Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

nokonzok

Active Member
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Öiden viilentyessä on vanha ongelma palannut takaisin. Pajero käynnistyy kylmänä varsin vaivalloisesti pytty kerrallaan ja valtavan savupilven saattelemana. Lähtee kyllä aina, mutta jo nyt n. +5 yölämpötiloissa alkaa olla kankeaa. Talvella saattaa olla jo aidosti vaikeaa. Lämpinä (tai edes "semilämpimänä") ei ole mitään ongelmaa vaan auto lähtee aina kuin hieman avainta näyttää.

Autoon tehty seuraavanlaista toimenpidettä:

- Hehkut vaihdettu uusiin OEM-osiin reilu vuosi sitten.
- Akku (tässä vain 1 kpl) on sekin reilun vuoden ikäinen
- Polttoaine- ja ilmansuodatin vaihdettu kuukauden sisällä

Suodattimien vaihto paransi hieman tilannetta. Mitä pitäisi lähteä seuraavaksi tutkimaan?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mittaisin tuleeko hehkutulpille jännitteet oikein. Hehkujen toiminta selitetty ainakin Haynesin kirjassa tai haulla löytynee myös vanhoja viestejä joissa toiminta selitetty. Jos jännitteet eivät tule oikein niin vika varmaankin hehkun boksissa tai releessä.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

gen2_98 sanoi
Mittaisin tuleeko hehkutulpille jännitteet oikein. Hehkujen toiminta selitetty ainakin Haynesin kirjassa tai haulla löytynee myös vanhoja viestejä joissa toiminta selitetty. Jos jännitteet eivät tule oikein niin vika varmaankin hehkun boksissa tai releessä.

Olenkin itseasiassa kiinnittänyt huomiota, että hehkun valo palaa todella lyhyen aikaa, vain n. 1-2 sekuntia kelistä riippumatta. Olen yleensä odotellut muutaman sekunnin lisää ennen kuin olen näillä keleillä käynnistellyt, mutta ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä. Kuinka kauan sen kuuluisi palaa kylmällä ilmalla?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mittaa hehkuja ohjaava lämpöanturi. Jos se näyttää aina vaikkapa +40 astetta (vastaavaa vastuarvoa), niin voi hehkutus jäädä lyhyeksi. Tai oikeastaan varmistat vaan, että se näyttää eri vastusarvoja eri lämpötiloissa.

Ei noissa pikahehkuissa mitään mielettömiä aikaeroja koskaan ole. Ei siis mitään 20 sekkaa <-> 1 s.

Mutuna omasta gen 1.... olisko vaihteluväli jotain 8 sekkaa - 2 sekkaa? Tämä siis mutua.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

meillä delicas aamun eka hehku jotai 5-10 sekkaa...

ja sellaisen laitoin täs merkille että sinne oli vaihdettu se hehku solenoidilta tuleva johto jostain syystä? vanhajohto jätetty oman onnensa nojaan johtosarjaan....

kannattaa mittailla sielä pellin alla että josko olis samaa ödeemaa...

ja sitte tietty hehkun sulake kannattaa kattoo...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Täytyy mittailla. Googlettamalla tullut esiin juuri tämä lämpöanturi, hehkun ohjausboksi ja suutin ongelmat. Mittailut lienee helpoin kohde aloittaa, ainakin jos tietäisi missä se lämpöanturi tai hehkun solenoidi sijaitsee :)
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ei kai tuon hehkun kuulu pidempään palaakaan. uskoisin että vika on tankin putkissa. itsellä oli samat oireet. vaihdoin kaikki putket ja ongelmat loppui.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Olettehan huomannut että noko puhuu 2.8: sta eli hehku systeemi on aivan eri kuin 2.5: ssä.

