Outlander PHEV

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Ensiviikolla olisi tarkoitus vihdoin saada uusi Outlander PHEV ajoon :driver.
Latauspaikka on asennettu ja tänään kävi plugit.it:n mies (http://www.plugit.fi/delta-motor-group-oy-ja-plugit-finland-oy-yhteistyohon-ladattavien-ajoneuvojen-latauspalveluista/) tarkistamassa, että kaikki on asianmukaisesti valmiina auton latausta varten. Tuo käynti oli ennakkotilaajille maksuton ja siitä saa jonkun raportin, jonka voi sitten toimittaa vakuutusyhtiöön tms. jos näkee tarpeelliseksi. Alussa lataus hoidetaan auton mukana tulevalla 10A latauksen mahdollistavalla kaapelilla. 16A noin tonnin arvoisen lisälatausaseman ??? olisi voinut hommata plugit.it:lta, mutta eiköhän sitä alkuun pärjää tuolla yhdella 10A:lla piuhalla, kunnes hinnat laskee ja Clasulta voi hakea 100eurolla omansa pois :peukku. Sähkönkulutusmittari on myös hommattu ja kytketty paikoilleen.

Autoa en ole ajanut etukäteen ollenkaan, olen vain lukenut siitä, joten tässä vähän jännittää :p.

Jos foorumilla on muitakin sian säkissä ostaneita niin kirjoitelkaahan tänne kokemuksia, kun niitä alka kertyä.

Jos Outlander PHEV ei ole tuttu entuudestaan, niin tuolta löytyy speksit:http://www.uusioutlander.fi/PHEV_tietopaketti.pdf

Lisätietoa löytyy paljon myös tuolta ulkomaalaiselta saitilta(http://www.insideoutlander.com/), jonka keskustelupalstalle minäkin ole kirjoitellut "Mitsumania" nimimerkillä.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Vs: Outlander PHEV

Hienoa Anaconda. Parin vuoden päästä itselläkin auton vaihto ajankohtainen (?). Mielenkiinnolla odotan kertomuksia käyttökokemuksista - sähkö kiinnostaa :peukku
 

jols

Outlander Instyle Navi 2,2 TC-SST '11 MB C CDI A T
Liittynyt
16 Helmikuu 2008
Vs: Outlander PHEV

Onnea valinnalle, kerro kokemuksia heti kun niitä tulee. Vuodenvaihteen jälkeen tuollainen pitäisi koeajoon saada.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Tänään sain auton alle 8).
Olen todella tyytyväinen.
Lupaukset on mun nähdäkseni lunastettu.
Ero vanhaan 2011 dieselin on valovuosi :driver.
En ole päässyt kokeilemaan vielä täyttä tehopotentiaalia, mutta tuntuu liikkuvan todella vaivattomasti. Tosi jos haluaa mennä lujaa niin pelkällä sähköllä ajon voi kyllä unohtaa. Pinta ja puolikaasulla meno on kuitenkin ihan riittävää ja silloin mennään pelkillä akuilla.
Noin 50km pääsin yhdellä latauksellaja 1tunnin lataus 10A piskokeesta toi n 10km lisää matkaa.
Adaptiivinen cruise on sellanen ihme että kohta ei tajuu miten on pärjännyt ilman sitä.
Ainut mikä tossa mättää on toi latauspiuha. Se on ihan järkyttävän pitkä eikä mitään vieteröintiä muotoilussa.
Siihen täytyy keksiä jotain.

Tulevaisuus on todella täällä :driver
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Outlander PHEV

Kiva kuulla, jatka ihmeessä kokemusten jakamista, kiinnostavaa kuulla miten esim. talvella pärjää sähköllä.

Melko hinnakas tuo alkaa olemaan, mutta tekniikaltaan edustaa tuossa sarjassa kärkipäätä.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Alkaen malli maksaa saman verran kuin diesel versio. Vuodessa voi säästää jopa pari kolme tonnia jos pystyy ajamaan suurimman osan ajoista sähköllä. Myös autovero on dieseliä huomattavasti pienempi.
Eli ei kyllä musta ole hintava. Täähän on eka phev joka on oikeesti kokoonsa nähden järkevän hintainen ja käytännöllinen ;)

Ohessa muuten kuva tuosta mun autosta.
Kuva ei tee täyttä oikeutta, mutta helmiäisvalkoinen ja kiiltävän mustat vanteet on ainakin puhtaana hyvä combo.
;D
https://drive.google.com/file/d/0B4JLc9ypYcx5ZmRWdnpEY3NIVkU/preview
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Laitoin sähkön kulutus mittariin hinnaksi 6 senttiä, niin kokonaissaldo on yhden 1h jakson ja yhden tyhjästä täyteen latauksen jälkeen 65 senttiä. Täytynee lisätä toi sähkön siirto tohon mittariin vielä, se näköjään tuosta on unohtunut.
Latausjohto on tosiaan joku 6-7 metrinen. :nykii Laitoin sen kiepille ja nippareilla kiinni. Nyt sen kanssa on vähän helpompi operoida. Sellanen tyhmä kaapeli olis kyllä näppärä jos meinaa kauppakeskuksissa latailla.

Auton omaan Wi-Fiiin saa kaksi laitettu kiinni. Mä rekisteröin sinne iPodin ja Samsung tabletin. Toimii hienosti molemmilla. Kaksi laitetta on maksimi. Kannattaa luovutuksesta varmistaa että ovat rekisteröineet auton VIN numeron, muuten tuo etäkäyttö ei onnistu. Ilmastoinnin ajastus säädöt pystyy kyllä tekemään auton omaltakin kosketusnäytöllä, joten mikään must toi ei oo, ellei halua vilkutella etänä Auton valoja tai tarkastella latauksen tilaa.

Lumia pariutui auton kanssa vaivattomasti ja bt toimi lyhyellä testillä varmemman oloisesti kuin vanhassa.
Osoitetietojen lataus ja käyttöönotto oli vanhaan verrattuna nopeaa.

MMSC toimii jotenkin vähän tahmeasti. Sain lisäksi biisivalikon jumiin ipodia kuunnellessa. Ääniohjaus on täysin sama kuin vanhassakin. Keskustelukumppanina on tuttu naisääni. Navigaattorin ääntä ei pysty valitsemaan. Tosin en ole sitä vielä edes kokeillut.

Kertaalleen sain autonkin jotenkin jumiin. ???
Laitoin virrat päälle, kävin irrottamassa latauspiuhan ja istuin autoon takaisin.
Hetken siinä säädin puhelinta ja koitin lähteä liikkeelle niin auto vaan piipitti kun koitin laittaa pakkia päälle.
Mitään ilmoitusta ei näkynyt missään. Sammutin virrat ja laitoin uudelleen päälle niin suostui ottamaan pakin käyttöön. Outo juttu täytyy tarkkailla toistuuko.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Outlander PHEV

Tuo sähkön hinta osui omaan silmään niin piti hieman laskea. 65snt 1h lataus = 10km säde. Sähkönhinta:n mukaan tän hetken nímellinen (ei tarjous) sähkön hinta ottaen _kaikki_ kustannukset huomioon on n. 13,71snt keskimäärin Uudellamaalla, näin referenssiksi. En tiiä kuka oikeesti maksaa sähköstään noin paljon mutta voitanee todeta että "kaikille toi ei sovi" :D. Katottuna halvin hinta omalla postinumerolla vastaus oli 5,15snt sähkö ja siirto 3,19snt (+ perusmaksu/v). Eli ton pitäs olla sen mukaan 90,35snt. Eli 100km tuolla olisi 9,35e. Eilisen keskihinnan (1,575) mukaan tarkoittaa 5,94L 95E10ä ja eilisen tankkauksen perusteella 8,67L Bioetanolia.

