Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Agiles

New Member
Liittynyt
5 Elokuu 2017
Pihaan ilmestyi pitkä facelifti Pajero ja isoon autoon mahtuu paljon kysymyksiä.

Mikähän on Pallerossa vikana kun auto lähtee todella hyvin käyntiin kylmänä ja lämpimänä, käy tyhjäkäyntiä nätisti, mutta lämmettyään tiettyyn lämpötilaan -> alkaa paikallaan kaasutellessa nakuttamaan aivan hillittömästi ja tupsauttaa samalla maailma mustaksi (tai siniseksi). Tekee saman myös ajossa (sen 100m ajokokemuksen perusteella mitä minulla tästä autosta on). Tehot häviää ja kaasuun vastaaminenkin on todella tahmeaa.
Autolla ei silloin pysty oikeastaan edes ajamaan.. eikä kyllä varmasti kannatakaan.
Jos sammuttaa moottorin tämän nakutuksen alettua, se kuitenkin lähtee hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti on todella tasaista koko ajan.

Itse epäilin ensin, että joku suutin kiukkuaa ja ruuttaa löpöä "raakana", mutta sitten tajusin, että tämä oire alkaa kuin napista painamalla kun moottori saavuttaa tietyn lämpötilan.
Mekaaniset osat harvemmin käyttäytyvät sillä tavalla.
Kylmemmällä koneella saa kaasutella aivan huoletta, mutta silloinkin tuntuu, että kaasuun vastaaminen on ehkä vähän hidasta.

Autossa on joskus aiemmin ollut sellainen vika, että se saattoi sammua esim. risteykseen ja käsittääkseni sen jälkeen käyntiin saaminen on ollut työlästä.
Vikaa eivät olleet löytäneet ja se olikin sitten korjautunut lopulta yksinään.


Kierroslukumittari ei toimi ollenkaan, ei edes nyrkillä.. sitä en vielä tietä, että onko vika pumpunpäässä vai mittaristossa.



Ja muita:

- Minkälaisille tehoille vakio TDO4-12T riittää? Ja paljonko on "maksimi" ahtopaine ko. ahtimelle?

- Kestääkö näissä tarvike kannentiivisteet? Vai pitääkö olla mitsun tiskiltä haettu? Onko kannenpultit uusittava jos avaa kannen?

- Ruoste tuntuu tosiaankin menestyvän tällä kasvualustalla...

- Auto on GLS, eli alunperin SS-vaihteistolla ollut, mutta tähän yksilöön on jossain vaiheessa vaihdettu GL:n osa-aikainen 4-veto vaihteisto. Huvittavaa asiassa on se, että auto ei ole kunnollista nelivetoa nähnytkään sen remontin jälkeen, koska SS:n ohjausyksikön johtosarja löytyi irrallaan vaihteiston päältä ;D sähköliittimet kun eivät tietenkään näissä kahdessa versiossa ole sinnepäinkään toisiaan.
Kaivelin Service Manuaalit netistä ja pienellä johtojen uudelleen järjestelyllä täskin näköjään selviää ja saa voiman siirron toimimaan niin kuin kuuluukin.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Ilmeisesti ihan outo koko automalli kaikille?
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Laturi ainakin lataa reippaasti yli.. selvisipähän sekin, että miksi akut kuolivat.
Kylmällä koneella voi ajaa ihan normaalisti ~5min. Sen jälkeen katoaa tehot ja alkaa se nakutus/kalkatus.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Tuohon käyntihäiriöön on vain yksi vastaus.. syöttöpumppuvika
Pumppu irti ja huoltoon niin alkaa pelaamaan..
samalla varmaan korjantuu se kiekkamittariki..
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Jahvetti sanoi
Tuohon käyntihäiriöön on vain yksi vastaus.. syöttöpumppuvika
Pumppu irti ja huoltoon niin alkaa pelaamaan..
samalla varmaan korjantuu se kiekkamittariki..

Uskon heti kun selität (edes jonkinlaisen teorian), että miksi se ensin kylmänä toimii ja aloittaa kiukkuilun aivan yht'äkkiä.




Olikos näissä pumpuissa joku vahapanoksella toimiva ennakon säätö?
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Jos ruiskutuspumppu on vielä mekaanista mallia (eli kaasupolkimelta menee vaijeri pumpulle) on ennakon säädöllä kaksi lämpötilasta riippuvaa toimintoa. Vahapatruuna liikuttaa ulkopuolista vivustoa nostaen tyhjäkäyntikierroksia ja aikaistaa ennakkoa tyhjäkäynnillä. Pumpun päällä paluulinjan haarassa on magneettiventtiili, joka säätää pumpun sisäistä painetta ja aikaistaa ennakkoa koko kierroslukualueella. (siis ylempi venttiili, alempi magneettiventtiili on sammutinsolenoidi)

Vahapatruuna vivustoineen tuskin aiheuttaa kuvattuja oireita, yleensä ajoitus on myöhäisellä jos joku asentaja on säätänyt ruiskutusennakon kohdilleen vapauttamatta vivustoa ensin.

