pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Heips!

Olen täältä jo muutaman vinkin löytänyt, mitä pitää alkaa tarkastelemaan. Mutta lisää vinkkejä tietty otetaan vastaan... :)

Eli alkutalvesta aloitin liukkailla ajeleen 4h kytkennällä. ei siinä mitään, auto pysyi hyppysissä vaikka kumit on surkeat. Ensi talveksi on pakko hankkia uudet.

Pari kertaa oli hankalaa taivalta, ja ajattelin laittaa jämäkämpää vetoa peliin - 4Hlc.

Keskitasurin valo vilkkui, jokin hurina/vinkuna/muu ääni kuului, ei menny päälle. Kun ei tasuri menny, ei myöskään lukot totelleet. Eli kaikki nää avut ei toimi edelleenkään. (Kerran jumissa lumessa ja sarvi suuri otassa... )

Lisäksi neliveto ei irtoa, eli pelkälle takavedolle ei pääse. Nyt kun tiet alkaa sulaa, niin voisi asfalttia ajaa jo takapotkulla.

Ajattelin könytä auton alle ja tarkistaa ekaksi öljyjen määrät, sitten letkujen kunnon ja sitten valitsin-kepin piuhat. Alla myös piuhat, ehkä vähän mittailla.

Lievästi sanottuna hatuttaa tommonen ongelma, mihin ei oikein pääse käsiksi.

t, jarski
 

WebKim

New Member
Liittynyt
11 Lokakuu 2007
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Siitä saapi myös vikakkoodin irti siitä jakovaihteiston toiminnasta... Saattas auttaa siinä ongelman etsinnässä.
Muistaakseni sai vilkuttelemaan koodit ulos kun diagnostiikkatöpselistä pinni 1 maadoitetaan, Sen jälkeen vilkuttelee keskilukon merkkivalolla vikakoodit.
Kannattaa ehtiä kaveriksi workshop manual ko vehkeeseen. Sieltä löytyy selitykset niille koodeille.
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Tattista vinkistä!

Mulla on yksi manuaali, tarvii kattoa onko noi koodit siinä selitetty.

Jos tuota huomenna sais kattoa, vai onko eukkonen taas tienpäällä koko päivän.

Galantistille vastausta väliin.. Keppi toimii ok. valot alkaa vilkkua mutta siihen se jää. Perettelin jo piiiitkiä aikoja ja koitin jarrutella ja vaikka mitä...

Epäilen/hieman toivon löytäväni jonkin johdon aiheuttamassa minulle kynnettömät sormet, harmaat ja revityt hiukset, mutta valtiolle ennätystulot tupakista ja kaljasta...

On aika monta ongelmaa ollut mitkä on korjaantuneet kun risa johto löytyy..

Nyt tossa asvaltilla kääntelin ympyrää vasemmalle, niin meni nätisti, mutta oikeelle otti vastaan.

Eli onko vasen puoli nyt osittain vapaa 4h-asennolla, mutta oikea jarruttaa ja on siis oikeasti toiminnassa..? Olen lukenut täältä monta juttua tuon nelikon toiminnasta, mutta ei vaan mene tajuntaan.. :-[

Jatkoja immeiset!

t, jarski
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Viscovetohan siellä on päällä, eli olikos se nyt alipainekytkin joka sen akselin sinne pukkaa tai vetää jotta voima välittyy myös toiselle renkaalle tai irrottaa vedon. Erikokoiset renkaat ymmärrettävästi estää sen kytkennän tai irrotuksen.
Kulunut akselinboori saattaa aiheutta ilmeisesti myös ongelmaa, eli voimansiirron ajoittainen kytkeminen pois ja päälle pitää paikat kunnossa.
Näin olen ymmärtänyt, mutta kertakos se on ensimmäinen kun on väärässä.
 

jaaki

New Member
Liittynyt
1 Huhtikuu 2012
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

hei

oisko missän aikasemmin ollut jo jos ei oiko jollakin vaihteiston neliveto/lukko kytkennän alipaine/ sähkökaaviota sekä osienpaikka kuvia ja toimintaselostetta
kiitos
 

ilpoinen71

New Member
Liittynyt
18 Marraskuu 2012
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Moro mulla vilkutteli kans tuo tasurin valo siellä on 5 sähköistä katkaisijaa ja kaikki eri nuemrolla siellä jakovaihteiston päällä luultavasti joku kadottaa kontaktin ja se heittää nelivedon häiriölle merkkiliikkeessä makso 70€ noin kappale itelle vaihdoin sen nopean nelivedon katkaisijan niin alko pelaamaan.T.Paje 2001
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

tässä jo menny kauhean paljon aikaa, enkä ole muistanut tai jaksanut päivittää tänne mitään..