Tuon painoiselle autolle kulutus on kyllä melko vähäinen. Oma 1400kg (käsittääkseni Outlander painaa väh. 200kg enemmän, edes perus moottorilla?) farmarikiulu liikkuu n. 1,43e/100km kalliimmalla, tosin siinä on kyllä mun ajotavalla paljon reippaita kiihdytyksiä. Mitenkäs sähköautossa, onko edullisempaa kiihdyttää ns. mono suorana nopeuteen -> tasanopeus vai rauhallisesti? Ei sillä että Outlanderia miksikään nopeushirmuksi olisi suunniteltu :D

Eli jos sähkön hinta ei räjähdysmäisesti kasva niin :peukku Olis mielenkiintosta nähdä jokin tutkielma siitä mitä mieltä hippi on noiden päästöistä (energia valmistukseen x - sen päästöt, energia elinkaarella x - sen päästöt, energiantuottomuodot)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Urran sanoi
Tuo sähkön hinta osui omaan silmään niin piti hieman laskea. 65snt 1h lataus = 10km säde.
Sellanen korjaus tuohon että 65senttiä tuli hintaa yhdelle täyslataukselle plus yhdelle yhden tunnin latauksella. Mutta multa puuttui tuosta se siirron osa. Eli noin 60 km yhdellä eurolla.
Sitten jos lataa esim. töissä tai kauppakeskuksessa, niin ei maksa sitäkään :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Outlander PHEV

Jep, Urranin laskelma on lepikossa, säästöt ovat paljon suurempia.

Outlander PHEV käyttää akuista ilmeisesti noin 10 kWh täydestä tyhjäksi (täyttä kapasiteettia ei käytetä akuston iän pidentämiseksi). Jos oletaan latauksen hyötysuhteeksi 90% niin karkeasti sähköä tarvitaan lataukseen 11 kWh. Jos sähkö maksaa 10 senttiä / kWh niin latauksen hinnaksi tulee 1.1 euroa.

Ja tällä siis pääsee ylläolevan mukaan noin 50 km. Sata kilometriä 2.2 eurolla.

5 litraa satasella dieseliä kuluttavalla autolla polttoainekustannus sadalla kilometrillä on noin 7.25 euroa. 10 litraa bensaa syövällä autolla noin 15.5 euroa. Eli eroa on, mutta tietysti Hybridin hankintahinta on melkoinen. Toisaalta jos haluaa Outlanderin ja ajomatkat ovat pääosin sellaisia että sähköä pääsee hyödyntämään esim kaikki työmatkat, niin silloin hintaero alkaa olemaan kohtuullinen ja ehkä säästettävissäkin takaisin järkevässä ajassa. Jälleenmyyntiarvo ladattavilla hybrideilöä on vielä iso kysymysmerkki koska niitä on ollut vasta vähän aikaa markkinoilla, tietysti jotain osviittaa voi ottaa esim. Priuksesta.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Urran sanoi
Tuon painoiselle autolle kulutus on kyllä melko vähäinen. Oma 1400kg (käsittääkseni Outlander painaa väh. 200kg enemmän, edes perus moottorilla?) farmarikiulu liikkuu n. 1,43e/100km kalliimmalla, tosin siinä on kyllä mun ajotavalla paljon reippaita kiihdytyksiä. Mitenkäs sähköautossa, onko edullisempaa kiihdyttää ns. mono suorana nopeuteen -> tasanopeus vai rauhallisesti? Ei sillä että Outlanderia miksikään nopeushirmuksi olisi suunniteltu :D
Auton omapaino on 1820kg.
Jos kiihdyttää mono suorana niin polttomoottori on silloin mukana. Luulen että taloudellisinta on kiihdyttää reilulla puolikaasulla, jolloin mennään vielä sähköllä ja kiihtyvyys on kuitenki ihan riittävää normaali liikennevirtaan verrattuna maantinopeuksilla. Ihan toinen juttu on se kummassa tavassa on parempi hyötysuhde. Mun mielestä ei vaan kannata käyttää bensaa, niin kauan kuin pääsee sähköllä. 8)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Outlander PHEV

Ihan mielenkiinnosta, jos kiihdytät pelkällä sähköllä niin ripeästi kuin pystyy, niin kauanko menee 0-80km kiihdytykseen?
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Outlander PHEV

Rehellisesti sanottuna, hieman jäi ihmetyttämään tuo säästön vähyys :D Kiitos korjauksesta, onhan tossa huikee säästö :peukku

Sitäpaitsi, aika moni varmaan saa työmatkan paluuliikenteen sähkön ilmaiseksi ;D Ainakin ennenkun verottaja huomaa tuollaiset..
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

ST sanoi
Ihan mielenkiinnosta, jos kiihdytät pelkällä sähköllä niin ripeästi kuin pystyy, niin kauanko menee 0-80km kiihdytykseen?
Täytyy huomenna kokeilla.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Empä muistanut testailla 0-80.
Palaan alkuviikosta siihen.

Auton käyttäytymisesta tuli huomattua muutama detalji.
Klo 12 tänään oli 8 astetta lämmintä, kun lähdin ekaa kertaa liikkeelle.
Auton moottori käynnistyi heti, vaikka ajoakku oli täynnä. Moottori pysyi käynnissä kunnes kabiinin lämpötila oli kohonnnut ilmastoinnin asetuksia vastaavaksi.
Ihmettelin tätä ja lueskelin manuskaa josta tämä asia selvisikin.
Autoa kannattaa esilämmittää auton omalla järjestelmällä auton ollessa latauksessa ja kytkeä eco moodi päälle heti liikkeelle lähdettäessä.
Eco moodi pakottaa auton EV tilaan jossa polttoaineen kulutus koitetaan minimoida.
Eco moodia ei saa oletusasetukseksi vaan se pitää aina erikseen kytkeä ajoon lähdettäessä.

Ohjekirjassa lukee kuitenkin, että moottori voi käynnistyä vaikka auto olisi EV tilassa(alle 120km vauhti) ja akku on täynnä jos:
- EV järjestelmä on liian kuuma tai kylmä (lämpötila alueen +45 - -30 ulkopuolella)
- Kiihdytetään nopeasti
- Autoa ei ole tankattu pitkään aikaan (polttoaineen laatu heikkenee ajan myötä)
- Ilmastointia käytetään
- Moottoria ei ole käytetty pitkään aikaan

Auton moottori suositellaan käynnistettäväksi vähintään kerran 3:ssa kuukaudessa.
Mielenkiintoista nähdä miten tuo systeemi toimii kun tulee oikea talvi.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Hello, sähköautosta innostuneet!

