu usein runttaamaan kaasun pohjaan kun takaa onkin tulossa joku. Eli ihan sama tapahtuuko tuo heti startissa vai myöhemmin..

Tämä on kuulemma ollut suunnittelussa päävirstanpylväs mutta jäänyt sitten tiedotuspuolessa vähän vajaaksi kun maanhantuoja on tiedottanut myyjäliikkeitä. Tästä voimme tulkita että korjausta asiaan ei varmaan ole kovin nopeasti tulossa.

OK, he ovat siis halunneet, että moottori on koko ajan käyttövalmis, milloin kuljettaja vain sitä kaasupolkimellaan pyytää käyttöön..

Me nyt (vai minä?) haluamme, että voisimme halutessamme valita puhtaan sähkökäytön niine rajoituksineen mitä siitä seuraa... mm. 60kW maksimiteho. Jos käyttäjä tuon valitsisi esim Eco napista, niin sitten voisi sen tehdä. Ja niin ainakin minä haluaisin tapahtuvan.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
fon sanoi
Mutta, eikö se nyt ole aika paljon niinkin, että jos ajelee pelkällä sähköllä vaikka 20 km satasen vauhtia kovassa pakkasessa niin on kyllä käymätön polttomoottori ajoviimassa umpijäässä. Sitten kun kääntyy seuraavaksi moottoritielle ja ottaa 135 mittariin niin polttomoottori joutuu heti melko täysiin töihin umpikylmänä.

Minullakin se joutuu melkein heti töihin umpikylmänä asuinpaikasta johtuen. Työpaikkani on lisäksi 1 km päässä moottoritiestä, ja siitä kun lähtee käymään Helsingissä, niin aika pian se kylmä kone joutuu siinäkin töihin. Ei siinä ole mitään uutta, kunhan vain öljynpaineet on kohdallaan, ennen täyttä kuormitusta- eli puhutaan muutamista sekunneista. Kymmenenkin sekunnin viive EV ajosta konekäyttöön siirryttäessä olisi ihan hyväksyttävää (Kun se on napista valittu,) ja ohjelma voisi käynnistää moottorin väkisin tyhjäkäynnille jo kun EV matkaa olisi jäljellä vielä 3-4 km. Ei silloin kun akku on täynnä.

Jos taas tarkoitat, että kun ulkona on 20 astetta pakkasta ja ajat 100km/h, niin pakkasen purevuusindeksi onkin -39 astetta. Tuotako tarkoitat?

Eli jos ulkona on -20 ja moottori on -20, niin paljonko on tuon -20 asteisen mötikän lämpötila, kun ajetaan 100km/h (Ilmanvastuksen lämmittävää vaikutusta ei tarvitse laskea) :)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Garrett sanoi
Minullakin se joutuu melkein heti töihin umpikylmänä asuinpaikasta johtuen. Työpaikkani on lisäksi 1 km päässä moottoritiestä, ja siitä kun lähtee käymään Helsingissä, niin aika pian se kylmä kone joutuu siinäkin töihin. Ei siinä ole mitään uutta, kunhan vain öljynpaineet on kohdallaan, ennen täyttä kuormitusta- eli puhutaan muutamista sekunneista. Kymmenenkin sekunnin viive EV ajosta konekäyttöön siirryttäessä olisi ihan hyväksyttävää (Kun se on napista valittu,) ja ohjelma voisi käynnistää moottorin väkisin tyhjäkäynnille jo kun EV matkaa olisi jäljellä vielä 3-4 km. Ei silloin kun akku on täynnä.

Olen tismalleen samaa mieltä tuosta miten auton kuuluisi toimia ja valmis hyväksymään suorituskyky ja kantama puutteet pelkästään sähköllä ajettaessa. Tämä nykyinen toiminta on hätävarjelun liioittelua ja olisi pitänyt tuoda ilmi erittäin selvästi etukäteen.
About vastaava juttu olisi, jos normiauton ostajalle unohdettaisiin kertoa, että takuu umpeutuu jos autoa kuormitetaan pakkasella ennenkuin moottori on lämmin.

Otin varuiksi Deltan ja Mitsun materiaalin talteen, jos niille tulee vaikka halu muuttaa niitä jossain vaiheessa. ;)

Outlander tietopaketissa sanotaan mm. näin:
"Outlander PHEV voidaan ladata normaalista pistorasiasta. Latausaika on 4 tuntia täyteen lataukseen. (240V – 15A). Auto on mahdollista ladata myös CHAdeMO-standardin mukaisella pikalatausasemalle 30 minuutissa (80% taso). Näin autolla voi ajaa suuren osan päivittäisistä ajoista pelkällä sähköllä. Unohtunut tuosta mainita, että paitsi talvella :mad:

Ja nykyisessä myyntimateriaalissa näin:
"Mitsubishi Outlander PHEV on maailman ensimmäinen ladattava hybridi-
SUV ja ensimmäinen sarjatuotantona valmistettava nelivetoinen sähköauto.
Siinä yhdistyvät sähköautoilun ympäristöystävällisyys, Mitsubishin
huipputason neliveto-osaaminen ja monikäyttöisen kaupunkimaasturin
avarat tilat ja matkustusmukavuus.
Se tarjoaa samoja vahvuuksia kuin muutkin Outlanderit, mutta huomattavasti
pienemmin päästöin ja entistä vähemmällä polttoaineella. Innovatiivinen
Outlander PHEV vie sinut matkalle huomisen autoiluun. Aja edellä, ajattele
edellä."

Väittivät minulle nimittäin maahan tuonnissa, että luulin ostaneeni sähköauton :mad: Mutta lukeehan tuo heidänkin matskuissaan.
Vastasin tähän kyllä, että kyse ei ole siitä vaan siitä, että missään ei mainita auton olevan talvisin pelkkä normaali polttomoottoriauto, kalliimmalla hinnalla varustettuna.

Juttelin tästä asiasta myös automyyjän kanssa ja hän sanoi ettei kyseistä asiaa ole mainittu yhdessäkään koulutustilaisuudessa.
Autoliikkeen kanta oli että kauppaa ei pureta, koska auto ei ole enää uusi ??? Koita nyt sitten keskustella noiden kanssa asiallisesti.

Huomenna soitan Kuluttajaneuvontaan ja kehotan muita tekemään samoin.
 

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Garrett sanoi
Jos taas tarkoitat, että kun ulkona on 20 astetta pakkasta ja ajat 100km/h, niin pakkasen purevuusindeksi onkin -39 astetta. Tuotako tarkoitat?

Eli jos ulkona on -20 ja moottori on -20, niin paljonko on tuon -20 asteisen mötikän lämpötila, kun ajetaan 100km/h (Ilmanvastuksen lämmittävää vaikutusta ei tarvitse laskea) :)

Ei kai se sen kylmemmäksi mötikkä muutu kuin ilma, mutta jos välillä käykin lämpimäksi tai muuten on vanhaa lämpöä niin ajoviimassa kylmenee hetkessä.

Muuten olen samaa mieltä, että kuljettajan perusoikeuksiin pitäisi kuulua valita sähköajo aina kun akuissa virtaa on. Jonkin mittainen lämmitystyhjäkäynti ennen siirtymistä bensakoneeseen varmaan ratkaisisi ongelman.
 
M

mikada

Guest
Anaconda sanoi
Autoliikkeen kanta oli että kauppaa ei pureta, koska auto ei ole enää uusi ??? Koita nyt sitten keskustella noiden kanssa asiallisesti.