Siellä oli varmaan mulla jotain jäässä, koska jo pienen lämpöjakson jälkeen nelikko alkoi pelata ilman ongelmia. Ja nyt on kaikki menny paikalleen ja irronnu normaalisti.
Olisiko sinne ap-letkuun joku hyhmä muodostunut.

Tiedä sanoa. ???
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Voi kerpeleen heveletti tuon rahanahneen peltihärvelin kanssa menee hermot ja hiukset! Mikä ittu sitä taas vaivaa, onko autoilla pitkätkin moonikset? Tuolla on ainakin.. :seina

Juu. lämmin aika toi helpotuksen. Kytkentä taka- neliveto toimi hyvin. Heitin kärry perässä lenkkiä ja taas palasin takapotkulle. Siis jees homma. :D

Kunnes...

Viime vkonloppuna kärry perässä. Liukas ruohoinen pihamäki. Painoa kärryssä. Tahto päästä ylös. Mitä siinä ihminen voi tehdä kuin laittaa 4Hlc-asennon ja hurauttaa mäen päälle. Kaikessa rauhassa. Vaan sitten alkoi tapahtua..

Ei keskitasuri irronnu.. vilkkui vaan..

Nyt se vissiin on irronnut. 4H ei irtoa. Etupyörien valot vilkkuu vaan. Kuuluu selkee yritys kytkeytyä vaan ei mene perille. Jos jättää 2H asentoon, valot vilkkuu aikansa, kunnes sammuvat ja tasurin valo vilkkuu. ???

Kuuluu vienoa vinkunaa surinaa.. Jokin jossain yrittää jotain jonnekin. Siinäpä se mitä minä osaan tietää. Nyt pitää alkaa oikeesti ottaa selvää. Ei tästä tule mitään, kun autolla pitäisi päästä joka paikkaan. :'(

Jotenkin ihmettelen mikä siinä iski kun sen 4Hlc olin käyttänyt päällä - mikä siinä sotkee kaiken?

Josko joku viisaampi jaksaisi ottaa pihdit ja nipun rautalankaa, niin saapi vääntää vinkkiä..

t. jarski
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

tsau!

Nostan ite itteeni ja huutelen lisää.. ::)

Pitkään se pahin vaiva oli päällä. Aina kun vaihtoi 2H niin valot vilkkui ja vinkunaa/surinaa kuului.

Aina tiukoissa käänteissä auto jämähti. Ihan kuin olisi pyörät lukossa.

Kerran käänsin sora/ruoho pihassa ekaksi eteen vasuriin ja tuttu jymähdys tuli. Väkisin vaan runnomalla etenpäin ja suoristus, joloin rullaa ok..
Sitten lähin pakittaan ja auton heitti linkkuun. Tota ihmettelin ja ovesta samalla kurkin, oli vasen takanen "lukossa" l. pyörä ei pyöriny ollenkaan. Sitä kirosin ja mietin, 100 km kotio ja 40 km johonkin verstaalle. Eikä oikein ihmisiäkään lähimain.

No, se siitä parin edestakaisen runtuilun ja kiukkukaasun kera antautui viimein. Mutta oli kyllä ihme ilmiö.

Pitkään ajelin nelikolla ja runtuilin sillä heinäpellolla kun kiskottiin hepoille pupellettavaa, niin aika samalla tavalla se taas 2H tilassa toimi... Paitsi.. Se alkoi taipua ja kulki pehmeämmin. Muutaman kerran vielä lymähti, mutta melko usein alkoi kulkea normaalisti.

