Outlander PHEV talvikäyttö

Jerry Ganister

New Member
Liittynyt
18 Helmikuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

PHEV:stä löytyy kaksi polttomoottorista riippumatonta lämmityslaitetta, joita kumpaakaan ei voi käyttää ajossa. Kuten täällä useasi on todettu, auton esilämmitys menee pois päältä heti, kun menet autoon sisään. Esilämmitys toiminee perinteisillä sähkövastuksilla. Mutta tämän lisäksi autossa on toinenkin lämmityslaite, joka toimii kyllä ajossa, mutta se lämmittää ulkoilmaa ja jäähdyttää sisäilmaa. Tämä ilmalämpöpumppu pitäisi saada vain pyörimää toisin päin. Kaikki perinteisen ilmalämpöpumpun omistajat tietävät, että samaa laitetta voi käyttää sekä lämmittämiseen, että jäähdyttämiseen.

Teknisesti voi toki olla joitain ongelmia esim. kondenssiveden kanssa, vaikka lämmityskäytössä kylmä yksikkö onkin ulkona. Ulkoyksikön sulatus on myös hoidettava tavalla tai toisella. Mutta onhan nämä ongelmat ratkaistu perinteisissäkin lämpöpumpuissa.

Kyllä se näyttäisi olevan niin, ettei näitä asioita ole loppuun asti suunnittelussa mietitty. Kuumassa toimistossa on tullut mieleen se jäähdytys, ja lämmityspuoli on unohtunut. Softapäivityksillä päästäisiin varsin pitkälle. Saattaa olla jopa niin, että tämä lämpöpumppukin lähtisi toimimaan varsin pienillä toimenpiteillä.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Sain tiedoksiannon, että Delta Motor Group on lähettänyt vastineensa Kuluttajariitalautakuntaan.
Siinä on samaa "autossa ei ole mitään virhettä" löpinää mitä olen kuullut aiemminkin, Käsittämätöntä ettei ne vieläkään tajua mistä on kyse ???

Se mikä tuossa pisti silmää oli se, että heidän mielestään valittajan, eli minun minun väittämä siitä, että muut auton ostaneet ovat samoilla linjoilla kanssani pitää jättää omaan arvoonsa, koska tämä valitus on tämän automallin kohdalla ainoa laatuaan. :nykii ???

Onkos siiss todellakin niin, että kukaan, siis kukaan ei ole ollut maahantuojaan yhteydessä lisäkseni ???
Kyse ei nyt siis ole siitä, että olisi tarvinnut tehdä kuluttajariitalautakuntaan valitusta, vaan heidän mukaansa maahantuontiin ei ole tullut keneltäkään muulta asiasta valitusta / vaatimuksia.
Jos tämä on totta, niin... :seina okei...
Jos joku on sinne ollut yhteydessä, niin voisiko ilmoittautua, ainakin muissa maissa on valituksia tehty, ja ellen todella ole ainoa, niin aion korjata tämän vääryyden.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Anaconda sanoi
Sain tiedoksiannon, että Delta Motor Group on lähettänyt vastineensa Kuluttajariitalautakuntaan.
Siinä on samaa "autossa ei ole mitään virhettä" löpinää mitä olen kuullut aiemminkin, Käsittämätöntä ettei ne vieläkään tajua mistä on kyse ???

Se mikä tuossa pisti silmää oli se, että heidän mielestään valittajan, eli minun minun väittämä siitä, että muut auton ostaneet ovat samoilla linjoilla kanssani pitää jättää omaan arvoonsa, koska tämä valitus on tämän automallin kohdalla ainoa laatuaan. :nykii ???

Onkos siiss todellakin niin, että kukaan, siis kukaan ei ole ollut maahantuojaan yhteydessä lisäkseni ???
Kyse ei nyt siis ole siitä, että olisi tarvinnut tehdä kuluttajariitalautakuntaan valitusta, vaan heidän mukaansa maahantuontiin ei ole tullut keneltäkään muulta asiasta valitusta / vaatimuksia.
Jos tämä on totta, niin... :seina okei...
Jos joku on sinne ollut yhteydessä, niin voisiko ilmoittautua, ainakin muissa maissa on valituksia tehty, ja ellen todella ole ainoa, niin aion korjata tämän vääryyden.