Magneettiventtiili on on/off tyyppinen, hehkun ohjainlaite kytkee sen päälle/pois tietyssä moottorin lämpötilassa. Venttiilin sisällä on tiheä metalliverkko joka tukkeutuessaan estää pumpun kotelon paineen vapautumisen paluulinjaan, aiheuttaen paineen nousun ja ennakon karkaamisen aikaiselle. Sitä pahemmin mitä enemmän koneelle annetaan kierroksia. Saman saa aikaan jos paluulinja pumpulta on tukossa.

Hehkun ohjainlaite saa kierroslukutiedon samalta anturilta kuin kierroslukumittari. Anturitieto tarvitaan jälkihehkutuksen, EGR:n ja magneettiventtiilin ohjaukseen.

Magneettiventtiilin johdon irrottamalla voi kokeilla onko sillä vaikutusta kuvaamaasi vikaan, ja paluulinjakin kannattaa tarkistaa.

Jos kone on sammuillut aiemmin, niin olisi hyvä tarkistaa että pumpun akselin tiiviste ei vuoda. Oireena polttoainetta moottoriöljyn joukossa ja moottoriöljyä polttoaineessa/ suodattimessa. Moottoriöljy/tiivisteenpalaset pumpun läpi kierrettyään voi tukkia jonkun paikan paluupuolelta ;)

Jos pumppu on uudempaa sähköistä mallia niin sitten on eri kujeet.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

No niin, nyt aletaan olla samoilla linjoilla..

Pumppu on tosiaankin sitä mekaanista mallia.

Itsekin tulin siihen tulokseen, että vaikka tuo pumppu on mekaaninen, niin silti vian täytyy liittyä sähköihin koska vika tulee ja menee niin on/off-tyylisesti.
Itseasiassa toissapäivänä kun yritin autoa siirtää pihassa niin tuli mieleen tuo paluulinjan toimimattomuus -> nostaa painetta tietyn aikaa/tiettyyn pisteeseen ja alkaa sitten oireilemaan?
Ja samalla kun huomasin, että laturi lataa reilusti yli, ajattelin, että joku ohjain voisi tietysti "seota" ylijännitteen vaikutuksesta, eli siinä olisi se mahdollinen sähkövika.


Nytpähän tuosta tietää tarkemmin, että mistä lähtee etsimään :) kiitokset.


Pumpun akselin stefa ei oletettavasti (vielä) vuoda, koska öljy ei kyllä haise erityisen löpölle ja moottorin lähtee todella herkästi käyntiin, mutta se on tarkoitus silti vaihtaa jossain vaiheessa.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Revin niitä liiittimiä pumpulta irti ja muuten ei tapahtunut mitään muutosta mihinkään, paitsi yhdestä liittimestä koko katiska sammui... mutta senpä tiesinkin jo irrottaessa, että sen perässä oli se sammutus solenoidi.

Tuntuu ne sähköt olevan melko reippaalla kädellä päin h*******ä koko autossa. Sieltä täältä on johtoja poikki ja vaikka minkälaista apicoa :p
Menee syksymmälle tarkemmat tutkimukset ja korjaukset. Olisi vaan ollut mukava viedä auto ihan ajamalla pajoitettavaksi.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Mulla oli laturilta lähtevien johtojen kuoret hiertyneet ensimmäisen kiinnikkeen kohdalta ja räpsivät maahan, joka aiheutti monenlaista epämääräistä vaivaa ...
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Joo.. oireet alkavat viitata paluupuolen tai sen sihdin tukkoisuuteen. Lämpötilalla ei ole oikeastaan mitään vaikutusta asiaan, vaan se on aika joka on "vakio".
Nyt pakkasilla, auto kyllä tärähtää tosi hyvin edelleenkin käyntiin, mutta tukehtuu nyt aivan kokonaan oltuaan käynnissä 5-10min. Aikaan vaikuttaa se kuinka paljon pitää moottorissa kierroksia, korkeammilla kierroksilla "lämmitellessä" aika on lyhempi.
Joku hetki huilia ja taas pamahtaa käyntiin kuin ei olisi mitään vikaa koskaan ollutkaan.
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Onko siinä sulla EGR toiminnassa?

Mulla oli sen ohjausventtiilin letkut ristissä, niin oireet oli juurikin tuollaista jumalatonta savutusta ja nakutusta heti kun kaasua painoi. :peukku
 
Vs: Pajero 2.8 gen2 vikoja / kysymyksiä

Se on hyvin paljon mahdollista, että siellä saattaa olla joku muukin letku ristissä.. tarkoitus on käydä kaikki sähköt ja letkut läpi sitä mukaa kun kerkeää.
 
Takaisin
Ylös Bottom