Pajero 2,5 tdi venttilivälykset

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Lämpimänä muistaakseni 0,25 molemmat?
Miten mitta kylmänä kun nyt hieman helpompi säätää tässä vaiheessa.
Kuinka muilla kestänyt ne rullakeinut? mulla on jo kahteen otteeseen hajonnut, kerran yksi ja sitten toinen
joka vieläpä oli lähes uusi.
Se rullan akselin reikä oli suurentunut ja rulla vinossa ja kova meteli.
Ajattelin vielä ostaa uudet kaikki, millainen merkki oli se japanparts tai onko jokin suositeltavampi ?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Mulla taitaisi olla tuohon sopivat uudet keinut 4kpl imu- ja 4kpl pakopuolelle.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Ne keinut näyttäis olevan siinä alle kahdeksan euron kipale, mutta on eri merkkisiä, tiiä sitten, mullakin on kaikki ehyet nyt ja laatikollinen ehyitä vaihdettuja, mutta ajattelin ihka uudet panna. Mikä sen rullan kiinnityksen oikein rikkoo ?
Mikä se ventt.välys olis sopiva ku moottori on nyt ihan kylmä, siellä nollan tienoilla.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
IMG_20181028_162644.jpg
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
10 vuotta sitten peruskorjattiin kansi ja laitettiin nämä myös uudet. Kerran katastuksen polkemisessa yks hajos ja muutama vuosi sitten toinen ihan ajosta kylillä. Mulla on mukana aina pussillinen niitä vanhoja, ehkä originaaleja, että voi vaihtaa kun hajoo. Mistähän johtuu tällainen. Ja minkälaisethan uskaltais laittaa, kun keväällä ajattelin hihnat pistää uusiksi ja jos samalla nämäkin ja kellottaisin pumpun myös.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Nokka-akselin nelosen pakokaula murtunut pahasti ja muissakin selvät rullan jäljet, vain kaksi oli virheetöntä.
Vaihtoon meni.
Haluaisin tietää se millä aloitin tämän keskustelun, että
ventt.välykset arvo on 0,25 lämpimänä, mutta auto on nyt loppusuoralla ja tallissa jossa lämpötila alle kymmenen
ja olis nyt helppo säätää. Moottori tietysti myös sen saman alle kymmenen astetta.
Jos laittais nyt 0,25 niin miten käy välyksen lämpimänä...pieneneekö liikaa vai isoneeko ??
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
Muistelisin joskus lukeneeni et oli 0.3 laitettu kylmänä ja toimi, voihan sen sitte lämpimänä tarkastaa/sätää
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
0,3 tuntuu isolta, löysin
Brasilian sivuilla videon ja oli maininta, että 0,15 kylmänä ja 0,25 lämpimänä
siellä on noin 25..30 normaali lämpö varjossa ja meillä tallissa nyt n. 10
joten ilmeisesti kylmänä pitää pienempi välys olla, ehkä sitten tiukka 0,15 ??
 

jooonas

GALANT DYNAMIC-4 (VR4) -91. L200 K14 2.5 TDIC -88
Liittynyt
12 Tammikuu 2005
Sijainti
Pornainen
No jos mietitään metallin käytöstä lämmetessä=laajenee niin kyllä sen kylmänä pitää isompi välys olla. Laita se 0.3 joka on toimivaks todettu ja jos epäilyttää niin mittaa lämpimänä uusiks, ei siinä tarvi kuitenkaan kun 2 pulttia avata niin pääsee mittaamaan
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Niin minäkin mielessäni pähkäilin, mutta kun sitä mietti niin ei oikein selvennyt että pieneneekö se sittenkin
tuossa kun laajenee, no siellä sivuilla oli kuiteskin nuo infot ja oli toinenkin latinosivu samoin,
taidan kuiteski laittaa sen välin pikkasen isommaksi kuten sanoit.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
""50% pienemmät kuuman maksimiarvoista täysin kylmänä (+18°), niin ollaan selvillä vesillä.

Miten säädät täysin kuuman moottorin venttiilivälykset, kun ensimmäinen mikä jäähtyy on venttiilikoneisto heti kun avaat venakopan? ""

edelinen oli lainas overdriven sivuilta ??
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Nyt on valmis.
Nokka-akseli uusi ja hihnat yms..
Laitoin ennen käynnistystä ventt.välykset 0,15 kuten latinosivuilla sanottiin.
Käytin lämpimäks ja otin ventt.kopan pois.
Tarkistin jokaisen välyksen ja kaikki oli 0,25 !!
Pari välystä pistin pienemmäksi kun oli hivenen väljä.
Lämpölaajentuminen on monimutkaisempi asia kuin luuliskaan, koko moottorihan laajenee
eikä vain em. osat, joten pähkäilin, että laajentuminen suurentaa sitä nostajan ja ventt.pään väliä.
Onpas kaunis ääni Pajerossa nyt, eikä viskotuuletinkaan ääntele, ennen siitä kuului
lämmetessä kuin olis hauleja purkissa pyörimässä. Nyt on uusi ja kampuran hihnapyörä myös,
ei vispaa, uus maksoi alle kolmekymppiä, sellainen yhden uran ja siihen sitte pultataan se kaksuranen,
kannattaa vaihtaa, pistin vielä pultinki uuden, se piti tilata englannista, eu ssa ei ollut.
Kiristämiseen tein sellaisen kahdella pultilla kiinnitettävän varren joka ottaa palkkiin tukea,
olipa hyvä kiristää.
 

SP

Member
Liittynyt
2 Lokakuu 2007
Nyt on seisokkiautolla pihalla ajeltu taloa ympäri.
Pajero käy kuin mersun dieseli, Pehmeästi hyristen, käyntiin lähti vaivatta
ja aivan heti jälkihehkun loputtua tasaantui käynti tasaiseen 700 kierrokseen
eikä kome ravistellut yhtään.
Eipä ole japsidieseli näin hyvin toiminut meilläolon, 12 vuotta, aikana
käy kuten sanoin mersun malliin ja tulee mieleen perheeni Cedric 2,8 kutosella
joka meillä oli 80 luvun puolivälissä, vm 80
Kyllä remppa nyt kannatti, odotellaan kesän tulevia ajoja innolla.
 
Ylös Bottom