Hep. Laitoin yv:tä. Itselläni ei ole kuluttajasuojaa, kun auton ostajana on ollut yritys.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Garrett sanoi
Hep. Laitoin yv:tä. Itselläni ei ole kuluttajasuojaa, kun auton ostajana on ollut yritys.
Kiitoksia. Tämä jo todistaa siis tuon väitteen vääräksi.
 

fon

New Member
Liittynyt
12 Tammikuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Olen minäkin sähköpostia vaihtanut Deltan kanssa aiheesta talvikäyttö ja markkinointilupaukset, mutta toistaiseksi pikemmin kysely- kuin reklamaatiolinjalla. Saatan kyllä vielä äityä valittamaan pahastikin jos sattuu. Yhtenäislinjan kannatettavuuden vuoksi utelenkin, minkälaista vaatimusta ja perustetta A olet laittanut paperille?
 

temgesic

New Member
Liittynyt
2 Heinäkuu 2008
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Anaconda sanoi
Onkos siiss todellakin niin, että kukaan, siis kukaan ei ole ollut maahantuojaan yhteydessä lisäkseni ???
Minä olen, mutta en onnekseni ehtinyt ostaa autoa, koska minulle tämä toiminta oli selkeä showstopperi. Eli tässä yhteydessä minusta ei ole apua, mutta auton jätin ostamatta tämän vuoksi.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

fon sanoi
Olen minäkin sähköpostia vaihtanut Deltan kanssa aiheesta talvikäyttö ja markkinointilupaukset, mutta toistaiseksi pikemmin kysely- kuin reklamaatiolinjalla. Saatan kyllä vielä äityä valittamaan pahastikin jos sattuu. Yhtenäislinjan kannatettavuuden vuoksi utelenkin, minkälaista vaatimusta ja perustetta A olet laittanut paperille?
Joo eipä se mikään valtiosalaisuus todellakaan ole.
Kuluttajaneuvonnan ohjeistuksella päädyin seuraaviin vaatimuksiin alla olevassa järjestyksessä.
1. Auton toiminta korjataan valmistajan puolesta softapäivityksellä luvatunlaiseksi
2. Autoon asennetaan maahantuojan tai myyjäliikkeen toimesta webasto tai autosta annetaan 3000€ hyvitys
3. Kauppa puretaan

Perustelut oli että auto ei ole sellainen kun on luvattu ja että tästä koituu ylimääräisiä kustannuksia arvonalenemisen ja kulutuksen vuoksi.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

temgesic sanoi
Minä olen, mutta en onnekseni ehtinyt ostaa autoa, koska minulle tämä toiminta oli selkeä showstopperi. Eli tässä yhteydessä minusta ei ole apua, mutta auton jätin ostamatta tämän vuoksi.
Mielestäni tämäkin on arvokasta tietoa, kiitos!
 

BillyBob

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Anaconda sanoi
Onko muuten muut huomanneet että kovilla pakkasilla auton wifi ei ole päällä?
Voiskohan johtua siitä lisävarusteakun suojauksesta, mikä on siinä mahdollisten syiden listalla virheilmoituksessa?
Joo detalji settiä, mutta tässä,kun on jo valmiiksi takajaloillaan, niin käy vähän ärsyttään että silloin kun eniten tarvitset etälämmitystä, se ei ole käytössä :peukku
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Empä ole huomannut. Millaisissa lukemissa olet tätä havainnut?

Asiasta toiseen...
Maalis-huhtikuussa pitäisi vihdoin tulla päätöstä kuluttajariitalautakunnasta :nykii
 

BillyBob

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Kerran oli pakkasta noin -20 mutta viimeksi vajaa -10. Auto oli kyllä seissyt muutaman päivän ja aattelin josko johtuis siitä. Pitää vaan ennakoida kovat pakkaset ja muistaa laittaa ajastus, se toimii aina kunhan vaan on akussa virtaa. Toi oli muuten sun kirjoitus ;)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Heh, no niimpäs on :-[. Tammikuulta 2014. Olisko sen jälkeen päivitys ratkaissut ongelman. Tai sitten kyse on ollut jostain muusta ja olen tulkinnut sen pakkasesta johtuvaksi ::)
 

PHEV2015

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2015
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Uutena omistajana tein "testiajoa" viime viikonloppuna. Reilu 300 km matka suuntaansa -20C pakkasessa. Lähtö täydellä akulla. Bensalla mentiin lähtiessä n. 200 km, jonka aikana sitten akku tyhjeni. Alkumatkasta n. 150km ei auto "suostunut" käyttämään pelkkää akkua ollenkaan. ::) Ajattelin, että taukopaikalla ei tarpeen ladata akkua, joten jätin sen tekemättä. Tauon jälkeen mentiinkin sitten aika ajoin sähköllä sujuvasti ja lataus olisi ollutkin hyvä vaihtoehto. Loppumatkan sitten latailin akkua aika ajoin ajon aikana ja koko menomatkan kulutus oli n. 9l/ 100km.
Paluumatkalla heti alusta -20 C pakkasessa mentiinkin aika ajoin sähköllä. Nyt taukopaikalla suoritin pikalatauksen ( 5,6 eur) ja reilu 300km matkalla kulutus oli 7,2l/100km. Takasivuikkunat eivät kyllä koko matkalla pysyneet sulana vaikka puhaltimella ja lämmöillä kuinka yritti pitää... :-[
Testaaminen jatkukoot kun tulee työajoakin aika ajoin reilu 100 km/ sivu.
 