Isän pajerossa vilahtaa kanssa tosi nopeasti hehkun valo mutta lähtee käyntiin kun odottaa pitempään, esim siihen että srs-valo sammuu. Pitäis varmaan joskus yleismittarilla mitata että kuinka kauan sinne hehkulle tulee sähkö.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Koita hehkuttaa pari kertaa eli vaikka 5 sekuntia, virrat pois hetkeksi ja uudelleen 5 sekuntia. Vaikuttaako mitään?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Suuttimet on nyt vaihdettu, mutta ongelma ei poistunut. Ei ollut mitään vaikutusta suuntaan taikka toiseen. Ekstra hehkutuksilla ei myöskään mitään havaittavaa vaikutusta.

Hehkuun lienee seuraavaksi syytä kiinnittää huomiota. Lämpöanturia en ole vielä mittaillut, mutta täytynee ottaa se seuraavaksi työn alle.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ja wanha diesel-kikka, kirkasta letkua hetkeksi suodattimen ja pumpun väliin. Helppo havainnoida ilma, jos syypää onkin siinä.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ei ole ilmeisesti ollut tarpeeksi kylmä kun tutkimukset etenevät hieman hitaasti :)

Tutkiskelin ASA:sta noita lämpöantureita. Kaksi kappaletta niitä näyttäisi löytyvän edestä katsottuna moottorin oikealta puolelta coolerin alta. Päällimmäinen pystyssä oleva anturi on ASA:n mukaan "gauge unit, temp sensor". Oletan, että tämä anturi antaa mittarille lukemat. Alempi vaakatasossa oleva anturi on "switch unit, temp sensor". Tämä sitten varmaankin tekee jotain muuta? Viimeksi mainitun anturin vierestä löytyi vielä kolmas anturi. Kaksi ensimmäistä anturia on kaksijohtoisia, kolmanteen menee vain yksi johto. Kaikkien piuhat menevät samaan paksuun nippuun, joten kovin pitkälle niitä ei pääse seuraamaan. Ko. nipusta tulee yksi (maa?)johto hehkut yhdistävään levyyn.

Anturit tuskin maltaita maksavat, muttei viitsisi ihan randomillakaan alkaa vaihtamaan. Onko kenelläkään mitään tietoa mikä tuo kolmas anturi mahtaa olla ja mitä switch temp sensor tekee?

Hehkun rele naksuu kuultavasti, joten se lienee kunnnossa.

Ilmaa ei ole tullut tarkistettua. Käynnistysvaikeudet ovat nimenomaan kylmänä, lämpinä lähtee aina ja poikkeuksetta käyntiin juuri niin kuin kuuluukin. työpäivän mittaisen pihalla seisotuksenkaan jälkeen ei ole suurempia ongelmia. Voiko tästä ilma olla ongelma?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Missä tämä hehkunrele sijaitsee kun omassa ei naksu ja lähtee helv. huonosti käymään kaikilla..
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Se switch temp sensor on se hehkun ohjain anturi.

ja sun tarvis mitata nyt seuraavaksi hehkun kiskolta tuleeko siihen jännite kun kylmänä väännät virran päälle...
jos siihen tulee jännite niin silloin alkaa kallistuu enemmä sinne ilma ödeeman puolelle...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

(welmu) sanoi
Missä tämä hehkunrele sijaitsee kun omassa ei naksu ja lähtee helv. huonosti käymään kaikilla..

Tutkailin mitä rele / sulakerasian kannessa lukee ja huomasin kauhukseni, että mulla on RANSKAN kielinen kansi :eek: En minä näistä mitään ymmärrä, mutta siellä se edestä päin katsottuna oikella edessä olevassa boksissa se varmaankin on. Vai onko rele se mötikkä, joka on akun plus navassa kiinni?

Jahvetti sanoi
Se switch temp sensor on se hehkun ohjain anturi.

ja sun tarvis mitata nyt seuraavaksi hehkun kiskolta tuleeko siihen jännite kun kylmänä väännät virran päälle...
jos siihen tulee jännite niin silloin alkaa kallistuu enemmä sinne ilma ödeeman puolelle...

Mittailin lämpimänä ja hehkun kiskolle tulee jännite. Rele naksautti virrat pois huomattavasti aikaisemmin kuin aamulla kylmänä käynnistettäessä, joten jotain siellä ilmeisesti kuitenkin lämpötilan mukaan tapahtuu.