Huomenna soitan Kuluttajaneuvontaan ja kehotan muita tekemään samoin.
Onnea valitsemallasi tiellä. Jos tuon kaupan onnistut purkamaan, niin silloin pitäisi onnistua lähes jokainen autokauppa purkaa. Yhdenkään auton spekseissä ei lue esim. polttoaineen kulutuksesta, että luvattuihin lukemiin pääsee vain laboratorio-olosuhteissa ja talvella luvattuihin lukemiin on täysin mahdottomuus päästä. Ei tätä tosiasiaa tuo myös yksikään autonmyyjä osototilanteessa esille. Autoissa on myös monia muitakin luvattuja teknisiä arvoja, jotka eivät välttämättä täyty prikulleen ja siitä huolimatta tuskin kukaan onnistuu kauppaa purkaa esim. jos mitataan moottoritehot ja siitä puuttuu vaikka 1 heppa tai juuri prosyyrissä mainitulla kierrosluvulla ei pääsekkään huipputehoihin tai vääntöön. Tai autoja, kun myydään 2 vetoisina tai nelivetoisina, niin kiinni jäädessä yleensä pyörii tyhjää 1 rengas 2 vetoisessa ja 2 rengasta nelivetoisissa. Ei tästäkään ole missään mainintaa tai ostotilanteessa kyseisestä ominaisuudesta mitenkään erityisesti mainittaisi.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
MitsuMi sanoi
Onnea valitsemallasi tiellä. Jos tuon kaupan onnistut purkamaan, niin silloin pitäisi onnistua lähes jokainen autokauppa purkaa. Yhdenkään auton spekseissä ei lue esim. polttoaineen kulutuksesta, että luvattuihin lukemiin pääsee vain laboratorio-olosuhteissa ja talvella luvattuihin lukemiin on täysin mahdottomuus päästä. Ei tätä tosiasiaa tuo myös yksikään autonmyyjä osototilanteessa esille. Autoissa on myös monia muitakin luvattuja teknisiä arvoja, jotka eivät välttämättä täyty prikulleen ja siitä huolimatta tuskin kukaan onnistuu kauppaa purkaa esim. jos mitataan moottoritehot ja siitä puuttuu vaikka 1 heppa tai juuri prosyyrissä mainitulla kierrosluvulla ei pääsekkään huipputehoihin tai vääntöön. Tai autoja, kun myydään 2 vetoisina tai nelivetoisina, niin kiinni jäädessä yleensä pyörii tyhjää 1 rengas 2 vetoisessa ja 2 rengasta nelivetoisissa. Ei tästäkään ole missään mainintaa tai ostotilanteessa kyseisestä ominaisuudesta mitenkään erityisesti mainittaisi.
Kiitos!
Hmmm, oletkohan maahantuonnissa töissä? Sen verran samanlaiselta kuulostaa tuo ulosanti. Heillekin koitin moneen kertaan kertoa, että kyse ei nyt ole kulutuslukemista, ne ovat tässä sivuosassa ja lähinnä seurausta, eivät syy.
Noista yllämainitsemistasi muutamista hevosista tai vetotavasta ei voi vetää vastaavuutta tähän asiaan monestakin eri syystä johtuen.

Tekniikka on uutta eikä kuluttajan voida olettaa tietävän miten se toimii eri tilanteissa. Kuluttaja on tässä täysin maahantuonnin ja myyjän informaation varassa. Heillä on myös lain mukaan vastuu tässä asiassa.

Ero luvatun ja toimitetun välilä on tässä tapauksessa huimasti suurempi kuin pari kilowattia tai litraa. Olen uusia autoja ostanut useita ja nämä asiat ovat sellaisia detaljeja jotka eivät vaikuta auton ostopäätökseen.

2 vetoisia nelivetoautoja myydään klausuuleilla, helppo siirtää leirintäalueilla, ei sovellu maastoajoon. Lisäksi jokainen voi itse valita meneekö kokeilemaan auton maastokykyjä vai ei. Säätä / lämpötilaa ei oikein voi aina valita mikäli meinaa suomessa autoa joka päivä käyttää.

Kun nyt kaikki tuntuu takertuvan siihen kulutukseen, niin mitä itse sanoisit jos ostaisit auton, jolle luvattaisiin 0kulutukseksi vaikka 10l/100km ja todellisuudessa se olisikin 100l/100km. Olisit varmaan ihan tyytyväinen?



Ostotilanteessa kerroin myös hyvin selkeästi miksi olen autosta kiinnostunut ja millaiseen käyttöön se on tulossa.
 

jamwww

New Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2014
Itseänikin PHEV kiinnostaisi, mutta tämä "ominaisuus" kieltämättä syö jonkin verran ideaa koko hommasta, Siperia kun on mitä on suuren osan vuodesta :(

Voisikohan palelua lieventää vaan lisäämällä vaatteita palelevalle? Eristettä peltiin ja maski nokkaan perinteiseen tyyliin, pitäisikö moottori sitten minimilämpönsä vähän vähemmällä bensan poltolla? Onko kukaan kokeillut mitään tämän suuntaista?

Onko konepellissä vakiona mitään eristeitä, vaiko vaan pelkkä pelti?
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
MitsuMi sanoi
Onnea valitsemallasi tiellä. Jos tuon kaupan onnistut purkamaan, niin silloin pitäisi onnistua lähes jokainen autokauppa purkaa. Yhdenkään auton spekseissä ei lue esim. polttoaineen kulutuksesta, että luvattuihin lukemiin pääsee vain laboratorio-olosuhteissa ja talvella luvattuihin lukemiin on täysin mahdottomuus päästä. Ei tätä tosiasiaa tuo myös yksikään autonmyyjä osototilanteessa esille. Autoissa on myös monia muitakin luvattuja teknisiä arvoja, jotka eivät välttämättä täyty prikulleen ja siitä huolimatta tuskin kukaan onnistuu kauppaa purkaa esim. jos mitataan moottoritehot ja siitä puuttuu vaikka 1 heppa tai juuri prosyyrissä mainitulla kierrosluvulla ei pääsekkään huipputehoihin tai vääntöön. Tai autoja, kun myydään 2 vetoisina tai nelivetoisina, niin kiinni jäädessä yleensä pyörii tyhjää 1 rengas 2 vetoisessa ja 2 rengasta nelivetoisissa. Ei tästäkään ole missään mainintaa tai ostotilanteessa kyseisestä ominaisuudesta mitenkään erityisesti mainittaisi.

On kyllä aika kaukaa haettu nämä rinnastuksesi. Kyse ei ole mistään parista hevosvoimasta tai minimaalisesta 10-20% erosta bensankulutuksessa. Jos pakkastalvi kestää vaikkapa yltiöpäiset 12 viikkoa, joka aikana käyn töissä 5 kertaa viikossa 20 km:n yhdensuuntaisen matkan. Talvipakkasilla sitten auto vie nykytoiminnallaan sen 9 l/100 km, joka tekee 216 litraa ylimääräistä bensiiniä, verrattuna siihen nollaan litraan, joka autokaupan tai auton esitteiden mukaan näihin ajoihin kuluisi. Absoluuttinen extrakulutus on jonkinmoinen, mutta suhteellinen on vielä jotain ihan muuta. Koska nollasta ei saa äärellisiä prosentteja, niin oletetaan, että noiden kolmen kuukauden aikana auton lasketaan unohtuvan latauksesta 5-10 kertaa, ja tämän seurauksena polttomoottori käyvisi 100 km:n ajan vieden 9 l bensiniä. Todellisuudessa auto vie siis 216 litraa, joka on 2300% enemmän kuin "luvattu" 9 litraa. Kyllä tuossa mun mielestä jo jotain argumenttia on.

Kyselinpä tänään tuolta volvofoorumilta, miten uudet plugin v60:set on näillä keleillä toimineet. Katsotaan tuleeko vastauksia, melko hiljaisen oloinen palsta tuo tuontui olevan.
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
jamwww sanoi
Itseänikin PHEV kiinnostaisi, mutta tämä "ominaisuus" kieltämättä syö jonkin verran ideaa koko hommasta, Siperia kun on mitä on suuren osan vuodesta :(

Voisikohan palelua lieventää vaan lisäämällä vaatteita palelevalle? Eristettä peltiin ja maski nokkaan perinteiseen tyyliin, pitäisikö moottori sitten minimilämpönsä vähän vähemmällä bensan poltolla? Onko kukaan kokeillut mitään tämän suuntaista?