Omani saan toivottavasti tällä viikolla, eli sama auto kuin Anacondalla. Tässä heti kysymyksiä: mikä tuo mmsc? vai mikä, oikeen on? Olet liittänyt wifiin ipodin? Siis langaton versio? Eikö autossa kuitenkin ole usb? Kai siihen voi ipodin myös liittää?

Luin nuo sinun "auton kaatumis" ongelmat vaimolleni, no lupas olla tulematta ajelulle....
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Hello, sähköautosta innostuneet!

Omani saan toivottavasti tällä viikolla, eli sama auto kuin Anacondalla. Tässä heti kysymyksiä: mikä tuo mmsc? vai mikä, oikeen on? Olet liittänyt wifiin ipodin? Siis langaton versio? Eikö autossa kuitenkin ole usb? Kai siihen voi ipodin myös liittää?

Luin nuo sinun "auton kaatumis" ongelmat vaimolleni, no lupas olla tulematta ajelulle....

Onnea hienolle valinnalle! :peukku
MMSC on tuo Mitsun monitoimi kosketusnäyttö medialaite, jonka kautta pystyy säätämään auton kaikkia ominaisuuksia.
Wifi on autossa sitä varten, että pystyt etänä muuttamaan lataus/lämmistys jne. asetuksia. Autossa on myös normaali USB liitin jonka kautta voi kuunnella musaa esim Ipodista. Myös Bluetoothilla voi liittää autoon musa laitteita ja tietty puhelimia. Mulla on Samsungin tabletti ja Ipodi rekisteröitynä siihen wifiin, mutta sen lisäksi se Ipodi on auton usb väylässä kiinni. Rekkasin Ipodinkin siihen wifiin siksi, että mulla ei välttämättä ole aina tablettia mukana kun olen reissussa, mutta Ipodi on, joten pystyn muuttamaan asetuksia etänä sen kautta niin halutessani.

Joo, voit rauhotella vaimoa ettei ole sattunut uudelleen. Veikkaan vielä tässä vaiheessa, että oli vika jotenkin käyttäjässä ::). Palaan siihen jos tilanne toistuu.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Hybridi kotona! Aika pitkä ja kankea, tosiaan, tuo latausjohto. Ei kuulemma kiepillä saa olla! Onko johto lämmennyt latauksen aikana? Avaimien mukana tuli lappu, jossa joku koodi sekä kameralla luettava koodi. Tarvitaanko juuri sitä, kun wifi otetaan käyttöön. Myyjä ei ymmärtänyt lapun päälle mitään.

Ajokokemus niin vähäinen, etten kommentoi vielä. Tosin hiljaisuutta vähän haittasi nastojen ropina...
Hyvinkäältä löytyy kaksi pikalatauspistettä, täytyy käydä kokeilemassa jossain vaiheessa.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Hybridi kotona! Aika pitkä ja kankea, tosiaan, tuo latausjohto. Ei kuulemma kiepillä saa olla! Onko johto lämmennyt latauksen aikana? Avaimien mukana tuli lappu, jossa joku koodi sekä kameralla luettava koodi. Tarvitaanko juuri sitä, kun wifi otetaan käyttöön. Myyjä ei ymmärtänyt lapun päälle mitään.

Ajokokemus niin vähäinen, etten kommentoi vielä. Tosin hiljaisuutta vähän haittasi nastojen ropina...
Hyvinkäältä löytyy kaksi pikalatauspistettä, täytyy käydä kokeilemassa jossain vaiheessa.
Ai ei kukaan mulle vaan mitään sanonu ;D. Hitto eihän sitä operoi Erkkikään ilman kiepitystä :nykii
En oo huomannu että johto olis lämmennyt mitenkään.

Sen kameralla luettavan koodilapun sisällä on ssid ja salasana. Niillä pääsee kiinni siihen wifiin.
Voi olla että se kamerakoodi on joku oikotie onneen, mutta itse en sitä käyttänyt.
Tossa on ohje siihen yhdistämiseen siinä on niin sanotusti pari muuttujaa ;)
https://drive.google.com/file/d/0B4JLc9ypYcx5OVppbnluZjlsQWQ2UGdwT1NmeEZ2R3N6MjhF/edit?usp=sharing
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Ja lisää kokemuksia...

Eilen tuli ensimmäinen pettymys :'(.
Huomasin että autossa ei ole bi xenoneja. Tätä en sitten ollut missään vaiheessa tajunnut kysyä eikä kyllä tullut pieneen mieleenkään, että ei olisi kun vuoden -11 mallissakin oli ja varustetaso on saman kuin tässä nykyisessä (Instyle) :seina. Autossa tosiaan on wide range xenon lähivälot, mutta pitkät on ihan perus H7:aa. Turha kait asiasta on valittaakaan. Ite olin vaan tyhmä kun en tajunnut ???

Muuten asiat on edelleen mallillaan ;D
Keskikulutus on pysytellyt siellä 1.0 - 1,3 litran hujakoilla.
Tähän tuntuis olevan syynä kylmälähdöt(kabiini kylmänä) ja pikkasen on tullut kokeiltua, että kiihtyykö se hybridi - Kyllä kiihtyy :driver.

Sitä 0-80 sähköllä en ole "osannut" vieläkään tehdä.
Tuntuu että aina kun koitan naruttaa vähä vielä lisää sähköä niin moottori puuttuu peliin ja tulos on hylsy :). Pers tuntumalta sanoisin, että varmaan jotain 10 sekunnin luokkaa pelkällä sähköllä.
Voimaa tulee aika rivakasti lisää kun kone on mukana. Hollannissa olivat muistaakseni kellotelleet 0-100 jonnekin reilun 9 sekunnin hujakoille, mikä ei ollenkaan huonosti ton kokoiselta autolta jonka keskikulutus on 1,9 l/100km.
Autossa tuntuu tosiaan olevan tehoja päivittäiseen liikkumiseen ihan kivasti. Liikkeellelähdöt ovat erityisen helpon ja pehmeän oloisia. Myös maantiellä ajettaessa mahdollinen tehon tarve täytetään todella vaivattoman oloisesti. Ei ole kyllä ikävä vanhaa autoa. Siinä ärsytti just se että kaasupoljin oli lähinnä sellainen toivomuskaivo. Sen kanssa piti ennakoida jne. ja monesti tilanne oli jo ohi kun voimaa alkoi löytymään. Siinä mielessä PHEV on ihan toiselta planeetalta.
Myös auton äänettömyys tuntuu kyllä todella ilahduttavalta ajossa. Tuntuu myös että auton liikkumiseen ei vaikuta se että onko akku täysi vai tyhjä, menee ihan samalla tavalla akku tyhjänäkin, kuluu vaan polttoainetta akun varauksen sijaan.