Sitten varmaan tutkitaan seuraavaksi ilma-ödeemaa. Mikä siellä tankin letkuissa tökkii jos se on ongelma? Itse kun olen täydellinen käsi näissä hommissa niin olisin kiitollinen vinkeistä, että mitä ylipäätän sieltä pitää katsoa ja näkyykö ongelmat jotenkin päälle päin? Itseäni vain vähän mietityttää onko vika sittenkaan ilmassa, koska ongelma on täysin suoraviivaisesti riippuvainen lämpötilasta. Eikö ilma polttoainejärjestelmässä pitäisi aiheuttaa ongelmia myös kesäisissä lämpötiloissa? Kysytään vielä, että jos sinne hehkun kiskolle tulee virtaa niin eikö silloin voida lähteä siitä, että hehkun rele ja sulakkeet on kunnossa?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Omassa tosin 2.5 TD oireet olivat samat ja vika oli tankin päällä olevissa paluuputkissa , jotka olivat täysin hapertuneet. Kylmänä ei meinannut käynnistyä, mutta esim tallissa käynnisty aina helposti vaikka olisi seissyt pitkään. Korvasin metalliputket kumiletkuilla ja hyvin on toiminut,
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

No niin, -8 astetta riitti siihen, että ei vaan kertakaikkiaan käynnisty. Milläs sen saisi tapeltua käyntiin vaikka väkisin? Ei oikein pysty kevättäkään odottelemaan...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Onko siinä sitä käsipumppua? Auttasko jos sen painelis kovaksi ja ehkä ilmais kans?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Akku (tässä vain 1 kpl) on sekin reilun vuoden ikäinen
Kyllä 2.8 koneessa pitäisi olla kaksi akkua, ainakin Pohjolan oloissa. Meikäläisen vastaava pajero ei viime talven kovissa pakkaskeleissä meinannut käynnistyä yhdellä akulla, vaikka latailin sitä täyteen. Eber - lämmittimen käyttö oli hyydyttänyt toisen akun totaalisesti. Hehkutulpatkin menin jo vaihdattamaan - täysin turhaan - ennenkuin totesin toisen akun olevan totaalisen sippi.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Juu tua... Raakasti lisä virtaa ja startilla vaan ....
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Jahvetti sanoi
Juu tua... Raakasti lisä virtaa ja startilla vaan ....

khn1 sanoi
Onko siinä sitä käsipumppua? Auttasko jos sen painelis kovaksi ja ehkä ilmais kans?

Käsipumppu löytyy, joten voisi hyvinkin kokeilla ilmausta. Ei oo kuitenkaan iso vaiva. Akkuboosteri myöskin noudettu, laitetaan tienoo mustaksi!

Palleromiäs sanoi
Kyllä 2.8 koneessa pitäisi olla kaksi akkua, ainakin Pohjolan oloissa. Meikäläisen vastaava pajero ei viime talven kovissa pakkaskeleissä meinannut käynnistyä yhdellä akulla, vaikka latailin sitä täyteen. Eber - lämmittimen käyttö oli hyydyttänyt toisen akun totaalisesti. Hehkutulpatkin menin jo vaihdattamaan - täysin turhaan - ennenkuin totesin toisen akun olevan totaalisen sippi.

Todellakin pitäisi olla, mutta tää yksilö on tällainen lämpimämpien maiden malli. Tiedä sitten minkälainen homma se toinen akku olisi sinne lisätä. Paremmin on remppatilaa yhdellä akulla :)
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Onhan siellä tilaa toiselle akulle muuallaki... Delicaan kans liikahtaa toinen akku nyt lähipäivinä...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Tutkimukset jatkuvat. Ilmaa PA-järjestelmässä ei tuntuisi olevan. Heti kun ilmausruuvia hieman raottikin alkoi löpöä puskemaan ulos ihan kunnon paineella. Käsipumppukin tuntui hyvin jäykältä. Mittailin vielä hehkujen kiskojen jännitteitä. Kun virrat laittaa päälle, kiskolle tulee 12-12,5 volttia (arvo heiluu suunnilleen tuossa välissä). Hehkun valo sammuu parin sekunnin jälkeen, mutta kiskolle tulee vielä virtaa. Pari kolme sekuntia tämän jälkeen rele naksahtaa ja samalla häviää virrat kokonaan. Ymmärtääkseni näissä pitäisi olla jonkinlainen jälkihehku tms., joka pitää tulpat tulilla vielä jonkin tovin käynnistymisen jälkeenkin? Jonkinlainen ongelma hehkun ohjauksessa olisi oma diagnoosi, meneekö metsään?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