Onko konepellissä vakiona mitään eristeitä, vaiko vaan pelkkä pelti?

Varmasti monin konstein tuota polttomoottorin kulutusta voi pienentää ja lieventää ongelmaa, mutta olen kyllä Anacondan linjoilla tuossa, että ongelman ydintä ei pitäisi hyväksyä, vaikka sen seurauksia saisikin monin tavoin lievenettyä.
 

jamwww

New Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2014
temgesic sanoi
Varmasti monin konstein tuota polttomoottorin kulutusta voi pienentää ja lieventää ongelmaa, mutta olen kyllä Anacondan linjoilla tuossa, että ongelman ydintä ei pitäisi hyväksyä, vaikka sen seurauksia saisikin monin tavoin lievenettyä.

Toki näin, itsekin jo myyjäliikkeen kautta laitoin kyselyä asiasta menemään. Silti olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, olisiko esimerkiksi yksinkertaisella keulan viimasuojalla jotain huomattavaa vaikutusta. Henkilökohtaisesti voisin kuitenkin olla valmis tuollaisen laittamaan, jos se auttaisi lämpöenergian (joka tässä tapauksessa tehdään bensan poltolla) säästössä yhtään merkittävästi. Empiirinen tieto tuosta voisi nyt hyvinkin vaikuttaa ostopäätökseen, vähän kiikun kaakun ollaan :-\

Mitenkään ottamatta kantaa markkinointimateriaalin harhaanjohtavuuteen, tai siihen, pitäisikö valmistajan tai maahantuojan maksaa ko. viritykset. Ja tietenkään uuden auton ei ylipäätään pitäisi tarvita lisävirityksiä, mutta... tällä hetkellä jos tilavan plugin-hybridin haluaisi, vaihtoehtoja ei ole kovin monta.
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
jamwww sanoi
Toki näin, itsekin jo myyjäliikkeen kautta laitoin kyselyä asiasta menemään. Silti olisi erittäin mielenkiintoista kuulla, olisiko esimerkiksi yksinkertaisella keulan viimasuojalla jotain huomattavaa vaikutusta. Henkilökohtaisesti voisin kuitenkin olla valmis tuollaisen laittamaan, jos se auttaisi lämpöenergian (joka tässä tapauksessa tehdään bensan poltolla) säästössä yhtään merkittävästi. Empiirinen tieto tuosta voisi nyt hyvinkin vaikuttaa ostopäätökseen, vähän kiikun kaakun ollaan :-\

Mitenkään ottamatta kantaa markkinointimateriaalin harhaanjohtavuuteen, tai siihen, pitäisikö valmistajan tai maahantuojan maksaa ko. viritykset. Ja tietenkään uuden auton ei ylipäätään pitäisi tarvita lisävirityksiä, mutta... tällä hetkellä jos tilavan plugin-hybridin haluaisi, vaihtoehtoja ei ole kovin monta.

Samassa tilanteessa ollaan, eli kiikun kaakun oston kanssa. Alan tosin vain ja ainoastaan tämän ongelman myötä kallistua ajelemaan nykyiselläni vielä kesään asti, ja katsoa, josko siihen mennessä olisi tullut esimerkiksi ohjelmistoratkaisu tähän. Itse en viitsi pistää yli 55 tonnia uuteen autoon, ja alkaa sen jälkeen tekemään siihen virityksiä =(

Niin ja tietysti Windows-luuriin tarvittaisiin Mitsun clientti myös =)
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
temgesic sanoi
On kyllä aika kaukaa haettu nämä rinnastuksesi. Kyse ei ole mistään parista hevosvoimasta tai minimaalisesta 10-20% erosta bensankulutuksessa. Jos pakkastalvi kestää vaikkapa yltiöpäiset 12 viikkoa, joka aikana käyn töissä 5 kertaa viikossa 20 km:n yhdensuuntaisen matkan. Talvipakkasilla sitten auto vie nykytoiminnallaan sen 9 l/100 km, joka tekee 216 litraa ylimääräistä bensiiniä, verrattuna siihen nollaan litraan, joka autokaupan tai auton esitteiden mukaan näihin ajoihin kuluisi. Absoluuttinen extrakulutus on jonkinmoinen, mutta suhteellinen on vielä jotain ihan muuta. Koska nollasta ei saa äärellisiä prosentteja, niin oletetaan, että noiden kolmen kuukauden aikana auton lasketaan unohtuvan latauksesta 5-10 kertaa, ja tämän seurauksena polttomoottori käyvisi 100 km:n ajan vieden 9 l bensiniä. Todellisuudessa auto vie siis 216 litraa, joka on 2300% enemmän kuin "luvattu" 9 litraa. Kyllä tuossa mun mielestä jo jotain argumenttia on.


On kyllä aika kaukaa haettu nämä laskusi. Tokihan kulutus pitää suhteuttaa koko vuoden ajoihin ja laskea keskikulutuksena säästö verrattuna pelkän polttomoottoriauton vastaaviin ja siitä prosentit.

Ero jää pieneksi kun otetaan huomioon täkäläiset olosuhteet ja se että sähkökin maksaa kun sillä pitää vieläpä lämmittää.


Ei niin ettenkö toivoisi asiassa omistajille myönteistä ratkaisua mutta kyllä tässä vähän vaikea on nähdä perusteita kaupanpurulle tai edes hinnanalennukselle / muulle korvaukselle. Mutta näihinhän kannattaa ottaa some ja keltainen lehdistö mukaan niin saa äkkiä asian taakse satoja tai jopa tuhansia ihmisiä joilla ei ole mitään tietoa mistä asiassa todella on kyse. ;D
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Ale sanoi
On kyllä aika kaukaa haettu nämä laskusi. Tokihan kulutus pitää suhteuttaa koko vuoden ajoihin ja laskea keskikulutuksena säästö verrattuna pelkän polttomoottoriauton vastaaviin ja siitä prosentit.

Ero jää pieneksi kun otetaan huomioon täkäläiset olosuhteet ja se että sähkökin maksaa kun sillä pitää vieläpä lämmittää.

Lasku ei ole kaukaa haettu, jos haluat yrittää ymmärtää pointin. Jos et, niin mikään selitys ei auta. Jos haluaa laskea koko vuodelle saman laskelman, niin suhteellinen(kaan) ero polttoaineen kulutuksessa ei ainakaan pienene, sillä sähköllä toimiessaan tuo ei kuluta litran litraa lämpimilläkään keleillä. Ts. verrokkiluvut ovat ihan samat. Eli koko vuoden yli laskiessa ajokilometrit kasvavat, mutta siitä huolimatta kulutettujen bensalitrojen suhteellinen ero on tuota luokkaa. Tietysti laskennassa on mahdoton huomioida tulevaisuuden kylmien päivien lukumääriä.

Tietenkään tuo taloudellinen vaikutus ei absoluuttisesti vie maalta merelle, sehän ei tässä ole se olennaisin pointti. Minulle kyse on ainakin ideasta. Haluan auton, joka kulkee lyhyet matkat sähköllä. En autoa, jonka luvataan kulkevan lyhyet matkat sähköllä, muttei käytännössä näin tee.

Ale sanoi
Ei niin ettenkö toivoisi asiassa omistajille myönteistä ratkaisua mutta kyllä tässä vähän vaikea on nähdä perusteita kaupanpurulle tai edes hinnanalennukselle / muulle korvaukselle.

Olemme tässä siis eri mieltä.Itse näen asian toisin. Onnekseni en vielä itse ehtinyt autoa ostaa ennen kuin tästä ongelmasta tänne raportoitiin, joten ei vaikuta minuun kuin teorian tasolla.
 

Ale

New Member
Liittynyt
2 Maaliskuu 2009
Lasku toki pätee sinänsä mutta eihän sillä ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Tämä autohan on vaihtoehto polttomoottoriautolle jolloin kaikki kulutus- ja ekovertailu täytyy toki tehdä sellaista vasten. En jaksa uskoa että Mitsubishilla olisi pakkasta tyystin unohdettu auton suunnittelussa.