Tänään sitten tutkin tallissa tota värkkiä. siis autoa.

Aiemmin pahan vallattua pajen ei se vapaalla liikkunut työntämällä milliäkään. Kuin olisi ollut vaihde ja kässäri päällä. Eikään tassu pyöriny.

Nyt sitä pystui siirtään, ja joka kumi rundasi.

On asia mitä en ole kerta kaikkiaan tajunnut.. Ton tekniikan toiminta.. ???

Joka kumi pyöri paikallaan oman kulmansa ollessa ilmassa, niin ei silloin pitäisi olla mitään jumeja. Eikä vissiin edessä napojen kiinni.
Toisaalta vasen etunen pyöritti etukardaania ja päinvastoin. takakumit eivät etukardaania liikuttaneet.

Onko siis jakolaatikolta kytkentä vapaa, mutta etumurikassa jokin kiinni?

Sitä etuperän kyjessä olevaa ap/jousihäsmäkkää olen ihmetelly, se ei minusta liiku koskaan mitenkään. Tai liikkuuko se juttu sen haitarimaisen suojakumin sisällä yleensäkään..? Kerran kiskoin ne letkut irti ja pihinä kuului, eli säiliössä oli vissiin jotain painetta. Voikohan sitä testata. Manuaalia tutkin josko sen saisi irti mutta en ole ihan varma missä se on kiinni ja saanko sitä takasin.

Ehkä siellä jokin hila ei mene vitkuttimeen..

No, jatkoja kaikille!! Toivottavasti joku jaksaisi heittää linkkiä tai vinkkiä mitä kantsii katsoa..

Pitäisiköhän vaikkapa vaihtaa periin öljyt.. ainetta niissä oli, mutta liekö mennyt huonoiksi.. Juuh, sen taidan heti parin viikon päästä tilipäivänä tehdä. Jos tili tulee. Olivat kuulemma palkkahallinnosta kyselleet miten meikäläisen tilanne on kun viime kuun puolessa välissä oli viimeinen tieto palkanmääräytymisestä ja tuntipalkan määrästä.. Saas nähä mitä tulee.. Enpä jatkosta vielä tiedä itsekään..

Mutta nyt on eukko saanu eteisen lattian maalattua, minä saan pestä pensselit. Ja pari päivää kuljetaan ikkunasta! ;D

t. j
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Kannattaa mitata ne alipaineet, en tiedä mitä kuuluis olla mutta reilusti kuitenki miinuksilla mun käsityksen mukaan..

Tässä tuli vaan vastaan yks vastaava tapaus jossa oli ensin jääny se moottori jumittamaan, eli meni aina vikatilaan kun vähänki keppiin sattui.. Jäi aina joko tasauspyörästö lukkoon tai sitten vaan takavedolle.. Moottori saatiin liikkumaan mutta joku juttu sinne vaivaamaan luultavasti tonne alipainepuolelle kun tuntuu ettei kytke aina etupäätä kiinni nyt..

Mutta laitan lisää tietoa kunhan itse pääsen tutkimaan ja tutustumaan paremmin tuon sielunelämään..
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Napalukojahan sun autossa ei ole, vaan oikea vetoakseli "katkeaa" alipaineen avulla. Siksi siis on mahdollista, että vasen eturengas pyörittää myöskin kartaania, vaikka oikea ei sitä tekkään. Tasauspyörästö on vain ihmeellisen jäykkä, jos se sen kerta tekee.Etupäässä ei minusta pitäisi kyllä olla mitään lukkoa tai luistonrajoitinta (torsen, kitka, tms..). Jos on, niin sitten ihan normaalia ja kaikki kunnossa kun kartaani ja vasen eturengas pyörii samaan tahtiin.