nokonzok sanoi
Tutkimukset jatkuvat. Ilmaa PA-järjestelmässä ei tuntuisi olevan. Heti kun ilmausruuvia hieman raottikin alkoi löpöä puskemaan ulos ihan kunnon paineella. Käsipumppukin tuntui hyvin jäykältä. Mittailin vielä hehkujen kiskojen jännitteitä. Kun virrat laittaa päälle, kiskolle tulee 12-12,5 volttia (arvo heiluu suunnilleen tuossa välissä). Hehkun valo sammuu parin sekunnin jälkeen, mutta kiskolle tulee vielä virtaa. Pari kolme sekuntia tämän jälkeen rele naksahtaa ja samalla häviää virrat kokonaan. Ymmärtääkseni näissä pitäisi olla jonkinlainen jälkihehku tms., joka pitää tulpat tulilla vielä jonkin tovin käynnistymisen jälkeenkin? Jonkinlainen ongelma hehkun ohjauksessa olisi oma diagnoosi, meneekö metsään?

Kun vaihdoit hehkut, oliko ne tyyppiä "pikahehkut" ja varmasti oikeat. Kuuleman mukaan vain alkuperäisillä timanttitiskin hekuilla tuo hehkujen ohjaus toimii kunnolla. hehkuje sisäinen resistanssi (mikä näkyy ohjaukselle) voi olla eri, vaikka nimellisesti saman tehoiset ovatkin...

Omassani on ei originaali hehkut ja napilla hehkutus, ni kunnon pakkasilla pitää pitää nappia pohjassa ~20sec ennenkuin kannattaa starttailla...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

nokonzok sanoi
Milläs sen saisi tapeltua käyntiin vaikka väkisin? Ei oikein pysty kevättäkään odottelemaan...

Imusarjan (ja sen sisällä olevan ilman) kuumentaminen ulkopuolelta ennen starttausta on joskus ollut riittävä hätäapu. Pajerossa voisi tohottimen sijaan riittää ihan kuumailmapuhallin.

...siis jos vika on hehkuissa...
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

ile-78 sanoi
Kun vaihdoit hehkut, oliko ne tyyppiä "pikahehkut" ja varmasti oikeat. Kuuleman mukaan vain alkuperäisillä timanttitiskin hekuilla tuo hehkujen ohjaus toimii kunnolla. hehkuje sisäinen resistanssi (mikä näkyy ohjaukselle) voi olla eri, vaikka nimellisesti saman tehoiset ovatkin...

Omassani on ei originaali hehkut ja napilla hehkutus, ni kunnon pakkasilla pitää pitää nappia pohjassa ~20sec ennenkuin kannattaa starttailla...

Hehkut on timanttitiskiltä hankittu runkonumeron perusteella, joten voisin ainakin kuvitella niiden olevan oikeat. Edellisen omistajan toimesta siinä oli tarvikehehkut, jotka eivät toimineet ollenkaan. Hehkujen vaihdon jälkeen toimi juuri niin kuin pitääkin.

Tein lisää mittailuja ja kokeiluja. Kuten todettu, hehkutus lopuu melko nopeasti. Kun kone on käynnissä, virtaa tulee taas kiskolle, eli jonkinlainen jälkihehkutus siellä siis on. Pitäisikö hehkun olla päällä koko ajan myös käynnistyksen ajan vai onko tuo "välisammutus" normaali juttu?