Kuten sanoin ja ennenkin tässä ketjussa todettua, kaikkea hyvää yritykselle mutta vaikealta näyttää kaupan purku näillä perusteilla.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Ale sanoi
Lasku toki pätee sinänsä mutta eihän sillä ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Tämä autohan on vaihtoehto polttomoottoriautolle jolloin kaikki kulutus- ja ekovertailu täytyy toki tehdä sellaista vasten. En jaksa uskoa että Mitsubishilla olisi pakkasta tyystin unohdettu auton suunnittelussa.

Kuten sanoin ja ennenkin tässä ketjussa todettua, kaikkea hyvää yritykselle mutta vaikealta näyttää kaupan purku näillä perusteilla.

Ei sillä, että kenenkään kommenteilla lopuksi olisi mitään merkitystä ja asiahan voi päättyä ihan miten vaan, mutta kerrataan nyt vielä ettei keskustelu päädy sivuraiteelle.

Meillä on jo tiedossa että pakkasta ei ole maahantuojan mukaan unohdettu. Tämä on siis kuulemma ihan suunniteltu ominaisuus ja olen sen ymmärtänyt ja asia saattaa todellakin olla näin, en tiedä.
Tästä ei kuitenkaan ole kysymys.

kysymys on siitä, että kuluttajalle ei ole kerrottu auton käytöksestä olennaista tietoa, joka olisi vaikuttanut ostopäätökseen. Eli kuluttajaa harhaanjohdettiin myyntimateriaalilla ja lupauksilla, joita ei voidakaan lunastaa. Tämä on erityisen merkittävää kun kuluttajalla ei ole ennestään tietoa tämän tyyppisestä tuotteesta.

Mietitään vaikkapa tilannetta, että kuluttaja ostaa 7-vaihteisella automaatilla varustetun auton.
Myyjä kehuu 7-vaihdetta ja markkinointimateriaalissa sen povataan alentavan kulutusta jne. Sitten kuluttaja huomaankin talvella että 7-vaihdetta ei käytetäkkään ollenkaan, reklamoi aiheesta ja saa kuulla että 7-vaihde ei ole käytössä kun lämpötila painuu alle -10c, koska 7-vaihde on niin raskas että sen käyttöönottaminen pakkaselle voi vaurioittaa autoa. Miten kuluttaja olisi voinut tämän ennakoida. Ei ole ennenkään ollut myynnissä normaaleja henkilöautoja, joista tippuu suunnitellusti, ajolle olennaisia ominaisuuksia pois lämpötilan vuoksi. Tämä olisi ehdottomasti pitänyt tuoda esille selvästi myyntitilanteessa. Joo autolla voi edelleen ajaa, mutta sillä on välillisiä vaikutuksia, kuten polttoaineen kulutuksen kasvu jne.

On totta, että autokaupan purku ei ole kovin yleistä. Keskustelin kuitenkin eilen kuluttajaneuvonnan kanssa ja myös heidän mielestään virheen merkit ovat olemassa, kuulemma vieläpä selkeästi. On tosin sitten ihan toinen asia miten riitalautakunta päättää, jos asia sinne menee.

Ensisijaisesti omalta kohdaltani toivoisin että asia ratkeaisi teknisesti ja saisin auton jonka kuvittelin saavan, siihen käyttöön mihin sitä tarvitsen.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
temgesic sanoi
Varmasti monin konstein tuota polttomoottorin kulutusta voi pienentää ja lieventää ongelmaa, mutta olen kyllä Anacondan linjoilla tuossa, että ongelman ydintä ei pitäisi hyväksyä, vaikka sen seurauksia saisikin monin tavoin lievenettyä.

Pohdin tämän suuntaisia juttu tuossa töistä kotiin ajellessa.
Jos siis tuon jäähdytys-/lämmitysnesteen venttiilin saisi toimimaan ilman moottoria, öljylle tai jäähdytysnesteelle saisi sisäänrakennetun lisälämmityksen kabiinin lämmityksen yhteyteen ja keulalle laittaisi pahvin, niin tilanne saattaisi muuttua ihan toiseksi. Nää nyt on kaikki aikamoista jossittelua, mutta jos moottori palelee, niin sitten sitä pitää tosiaan pukea ja lisälämmittää sähköllä tarvittaessa.

Tuo pahvi keulalle saattaisi kyllä saattaisi parantaa tilannetta, kun moottori on lämmin, mutta ei auta lähtöihin ollenkaan. Samoin lohkolämppäriyksin ei auta ja sähkö palaa pirusti jos pelkällä akulla lämmitetään. Noi kaikki yhdessä voisi olla toimiva paketti.
 

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Sääliksi käy maahantuojaparkaa. Siellä varmaan vaan yritetään tehdä bisnestä ja myydä autoja. Uusien mallien markkinointiaineisto on helpointa vain kääntää suomeksi eikä itse ruveta sitä säätämään. Eihän se aina niin sitten satu Suomen oloihin. Ja sitten vielä joutuu vastuuseen.

Webastosta näköjään sanovat:
"Auto lämpimäksi puolessa tunnissa (kuluttaa polttoainetta n.0,3l)
Voidaan käyttää myös ajon aikana, tehostamaan lämmitystä"

Jos on Webasto ja autoon suunniteltu ja tehty maskipeitto niin vieläkö on ongelma? Kabiini pysyy lämpöisenä sekä moottori, valmiina käynnistymään kaiken aikaa tarpeen vaatiessa. Voi olla auton softassa vielä säätämistä, jos se käynnistää moottoria ulkolämpötilan perusteella. Ja mikä jäähdytysnesteventtiili siellä sitten vielä on kummittelemassa?

Luulen, että maahantuoja tai myyjäliike joutuu tämän luokan muutokset näihin ensimmäisiin autoihin kustantamaan, jos joku tai jotkut niitä vaatii. Niin kauan kuin saa markkinointimateriaalinsa ja myyjien puheet ajan tasalle. Luulisi olevan kuitenkin myyjätalolle houkutteleva vaihtoehto kauppojen purkamiseen verrattuna. Mahdolliset softamuutokset vaan pitäisi saada Japanista, lieneekö se sitten ongelma. Onhan sitä pakkasta muuallakin kuin Suomessa sentään.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
fon sanoi
Sääliksi käy maahantuojaparkaa. Siellä varmaan vaan yritetään tehdä bisnestä ja myydä autoja. Uusien mallien markkinointiaineisto on helpointa vain kääntää suomeksi eikä itse ruveta sitä säätämään. Eihän se aina niin sitten satu Suomen oloihin. Ja sitten vielä joutuu vastuuseen.
::) ??? ::)
Suomen lain mukaan yrityksellä, joka tuo markkinoille tuotteen täytyy myös vastata siitä laissa määritetyllä tavalla. ks. edelliset postit.
Sääliksi käy myös veronmaksajaa Suomessa, mutta se on hinta jonka joutuu valtion suojelusta ja yhteisistä pelisäännöistä maksamaan.

Yhtään tilanteen asiallisesti hoitamista ei auta myöskään se, että vastapuoli perustelee asioita sellaisilla argumenteille, joilla ei ole lain tai maalaisjärjenkään mukaan mitään tekemistä käsiteltävän ongelman kanssa, kuten että: "Kauppaa ei voi purkaa, koska auto ei ole enää uusi."

Joko halutaan provosoida = moorali nolla, tai ollaan oikeasti tuota mieltä = järki nolla.
Molemmissa tapauksissa keskustelu on jo päättynyt. :seina
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Ale sanoi
Lasku toki pätee sinänsä mutta eihän sillä ole mitään tekemistä reaalimaailman kanssa. Tämä autohan on vaihtoehto polttomoottoriautolle jolloin kaikki kulutus- ja ekovertailu täytyy toki tehdä sellaista vasten.