Helmari

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Tervehdys kaikille. Minulla on ollut PHEV kohta vuoden verran ja olen lukenut tätä
sivustoa mielenkiinnolla.
Olen kaikin puolin tyytyväinen autoon. Vasta viime viikolla pääsin testaamaan
pakkas-ajoa. Pakkasta oli noin -25-32 C. Autolla lähdettiin ulkoa mutta
lohkoa 2h+oma lämmitys 20 min. Auto tuntui muuten normaalilta
mutta maantiellä 80-110 km/h veto ei mennyt moottorista renkaille
suoravetoon. Mielestäni tämä ei ole normaalia vai tiedättekö että autossa
olisi joku pakkassuoja tätä varten. (Delta testasi auton eikä löytänyt vikaa).
Moottori tietysti kävi koko ajan ja teki sähköä akulle josta edelleen
s-moottoreille joten kulutus oli n. 10 l/100km
 

akuri

New Member
Liittynyt
13 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Onko kukaan jo asentanut Webastoa PHEV:iin?
Itsekin sellaista suunnittelen, mutta arveluttaa hieman sen vara-akun (12V) kapasiteetti, sillä sitähän se Webasto kai käyttäisi. Ohjekirjan mukaan vara-akku on 36 Ah ja kun päivittäinen ajomatkakin on alle 10 km, niin kaukankohan sitä virtaa todellisuudessa riittäisi? Mitään ongelmaahan ei olisi, jos vara-akkua ladattaisiin ajoakusta myös auton ollessa sammutettuna, mutta en ole löytänyt mistään tähän varmistusta. Moottorin käydessä sitä tietenkin ladataan, ja jostain luin, että myös WiFi:n ollessa käytössä vara-akkua ladataan päivittäin klo 14:00, mutta tietääkö kukaan miten tuo vara-akun lataaminen oikeasti tapahtuu?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

akuri sanoi
Onko kukaan jo asentanut Webastoa PHEV:iin?
Itsekin sellaista suunnittelen, mutta arveluttaa hieman sen vara-akun (12V) kapasiteetti, sillä sitähän se Webasto kai käyttäisi. Ohjekirjan mukaan vara-akku on 36 Ah ja kun päivittäinen ajomatkakin on alle 10 km, niin kaukankohan sitä virtaa todellisuudessa riittäisi? Mitään ongelmaahan ei olisi, jos vara-akkua ladattaisiin ajoakusta myös auton ollessa sammutettuna, mutta en ole löytänyt mistään tähän varmistusta. Moottorin käydessä sitä tietenkin ladataan, ja jostain luin, että myös WiFi:n ollessa käytössä vara-akkua ladataan päivittäin klo 14:00, mutta tietääkö kukaan miten tuo vara-akun lataaminen oikeasti tapahtuu?
Täyshybrideissä ei ole yleensä 12V laturia.
Sähkömoottori/generaattori tuottaa korkeajännitettä, jota käytetään myös 12V akun lataukseen. Ajoakusta voidaan täyttää 12V akkua eli käytännössä auto lähtee ”käyntiin” kunhan 12V akussa riittää sähköä ohjainlaitteiden herätykseen ja järjestelmän käynnistämiseen. 12V ei yleensä käytetä myöskään starttimoottorille.

Akun elinikä lyhenee ja suosittelen EFR/AGM tyyppisen akun käyttämistä mahdollisuuksien mukaan ja/tai akkulaturin asentamista.
Webastoja on asennettu myös PHEV malleihin ja oon yhen Webastollisen PHEVin nähnytkin.
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Moi. Webasto on asennettuna, eikä ainakaan vielä ole ongelmia ollut.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Oletan että webasto lämmittää moottorin sekä sisätilan. Minkälainen kulutus tuosta webastosta muodostuu? Voisi kuvitella että kuluttaa aika paljon vähemmän kuin tuo 2l ICE. Saatko sen avulla auton käymään sähköllä kovillakin pakkasilla?
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Ihan kovimmilla en, tosin voi kokonaan sammuttaa auton oman tuulettimen ja webaston pitää päällä ajon aikana, niin menee herkemmin pelkällä sähköllä. Tarkkoja kulutuslukemia en ole onnistunut itse mittaamaan, mutta jostakin olin lukevinani, että 0,2 litraa tunnissa olisi webaston kulutus. Ja kyllä, sekä moottori, että hytti lämpenee sillä.
 