Kokeilin myös irroitella antureiden johtoja ja tutkia niiden vaikutusta. "Gauge temp sensorin" irrottamalla hehkutuksen aika pidentyy selvästi, myös valo palaa pidempään. Vastaavasti "switch temp sensorin" irrottamalla hehkutusaika lyhenee suunnilleen saman verran. Jotain nämä molemmat siis selvästi hehlutukseen liittyvät.

Jännäksi homma menee sen suhteen, että ASA ei anna minkäänlaista osanumeroa "switch sensorille". Soittelin Deltalle, josta näppärä huoltomies selvitteli asiaa maahantuonnista. Kuuleman mukaan tässä autossa ei pitäisi moista sensoria olla ollenkaan. "Gauge temp sensorilla" kuulemma voi olla jotain tekemistä hehkun ohjaukseen. 50 euroa olisi tuon palikan hinta, joten ei se nyt ihan mahdotonta olisi kokeilla sen vaihtamista. Tarjosi myös 700 euroon hehkun ohjausboksia, passasin kuitenkin tällä erää :)

Mystiseksi vetää, ajatuksia olisi mielenkiintoista kuulla. Samitsun kanssa viestitellessä mainitsi, että hehkut voisi jotenkin yleismittarin piipillä testailla. Kai sekin kannattaisi varuiksi tsekata, jos joka osaa hieman neuvoa miten tuo mittaus käytännössä tehdään. Toisaalta jos hehkut on näin nopeasti mennyt pimeäksi, siellä on tod. näk. joku muu vika, joka niitä syö.

Mizushima sanoi
Imusarjan (ja sen sisällä olevan ilman) kuumentaminen ulkopuolelta ennen starttausta on joskus ollut riittävä hätäapu. Pajerossa voisi tohottimen sijaan riittää ihan kuumailmapuhallin.

...siis jos vika on hehkuissa...

Kyllä se lopulta apuvirralla lähti kun tarpeeksi kauan jurnutti.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Semmosta vois kans kokeilla että syöttää akulta suoraan hehkukiskolle virtaa muutaman sekunnin niin näkee ainakin sen riittääkö se hehkutusaika siinä releellä. Kannattaa vaan olla varovainen kun heiluu pellin alla apuvirta kaapelin kanssa
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Kerran testailin tarvikehehkuja huonon käynnistyvyyden takia. Ensin yleismittarilla (vastusalueella) kun virtakisko on irti, jolloin jokaisen hehkun voi mitata erikseen. Kaikissa oli suunnilleen sama vastus.

Sitten otin hehkun irti ja annoin akulta virtaa apukaapelilla kunnes pää punainen. Normaalisti ei kovin montaa sekuntia mennyt. Mutta yllätys yllätys, joukossa oli yksi hehku, jolle virta maistui mutta punottamaan ei ruvennut ei millään. Ja yksi kovin hitaasti syttyvä malli.

Nyt on ollut kohtuuhintaiset Boschin hehkut jo pitkän aikaa. Toki ne merkkihehkut kai on parhaat, mutta päätin kokeilla noita Boscheja ennenkuin menen timanttitiskille. Ne kehnot oli joku HKS tai joku kolmekirjaiminen samantapainen, AD:ltä hankittu.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Pohdiskellut tässä päivän mittaan jälleen äärettömän kankean aamukäynnistyksen jälkeen tuota hehkun toimintaa. Maalaisjärjellä ajateltuna voisin kuvitella, että tuo aikaisemmin kuvattu toiminta on ihan oikea. Ajatushan lienee, että hehkun valon sammuttua käynnistetään kone. Tässä vaiheessahan hehku on vielä päällä ja jälkihehkutus sitten toimii vielä koneen ollessa käynnissäkin. Toisaalta hehkutusta ei voida jatkaa loputtomiin jos virrat jätetään päälle ja konetta ei käynnistetä. Niinpä on omasta mielestä hyvinkin loogista, että se hetken päästä loppuu.