Tämä on yksi näkemys. Mutta jos mietit tarkemmin, niin materiaalien ja myyntipuheiden perusteella se voi olla vaihtoehto myös sähköautolle, jolloin kaikki kulutus- ja ekovertailu ...
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
fon sanoi
Webastosta näköjään sanovat:
"Auto lämpimäksi puolessa tunnissa (kuluttaa polttoainetta n.0,3l)
Voidaan käyttää myös ajon aikana, tehostamaan lämmitystä"

Jos on Webasto ja autoon suunniteltu ja tehty maskipeitto niin vieläkö on ongelma? Kabiini pysyy lämpöisenä sekä moottori, valmiina käynnistymään kaiken aikaa tarpeen vaatiessa. Voi olla auton softassa vielä säätämistä, jos se käynnistää moottoria ulkolämpötilan perusteella. Ja mikä jäähdytysnesteventtiili siellä sitten vielä on kummittelemassa?

Luulen, että maahantuoja tai myyjäliike joutuu tämän luokan muutokset näihin ensimmäisiin autoihin kustantamaan, jos joku tai jotkut niitä vaatii. Niin kauan kuin saa markkinointimateriaalinsa ja myyjien puheet ajan tasalle. Luulisi olevan kuitenkin myyjätalolle houkutteleva vaihtoehto kauppojen purkamiseen verrattuna. Mahdolliset softamuutokset vaan pitäisi saada Japanista, lieneekö se sitten ongelma. Onhan sitä pakkasta muuallakin kuin Suomessa sentään.

Tämä vaikuttaisi olevan se ainoa käyttökelpoinen ratkaisu, mikä nyt on esillä olleiden tietojen perusteella mahdollista. Jos auton toiminta on alunperin suunniteltu vain hybridiksi, niin puhdas sähkökäyttö ei käy enää insinööreille, ei - vaikka muutama kuluttaja sitä kuinka vaatisi. Ehkä jos joka maasta tulisi samaa signaalia, niin markkinointikaverit painostaisivat insinöörit töihin - ja voihan se silti olla jostain syystä mahdotonta (En keksi miten)

Tämä talvi mennään nyt akkujen palellessa, ehkä kovimmat pakkaset ovat nyt takana ja pääsisi edes tuohon 50% akkukäyttöön (joka sekin kuluttaa polttoainetta paljon enemmän kuin mitkään brosyyrit antavat ymmärtää) Ensi talvena mulle tulee Webasto, toivottavasti myyjäliikkeen toimesta..

Tutustuin Webaston asennusohjeisiin tuota PHEV:ä varten. Autossahan on moottorin ja lämmityslaitteen välillä ns. sama jäähdytinnestekierto, mutta välissä on venttiili, joka erottaa sähkökäytössä(normitila?) lämmityslaitteen ja tuon lämmitysvastuksen omaksi piirikseen (+kiertovesipumppu). Webasto asennuksessa ei tähän venttiilin toimintaan kajota, mutta venttiili ohitetaan asentamalla vielä yksi kolmitieventtiili.. :eek:
Tämä lisäventtiili sitten ohjaa jäähdytinnesteen tuon auton oman venttiilin ohitse, jotta neste kiertää ensin lämmityslaitteessa ja sitten vielä moottorissa. Ja tosiaan, jos moottori käy ihan puhtaasti ulkolämpötilatiedon perusteella, niin tuokin pitäisi hackata Webaston ohjaamalla lisävastuksella anturin väliin, ellei Japanista tule päivitystä. Takuu 5v, joten vasta sen jälkeen voisin itse rakentaa tuosta sellaisen auton, kun se olisi pitänyt olla.

Akustolla ja takasähkömoottorilla on muistaakseni vielä oma paisuntasäiliönsä ja jäähdytinnestekiertonsa. Manuaali ei ole nyt tässä, että voisin tarkistaa.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Taidan olla ensimmäinen, joka vaati kaupanpurkua myyjältä. Kirjelmöin asiasta 7.tammikuuta maahantuojaa, argumenttina kulutuksen suuruus, kerroin pitäväni autoa tallissa siihen asti kunnes asia ratkeaa.

Ajoin noin 1800km ja sain keskikulutukseksi 6,04litraa/100km, ajoa noin 60maantie ja 40sähköllä. Edellinen autoni V70 AWD D5 kulutti saman tyylisessä ajossa 6,7litraa. Tämän ajorupeaman aikana taisi olla plussa kelit koko ajan. Mainoksessa ollut 1,9litraa/100 ei ihan toteutunut, no enhän näin olettanutkaan, koska ainahan näissä on hieman heittoa ylöspäin, mutta ero on mielestäni liian suuri.

Kävimme kaksi viikkoa kirjeenvaihtoa sekä useita puheluja asiasta, viimein maahantuojalta tuli vastaus, jossa he olivat käskeneet myyjää tekemään minulle tarjouksen autosta, jotta asiaan saadaan ratkaisu.

Myyjä teki kirjallisen tarjouksen autosta, 45 000euroa, laskin, että olin ajanut autoa seitsemän viikkoa ja autossa oli 2900km mittarissa. Itse maksoin autosta reilut 57 000euroa. En hyväksynyt tarjousta, olisi tullut hieman kalliit kilometrit :)

Eilen soitin kuluttajaneuvontaan ja selvisi, etten voi sieltä apua hakea, koska autoni on yrityksen nimissä. Tosin yhdenmiehen yrityksenä koen olevani samallainen kuluttaja,kuin muutkin.

Toivonkin, että ne jotka haluavat asialle jotain tehdä ottavat yhteyttä kuluttajaneuvontaan, se ei maksa mitään, ja me jotka emme pysty vastaavaan voisimme miettiä miten toimitaan. En tiedä mitä tällä saavutettaisiin, mutta yksin tämä homma ei etene. Asiaan on saatava sama ratkaisu kaikille. Deltan johto ei kommentonut missään vaiheessa mitenkään asiaani.

Lopuksi: Kahden viikon jälkeen hyppäsin jälleen PHVE:N rattiin, ei ole huono auto! Mutta ei olisi ollut minun autoni, jos olisin kaikki nämä ongelmat tiennyt.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Garrett sanoi
Tämä vaikuttaisi olevan se ainoa käyttökelpoinen ratkaisu, mikä nyt on esillä olleiden tietojen perusteella mahdollista. Jos auton toiminta on alunperin suunniteltu vain hybridiksi, niin puhdas sähkökäyttö ei käy enää insinööreille, ei - vaikka muutama kuluttaja sitä kuinka vaatisi. Ehkä jos joka maasta tulisi samaa signaalia, niin markkinointikaverit painostaisivat insinöörit töihin - ja voihan se silti olla jostain syystä mahdotonta (En keksi miten)

Joo mikäli "oikeaa" ratkaisua ei löydy, niin totta että tämä olisi parempi kuin nykytilanne. Viritys silti, mutta ehkä hyväksyttävä. Ja tosiaan kustantajana, joko maahantuonti tai myyjäliike.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Sivusta seuranneena kommenttia lähinnä tuohon kaupan purkuun. Se on toimenpiteenä niin järeä, että siihen ei ihan hevillä ryhdytä, eikä siihen ihan hevillä ole velvollisuuttakaan ryhtyä. Tämän kaltaisissa tilanteissa, joissa tuote ei ihan perustellusti täysin vastaa odotettua kysymykseen tulee lähinnä hinnan alennus. En jaksa uskoa, että kuluttajaviranomainenkaan päätyy kaupan purkua suosittelemaan vaan nimenomaan hinnan alennusta.

Käytännön tasolla kaupan purkuja ei tapahdu kuin aivan poikkeustapauksissa ja silloinkin autossa pitää olla jotain todella isosti vialla, eikä sitä ole saatu korjattua. Tässä tapauksessahan kysymys on ominaisuudesta, josta myyjä ei ole osannut kertoa. Siihen voi ainakin teoriassa tulla vielä korjauskin.

Minä väitän, että näillä eväillä kaupan purku ei tule onnistumaan, mutta hinnan alennukseen voisi hyvin olla mahdollisuudet.
 