Noita auton latausajastuksia varten pitäisi auton kojelaudassa, lataus luukun alla tai jossain muussa näppärässä paikassa olla joku nappi mistä ajastuksen saisi pois päältä. Tänäänkin laitoin duunissa auton lataukseen, mutten muistanut että ajastus oli määritetyn latausajan ulkopuolella, joten vähän laihaksi jäi tuo tämän päivän saalis. Saahan ne toki sillä etäsäätimellä, eikä se nyt ole mikään hirveä vaiva, mutta kun ei sitä aamulla kiiressä ehdi / jaksa / muista tollasia asioita.Teinkin nyt niin että otin koko ajastuksen pois päältä ja laitan kotona ajastetun pistorasian latauspaikkaan. Näin auto on aina valmiina ottamaan virtaa ja himassa sitten vaan ohjataan käyttämään yösähköä.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Hybridi kotona! Aika pitkä ja kankea, tosiaan, tuo latausjohto. Ei kuulemma kiepillä saa olla! Onko johto lämmennyt latauksen aikana? Avaimien mukana tuli lappu, jossa joku koodi sekä kameralla luettava koodi. Tarvitaanko juuri sitä, kun wifi otetaan käyttöön. Myyjä ei ymmärtänyt lapun päälle mitään.

Ajokokemus niin vähäinen, etten kommentoi vielä. Tosin hiljaisuutta vähän haittasi nastojen ropina...
Hyvinkäältä löytyy kaksi pikalatauspistettä, täytyy käydä kokeilemassa jossain vaiheessa.

Onnea uudelle autolle.

Hyvinkäällä on yksi latauspiste ABC:n pihassa. Missäs se toinen on? Onhan siellä ABC:lla kaksi vihreäksi maalattua paikkaa, mutta vain yksi pistoke latausasemassa. Kävin tuolla kokeilemassa ja ensi kerralla ei ainakaan täyttänyt täyteen - jäi vain 54%. Annoin hetken lisää hönkää, niin sitten oli noussut 78% ennenkuin oli pakko lähteä. Vantaan Ilolassa syötti kerralla tyhjästä täyteen, eli 30% latauksesta 80%:n aikaa meni 25 minuuttia. Sopivasti kahvittelun verran.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Ja lisää kokemuksia...

Eilen tuli ensimmäinen pettymys :'(.
Huomasin että autossa ei ole bi xenoneja. Tätä en sitten ollut missään vaiheessa tajunnut kysyä eikä kyllä tullut pieneen mieleenkään, että ei olisi kun vuoden -11 mallissakin oli ja varustetaso on saman kuin tässä nykyisessä (Instyle) :seina. Autossa tosiaan on wide range xenon lähivälot, mutta pitkät on ihan perus H7:aa. Turha kait asiasta on valittaakaan. Ite olin vaan tyhmä kun en tajunnut ???

Muuten asiat on edelleen mallillaan ;D
Keskikulutus on pysytellyt siellä 1.0 - 1,3 litran hujakoilla.
Tähän tuntuis olevan syynä kylmälähdöt(kabiini kylmänä) ja pikkasen on tullut kokeiltua, että kiihtyykö se hybridi - Kyllä kiihtyy :driver.

Sitä 0-80 sähköllä en ole "osannut" vieläkään tehdä.
Tuntuu että aina kun koitan naruttaa vähä vielä lisää sähköä niin moottori puuttuu peliin ja tulos on hylsy :). Pers tuntumalta sanoisin, että varmaan jotain 10 sekunnin luokkaa pelkällä sähköllä.

Bi ksenonien puute yllätti minutkin. Olin juuri edellisellä viikolla ehtinyt lukemaan Japanista englanniksi käännettyä manuaalia, josta asian tajusin. Itse asiassa etsin siitä manuaalista lähivalojen Xenonien tyyppiä - sitäpä ei manuaalissa missään lue.. Asia täytyi tarkistaa itse ja lähiksenonin polttimo on siis D4S.

Pitkän polttimo EI OLE H7. Ohjekirjassa tuo kyllä lukee, eli se on mallia HB3. Vaihdoin itse pitkien tilalle Osram Night Breaker Unlimitedit, joista mainosmiehet ovat mitanneet +110% valotehoa. Ei välttämättä ihan niin paljoa, mutta kuitenkin ovat paljon tehokkaammat kuin vakiot.
Tuollaisia polttimoita saanee mistä tahansa _palvelevasta_ autovaraosaliikkeestä. Ei varmaan hyllystä, mutta tilaavat kyllä. Tuotenumero on OS9005NBU-DUO , jos eivät ole sellaisesta kuulleet.

Polttimot muutenkin ihmetyttävät, etteivät ole noin High-tec vehkeessä Ledejä. Ainoa ledi on siis takavalo/jarruvalo-yhdistelmä ja hyvännköinen valo onkin. Muut polttimot lähiksenoneja lukuunottamatta ovat peruskeltaisia hehkuja. Noita on tullut vaihdeltua ajankuluksi ledipolttimoihin, mutta ainakin etuparkit ovat niin näkösällä, että ledistä näkyy vain pieni piste, eikä heijastimelle riitä valoa. Täytynee etsiä paremman mallisia (sivulle heittäviä ledejä) niihin. Paremman näköinen (värinen) vaihtoehto olisi laittaa vaikka sinisen suojan omaavat lasikantaparkit eteen, jotta kellertävyys vähän häviäisi.

Oman auton kulutus on välillä 4-5 litraa/sadalla. Minulla tulee motariajoa reilusti ja lämmityslaite päällä ajaessa akku vajoaa aika tehokasta tahtia. Toistaiseksi on ollut sen verran kiire, ettei ole ollut aikaa ajella rauhallisemmin. Pidän tuotakin kulutusta kohtuullisena tuon kokoiselle autolle.

Auton hetkellinen kulutus (Joka näkyy ajotietokoneessa aika vaikeasti vain suuntaa-antavana valopalloina) on moottori käynnissä melkein aina 10l/100km. Tuo tulee jos ajaa 100km/h akun loputtua tai 130 km/h pelkällä moottorilla ilman latausta tai sähkömoottoriapua. Moottori kytkeytyy rinnakkaistilaan kun vakionopeussäädin on asetettu 128 km/h ja pysyy päällä vielä 127. Mutta siirtyy takaisin sähkölle taas 126 km/h. Joo - kävin Saksassa kokeilemassa.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Pitkän polttimo EI OLE H7. Ohjekirjassa tuo kyllä lukee, eli se on mallia HB3. Vaihdoin itse pitkien tilalle Osram Night Breaker Unlimitedit, joista mainosmiehet ovat mitanneet +110% valotehoa. Ei välttämättä ihan niin paljoa, mutta kuitenkin ovat paljon tehokkaammat kuin vakiot.
Tuollaisia polttimoita saanee mistä tahansa _palvelevasta_ autovaraosaliikkeestä. Ei varmaan hyllystä, mutta tilaavat kyllä. Tuotenumero on OS9005NBU-DUO , jos eivät ole sellaisesta kuulleet.

Polttimot muutenkin ihmetyttävät, etteivät ole noin High-tec vehkeessä Ledejä. Ainoa ledi on siis takavalo/jarruvalo-yhdistelmä ja hyvännköinen valo onkin. Muut polttimot lähiksenoneja lukuunottamatta ovat peruskeltaisia hehkuja. Noita on tullut vaihdeltua ajankuluksi ledipolttimoihin, mutta ainakin etuparkit ovat niin näkösällä, että ledistä näkyy vain pieni piste, eikä heijastimelle riitä valoa. Täytynee etsiä paremman mallisia (sivulle heittäviä ledejä) niihin. Paremman näköinen (värinen) vaihtoehto olisi laittaa vaikka sinisen suojan omaavat lasikantaparkit eteen, jotta kellertävyys vähän häviäisi.

