Outlander vm-16, diesel.Dpf. Polttoainetta öljyn joukossa?

tyyppi7

New Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2023
Mitsu heittu dpf herjan ja huollossa sanoivat että ainoa vikakoodi oli koneöljyjen liian suuri määrä. Huollossa sanoivat myös, että on ihan normaalia, että polttoainetta menee öljyn joukkoon pieniä määriä dpf polton aikana. Onko se? Autossa olisi vielä vähän vaihtoautotakuuta jäljellä, pitäisikö viedä talaisin. Auto kävi siis RintaJoupilla.

Onko tuo poltto toteutettu muuten omalla suuttimella vai miten?

Mainittakoon tähän vielä että aiempi palvelu on heiltä on ollut hyvin ristiriitaista ja siksikin vähän epäilyttää.
 
Vaihdat öljyt ja kuittaat/kuittautat koodit, liika öljy ja etenkin jos siellä on seassa polttoainetta on koneelle pahaksi.
Sitä tulee sinne lyhyessä ajossa jos kone ei kuumene tarpeeksi.
Yksi syyllinen voisi olla vuotava ruisku

....
 
Öljyn joukkoon joutuu poltto-ainetta juurikin noissa dpf poltoissa, varsinkin jos poltot jäävät usein kesken (netistä opiskeltua) , eli moottori sammutettaan polton aikana. Poltto alkaa kyllä seuraavan käynnistyksen jälkeen uudelleen, mutta juurikin noissa tapahtumissa öljyn pinta nousee. Mittatikussa on X merkki, jolloin öljyt pitäisi vaihtaa jos pinta nousee merkkiin.
Kun oman autoni ostin, oli pinta X merkissä, mutta nyt olen seurannut jokaisen polton 60000km ajan ja ajanut aina kunnes poltto loppunut, ei pinta ole juurikaan noussut.
 
Polttojen välit riippuu ainakin osittain siitä, miten autoa käytetään, lyhyttä vai pitkää ajoa jne. Kun ostin omani, oli polttojen väli n. 500 km. Muutaman keskeytymättömän polton jälkeen polttojen väli oli n. 780 km ja on sama vieläkin. Itse seuraan obd palikalla katalysaattorin lämpötilaa (puhelin hälyttää kun poltto alkaa). Varmaankin turhaa hifistelyä polton kyttääminen, kyllä se onnistuu kyttäämättäkin. Onhan noita merkkejä/konsteja joilla voi "kyttäillä" ilman palikkaakin, kait se haisee, polttoaineen kulutus suurempaa. Jos viitsii värkätä niin kytkee pienen merkkilampun peilin lämmitykseen, ne on nimittäin päällä polton aikana vaikka auton oma merkkilamppu ei sytykkään, samoin takalasin lämmitin.

Edit: mun mielestä siinä ei ole erllistä suutinta poltolle, ainakaan jakotukilta ei ole sellaista lähtöä, oon koettanu tutkia.
 
Moottorin ohjausyksikössä on kaksikin kilometrirajaa, joilla poltto käynnistetään, 750km ja toinen 870 km, en tiedä miksi kaks. Jos poltto tapahtuu alle tuon alemman km rajan, silloin polton on käynnistänyt DPF suodattimen paine-ero, normaalia sekin.
 
Polttojen välit riippuu ainakin osittain siitä, miten autoa käytetään, lyhyttä vai pitkää ajoa jne. Kun ostin omani, oli polttojen väli n. 500 km. Muutaman keskeytymättömän polton jälkeen polttojen väli oli n. 780 km ja on sama vieläkin. Itse seuraan obd palikalla katalysaattorin lämpötilaa (puhelin hälyttää kun poltto alkaa). Varmaankin turhaa hifistelyä polton kyttääminen, kyllä se onnistuu kyttäämättäkin. Onhan noita merkkejä/konsteja joilla voi "kyttäillä" ilman palikkaakin, kait se haisee, polttoaineen kulutus suurempaa. Jos viitsii värkätä niin kytkee pienen merkkilampun peilin lämmitykseen, ne on nimittäin päällä polton aikana vaikka auton oma merkkilamppu ei sytykkään, samoin takalasin lämmitin.

Edit: mun mielestä siinä ei ole erllistä suutinta poltolle, ainakaan jakotukilta ei ole sellaista lähtöä, oon koettanu tutkia.
Kerro lisää Paljonko kat-lämpötila on poltossa? Ja jännite laskee?
OBD-palikka ja Torgue käytössä.