M

mikada

Guest
Tuli mieleen ajat, kun tulivat Volkkarilta TDI koneet ja vielä ei ollut kokemuksia niistä talvella. Autothan olivat sitten pakkasella kylmiä kuin hollintalli. 20-30 asteen pakkasella tarjennu kuin karvalakki, toppavaatteet ja kinttaat kädessä. No ei tästäkään ominaisuudesta myyjät maininneet mitään ostotilanteessa. Kuluttajat, jotka oli tottuneet lämpimiin autoihin, niin tottakai olivat nyrpeissään. Maahantuojalta oli vastaus, että ne on kylmiä koska ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä. Vastauksena oli, että laita webasto, mutta ei tätä maahantuoja kustantanu. Kuluttajat kuitenkin hyväksyivät ominaisuuden tai maksoivat kalliin Webaston asennuksen itse ja en tiedä, että kukaan olisi saanu alennusta hinnasta.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
MitsuMi sanoi
Tuli mieleen ajat, kun tulivat Volkkarilta TDI koneet ja vielä ei ollut kokemuksia niistä talvella. Autothan olivat sitten pakkasella kylmiä kuin hollintalli. 20-30 asteen pakkasella tarjennu kuin karvalakki, toppavaatteet ja kinttaat kädessä. No ei tästäkään ominaisuudesta myyjät maininneet mitään ostotilanteessa. Kuluttajat, jotka oli tottuneet lämpimiin autoihin, niin tottakai olivat nyrpeissään. Maahantuojalta oli vastaus, että ne on kylmiä koska ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä. Vastauksena oli, että laita webasto, mutta ei tätä maahantuoja kustantanu. Kuluttajat kuitenkin hyväksyivät ominaisuuden tai maksoivat kalliin Webaston asennuksen itse ja en tiedä, että kukaan olisi saanu alennusta hinnasta.

Periaatteessa ihan hyvä muistutus. Tässä erona, että valmistaja/maahantuoja ei markkinoinut tuota mallia lämpimänä talviautona.

Itse edelleen haluan ja toivon, että Eco-moodi napin toiminta ohjelmoitaisiin sellaiseksi, että auto toimisi haluttaessa pelkällä sähköllä. Silloin auto täyttäisi kaikki oletukseni, mitä markkinointimateriaalista sain.

Sen lisäksi olen tyytymätön auton nelivetoon, jota pystyisi johonkin pisteeseen saakka myös muokkaamaan softalla, mutta tuossa nyt ei ainakaan ole johdettu harhaan, joten sen kanssa on nyt vain elettävä. (Toivossa kuitenkin)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Katsokaapa saksan pään EU:n tekemiä päätöksiä, siellä ollaan viime vuodet jo paljon pienemmästäkin päästy purkaan kauppoja.

TOSIN, eu:n elimeen valitettu, ehkä kannattaisi kokeilla samaa suomessa, tämän maan mikkihiiri-päättäjät kun ei kansalaisia tyydyttäviä päätöksiä koskaan saa aikaan.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
nokonzok sanoi
Ei niitä kaupan purkamisia EU:ssa tai eduskunnassa tehdä.
Noh, en nyt muista "kioskin" nimeä, mutta EU:ssa oleva päätäntöelin, hieman vastaava kuin kansalliset kuluttajasuojamiehet.

Paljon vaikutusvaltaisempi vain.

Ja en eduskuntaa tarkoittanutkaan, vaan kuluttajasuojamiestä, mikä sekin vitsi ainakin tässä maassa, suurien yrityksien suojeluhan varten sekin pääasiassa on.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
MitsuMi sanoi
Tuli mieleen ajat, kun tulivat Volkkarilta TDI koneet ja vielä ei ollut kokemuksia niistä talvella. Autothan olivat sitten pakkasella kylmiä kuin hollintalli. 20-30 asteen pakkasella tarjennu kuin karvalakki, toppavaatteet ja kinttaat kädessä. No ei tästäkään ominaisuudesta myyjät maininneet mitään ostotilanteessa. Kuluttajat, jotka oli tottuneet lämpimiin autoihin, niin tottakai olivat nyrpeissään. Maahantuojalta oli vastaus, että ne on kylmiä koska ei tuota tarpeeksi hukkalämpöä. Vastauksena oli, että laita webasto, mutta ei tätä maahantuoja kustantanu. Kuluttajat kuitenkin hyväksyivät ominaisuuden tai maksoivat kalliin Webaston asennuksen itse ja en tiedä, että kukaan olisi saanu alennusta hinnasta.
Analogia ei vain päde, koska tuo on vain epämukavuus tekijä, eikä aiheuta käyttäjälle lisäksi mitään rahallista menetystä.
En nyt oikein ymmärrä miksi täällä jotkut ovat niin kovin tuohtuneita siitä että jotkut kuluttajat eivät ole samaa lammaskatrasta, jolle vaan kerrotaan että asiat pitää hyväksyä.
Miten sellaisella ajattelulla saataisiin ikinä mitään positiivista muutosta aikaiseksi? Kyllä minun mielestä olisi tulevaisuutta ajatellen kaikkien etu että epäkohdat korjataan kuluttajaa hyödyttävällä tavalla. Vain siten pääsemme kaikki jossain vaiheessa nauttimaan tulevaisuuden autoilusta.

Olen garretin kanssa tismalleen samaa mieltä ja olen useasti sen näissäkin posteissa sanonut että puran kaupan mikäli muu ei onnistu ja siihen tarjotaan tilaisuus. Se ei kuitenkaan ole ensisijainen tavoite, enkä ole väittänyt että näin tulee käymään. Olen vain todennut että sille löytyy mahdollisia perusteita.
 
M

mikada

Guest
Eihän siinä muuta, kun kohta autotehtaat uskalla mitään uutta ja innovatiivista tuoda markkinoille, jos kuluttajat ovat heti kaupanpurkuja tai hinnan alennuksia vaatimassa jos joku ominaisuus ei miellytä. Todennäköisesti näihinki puutteisiin tulee parannuksia, mutta ei samantien. Muutokset pitää testata ennenkuin pistetään kuluttajille. Aina kun ostaa ensimmäisenä uutta tekniikkaa, niin on suuri riski, että kaikki ominaisuudet eivät miellytä. Niin ja jos miettii vag konsernin tsi koneita ja dsg laatikkoa. On aika vika-altis yhdistelmä. Näissäkään tapauksissa en tiedä hirveesti kaupanpurkuja, vaikka korjaamokäyntejä on kohtuuttomasti. Jos kuluttajalla alkanu kypsyttämään, niin ainut konsti on ollu pistää kampe kiertoon ja ostaa toinen auto.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
MitsuMi sanoi
Eihän siinä muuta, kun kohta autotehtaat uskalla mitään uutta ja innovatiivista tuoda markkinoille, jos kuluttajat ovat heti kaupanpurkuja tai hinnan alennuksia vaatimassa jos joku ominaisuus ei miellytä. Todennäköisesti näihinki puutteisiin tulee parannuksia, mutta ei samantien. Muutokset pitää testata ennenkuin pistetään kuluttajille. Aina kun ostaa ensimmäisenä uutta tekniikkaa, niin on suuri riski, että kaikki ominaisuudet eivät miellytä. Niin ja jos miettii vag konsernin tsi koneita ja dsg laatikkoa. On aika vika-altis yhdistelmä. Näissäkään tapauksissa en tiedä hirveesti kaupanpurkuja, vaikka korjaamokäyntejä on kohtuuttomasti. Jos kuluttajalla alkanu kypsyttämään, niin ainut konsti on ollu pistää kampe kiertoon ja ostaa toinen auto.
Pitäisikö sitten valmistajat, maahantuojat ja myyjät vapauttaa vastuusta? Sehän se kuulostaakin hyvältä ratkaisulta. Kuluttajan pitää tehdä retki valmistajan luo että saa tarpeelliset tiedot uuden tuotteen ominaisuuksista. Eikös juuri tämän mahdottomuuden takia ole maahantuonti ja myyntiverkosto. Ne kuitenkin ottaa oman siivunsa transaktioista.