Oman auton kulutus on välillä 4-5 litraa/sadalla. Minulla tulee motariajoa reilusti ja lämmityslaite päällä ajaessa akku vajoaa aika tehokasta tahtia. Toistaiseksi on ollut sen verran kiire, ettei ole ollut aikaa ajella rauhallisemmin. Pidän tuotakin kulutusta kohtuullisena tuon kokoiselle autolle.

Auton hetkellinen kulutus (Joka näkyy ajotietokoneessa aika vaikeasti vain suuntaa-antavana valopalloina) on moottori käynnissä melkein aina 10l/100km. Tuo tulee jos ajaa 100km/h akun loputtua tai 130 km/h pelkällä moottorilla ilman latausta tai sähkömoottoriapua. Moottori kytkeytyy rinnakkaistilaan kun vakionopeussäädin on asetettu 128 km/h ja pysyy päällä vielä 127. Mutta siirtyy takaisin sähkölle taas 126 km/h. Joo - kävin Saksassa kokeilemassa.
Joo samaa mieltä noista valoista. Täytyy hommata noi breikkerit itsellekin. Niiden kestävyyskään ei ole kaukokäytössä ongelma.

Joo tosiaan mulla ajo on ollut kaupunki ja taajama ajoa suurimmaksi osaksi. Myös kehäteillä on tullut ajeltua ja siitä noi mun kulutuslukemat. Tänäänkin oli työmatka, lounas ja lastenhaku /ruokakauppa reissun kulutus 0, 7l/100km 8)
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Oliko muuten iso homma noiden polttimoiden vaihto?
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Oliko muuten iso homma noiden polttimoiden vaihto?

Pitkien polttimoiden vaihto ei ollut mikään erityisen vaikea. Apukuskin puolella on lasinpesimen täyttöputki tiellä, mutta se lähtee muovinastalla irti (Eli pikkuruuvarilla muovinastan keskiosa ylös, sitten koko muovinasta). Sitten vain luukku auki ja polttimon vaihto. HB3 polttimo irroitetaan kiertämällä sitä auki päin ja hieman vaati voimaa, mutta aika helposti lähti. Uuden sovitus paikalleen sitten tarkasti ja vasta kun on varma, että polttimon kaikki 3 kohdistusnastaa on kohdallaan, niin kääntö kohdalleen. Valokuvio kannattaa tarkistaa ennen ja jälkeen, jotta voi todeta valopisteen olevan samassa kohtaa.

Parkkipolttimoiden vaihtoon tarvitseekin ehkä vähän yliliikkuvat nivelet.. :p Kuskin puolelle on eteen vielä laitettu joku pieni sähköboksi kiinnitysrautoineen, joka on vähän tiellä, mutta sekin kyllä onnistui ilman purkamista - kun on sopivankokoiset kädet.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Tässä ekat kokemukset : Kerkesin ajella kaupungissa noin 25km ennenkuin lähdimme mökille perjantaina, 300mk siivu. Laitoin yöksi lataukseen torstana,mutta ei ollut ladannut, kuin hieman yli puolenvälin, vaikka latausvalo vilkkui kun irroitin auton seinästä. No kävin ABC:llä kahvilla ennen lähtöä, sain ladattua 78%:iin. En tiedä mikä omassa latauksessa meni vikaan, selvitykseen... Mökillä homma toimi kuten kuuluukin.

Eli lähdössä ei ollut ihan akut täynnä ja tuntuivat hupenevan vauhdilla, joten laitoin Save-moodin päälle. Autolla oli ajettu kaupungissa noin 50mk ja tietokone kertoi ev ajoa 100% ja kulutus jotain 0-1/l. Kun matka-ajoa oli 300km takana oli kulutus 6l/100 luokkaa. Mökillä Laitoin lämmityksen ajastimella ja piuha oli seinässä, mutta en kyllä huomannut että auto olisi lämmennyt (varmaan joku näppivirhe). Auto oli muutaman kerran kylmiltään käynnissä ja mökki naapurin kanssa hieman ajelimme kokeeksi. No, kun lähdimme kotiin päin katsoin jossain vaiheessa kulutusta, 7,9l/100! Moottori nähtävästi oli lämmittänyt kapiinia, kun olin välillä autossa vaikka sillä en ajanut ja tuo kulutus näkyy tietokoneessa? Ajelin jälleen save-moodilla kotiin toiset 300km ja perillä kulutus oli 7,3l/100mk ja ev ajoa oli 34%. Eli tuossa kaikki ajot.

Käytännössä koko matkan oli acc päällä (ihan uskomaton laite), onkohan sillä osuutta kulutukseen? Ihan normaalia ajoa koko matka. Ihan hyvät fibat koko autosta yleisesti, rengasmelu häiritsee (hiekkatiellä oli mahtavan hiljainen) ja vaimo valitti pelkääjän penkistä. Itse sain hyvän ajoasennon ja jopa pidin sitä parempana, kuin Volvossa. Retro valot yllättivät! Saitteko suomenkielisen naisen ääneen navista? Minulta ainakin puutui ko kortti. Miten muuten tuo bluethoot, onko siinä salasanana pin koodi vai joku muu?

Utissa piti vähän hölmöillä, onneksi vaimo ei vielä ollut paikalla. Istuin autoon ja käynnistin (en oikein tiedä mitä tapahtui, mutta nähtävästi painoin sitä p-nappia ennen kuin laitoin vaihteen tai jotain) en saa millään vaihdetta päälle en eteen enkä taakse. Sammutin monesti ja yritin taas, ei ready valo syttynyt. No pistin virrat pois ja autosta ulos ja ovet lukkoon ja jo lähti homma pelittämään....
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Onko iPodit toimineet hyvin? Mulla 160GB laite, jossa 134GB musiikkia, onkohan liian kova pala Mitsulle? Parikertaa yritin, mutta kerran sain yhteyden toimimaan, mutta käyttö oli aika tahmeaa..
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Onko iPodit toimineet hyvin? Mulla 160GB laite, jossa 134GB musiikkia, onkohan liian kova pala Mitsulle? Parikertaa yritin, mutta kerran sain yhteyden toimimaan, mutta käyttö oli aika tahmeaa..

