Molempia on nyt jälkeenpäin tuotu paljon Suomeen, eihän kellään uutena ole moiseen täällä varaa, huomioiden vielä että joutuu bensaakin ostelemaan.
Ampera on ladattavista hybrideistä edelleen ainoita, jotka lähtökohtaisesti syövät akun tyhjäksi ennen polttomoottorin käynnistystä. Mitsussa tämä ominaisuus on kehittynyt vuosien saatossa ja moottori saattaa hörähdellä käyntiin esim isommalla kaasulla kiihdyttäessä.
Amperassa käytännössä sähköinen toimintasade on AINA outlanderia parempi, vaikka outlanderissa olisi uusi akku. Amperan kulutus pienempää ja käytettävä akun osuus isompi ja polttomoottori ei lähde päälle kaasu pohjassa kiihdytyksissä.
Amperassa polttomoottori ei taida ikinä olla suoraan kiinni voimansiirrossa eli sarjahybridi voisi olla hyvä termi.
Tarpeen mukaan siis auto, vähän kärjistäen
. ns normaalia autoa tarvitseva polttomoottorin käyttöä välttelevä -> Ampera. (tahtoo oikeasti ajaa sähköautolla, tämä auto on ollut monelle se porttihuume sähkön maailmaan)
Venettä vetävä mökkeilijä joka haluaa säästää bensakuluissa -> Outlander
Sähköautona Outlanderissa on paremmat varusteet (pikalataus, säädettävä regenerointi, jopa mahdollinen etäohjaus). Tosin opelinkin saa lämpeämään kaukosäätimellä aika pitkän matkan päästä.
Ajettavuudesta en lähde kommentoimaan, jokainen makunsa mukaan. Opel on ainakin hiljasempi (melumaisema muistuttaa premium-autoja) . Outlanderissa nelivetona omat etunsa, positiivisinta mielestäni raskaan voimansiirron puuttuminen.
Omasta mielestäni plugarilla tulisi pystyä ajamaan rutiiniajot 100% sähköllä ja välttää sitä ilmiötä, että moottori käy pienen hetken ja sammuu. Jokainen voi miettiä mitä se tekee moottorille. Moottori sitten niitä "mummolareissuja" varten ja ei tarvitse stressata akun lataamisesta.
Opelissa kulutus pelkällä bensalla ajaessa asettuu 6-7 litran väliin, Outlanderista ei kokemusta (olisiko 7-8 litran välissä ainakin versiosta riippuen)