Sitten kun joku keksii analogian, joka oikeasti vastaa tässä syynin alla olevaa aihetta, niin jatketaan keskustelua. Muuten voi vaikka lukea noita aiempia posteja ajan kuluksi. Tuntuu ettei nyt vaan haluta nähdä asian laitaa... ???
 
M

mikada

Guest
Ei tässä muuta, kun se vaatii kuluttajalta hermoja. Uusi tekniikka ja uudet ongelmat. Se vaatii aikaa, että saadaan toimimaan halutulla tavalla ja etenkin kuluttajan haluamalla tavalla. Mutta vaikka maahantuojalle laitetaan kuinka reklamaatiota, niin ennen kuin ne menee tehtaalle ja tehtaalla pystytään tehdä korjauksia ja testata ne korjaukset, että eivät aiheuta suurempia ongelmia, niin vievät aikaa. Kuluttaja tietysti haluaa, että ongelma ratkeaa muutamassa kuukaudessa tai muuten kaupanpurku. Itse en ole maahantuonnissa tai autotehtaalla tai muutenkaan tämmöisissä asioissa töissä, mutta olen seurannut "sivusta" miten vastaava tuotekehitys toimii erialoilla.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
MitsuMi sanoi
Ei tässä muuta, kun se vaatii kuluttajalta hermoja. Uusi tekniikka ja uudet ongelmat. Se vaatii aikaa, että saadaan toimimaan halutulla tavalla ja etenkin kuluttajan haluamalla tavalla. Mutta vaikka maahantuojalle laitetaan kuinka reklamaatiota, niin ennen kuin ne menee tehtaalle ja tehtaalla pystytään tehdä korjauksia ja testata ne korjaukset, että eivät aiheuta suurempia ongelmia, niin vievät aikaa. Kuluttaja tietysti haluaa, että ongelma ratkeaa muutamassa kuukaudessa tai muuten kaupanpurku. Itse en ole maahantuonnissa tai autotehtaalla tai muutenkaan tämmöisissä asioissa töissä, mutta olen seurannut "sivusta" miten vastaava tuotekehitys toimii erialoilla.
Tästä ollaan samaa mieltä. Kuluttajalta vaaditaan hermoja uuden tekniikan kanssa. Tämän tiedostin ostopäätöstä tehdessäni. Olin valmis ottamaan riskin, että teknisiä ongelmia tulee. Suoraan sanoen luottamukseni Mitsubishiin valmistajana auttoi minua hyväksymään tämän riskin koska tiedän, että siellä tehdään hommat ammattiylpeys mielessä. Mieleen ei kuitenkaan juolahtanut missään vaiheessa, että minulle jätetään kertomatta, syystä tai toisesta, auton käyttäytymiseen liittyviä seikkoja, joilla on suora vaikutus siihen käyttötarkoitukseen, johon kuvittelin auton saavani, ja joka minulle myyntivaiheessa luvattiin.

Ymmärrän valmistajalla olevan dilemman ja toivon, että sieltä löytyy motivaatiota asian ratkaisemiseksi. Ymmärrän että tähän saattaa kulua aikaa. Se on ihan ok, kunhan tiedän että asia tullaan ratkaisemaan. Jos ratkaisu kestää liian kauan, niin sitten homma pitää hoitaa jotenkin muuten.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Onko muuten muut huomanneet että kovilla pakkasilla auton wifi ei ole päällä?
Voiskohan johtua siitä lisävarusteakun suojauksesta, mikä on siinä mahdollisten syiden listalla virheilmoituksessa?
Joo detalji settiä, mutta tässä,kun on jo valmiiksi takajaloillaan, niin käy vähän ärsyttään että silloin kun eniten tarvitset etälämmitystä, se ei ole käytössä :peukku
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
On aika varmaa, ettei maahantuoja kauppoja lähde purkamaan ja sellaista instanssia ei löydy, joka siihen päätyisi, ratkaisu on joko hinnanalennus tai tuotteen korjaaminen.

Me PHEV:n omistajat ollaan jo hinnanalennus suoritettu :)

Valitettavaa on se, ettei maahantuojan kaltaiset yritykset viis veisaa yksittäisen kuluttajan valituksista. Ainoa keino vaikuttaa on negatiivinen julkisuus tai joukkovoima.

Toivottavasti saamme edes yhden kuluttajariitalautakunnan ratkaisun asiassa. Tosin se koskee vain tuota valittajan tapausta. Mutta muutkin saavat siitä vipuvartta omaan asiaan. Mutta, jos siellä on vain yksi valitus sisällä asiassa, niin en usko valituksen menestyvän kovinkaan hyvin.

Prosessi kestää kai vuoden verran, eli homma kuivuu aika saletisti ja kohta parin kuukauden päästä päästään nauttimaan autosta, jonka on sellainen kuin kuvittelimmekin.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
tiko sanoi
Toivottavasti saamme edes yhden kuluttajariitalautakunnan ratkaisun asiassa. Tosin se koskee vain tuota valittajan tapausta. Mutta muutkin saavat siitä vipuvartta omaan asiaan. Mutta, jos siellä on vain yksi valitus sisällä asiassa, niin en usko valituksen menestyvän kovinkaan hyvin.

Prosessi kestää kai vuoden verran, eli homma kuivuu aika saletisti ja kohta parin kuukauden päästä päästään nauttimaan autosta, jonka on sellainen kuin kuvittelimmekin.
Valitushan ei maksa kuluttajalle mitään, eikä vaadi muuta kuin että valituksen laittaa vireille ja toimittaa lautakunnalle asiaan liittyvät materiaalit. Sitten vain päätöstä odottamaan. Kuluttajaneuvonta sanoi että valitus kannattaa jättää sisään ennen maaliskuuta, niin ehtivät käsitellä sen ennen kesälomia. Toki voihan olla että tällaisessa uudessa tapauksessa päätöksen teko on hitaampaa.

Olen ehdottomasti samaa mieltä että mahdollisimman monen kannattaa tehdä asiasta valitus. Se parantaa mahdollisuuksia saada korjaus asiaan.

Omalta osalta homma ei tule kuivumaan, vaan pyrin saamaan asian käsittelyyn mahdollisimman nopeasti.
 

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Jos joku tuntee kärsineensä tässä esillä olleessa asiassa vääryyttä, mutta ei oikein tiedä mitä kirjoittaisi ja minne, niin vapaasti saa käyttää ja soveltaa alla olevaa luonnosta. Postiin vaan, allekirjoitettuna.

Veikko Autonen VALITUS
Mitsukatu 1
00101 Hki 27.1.2014




Kuluttajariitalautakunta
Hämeentie 3
PL 306
00531 HELSINKI


AUTON TOIMINTA

Teimme kauppa- ja tilaussopimuksen uudesta Mitsubishi Outlander PHEV hybridiautosta xx.x-kuuta 201x. Tämän jälkeen saimme tietää, että poiketen auton maahantuojan jakamasta kirjallisesta informaatiosta ja maahantuojan internetissä julkaisemista tiedoista autolla ei ole mahdollista ajaa ilman polttomoottorin käynnistymistä pakkaskeleillä, vaikka auton sähkökäyttöön tarkoitettu ajoakku olisi verkkovirralla tai muuten täyteen ladattu.

Auton markkinointiin käytetyssä tietopaketissa sanotaan mm. näin:
"Outlander PHEV voidaan ladata normaalista pistorasiasta. Latausaika on 4 tuntia täyteen lataukseen. (240V – 15A). Auto on mahdollista ladata myös CHAdeMO-standardin mukaisella pikalatausasemalle 30 minuutissa (80% taso). Näin autolla voi ajaa suuren osan päivittäisistä ajoista pelkällä sähköllä.” Tämä tieto auton käyttömahdollisuuksista esitetään kaikessa maahantuojan myynti-informaatiossa ilman mitään varauksia.