Helmari

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Minulla on ollut bensa-lämmitin kaikissa autoissa vuodesta -89 lähtien.
En ottanut tai siirtänyt eberiä PHEV:ni ja hyvä koska mielestäni PHEV:n oma lämmitin
toimii oikein hyvin. Bensalämmittimissä on aika paljon ongelmia varsinkin
diesel-lämmittimissä. PHEV.n 12V akku on aika pieni bensalämmittimen käyttöä
ajatellen. Kannattaa ehdottomasti asennuttaa automaattinen kiinteä akkulaturi
mieluummin se isompi 8 A. Itse siirsin sen PHEV:ni ja se on asennettu täysin
erilliseksi lohkolämmittimestä. TS. yön aikana autoni saa kolmella johdolla virtaa.
Lohkolämmitin, Ajovirta ja 12V akun lataus.

Tuohon edelliseen kirjoitukseeni viitaten. Nyt tallista otettu auto ja -10 ast. C
pakkasta moottoritiellä 80 km/h vauhdissa polttomoottori veti suorana etupyöriä
kun löi kaasun pohjaan auto lähti kiihtymään mutta suoraveto putosi pois
joten kiihtyvyys ei ollut sitä mitä jos kaikki voima olisi käytössä.
Onko kukaan muu pannut merkille samanlaisia vastaavaa?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Ei millään pahalla mutta monimutkaisen kuuloinen viritys :nykii

Webasto kuulostaa parhaalta ratkaisulta, koska ei vaadi lisäpiuhojen vetelemisiä, jotta saa auton lämpöiseksi ja jos on huolissaan lisävarusteakun kapasiteetista, niin sen voi kaiketi vaihtaa järeämpään.
Lisäksi olarolla kuulostaa olevan positiiviset kokemukset aiheesta.

PHEVin omassa lämmittimessä on vain se vika että jos se haukkaa ajon aikana liikaa virtaa, niin moottori käynnistyy. Webastolla ei ole tätä ongelmaa, koska auto ei tiedä siitä mitään. Toki esilämmityksen voisi hoita auton omallakin lämppärillä ja käyttää webastoa vain ajon aikana.

Pitäis suorittaa tieteellinen koe että jos puhaltaa vaikka hiustenkuivaimella lämmintä ilmaa siihen ratin oikealla alapuolella olevaan lämpötilasensoriaukkoon, niin antaisko lähteä ilma moottorin käynnistystä liikkeelle. ;D

Sit vaan jostain tupakansytyttimeen kiinnitettävä minilämpöpuhallin(jos sellaisia edes on) ja avot. :peukku
 

Helmari

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

on totta että piuhojen kanssa pelaaminen on rasittavaa.
ne onkin käytössä vain kun auto on ulkona pakkasessa
yleensä lähden tallista jolloin on vain hybridi lataus.

kyllä bensalämppäri hyvä on mutta ottaa virtaa aika paljon.
silloin on hyvä kun on akkulaturin piuha kiinni niin
bensalämmitin saa virtansa seinästä ja 12V akku on täydessä iskussa
kun lähtee ajoon. Nyrkkisääntö on että autolla pitäisi ajaa
sama aika kun lämmitintä on käytetty paitsi että näillä lämpötiloilla
kylmä akku ei ota vastaan virtaa. Lisäksi akun nimellis-kapasiteetistä
on käytössä vain n. 70%. Sekä akku menettää n. 10% joka vuosi
nimellis-kapasiteetistä. Akun todellinen kunto on suht helppo mitata
55W halogeenilampulla. Kauanko palaa, mittaa tunnin välein jännitteen.

ihmeellisintä on että 12v akun napajännitettä ei pysty mittaamaan
kun se on muovien alla vai onko jäänyt paikka huomaamatta.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Jos autossa on pakkaskelejä varten tehty suojaus, niin en ihan ensimmäisenä lähtisi sitä kiertämään. Enkä kyllä usko, että sisälämpöanturia huijaamalla onnistuukaan.

Voi esimerkiksi olla, etteivät ajoakut luovuta tarpeeksi virtaa kylmänä, jolloin niitä ei käytetä.
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

12V akku latautuu aina kun ajoakkua ladataan (ja aina kun auto on käynnissä, eli "Ready" tilassa), joten jos joka yö on latauksessa niin en oikein jaksa uskoa, että 12V akku ottaisi liikaa itseensä aamuista webaston käyttöä tai silloin tällöin satunnaista "piuhat irti" tilannetta.
Asialle olisi tietysti mukana saada jonkinlainen varmistus. Huvin ja urheilun nimissä olen ajatellut OBD lukijan (skannerin) hankintaa. Moisesta härpäkkeestä ei ole aikaisempaa kokemusta, mutta eikö sillä myös näy akun (siis ainakin sen 12V) varaustila? Onko kokemuksia tällaisesta: http://www.obdlink.com/lxbt/. Joillakin foorumeilla ainakin on todettu, että on PHEV yhteensopiva. Ja Android softaa tuntuu löytyvän joka lähtöön.