Mulla 8Giganen ja kestää about 2 min, että alkaa musaa kuulumaan.
Voin vaan kuvitella että 160G ei enää taivu ???
Toi on kyllä tosi outoa että lataa jotenkin se koko roskan ensin jotta saa biisilistat jne.
Osaisko joku viisaampi neuvoa?
Vanhassa -11 mallissa oli ihan sama ongelma.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Eli lähdössä ei ollut ihan akut täynnä ja tuntuivat hupenevan vauhdilla, joten laitoin Save-moodin päälle. Autolla oli ajettu kaupungissa noin 50mk ja tietokone kertoi ev ajoa 100% ja kulutus jotain 0-1/l. Kun matka-ajoa oli 300km takana oli kulutus 6l/100 luokkaa. Mökillä Laitoin lämmityksen ajastimella ja piuha oli seinässä, mutta en kyllä huomannut että auto olisi lämmennyt (varmaan joku näppivirhe). Auto oli muutaman kerran kylmiltään käynnissä ja mökki naapurin kanssa hieman ajelimme kokeeksi. No, kun lähdimme kotiin päin katsoin jossain vaiheessa kulutusta, 7,9l/100! Moottori nähtävästi oli lämmittänyt kapiinia, kun olin välillä autossa vaikka sillä en ajanut ja tuo kulutus näkyy tietokoneessa? Ajelin jälleen save-moodilla kotiin toiset 300km ja perillä kulutus oli 7,3l/100mk ja ev ajoa oli 34%. Eli tuossa kaikki ajot.
Melko kovan oloiset kulutukset ???
Toi save moodihan säästää akkua. Paljonko oli akkua jäljellä matkan päätteeksi? Jos oli yhtään, niin sittenhän auton on käyttänyt pelkästään moottoria ja se selittää kulutuksen

tiko sanoi
Käytännössä koko matkan oli acc päällä (ihan uskomaton laite), onkohan sillä osuutta kulutukseen? Ihan normaalia ajoa koko matka. Ihan hyvät fibat koko autosta yleisesti, rengasmelu häiritsee (hiekkatiellä oli mahtavan hiljainen) ja vaimo valitti pelkääjän penkistä.
Onko kitkat vai nastat? Ainakin omilla kitkoilla yhtä tunnoton ura röpelölle kuin vaimon väyrys E Mersu aikoinaan :peukku


tiko sanoi
Saitteko suomenkielisen naisen ääneen navista? Minulta ainakin puutui ko kortti. Miten muuten tuo bluethoot, onko siinä salasanana pin koodi vai joku muu?
Mullakin puhuu enkkua, niin kuin vanhassakin. Mistä kortista puhut? Saako tohon vaihdettua joltain SD kortilta kartan lisäksi sen naisen äänenkin?
Bluetooth parittaa ihan normisti. Annat sille jonkun pin koodin esim. 1234 kun se pyytää ja sit vaan annat sen saman puhelimeen kun se sitä pyytää.

tiko sanoi
Utissa piti vähän hölmöillä, onneksi vaimo ei vielä ollut paikalla. Istuin autoon ja käynnistin (en oikein tiedä mitä tapahtui, mutta nähtävästi painoin sitä p-nappia ennen kuin laitoin vaihteen tai jotain) en saa millään vaihdetta päälle en eteen enkä taakse. Sammutin monesti ja yritin taas, ei ready valo syttynyt. No pistin virrat pois ja autosta ulos ja ovet lukkoon ja jo lähti homma pelittämään....

Joo mulle kävi tuossa ekoina päivinä samantyyppinen juttu. En tosin ole saanut toistettua, kun en muista enää mitä tein ja missä järjestyksessä. Vaihde vaan piipitti kun yritin laittaa päälle.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Kiitos vinkeistä!

Akut olivat täydet, kun lähdin mökiltä kotiin päin ja noin puolillaan saapuessani. Laitoin ev:n päälle vasta kaupungissa. Bensan kulutus tulee nähtävästi kokonaisuudessaan tuohon kulutuslukemaan, eli jos tarvii lämmittää bensalla kulutus kasvaa, näin tulkitsen. Olen loppuviikon reisussa ja Mitsun vien Delta-autoon, jotta laittavat etututkat. Kysyn siitä äänikortista. Siellähän on kaksi korttipaikkaa näytön takana, toisessa kartat ja toisessa audio. En tosiaankaan ole varma tuosta suomenkielisestä opastusäänestä. Navi toimii sikäli hyvin, että myös kojelautatietokone näyttöön tulee kääntymistä osoittavat nuolet, laitoinkin heti englantia puhuvan mimmin hiljaiseksi.

Tuohon mp3 juttuun täytyy löytää ratkaisu.
 

Garrett

Vain nelivetoja
Liittynyt
6 Lokakuu 2013
Sijainti
Nurmijärvi
Vs: Outlander PHEV

Anaconda sanoi
Noita auton latausajastuksia varten pitäisi auton kojelaudassa, lataus luukun alla tai jossain muussa näppärässä paikassa olla joku nappi mistä ajastuksen saisi pois päältä. Tänäänkin laitoin duunissa auton lataukseen, mutten muistanut että ajastus oli määritetyn latausajan ulkopuolella, joten vähän laihaksi jäi tuo tämän päivän saalis. Saahan ne toki sillä etäsäätimellä, eikä se nyt ole mikään hirveä vaiva, mutta kun ei sitä aamulla kiiressä ehdi / jaksa / muista tollasia asioita.Teinkin nyt niin että otin koko ajastuksen pois päältä ja laitan kotona ajastetun pistorasian latauspaikkaan. Näin auto on aina valmiina ottamaan virtaa ja himassa sitten vaan ohjataan käyttämään yösähköä.

Tuohon ei ole ilmeisesti ratkaisua, mutta tänään taas pidempää siivua ajaessa oli aikaa räveltää tietokonetta ja latausajastusvalikossa on kohta "Set by Location" tms. Eli autossahan on kuitenkin GPS, niin kun asettaa ajastuksen toimimaan vain kotipihassa, niin sitten muualla se toimii ilmeisesti aina. En ole kokeillut, mutta noinhan tuon pitäisi loogisesti toimia.

Kokeilen tuota itsekin illalla. Nyt olen vain aina mennyt kymmenen jälkeen laittamaan piuhan kotona kiinni.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Akut olivat täydet, kun lähdin mökiltä kotiin päin ja noin puolillaan saapuessani. Laitoin ev:n päälle vasta kaupungissa. Bensan kulutus tulee nähtävästi kokonaisuudessaan tuohon kulutuslukemaan, eli jos tarvii lämmittää bensalla kulutus kasvaa, näin tulkitsen.
Joo näin se tuntuu tekevän. Tosin jos esilämmittää piuhan ollessa kiinni ja laittaa auton heti eco moodiin niin käyttää pelkästään akkua sekä liikkumiseen että lämmitykseen, niin kauan kun virtaa riittää. Eli jaksaa kyllä ylläpitää akuilla sisälämpötilaa ainakin näillä pikupakkasilla ja lyhyehköillä matkoilla.

Tuntuu muuten että tuo esilämmitys on aika tehokas. Siis se ei kauaa tuhise. Nostaa lämmön säädettyyn lukemaan ja sitten lopettaa. Ajastus on vähän huono siinä mielessä että jos myöhästyt 15 min. Alkuperäisestä suunnitellusta ajasta nii auto voi olla jo kylmä, tosin lasit on sulat jne. Mukavimman lähdön saa ja lämpösen auton kun laittaa manusti tabletilla auton lämpenemään ennen kuin alkaa vetää housuja jalkaan aamulla.
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

Garrett sanoi
Tuohon ei ole ilmeisesti ratkaisua, mutta tänään taas pidempää siivua ajaessa oli aikaa räveltää tietokonetta ja latausajastusvalikossa on kohta "Set by Location" tms. Eli autossahan on kuitenkin GPS, niin kun asettaa ajastuksen toimimaan vain kotipihassa, niin sitten muualla se toimii ilmeisesti aina. En ole kokeillut, mutta noinhan tuon pitäisi loogisesti toimia.