Oletko kokeillut, voiko esim kartaania pitää käsin paikoillaan samalla kun pyörität vasenta etupyörää. Pitäisi onnistua ihan kevyesti, jossei, niin etuperässä on jotain häikkää tai jonkin sortin luistonrajoitin.

takarenkaan jumiutuminen taas voisi viitata luistonestosysteemiin, jossa jarrulla pidetään luistavaa engasta, että voimaa menisi muille renkaille. Onko kys. autossa moista järjestelmää, ja jos on, niin otimiikohan se ihan niinkuin pitäisi..?

tiukoissa mutkissa pitävällä pinnalla auton jarraaminen keroo, että joku lukko on päällä tai tasauspyörästö sökö. Takalukko jarruttaa ehkä vähiten, keskilukko tosi paljon, etulukosta ei ole kokemusta.

jos nostat renkaat yksi kerrallaan ylös, niin ei pitäisi pyöriä, jos on joku jumi tai vaihde päällä laatikossa.

Tässä vähän hajanaisia ajatuksia sun vian kuvauksista. ko. autoon ja sen nelivetoon en ole tutustunut, vaan kokemukset on 2Gen superselectistä ja vanhempien maastureiden nelikoista.
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Olisko peräöljyt väärät?
 

sompio

Member
Liittynyt
17 Helmikuu 2011
Sijainti
Kangasniemi
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Just kokeilin tuosta omasta II-gen SS naperosta pyörittää vasenta eturengasta ja ankkuroin etukardaanin kiinni, niin eipä jaksanut rengasta käsin pyörittää! Ilmeisesti siellä etuperässä on jonkinlainen kitkalukko.
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Halibatsuippa!

Kiitokset vastauksista!

En ole kerennyt autoa kattoon tahi kokeileen, emännän käytössä ollu etupäässä. Toiminu kuulemma hyvin, tiedä sitten onko niin.

Elikkä nyt ollaan pisteessä, että pitää alkaa tehdä suunnitelma miten käydä tätä ongelmaa läpi. Ekaksi luulen että pitää vaihtaa kaikki öljyt.
Sillä on hyvä lähteä liikkeelle. Ne on kuitenkin vanhat öljyt, ei ole vaihdettu vaikka on kyllä ollut mielessä. Miten sitten on jäänyt ja jäänyt.. :-[

Käsittääkseni eteen ja jakikseen normi vaihteistoöljy, menikös taakse sitten se erikoisöljy.. LSD on jäänyt mieleen jostain keskustelusta. Ja ihan tällä foorumilla, ei ollu happojuttuja!!

Kokeilin tuolloin kun niitä renkaita pyörittelin, niin etukardaani ja vasen etunen oli niin kiinteesti ettei pysty toista pitään ja toista kääntään.

Onko asianlaita nyt sitten niin, että tässä ei tosiaan ole mitään napalukkoja..? Kuvittelin jotta jonninmoiset on. Olen kyllä navan irrottanut ja ja kasanut laakerien takia, mutta asiaan en silloin kiinnittänyt huomiota.. Tämä kertoo miten perillä olen tekniikasta...! :p

Eli.. silloinko siis se etuakseli "katkeaa" kun se alipainetsydeemi jotain irrottaa. Vai siis lykkääkö se jotenkin sen etukardaanin kiinni siellä edessä jolloin neliveto toimii. Vai tuleeko samaan aikaan kun 2H -> 4H edessä akseli kiinni ja jakiksessa etukardaani mukaan. ???

Silloin mulla on kyllä noissa jotain heittoa.. No, tarvii sitä vielä tutkia ja hakea lisää tietoa.

Nyt alkaa jo hieman olla kuvaa tosta systeemistä. Kun se on toiminut ei sitä ole miettinyt.

Kiitoksia vastanneille ja palataan asiaan..
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Näissä etupään testailuissa kannattaa huomioida että moottori sammuksissa (ei alipainetta järjestelmässä) etuakselin kytkin menee kiinni.
 

Jarski30

Pajerissimo!
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Janakkala
Vs: pajero 3.2 did -00 neliveto kytkennät kusee

Kiitos Uge huomiosta! Tuo pitää muistaa. Kerran kyllä laitoin eukkosen ronaamaan keppiä 2h -> 4h ja samalla vahdin sitä kytkinhässäkkää. Silloin se ei liikkunut, mutta olikohan silloin kone käynnissä.. Tuo pitää toistaa.

Jatkamme tutkintaa..

t. jarski
 
Ylös Bottom