Automalli on tullut myyntiin Suomessa loppuvuodesta 2013. Käyttäjien kokemusten mukaan autolla ei voi talvikeleillä ajaa lainkaan edes lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Polttomoottori käynnistyy, halusipa kuljettaja tai ei. Tämän asian auton valmistaja ja maahantuoja ovat salanneet asiakkailtaan sekä ilmeisesti myös jälleenmyyjiltään mallikoulutuksessaan.

Asia on Suomen olosuhteissa merkittävä, koska tässä nyt tarkoitettuja talviolosuhteita riittää useista kuukausista puoleen vuoteen riippuen missä kohtaa maata asiaa tarkastellaan. Tällöin auto käytännössä suureksi osin aikaa muuttuu hybridisähköautosta tavalliseksi polttomoottoriautoksi tavanomaisine polttoainekulutuksineen ja päästöineen.

Vaatimuksenamme on vaihtoehtoisesti seuraavasti:

1. Kaupan purku ja kauppahinnan täysimääräinen hyvitys

2. Auton varustaminen maahantuojan toimesta tai kustannuksella erillisellä polttoainelämmittimellä (esim. Webasto), moottorin ajoviimasuojauksella ja mahdollisesti ohjelmistomuutoksella sekä mahdollisilla muilla tarpeellisilla muutoksilla ongelman poistamiseksi

3. Muu valmistajan tai maahantuojan ratkaisu talvisähkökäytön mahdollistamiseksi luvatulla tavalla.

tai

4. Kauppahinnan alennus 10.000 eurolla.

Toivomme kuluttajariitalautakunnan käsittelevän asian, koska auton maahantuoja ei ole myöntänyt ongelmaa olevankaan eikä ole muuttanut markkinointi-informaatiotansa.

Päiväys

Allekirjoitus
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Näin juristin näkökulmasta kannattaa pitää vaatimukset järkevinä ja kohtuullisina. Kaupan purkua ei tehdä koskaan töysimääräisellä hyvityksellä, koska autosta saatu käyttöhyöty vähennetään jo ihan läkisääteisesti. 10000 euroakaan ei taida ihan olla suhteessa ongelman vakavuuteen, se ei kuitenkaan edes teoriassa haittaa lainkaan auton käyttöä. Ylimitoitet vaatimukset saavat aikaan väittömän täyskieltoreaktion. Homma ei myöskään oikeassa elämässä mene niin, että kannattaa pyytää paljon, että saa edes jotain. My 2 cents.

Ja olen edelleen sitä mieltä, että kaupan purku ei käytönnössä tule kyseeseen muutenkaan.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
nokonzok sanoi
Näin juristin näkökulmasta kannattaa pitää vaatimukset järkevinä ja kohtuullisina. Kaupan purkua ei tehdä koskaan töysimääräisellä hyvityksellä, koska autosta saatu käyttöhyöty vähennetään jo ihan läkisääteisesti. 10000 euroakaan ei taida ihan olla suhteessa ongelman vakavuuteen, se ei kuitenkaan edes teoriassa haittaa lainkaan auton käyttöä. Ylimitoitet vaatimukset saavat aikaan väittömän täyskieltoreaktion. Homma ei myöskään oikeassa elämässä mene niin, että kannattaa pyytää paljon, että saa edes jotain. My 2 cents.

Ja olen edelleen sitä mieltä, että kaupan purku ei käytönnössä tule kyseeseen muutenkaan.
Joo no toi 10000 on kyllä kieltämättä vähän yliampuva lausuma hinnan alennuksen osalta, mutta kyseessä olikin ilmeisesti luonnos. Noi muut kohdat ei ole mitenkään kohtuuttomia. Ja joo uskotaan että kaupan purku on vaikeaa, niin on avaruuteen pääseminenkin...

Tarvitaan tässä varmasti apua, asiallisen lopputuloksen saamiseksi. Fonin kirjelmä on askel oikeaan suuntaan. Jos jollain on ammatin tai koulutuksen puolesta tällaisista asioista kokemusta ja jotka voisivat auttaa esim. tällaisen kirjelman laatimisessa sellaiseen muotoon, että sillä olisi mahdollisimman hyvät mahdollisuudet johtaa positiiviseen lopputulokseen, niin minä ainakin otan sellaisen avun avosylin vastaan.
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Lämpötiloilla ja esilämmityksellä tuntuu olevan hurja vaikutus kulutuslukemiin. Tänä aamuna pakkasta -9, auto piuhan päässä tunti ennen töihin lähtöä. Töihin 21 km, ilmastointi asetettuna automaattiasentoon, sisälämpötilaksi asetettu 17.5 astetta (talvitakki päällä ja hiki tuli jo tuossa lämpötilassa). Polttomoottori kävi muutamia kertoja ensimmäisen 5 km matkalla, sen jälkeen pelkästään sähköllä. Keskikulutus 2.5 litraa. Eli kyllä tuossa autossa tuntuu potentiaalia olevan talvikäytössäkin, kunhan se vaan saadaan ulos.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
jtp_fi sanoi
Lämpötiloilla ja esilämmityksellä tuntuu olevan hurja vaikutus kulutuslukemiin. Tänä aamuna pakkasta -9, auto piuhan päässä tunti ennen töihin lähtöä. Töihin 21 km, ilmastointi asetettuna automaattiasentoon, sisälämpötilaksi asetettu 17.5 astetta (talvitakki päällä ja hiki tuli jo tuossa lämpötilassa). Polttomoottori kävi muutamia kertoja ensimmäisen 5 km matkalla, sen jälkeen pelkästään sähköllä. Keskikulutus 2.5 litraa. Eli kyllä tuossa autossa tuntuu potentiaalia olevan talvikäytössäkin, kunhan se vaan saadaan ulos.
:peukku Asentelin tuossa hiljattain emännän sitikkaan säteilylämppärin ö-pohjaan ja samalla kun sen johto on kiinni myös akku latautuu ja Webastoa voidaan käyttää pidempään. Emäntä on ollut varsin tyytyväinen kun auto kulkee pienellä kulutuksella ja lämpiää nopeasti.

Toivon vilpittömästi että maahantuoja hoitaisi autonne mieleiseksi. Itse en jaksanut taistella kovin pitkään Vehon ja Autobonin kanssa kun autostamme oli juuri loppunut takuu ja eivät suostuneet tekemään huoltoa, joka olisi pitänyt tehdä takuun aikana. Päätimme vain olla asioimatta kyseisten yritysten kanssa, mikä on harmillista koska nyt ne autot joutuu hakemaan Saksasta asti.

Tässä ketjussa on nyt jauhettu todella paljon pelkästään tuosta yhdestä ongelmasta. Minua kiinnostaisi tietää hieman muutakin autosta. Ja PK-seudun asukit tulkaahan tänään käymään Koivuhaan Teboililla klo 19:00.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Kyselin lohkolämmittimen asentamisen järkevyydestä, tuollaisen vastauksen sain:
Hei,
En näe lohkolämmittimen käytöstä syntyvän suurta lisäarvoa PHEVin tilanteessa. Vaikka/jos polttomoottori ei käynnistyisi lohkolämmittimellä lämmityksen vuoksi ajoon lähdettäessä, niin ajoviima kuitenkin jäähdyttää pysähdyksissä olevan moottorin todella nopeasti.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Tässä ketjussa on nyt jauhettu todella paljon pelkästään tuosta yhdestä ongelmasta. Minua kiinnostaisi tietää hieman muutakin autosta.
[/quote]

Auto on mielestäni upea (oikeasti), negatiivista: rengasmelu kova, helvetillinen piipitys aina kuin lähtee ajamaan :) Hienoa langatonta tekniikkaa, ei toimi meillä,kun autotalli on hieman kaukana ja seinät betonia. Ainoa todellinen ongelma on tuolla kulutuspuolella.
 
Ylös Bottom