Webaston osalta vaakakupissa on tietysti sen hinta... aika monta litraa saa nykyhinnalla bensaa virrata ennen kun se maksaa itsensä takaisin, siis jos nyt ihan tätä lämmitykseen käytettävää kulutusta oma kone vs. webasto verrataan. Mutta onhan toi pelkällä sähköllä ajelu aina aika hiton hienon tuntusta ;D
 

ssnord12

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

viimeiset kaksi viikkoa ollut hiukan kylmää, ajettu 1058 km lämpötilan ollessa pakkasen puolella -22-31 astetta . kulutus on ollut 9,8 l/100km mielestäni kova näinkin pienelle autolle kuin Outlander PHEV.
nyt kun autolla olen ajanut 80 000km niin osaako joku kertoa kuinka saan auton omasta datasta näkyviin ajetut kilometrit sähköllä??
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

ssnord12 sanoi
kulutus on ollut 9,8 l/100km mielestäni kova näinkin pienelle autolle kuin Outlander PHEV.

Kuinka pitkää matkaa tullut ajettua? Pakkanen vaikuttaa tosi reilusti, jos ajaa alle muutaman kymmenen kilometrin matkoja.
 

Helmari

New Member
Liittynyt
11 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Minä ajoin 300km lenkin pakasessa20-32 C.
ja kun polttomoottori ei mennyt suoravetoon niin
kulutus muodostuu juuri tuo n. 10 l/100km.

Meneekö teillä pakkasajossa p-moottori suoravedolle
eturenkaisiin. Senhän näkee siitä että P-moottorin
kuvake muuttuu oranssiksi (punaiseksi) ja nuoli
menee suoraan p-moottorilta eturenkaisiin.
Silloin kun näin on niin maantiellä n. 80 km/h kulutus
on n. 6 l/100km. Minulla ei tapahdu näin pakkasella,
epäilen vikaa tai sitten moottorissa on joku suojaus
ettei rasiteta liikaa pakkasella.
 

rasmus

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Vaihdoin syksyllä bensa Outlanderin PHEV:hen ison kulutuksen takia. Nyt pitkän kylmän jakson jälkeen tuntuu että tein huonot kaupat. Auto ei liiku pakkasella pelkällä sähköllä lainkaan ja kulutuslukemat ovat yli kymppiä. Tiellä kannattanee ajaa P 0 asennossa, koska sähköä on turha ladata, kun se ei kuitenkaan kulu. Lämpöisemmillä keleillä auto kärysi kuin moottorivikainen diesel ja merkkiliikkeessä kerrottiin että se on perusvika. Vikaa korjattiin laittamalla auton etuosaan ylimääräinen roiskeläppä, vika ei kuitenkaan kokonaan hävinnyt sillä. Outoa oli että liike ei ottanut yhteyttä tästä tyyppiviasta, heti kun heille tuli se tietoon. Ihmettelen ettei akuilla voi lämmittää itse akkuja, että niitä voisi todella käyttää talvellakin. Hybridin omistajana 4 kk ja ajoa noin reilut 5 tuhatta kilometriä.
 

ssnord12

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Lämpöisemmillä keleillä auto kärysi kuin moottorivikainen diesel
Toisinaan käry on tosi voimakasta, merkkiliike sanoi oulussa että kuuluu ominaisuuksiin..Heh. Kun ajan yhtäjaksoisesti n. 300 km matkan niin kulutus on - 15 - 32 pakkasilla tuo 9-10 l/100km että ei tosiaan ole edullisia kilometrejä......
 

mitsumikko

Museoikä lähestyy
Liittynyt
21 Joulukuu 2005
Sijainti
kempele
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

ssnord12 sanoi
Lämpöisemmillä keleillä auto kärysi kuin moottorivikainen diesel
Toisinaan käry on tosi voimakasta, merkkiliike sanoi oulussa että kuuluu ominaisuuksiin..Heh. Kun ajan yhtäjaksoisesti n. 300 km matkan niin kulutus on - 15 - 32 pakkasilla tuo 9-10 l/100km että ei tosiaan ole edullisia kilometrejä......