Joku kuitenkin kusee, koska käynnistyminen on todella vaikeaa. Tämän päivän ohjelmistossa on hehkujen irroitus ja testaus. En tiedä mikä ne olisi voinut hajottaa näinkin nopeasti, mutta testataan nyt kuitenkin. Service manual tarjoaa kahta erilaista hehkutulppaa 4M40 koneeseen, ei kai se aivan mahdotonta ole, että merkkiliikkeessä olisi sitten kuitenkin laittanut väärät. Toisaalta auto lähti todella hyvin käyntiin kun hehkut oli vaihdettu. Käsittääkseni hehkuja on eri volttimäärillä, onko jollain tästä parempaa tietoa?

Jos hehkut näyttäisi olevan kunnossa, kokeillaan seuraavaksi 50 euron lämpöanturia. Eilisten kokeilujen perusteella anturin johdon irroittaminen pimensi lämpömittarin. Kun lämpömittari normaalisti toimii kuitenkin aivan oikein, anturi selvästi jotain suunnilleen oikean suuntaista arvoa antaa. Vähän siis epäilen vian olevan siellä suunnalla. Service manual ei tunne kuin yhden temp sensorin, ja se on juuri tämä mikä mittarillekin lukemat antaa. Kolme siellä niitä silti on.

Katsotaan miten homma tänään edistyy. Jos ei ala kohta tulemaan valmista niin vien sen Samitsun ranchille loppusijoitukseen :D
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ainakin tuo isännän 97 saksantuontipaje on paljon kankeampi lähtemään käyntiin kun on yhdellä akulla mitä tuo mun 90 kahdella akulla. Nämä molemmat tosin 2.5 koneella. Mun autossa on vielä väärät hehkut ja hehkutusaika jotain puol minuuttia. Tuntus ainakin että se toinen akku vaan auttaa aika paljon siel.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

No niin, löytyi selitys. KAIKKI hehkut pimeänä. En ymmärrä miksi, mutta yksikään ei lämmennyt edes nimeksi kun annoin suoraan akkuboosterista virtaa. Myös yleismittari pysyi mykkänä. Kävin hätäpäissäni hakemassa Motonetistä tarvikehehkut kun ei illalla enää orkkiksiakaan saanut. Otetaan se 60 € rohkeana kokeiluna. Auto oli lämpimässä hallissa, joten todellinen tulikoe käynnistymisen kanssa on huomenna aamulla. Ei se tosin enää huonomminkaan voi lähteä :)

Vähän tietysti ihmetyttää miten kaikki hehkut on näinkin lyhyessä ajassa mennyt pimeäksi. Mutta katsotaan nyt miten noiden tarvikkeiden kanssa käy. En vielä juhli, sen verran on pessimistiä meikäläisessä. Ilmoittelen huomenna miten kävi.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Pessimisti ei pety ;)

ja ei lainkaan tavatonta että ne on kaikki pimeenä..
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mutta se on tosi outoa jos alkuperäiset pimenivät näin lyhyessä ajassa... Mitä täältä sivuilta on seurattu niin tarvikkeilla ei taida kovin pitkälle päästä eli kannattaa varmaan nyt sitte jo samantien perehtyä siihenkin oliko ne alkuperäiset lopulta oikeaa versiota ja mitkä yleensäkin ovat ne osanumerovaihtoehdot ja minkä nyt sitten pitäis olla varmuudella oikea tuohon...!? Senkin takia kannattaa selvittää kun minulle tuli yhdenlaisia alkuperäisiä lisää ja siitä saisi sarjan tosi sopivilla kuluilla... :)
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Nonni, nyt lähti aamulla kuin palmun alta!

Mietiskelin tuossa vielä, että hehkujen vaihdosta taitaa olla rapiat 2 vuotta, ei 1 vuosi aikaisemmin sanoin. Yhtäkaikki, kovin nopeasti pimenivät, koska jo viime talvena oli kovilla pakkasilla ongelmia. Ilmeisesti siis joku hehku ollut pimeänä jo silloin. Ihmetyttää mikä niitä rikkoo, mutta seurataan nyt miten nämä Eiko-merkkiset tarvikehehkut kestävät.