Ex-Octaviassa polton kuuli pakoäänistä ja jäähd.nesteen lämpötila nousi n. 5'C.
 
Mulla lämpötila polton aikana on n. 580C - 610C, korkein lämpötila vähän ennen polton loppumista. Historian mukaan korkein lämpötila ollut jopa 865C, tosin 25000 km ennen kuin auto tuli mulle. Mitä jännitettä tarkoitat?
 
Mulla lämpötila polton aikana on n. 580C - 610C, korkein lämpötila vähän ennen polton loppumista. Historian mukaan korkein lämpötila ollut jopa 865C, tosin 25000 km ennen kuin auto tuli mulle. Mitä jännitettä tarkoitat?
Okei, live-dataa vain seurailen, alle 400'C ollut aina. Historia ei tuolla kombolla saane ulos. Mikä sovellus sinulla käytössä?

Control module (CM) tai obd-palikan jännite, omassa jää välillä alle 13 V.
 
Mulla on torque pro jolla tuota polttoa kyttään. Katalysaattorin lämpötila (pankki1, anturi1) näyttää polton lämpötilan, tuota kait ecukin seuraa. Laitoin ko. mittaukseen hälytysrajaksi 500C, niin jos sovellus auki ja yhteydessä OBD palikkaan, tulee hälytys. Nollaan toisen trippimittarin polton alkaessa ja sitten kun trippi seuraavan kerran alkaa lähennellä 750 km, laitan sovelluksen taas auki. On joo, pöljän hommaa. Ei näe torquella historiaa.

Edit: polttohan kestää mulla 3 - 13 minuuttia tilanteesta riippuen, niin aika hyvä tuuri on jos sattuu just silloin sovelluksen avaamaan ja katsomaan lämpöä. Alussa sovelluksen oltava auki koko ajan jotta pääsee kärryille polttovälistä, se voi olla lyhytkin.
 
Viimeksi muokattu
Juu ja auton jännitettä laturin vuoksi kun seurailin, totesin että palikan näyttämä jännite ei oikein seuraa laturin todellista jännitettä, joku siihen vaikuttaa, joten hankin jännitteen näytöllä varustetun "jatkoroikan" tupakinsytkäriin.
 
Mulla sen alkaneen polton huomaa ainakin suht helposti kun selvästi autosta laskee tehot ja ääni ( auton siis ) muuttuu möreämmäksi. Varsinkin liikennevaloihin pysähtyessä pakoäänien omituinen jyrinä kuuluu selvästi. Ja hetkellinen kulutus huitelee taivaissa.
Samaa olen huomannut, että öljyn määrä lisääntyy kilometrien karttuessa. 10 tonnin välein olen itse öljyt vaihdellut ja siellä ne ovat yleensä aina X-merkin kohilla tai vähän yli olleet.
Jos tuossa ois ylimäärinen suutin poltolle niin eihän siinä silloin kait käsittääkseni pääsisi extra dieseliä koneeseen. Lisäsuutinhan on siellä DPF:n kyljessä, ainakin oli ex- Fordissani.
 
Kymppitonnin välein olen minäkin öljyt vaihdattanut ja haluan uskoa, että niin saisi vältettyä tasapainoakseliston "kytkentäpalikan" kulumisen. Hyvälaatuista C luokituksen öljyä laitattanut.
 
Millä öljyillä muuten täällä porukat ajelee näitä mitsun omia 4N14 koneita?
Itse olen juottanut tuolle Mobilin 5w-30 ESPiä vaan ois kait niitä parempiakin olemassa.
Kytkentäpalikkaa ei ole tarvinnut vielä korjata, mittarissa 270 tkm. Koko lailla ollut murheeton auto.
 
Shell helix ultra 0w-30 muutaman kerran ja viimeks joku total 5w-30, tärkeimpänä että on C luokitus.
 
Tuosta "kytkentäpalikasta" sen verran, että oispa mielenkiintoista tietää miksi se joistakin autoista "kuluu" kuopille? Miksi se ei kulu kaikista, vai onko palikan materiaalissa niin suuria heittoja? Eräässä Delta-auton huollossa asiasta kyselin niin herra henkilö tiskin takan ainakin esitti, ettei ole kuullutkaan asiasta.
 
Nyt Mobil 1 5w-30 ESP, aiemmin ajettu Castrol 5w-30 Edge, nyttemmin tuossa luokitus muuttunut eli ei sovi enää autoon jossa on DPF.
 
Takaisin
Ylös Bottom