Kokeilen tuota itsekin illalla. Nyt olen vain aina mennyt kymmenen jälkeen laittamaan piuhan kotona kiinni.
Avot, noniin. Noi taitaa löytyä sieltä auton omasta valikosta vaan. Siinä etäsoftassa noita vaihtiksia ei ole.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Ilmankos en huomannut lämmityksen toimivan, laitoin lämmityksen alkamaan klo 8.30 ja menin ysiltä katsomaan, ei ollut kovin lämmin. Jätin auton huoltoon perjantaihin asti, kyselin monta asiaa, mutta ovat ihan pihalla autoata ;D lupasivat selvittää.
 

Jii

Mitsubishi Outlander Intense 2011 diesel
Liittynyt
15 Huhtikuu 2009
Vs: Outlander PHEV

Auton käyttö vaatinee tietokonekurssin ;D .
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Outlanderin PHEVille viisi tähteä Euro NCAPin törmäystestissä

http://www.autoliitto.fi/?x20043=8455653

http://www.autoliitto.fi/tietopankki/testi-ja-tutkimustuloksia/euro-ncap-kolaritestit/?x1544657=8455111
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Ei saa suomenkieltä naviin. IPodia eivät osanneet kommentoida mitenkään. Toimiiko mp3 soittimenne hyvin USB:n kautta. Hommasin 16gb sd kortin ja koitan toimiiko näin sujuvammin. En ole vielä saanut Wi-Fiä toimimaan, ohjelma jo iPadilla, vai onko turha kapistus tuo wifi?

Aika ristiriitaisia kulutuslukemia näyttää antavan auton tietokone. Ajattelinkin ottaa ruutuvihkon käyttöön! Etu tutka asennettu, ja nyt piippaa ihan riittämiin ;D
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Ei saa suomenkieltä naviin. IPodia eivät osanneet kommentoida mitenkään. Toimiiko mp3 soittimenne hyvin USB:n kautta. Hommasin 16gb sd kortin ja koitan toimiiko näin sujuvammin. En ole vielä saanut Wi-Fiä toimimaan, ohjelma jo iPadilla, vai onko turha kapistus tuo wifi?

Aika ristiriitaisia kulutuslukemia näyttää antavan auton tietokone. Ajattelinkin ottaa ruutuvihkon käyttöön! Etu tutka asennettu, ja nyt piippaa ihan riittämiin ;D
Mun mielestä tuo etäkäyttö on näppärää. Siitä että toteutus on tehty wifi.llä, eikä netin kautta, bt.lla tms. Voidaan olla montaa mieltä. Itsellä tuo auto on talon vieressä joten kotikäytössä homma toimii samsungin tabletilla mutkattomasti. Omena vehkeet kuulemma kärsii siitä että wifin joutuu erikseen valikoimaan, koska sovellusten ei anneta vaikuttaa wifin valintaan. Adroidilla tätä ongelmaa ei ole vaan softan avautuessa laite kytkeytyy automaattisesti auton wifiin ja takaisin oletus wifiin ohjelmasta poistuttaessa. Etäkäyttö netin kautta olis kyllä mielestäni paras ratkaisu.

Mä en ole vielä ihan varma mutta lyhyehkön tutkimuksen perusteella musta alkaa tuntua siltä, että sen charge moden käyttö pienentää polttoaineen kulutusta verrattuna siihen, että ajaa akut ensin tyhjiksi ja sit pelkällä bensalla.

Näkyykö noi sun etutukat myös siinä näytöllä vai piippaako vaan?
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Mä olin lukevinani manuaalista että ajotietokone laskee keskikulutuksen aina matkakohtaisesti eli aina kun virrat pistää autoon päälle niin siitä lähtee uudestaan keskikulutuksen laskeminen. En tiedä mistä saisi sitten ajotietokeen laskemaan pitemmän aikaisen keskikulutuksen. Ehkä tosiaan joku excel täytyy tehdä tankkauksista.

Itse katsellut kotoa töihin ja töistä kotiin matkan keskikulutuksia, parhaimmillaan olen päässyt 0.8 litraa/100 km (tällöin sähköllä ajoa 91%). Lämpötila vaikuttaa jonkin verran, eli mitä kylmempää on niin sitä kauemmin kabiinia lämmitetään bensan voimin ja tämä tietysti nostaa keskikulutusta. Mulla työmatkaa edestakaisin 42 km, ja juuri ja juuri olen pystynyt ajamaan sen yhdellä latauksella ilman että bensamoottori tulee avustamaan (muuta kuin käynnistyksen jälkeisessä kabiinin lämmityksessä). Toki tuohon on osaltaan vaikuttanut moottorijarrutuksen aikaansaama akuston lataus ajon aikana.

Tuo regeneratiivisen jarrutuksen käyttö on hauskaa. Yritän ennakoida mahdollisimman hyvin kaikki mahdollisuudet ladata akustoa jarrutusten/vapaalla rullauksen kautta. Pitää vaan olla tarkkana ettei vetäse alamäessä päälle B5 jos takana on toinen auto, se voi muuten vähän ihmetellä miten edessä oleva auto hidastaa mutta jarruvalot ei varota jarrutuksesta.

Kaiken kaikkiaan sanoisin että PHEV on toiminut odotusteni mukaan eli kun ajomatkat on muutamia kymmeniä kilometrejä (jolloin pystyy pääsääntöisest ajamaan sähköllä) kulutus on hyvin alhainen. Sitten kun ajot muodostuu niin pitkäksi ettei akuston lataus enää riitä niin kulutus nousee aika nopeasti.

Yritin viime viikonloppuna asentaa tuon etäkäytön mutta en päässyt alkua pitemmälle. Yritin tehdä ohjeiden mukaan eli autossa sisällä sulkea oven, pistää virrat päälle (ACC-tila) ja painella kauko-ohjaimesta lukitus päälle-lukitus pois-lukitus päälle jne jolloin auton pitäisi mennä rekisteröintitilaan. Mulla vaan ei tapahtunut mitään eikä auto piipannut tms. Täytyypi yrittää uudestaan.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Tutkia ei nähtävästi ole ajateltu autoon laitettavaksi, koska esim kytkinnapille ei ole mitään paikkaa, vaan se porataan suoraan kojetauluun. Kun ajan autotalliin ja pysäytän kun piippaus on yhtenäinen (aika hirveä meteli), niin sama meteli alkaa, kun auton käynnistän. Eli heti käsi napille ja huuto pois ja sit taas päälle ajon ajksi. Onko muilla tietoa toimiiko tutka muuten ja voiko sitä säätää hiljemmalle?

Vielä tuosta mp3 soitosta, sd kortille on tunkenut cd levyjä, eivät kovin paljoan tilaa vie. Jotain manuaalista luin, että sd kortille menee n250 tiedostoa, siis 250 biisiä? Jos näin on ei sinne kovin paljoa mahdu, eli reilu 20 cd:tä. Mulla iPodissa noin 600 cd:tä pakkaamattomassa muodossa ja hyvin kaikki soittimeni ovat toimineet iPodin kanssa.

Minulla kanssa vielä wifi laittamatta, yritin tosin kerran, mutta ei onnistinut. Tuo kulutuksen nollaus selittää aika paljon tuota kulutuksen heilumista. Kun käyn seuraavan kerran tankilla laitan kilometrit ylös. Oletteko käyttäneet auton sähkölaskuria? Ostin Clas Olsonilta mittarin, johon syötän sähkön taksat, joten pääsee seuraamaan myös sitä.