Vanhojen hehkujen kyljestä löytyy seuraavat merkinnät: 11V, 632, 8G, 07. Kertooko mitään?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Tulipahan luettua nyt vasta, mutta jo tuosta hehkukiskon jännitteestä olisi voinut sanoa, että hehkut sökönä. Varsinkaan yhdellä akulla ei pysy jännite 12 voltissa hehkutuksen aikana.lisätään tämä nyt tähän jos (kun) joku joskus taikinoi saman asian kanssa. Myös se alumiininen kisko voi hapettua niin pahasti, että ei hehkuta kunnolla.

Mutta ihmeen nopeasti hajosi kyllä hehkut, varsinkin jos oli merkkiosia..
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

olisiko ideoita mikä 2.8 pajerossa on vikana kun lähtee huonosti käyntiin kun lämpötila on 0:n paikkeilla. lämpöisellä ja pakkasella ei ole ongelmia.polttoaine lähdöt on vaihdettu.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

nokonzok sanoi
Vanhojen hehkujen kyljestä löytyy seuraavat merkinnät: 11V, 632, 8G, 07. Kertooko mitään?

11V ainakin on oikein. Pitääpä viikonloppuna vilkaista mitä ton minun kulkineen poistetuissa hehkuissa lukee.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Tuolla jossain muussa keskustelussa oli juuri mainittu että hehkuja olis sellaisia mitkä kestävät jälkihehkutuksen ja sellaisia mitkä eivät niin voiskohan tuossa nokonzokin tapauksessa olla kyse siitä että olis merkkiliikkeestä huolimatta eksynyt paikalleen sellaiset mitkä eivät sitä siedä ja sen takia olis pimentyneet ennen aikojaan...? Kannattais tutkia vaikka nyt toimisikin...? :)
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Noissa käsittääkseni alkuperäisissä hehkutulpissa lukee 9C 12 JKC 11V 632.

Sitten täysin ala-arvoiset oli HKT CP-05 hehkut, tarkoitettu paketin mukaan Mitsun 4M40 T koneelle.
Ref. no. ME 2011638, ME 200970, nuo lienevät Mitsun varaosanumeroita.

Nyt on koneessa Bosch Duraterm, tehty muuten Japanissa.
Paketissa lukee 0 250 202 121 -75N

Nämä ovat toimineet pitkään, en nyt muista milloin ostin, mutta sanotaan että pari vuotta sitten.
Eikä olleet läheskään niin kalliit kuin Mitsun omat.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Itse hain lokakuussa Motonetistä hehkut. En katsonut merkkiä, kun laitoin paikalleen ja rupesi heti lähteen kunnolla käyntiin. Entisten mittaus yleismittarilla: yksi oikosulussa (~n 1Ω) yksi antoi äärettömän ja kaksi jotain siltä väliltä luokkaa kymmeniä ohmeja.
Maksoivat muuten 14€ kpl.
Paje 2.8 tdic -98. 4M40T
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Palatakseni aiheeseen, ASA näyttää omalle autolle hehkuiksi kahta vaihtoehtoa. Kiinni olleet olivat alempaa punaisella merkattua 11V mallia. Kuten siis todettua, eivät kovin pitkään kestäneet. Myös uudet tarvikehehkut on 11V. Voiko ASA:sta vetää johtopäätöksen, että nuo 12V hehkut olisivat kuitenkin ne oikeat? Maalaisjärjellä pohdittuna ei olisi kovin ihme, että 11V hehkut pimenee hyvinkin nopeasti jos 12V on oikea arvo.
 

Liitetiedostot

  • hehkut.jpg
    hehkut.jpg
    68.3 KB · Lukukerrat 781
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Hei, omassani , 2,8TDIC, vm -94 oli vikana hehkutulppien lisäksi oli hehkujen virtakiskolta lähtevän johdon kiinnitys (lue tinaus) moottorin etupäässä. Se oli melkein poikki :eek: ja kun siihen lisättiin muutama mm lisää johtoa ja tinattiin uudelleen niin on toiminut kohtuudella ;D. Tosin lähtee kylmänä käyntiin kahden hehkutuksen jälkeen kahdella tai kolmella pytyllä :seina. Pitäis varmaan mitata tulppien vastus.

