Pajero 2,5 tapainoakselin hihnan poisjättökokemuksia

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Kun ostin meidän Pajeron 11 vuotta sitte, oli siitä em. hihna poikkinaisena siellä, onneksi ei ollut toisen välin menny.
Sen jälkeen ei oo toistunut. Pari kertaa on jakopään tavarat uusittu.
Nyt on taas remmin vaihto ja oon miettiny sen remmin poisjättöä, kun en silloin ostaessakaan mitään eroa käynnissä hoksanu.
Onko paljonki kokemuksia, ois ihan kiva tietää ??
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
Ei niitä tasapainoakseleita turhaan siihen ole laitettu. Voivat poistaa pieniä värinöitä, joita ei välttämättä mitenkään huomaa. Alhaisella tyhjäkäynnillä sen eron kuulemma parhaiten huomaa.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Usein tp-akselit poistetaan juuri luotettavuuden vuoksi, koska on riski että hihna katkeaa nokkahihnan väliin ja vie loput koneesta mukanaan. Ehjillä kiristimillä, hihnoilla ym. ongelmaa ei ole, kun vain vaihtaa osat ajoissa, siis myös ne tasapainoakselin osat. Joka nokkarempassa vaihdetaan muutenkin vesipumppu, kiristimet ja tp-hihna, ei pelkkää nokkahihnaa, eikös? TP-akselien poistolla saa toki kierrosherkkyyttäkin hieman lisää kun pyörivää massaa on vähemmän (ehkä ei Pajerossa kannata tämän vuoksi poistaa?) Bensakoneessa tp-akselit poistaa tärinöitä kovemmilla kierroksilla, mulla alkaa joka paikka resonoida 6000 kierroksilla :D

Jos jätät tp-akselin hihnan pois, niin voi tulla mielenkiintoiset värinät. Ainakin bensakoneissa on vielä öljypumpun akselilla toinen tp-akseli, jota ei saa pois purkamatta konetta. En osaa sanoa mikä on kokonaisvaikutus. Mieluummin kuitenkin joko molemmat pyörii tai molemmat pois.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Mielenkiintoinen asia tämä tp-akseli, miksikähän niitä ei toisten merkkien moottoreissa ole.
 

ValPe

New Member
Liittynyt
8 Elokuu 2018
Saabeja aikanaan harrastaneena bensakoneisista on juurikin samoja miettimyksiä tp-akselien tarpeellisuudesta, osa on puolesta ja osa vastaan. Vaikkakin ovat bensakoneisia ja koko jakopää (myös tasapainokilkkeet) ovat ketjulla. Syystä ne siellä ovat, eivät insinöörit niitä huvikseen ole sinne laittaneet.
 

Mikez

Eclipse GS
Club Member
Liittynyt
8 Syyskuu 2006
Sijainti
Jyväskylä
Mielenkiintoinen asia tämä tp-akseli, miksikähän niitä ei toisten merkkien moottoreissa ole.
Kyllä niitä nykyään on monessa koneessa. Esim. Porsche lisensoi tp-akselit Mitsulta (tasapainoakselit ovat siis Mitsubishin keksimät alunperin) ja niitä löytyy ainakin Porschen rivinelosista (944 jne). Rivinelosen kaikkia värinöitä ei saada edes tarkalla koneistuksella pois, joten tp-akselit tarvitaan isommissa 4-sylinterisissä. Tai no, tämä on Mitsun markkinointipuhetta.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
ahaa..siltikin ihmettelen niiden tarvetta, en ole missään muissa näihin törmänny, ei Mersuissakaan oo vaikka on isohkoja nelosia ollut.
 

lehtijousi

Member
Liittynyt
29 Huhtikuu 2017
ahaa..siltikin ihmettelen niiden tarvetta, en ole missään muissa näihin törmänny, ei Mersuissakaan oo vaikka on isohkoja nelosia ollut.

Eihän se välttämätön ole, mutta vähentää värinöitä ja potentiaalisesti lisää moottorin elinikää.
 
Ylös Bottom