No ei todellakaan, joku voisi kutsua kulutuslukemia mitä tehdas lupaa KUSETUKseksi :nykii

Miten lie nämä teslat talvella....liikkuvatko ees?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

mitsumikko sanoi
Miten lie nämä teslat talvella....liikkuvatko ees?

nopee OT : En ymmärrä miksi jengi "hehkuttaa" Teslaa ? 90k€ saa aikapaljon muutakin, kuten esim ihan oikean Auton.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

-JP- sanoi
nopee OT : En ymmärrä miksi jengi "hehkuttaa" Teslaa ? 90k€ saa aikapaljon muutakin, kuten esim ihan oikean Auton.
Luokkansa suorituskykyisin auto, hyvän näköinen, ja käytännössä ilmainen ajaa jos sattuu asumaan super chargerin lähistöllä(niitä on tulossa suomeen lisää tänä vuonna). Mikä muu 90€ auto tarjoaa vastaavaa tai parempaa? ;D
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

mitsumikko sanoi
No ei todellakaan, joku voisi kutsua kulutuslukemia mitä tehdas lupaa KUSETUKseksi :nykii

Miten lie nämä teslat talvella....liikkuvatko ees?

Näyttää liikkuvan. Näin paripäivää sitten sellaisen lähtevän valoista -25 asteessa, eikä tuntunut menoa haittaavan :)

Toi PHEVin kulutuspuoli on tosiaan talvella jotain aivan muuta kuin mitä on luvattu. Täälläkin foorumilla aiheesta on pitkät jorinat. Kovilla pakkasilla, jos 1,5h lämmittää, niin saattaa päästä hetken sähköllä. Sellaiset matkat jotka kesällä menee 0l/100km, on talvella n.4-7l/100km esilämmityksen kanssa ja sen 12 ilman. :nykii
 

Teemu T.

Member
Liittynyt
10 Tammikuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Kyllä Teslat talvella pelittää. Akuissa on esilämmitys päällä koko ajan ja muutenkin lämmin auto. Jos on dual motor, niin se hoitaa ripeänkin poistumisen paikalta.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

rasmukselle: lueppa noita 2013 vuodenvaihteen postauksia, niin huomaat, että oli muillakin hieman epäuskoa. Nyt kun olen ajanut 50 000km on tunnelma toinen, olen tyytyväinen autoon. Kulttuuri shokki oli perinteiseen kärryyn nähden mittava.

Itse käyn uimassa 15 km:n päässä kotoa ja sähköllä ajan pääsääntöisesti koko reissun vaikka pakkasta -15, näin 30 km hoituu sähköllä kovassakin pakkasessa. Ilmastointi pois ja menoksi, viileätä kyytiä :) En tiedä onko autoni rikki, mutta näin päästelen.
 

ssnord12

New Member
Liittynyt
21 Tammikuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Reilut 80 tkm takana etupäässä Lappi/Oulu alueella, pitkiä matkoja ja voin sanoa että kustannukset kovemmat kuin edellisillä diesel autoilla, PHEV ajaminen on toki edullista kun ajomatkat on lyhyitä max.100km päivässä... :mad:
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Itse kuvittelin, että omalla ajollani voisin päästä noin 3-4 kulutukseen, mutta toteutunut on 5,3l/100km. Nykyään kun lukee mm testejä hybridestä annetaan mielestäni aika hyvä kuva siitä, ettei hybridiä kannata ostaa siinä uskossa, että sillä säästää. Jotkut taitavat kuitenkin päästä autolla 2-3litran kulutuksiin.
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

3,8 oli ennen talvea. Nyt 4,4. Paljon lyhyttä ajoa ja joka yö latauksessa on avain tän auton taloudellisuuteen.
 

terracot

New Member
Liittynyt
30 Tammikuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Lisää kokemuksia vajaa 2 vuotta ja 50 tkm takana. Olen ottanut kaikki tankkaukset ylös ja kyllähän tämä taloudellisuusmielessä on enempi kesäauto. Ajo on päivittäin 35 km töihin, siellä lataus ja kotiin, ne matkat menee kesäkeleillä täysin sähköllä, pääkaupungin talvessa reilut puolet sähköllä jos on esilämmitys päällä ja nää -20 astetta sitten bensalla. Kovilla pakkasilla ei edes kulu akkua pahemmin, kun moottori käy koko ajan.

Pari viikkoa sitten meinasi käydä työmatkalla köpelösti (-25), kun lähtiessä syttyi joku varoitusvalo EV System Service tms, mikä peitti keskimittarin tiedot. No, jonkun matkaa ajettua huomasin että meinaapa olla kylmä vaikka tuuletin puhaltaa isolla... Sitten katsoin, että akun varaus hupenee silmissä. Sain keskinäyttöön sitten kelattua Infotiedot, niin sähköllä mentiin, ja moottori ei käynnistynyt ollenkaan. Sopivasti ehdin rampille ja pois kehältä, ja siitä akku nollissa kokoa ajan hidastuen ryömittyä syrjään. Sammutin auton, käynnistin uudelleen, niin moottori hyrähti käyntiin ja varoitusvalot katosi. Onkos muilla ollut samanlaista kunnon pakkasilla?