Olen kyllä ollut autoon tyytyväinen, mutta tajuttomasti on vielä ihmeteltävää...
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Minulla kanssa vielä wifi laittamatta, yritin tosin kerran, mutta ei onnistinut. Tuo kulutuksen nollaus selittää aika paljon tuota kulutuksen heilumista. Kun käyn seuraavan kerran tankilla laitan kilometrit ylös. Oletteko käyttäneet auton sähkölaskuria? Ostin Clas Olsonilta mittarin, johon syötän sähkön taksat, joten pääsee seuraamaan myös sitä.

Olen kyllä ollut autoon tyytyväinen, mutta tajuttomasti on vielä ihmeteltävää...
Joo ei se wifi ihan mutkaton ole. Luitteko sen ohjeen mihin laitoin linkin?
Eli istu kuskin paikalle, ovi kiinni, ÄLÄ paina jarrua, vaan kerran nopeasti virtanappia, niin että virta tulee päälle mutta auto ei mene ready tilaan. Sitten vaan sen ohjeen mukaan hiplaat avainta, niin kuuluu biib ja sitten vaan yhdistät :peukku

Kulutuksessa on manuaali ja automaattipuoli. Automaatti nollaantuu jos on ajamatta muutaman tunnin, manuaali vain kun sen itse resetoi. Asetus löytyy. Info --> trip. Siellä on nappula jossa lukee manual tai auto, riippuen siita kumpaa tarkastellaan. Eli kyllä sieltä näkee pitkän ajan kulutuksenkin. Mulla se on tällä hetkellä 2,5l/100km.

Mulla on kanssa toi clasun mittari. Jossain vaiheessa teen taulukon siitä ja auton omasta seurannasta. Siitä näkee sitten senkin paljon on tullut kulutettu muiden kuin oman talouden sähköä. 8)
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Jep, kävin sivuilla, mutta en löytänyt app storesta ohjelmaa, jota se ehdotti. Nyt olen sen löytänyt ja asentanut koneelle. Ohjelma ehdottaa hieman eri aloitusta, eli ensin acc, sitten vielä kerran virtapainiketta ja sen jälkeen avainta painelemaan.. Avaimen kanssa tuli QR-koodi ja siinä tajuton rivi koodia, sekä lyhyempi koodi joka oli painettuna lappuun. Mihin nämä liittyvät?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Jep, kävin sivuilla, mutta en löytänyt app storesta ohjelmaa, jota se ehdotti. Nyt olen sen löytänyt ja asentanut koneelle. Ohjelma ehdottaa hieman eri aloitusta, eli ensin acc, sitten vielä kerran virtapainiketta ja sen jälkeen avainta painelemaan.. Avaimen kanssa tuli QR-koodi ja siinä tajuton rivi koodia, sekä lyhyempi koodi joka oli painettuna lappuun. Mihin nämä liittyvät?

Luottaisin ennemmin tuohon mun ohjeeseen, koska sain sen sillä lailla toimimaan ja tuolla auton valmiustilaan saamisella ei ole mitään tekemistä sen liiittettävän laitteen kanssa, koska siinä vaiheessa auto ei vielä tiedä mitä olet siihen liittämässä.

Se lappu mitä meinaat on taitettu ja sen sisällä on SSID sekä salasana, niillä pärjää.
Muita koodeja en tarvinnut.
 

tiko

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

Yes! Huollossa yritimme kuvaamallani tavalla ja huollon kaveri luki sen qr koodin. Olitko oikeasti, niin fiksu, että kurkkasiit lapun :). Huomenna askartelee asian kuntoon!

Olen tainnut lukea tuon ohjekirjan huonosti, mutta saatko aina ladattua akut täyteen, niin että se lupaa sinulle yli 50km:a ajoa? Minulla kotona saan varattua vain n34 km:n ajoa vastaavan varauksen. Luin tuolta kansainväliseltä foorumilta, että jollain on sama homma. Liittyykö jotenkin sähköisinä? Mökillä sain varattua 55km. Minulla pitäisi olla 2,5neliön piuhat ja 16a sulake.

Tuo sd kortti toimii hienosti
 

jtp_fi

New Member
Liittynyt
10 Syyskuu 2013
Vs: Outlander PHEV

No niin, sain vihdoinkin liitettyä android-tabletin auton EV remote control-järjestelmään. Siinä piti vaan tosi nopeasti antaa ne kymmenen kaukosäätimen lock-unlock-jne painallusta sen jälkeen kun autoon oli laittanut ACC-tilan päälle (kertapainallus virtakatkaisimesta ilman että painaa jarrua, virtakytkimen oranssi väri kertoo että auto on ACC-tilassa) jotta pääsi rekisteröimään tabletin. SSID ja salasana löytyivät tosiaan avaimen yhteydessä olevasta muovipussissa olevasta lapusta kunhan tajusi avata sen..

Pitääpi testailla tuon kaukojärjestelmän käyttöä, luulisin että eniten tulee käytettyä auton esilämmitystä ennen kuin lähtee ajamaan töihin. Onkohan tuo timer-aika se, jolloin auto käynnistää esilämmityksen vai se aika jolloin on suunnitellut lähtevänsä lämmitetyllä autolla?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

tiko sanoi
Yes! Huollossa yritimme kuvaamallani tavalla ja huollon kaveri luki sen qr koodin. Olitko oikeasti, niin fiksu, että kurkkasiit lapun :). Huomenna askartelee asian kuntoon!

Olen tainnut lukea tuon ohjekirjan huonosti, mutta saatko aina ladattua akut täyteen, niin että se lupaa sinulle yli 50km:a ajoa? Minulla kotona saan varattua vain n34 km:n ajoa vastaavan varauksen. Luin tuolta kansainväliseltä foorumilta, että jollain on sama homma. Liittyykö jotenkin sähköisinä? Mökillä sain varattua 55km. Minulla pitäisi olla 2,5neliön piuhat ja 16a sulake.

Tuo sd kortti toimii hienosti

Olin 8).

Kotona mulla sama lataus setuppi mitä epäilet itselläsikin olevan ja lupaa yleensä 46km täyden latauksen jälkeen.
Näyttääkö tuo sulla silloin täyttä akkua kun lupaa vaan 34km?

Sd-kortti siis tarkoitatko Navigaattoriin vai...?
 

Anaconda

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle -16
Liittynyt
28 Marraskuu 2007
Vs: Outlander PHEV

jtp_fi sanoi
Pitääpi testailla tuon kaukojärjestelmän käyttöä, luulisin että eniten tulee käytettyä auton esilämmitystä ennen kuin lähtee ajamaan töihin. Onkohan tuo timer-aika se, jolloin auto käynnistää esilämmityksen vai se aika jolloin on suunnitellut lähtevänsä lämmitetyllä autolla?

Kyllä mä luulen että se on se hetki kun tuo lämmitys käynnistyy.
Siltä se ainakin tuntuu käytännössä.
Lisäksi en usko että olisivat jaksaneet tehdä tuohon algoritmia, joka ennustaa vallitsevan lämpötilan perusteella koska auto on lämmin.
Mahdollista joo, mutta ei kovin tarkkaa jne.
 
Ylös Bottom