Akusta vielä tai paremiin laturista vinkki; itsellä meni laturi ja vaihdoin isomman (tähän saksasta tuotuun) 750W tilalle 900W. Ja akuksi vaihdoin jossain vaiheessa isoimman mitä ao tilaan sai, taisi olla 90 Ah.

Täällä oli alempana jo mitattu tulppia, mikä on oikea vastusarvo hyvälle/uudelle tulpalle? Mikä on kunnossa olevan järjestelmän läpi menevä virta hehkutuksessa?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

...niin jäi vielä kysymättä, mistä noita hyviä Boch'n tulppia saa? Mätänetistä, Bilheveltestä?
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Pajero JEF sanoi
...niin jäi vielä kysymättä, mistä noita hyviä Boch'n tulppia saa? Mätänetistä, Bilheveltestä?

Ei ainakaan Motonetissä ollut tarjolla. Voisin kuvitella, ettei Biltsustakaan saa.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Pajero JEF sanoi
...niin jäi vielä kysymättä, mistä noita hyviä Boch'n tulppia saa? Mätänetistä, Bilheveltestä?

Kuukkeliin hakusanaksi Bosch Car Service.

Omani ostin Tampereellta ollessani siellä työmatkalla. Paikkoja lienee ympäri Suomea.
Oli muuten Tammer Diesel.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Tarvikehehkuja tuohon on turha laittaa.Alkuperäiset on keraamiset ja suunniteltu kestämään noin 3 minuutin jälkihehkutuksen tosin pienemmällä jännitteellä kuin varsinainen hehkutus.Yhdelläkin akulla lähtee kyllä hyvin käyntiin---viimetalvena yhtenä yönä oli lokilämppärin kello hajonnut ja siitä tietämättä väänsin auton käyntiin.Pakkasta oli 32 astetta ja edellisestä ajosta oli kulunut n.15 h.
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Ite vaihdoin nuo boshin durathermit, jotka on ainoat orggisten lisäksi jotka kestää sen jälkihehkun. On muuten keraamiset ja perus autoasiliikkeestä löytyi. Pakkasta -25 ja lähti käyntiin kuin palmun alta. No tänään pakkasta -32 ja ei ensin käyntiin millään, mutta hetken tutkittuani totesin että merkkivalon sammuttua virtaa menee hehkuille vielä n. 10sek. Kaksi täyspitkää hehkutusta ja käyntiin kuin kesällä. Että tämmöstä täällä. :peukku
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

Mun Pajerossa (2,8TD) oli myös armotonta "aamujäykkyyttä" käynnistyksen kanssa jo parin asteen pakkasessa. Kävi hehkuttelun ja sahauksen jälkeen parilla pytyllä ja putkesta tuli meetvurstia pihalle hanki mustana ja tienoo savussa. :eek:
No, eilen kyllästyin tähän hain Motonetistä uudet hehkut (14.90e/kpl) ja tänä aamuna lähti hyvin käyntiin ilman röhinöitä. :peukku Saa nähdä, kuinka kauan nämä kynttilät sitten kestää..
 
Vs: Pajero 2.8 TD, kylmäkäynnistysongelmia

hapero62 sanoi
Mun Pajerossa (2,8TD) oli myös armotonta "aamujäykkyyttä" käynnistyksen kanssa jo parin asteen pakkasessa. Kävi hehkuttelun ja sahauksen jälkeen parilla pytyllä ja putkesta tuli meetvurstia pihalle hanki mustana ja tienoo savussa. :eek:
No, eilen kyllästyin tähän hain Motonetistä uudet hehkut (14.90e/kpl) ja tänä aamuna lähti hyvin käyntiin ilman röhinöitä. :peukku Saa nähdä, kuinka kauan nämä kynttilät sitten kestää..
Mulla ne kesti puolivuotta...
 
Takaisin
Ylös Bottom