Edit lisäys: Kesäkuukausina pääsen kyllä tasoon 1.5-3 l/100 kuukausitasolla riippuen siitä kuinka paljon tulee työmatka-ajojen lisäksi vapaa-ajon reissuja akku tyhjillään. Jollei tarvisi kuskailla lapsia harrastuksiin pitkin iltoja, niin olisi puoli vuotta melkein ilmaista ajelua :driver
 

BillyBob

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Mulla kävi kerran kun oli -27c niin käynnistyksen jälkeen tuli näyttöön "EV system service required" ja moottori sammui. Toisella yrittämällä päästiin matkaan, eikä temppuillu sen koommin. Onko teillä ruvennu pitämään lämppärin puhallin kylmänä ärsyttävää hurinaa? Ei taida saada takuuseen kun kerran toimii vielä. Esilämmityskin pitää surinaa mitä ei uutena kuulunut.
 

16AmpMan

New Member
Liittynyt
9 Elokuu 2015
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

7500 km Phev autoilua takana. Kelit kun oli plussalla ja ajomatkat lyhyttä kaupunkipyörittelyä mentiin kokoajan sähköllä. Tuli hehkutettua joka suuntaan, että nyt on liki ilmaista ja näyttävää neluriautoilua tässä talossa.
Tammikuun pakkaset ja pidemmät ajorupeamat motarilla 120km/h nosti kulutuksen 10-13l/100km välille! Sähköllä ei päässyt käytännössä ollenkaan, edes liikennevaloissa ei ice sammunut. Päinvastoin tuntui siltä, että oma hybridi savutti ja haisi enemmän kuin vanhat bussit.
Nojoo, tulipa motivaatio tyhjentää lämmin autotalli lopuista muuttoromuista.
Nyt sitten auto toimikin paremmin ainakin menomatkalla. Sähköllä pääsi ekat 10km. Sitten ice ja sähkö vuorottelu kunnes virtaska loppui.
Kulutus talvikelillä on kyllä järkyttävä, yhtä hyvin vois olla joku kasikoneinen Escalade alla.
Kesäauto, ei voi muuta sanoa. Nojoo, neliveto on kyllä yliveto!

Eilen sitten pistin Tilaukseen uuden Insignia country tourerin neluriautomaatilla ja uudella euro 6 2.0 turbodieselillä. 170hv ja 400nm yhdistetty kulutus tehtaan mukaan 6l /100km.
Testeissä ovat jopa päässeet lähelle noita lukemia jopa talvella.
Opeli vaikuttaa vähän luxuksemmalta materiaaleiltaankin verrattuna Mitsuun, ajettavuudesta nyt puhumattakaan!

Mitsu lupasi niin paljon, mutta arki olikin alkuhuumaa paljon kitkerämpää....

Vaihtohyvityksessä Mitsusta Opeliin oli muuten aikamoinen haarukka eripuolilla Suomea.
2013 malli 28500km kaikilla herkuilla ja juuri huollettu. Huonoin hyvitys 33000€ paras 39000€.
Arvatkaa minkä otin....

Toimitusaika n. 3kk

Sähköautoilla on vielä hieno tulevaisuus, sen aika ei vaan ole vielä, paitsi jos on varaa Teslaan!
 

BillyBob

New Member
Liittynyt
4 Syyskuu 2014
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Kun kesäkelillä ajelee nurkka-ajossa mihin tää on suunniteltu kulutus on 0, niin ei se ainakaan mua haittaa jos talvella kuluu pensaa. Eikä se vuosittainen verokaan kauheelta tunnu
 

olaro

New Member
Liittynyt
28 Syyskuu 2011
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Samoilla linjoilla :peukku Ei nää muutamat etelä-Suomen pakkasviikot kokonaisuutta pilaa, vaikka menis toistakymmentä litraa satasella. Vähintään kymmemen kuukautta vuodesta menee lähes pelkällä sähköllä, ja toi verohelpotuskin kustantaa melkosen monta tuhatta kilsaa ajelua. Mutta kukin tyylillään, jokaisella nää ajotarpeet on omansa 8)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

BillyBob sanoi
Mulla kävi kerran kun oli -27c niin käynnistyksen jälkeen tuli näyttöön "EV system service required" ja moottori sammui. Toisella yrittämällä päästiin matkaan, eikä temppuillu sen koommin. Onko teillä ruvennu pitämään lämppärin puhallin kylmänä ärsyttävää hurinaa? Ei taida saada takuuseen kun kerran toimii vielä. Esilämmityskin pitää surinaa mitä ei uutena kuulunut.
Kovilla pakkasilla pari kertaa tullut toi ilmotus. Virrat pois ja uudelleen käynnistys korjasi ongelman. Tosin lyhyellä matkallahan toi on vaan hyvä, ei kulu bensaa ;D
 

avvi87

New Member
Liittynyt
10 Maaliskuu 2016
Vs:

Onneksi tänäkin talvena kovat pakkaset kesti vain pari viikkoa. Mielenkiinnolla uutena phevistinä odotan tulevaa talvea :)
 

PHEV2015

New Member
Liittynyt
30 Marraskuu 2015
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

- Niin ... 3 kk ( 9000km) takana ja kovilla pakkasilla kuten on jo moneen kertaan todettu: Bensalla mentiin eikä sähköllä ollenkaan. Kulutus "kympin tienoilla". Kun pakkaset hellittäneet niin päivittäisen työmatkan ( 50 km suuntaansa) kulutus 3,5 -4 l/ 100km. n. 30 -35 km on tällä hetkellä päästy sähköllä suuntaansa; saa nähdä kun lt:t on pysyvästi plussan puolella.

- 300 km reissu suuntaansa niin kulutus sinänsä pikkupakkasilla oli kohtuulliset 6-7 l välillä ilman välilatauksia.
Paikallisajot viikonloppuisin mahdollista pelkällä sähköllä ; bensaa säästyy :peukku.

-Huomenna kesägummit alle niin pääsee itse kokemaan onko se matkanteko "hiljaista" niin kuin jotkut ovat hehkutelleet?
Nyt on kuunneltu vain nastaiden ropinaa.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Omassani n. vuoden keskikulutus on ollut 4,3 l/100 km. Tämä on sisältänyt pari viikkoa vaunun vetoa (1300 Kg kokonaispaino) ja nuo kirotut 20 - 30 asteen pakkaset. Kyllähän kulutus kylmäsi tuolloin, mutta tieto kokonaisedullisuudesta pitkällä tähtäimellä sai jättämään turhan stressaamisen. Millään tuon kokoisella autolla en tuohon kulutukseen pääsisi ja sähkön osuus on kuitenkin rahallisesti vähäinen. Pakkasilla maskinsuojahan auttoi tilannetta vähän ja lämpimästä tallista lähtö käytännössä ratkaisi ongelman (sähköllä meni pitkät pätkät startista lähtien, polttomoottori käynnistyi satunnaisesti ilmeisesti sisätilan lämmitystarpeen vuoksi jossain 20 km ajon kohdalla). Kovalla pakkasella kylmästä lähteminen, vielä ilman esilämmitystä on myrkkyä tälle autolle.

Satunnaista käryä omakin PHEV tuottaa, ilmeisesti johtuu siitä, että ajoakun lataus on silloin tippunut alle 30 % ja polttomoottori toimii tällöin aggregaattina tuottaen virtaa hirveällä kiireellä. Jossain on mainittu, että tällöin auttaisi, jos ei pidä EcoModea päällä, mutta tiedä sitten. Ulkomaisilla foorumeilla on myös kerrottu, että pakoputkistoon kertyvä moska vain tuoksahtelisi kun moottori lämpenee kunnolla, mutta ihan uskottavaa ei tuo ole.

Kokonaisuuteen olen ollut tyytyväinen, kuitenkin hyvin toteutettu uuden tekniikan systeemi, jota kilpailijat eivät ole muutamassa vuodessa tehneet vähemmän haluttavaksi. Henkilökohtaisesti en vaikkapa Volkswagen -konsernin tuotteisiin koske (liikaa kokemuksia hajovasta tekniikasta ja epäkelvoista komponenteista), oli ne sitten paketoitu miten karkiksi tahansa. Oikein kylmää, mitä uuden tekniikan soveltaminen on VW:n kohdalla. Sen on pitkä autokokemus osoittanut, että vaikka automalli miten vaikuttaisi hienolta aluksi, aina löytyy hälyääniä yms. kun autolla on hetken ajanut ja bling bling -vaikutus laimenee (jopa päälle sadan tonnin kulkineessa). Automiehen aisti on vain siitä kumma, ettei se kaikkia autolle tyypillisiä piirteitä huomaa kun uusi auto polttelee. Passat GTE:stä puuttuu myös pikalatausmahdollisuus (80% akkua täyteen alle 30 min.), joka heikentää sähkökäyttöä paljon.
 

Jjkk

New Member
Liittynyt
17 Lokakuu 2016
Vs: Outlander PHEV talvikäyttö

Anaconda sanoi
Asiasta toiseen...
Maalis-huhtikuussa pitäisi vihdoin tulla päätöstä kuluttajariitalautakunnasta :nykii

Missä vaiheessa tämä asia on nyt?
 
Ylös Bottom