Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Zete

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2013
Hei vaan hei,

Eli otsikon mukainen kulkupeli tuli hankittua talouteen. 197tkm ajettu, manuaali, pätkä. Perusasiat onkin luettu tältä foorumilta ja tarkistelut tehty tankin huohotinputkista(ovat ok kunnossa), ilmastoinnin kondenssivesiputkista, jne.. Kiitokset tämän foorumin ja aktiivisten kirjoittajien. Tiesi tarkastella oikeita paikkoja. Pari kysymystä kuitenkin on herännyt, ja äkkisältään en hakua käyttämällä vastausta löytänyt.

Jarruttaessa täristää, eli kierot lienevät etulevyt. Onko niiden vaihtaminen mahdollista kotikonstein, tarvitaanko esim. pulttipyssyä tai jotain erikoistyökaluja? Vai selviääkö ihan perusavaimilla?

Sitten nelivedosta kysymys. Edellisen omistajan kanssa oli puhetta 4vedon toiminnasta. Hänen mukaansa kun laittaa hitaan nelivedon päälle ja painaa lukot päälle keskikonsolista syttyy nelivedon näyttöön taka-akselille keltainen valo joka alkaa vilkkua. Ed. omistajan mukaan keltaisen valon pitää palaa kiinteänä ennenkuin autolla voi ajaa. Pitääkö tämä paikkaansa? Ihmetyttää kun valo jää vain vilkkumaan eikä sammu, tai pala kiinteänä. Perästä kuuluu lukot päälle nappia painettaessa ääni että lukot menevät päälle, tai ainakin yrittää mennä päälle. Ajatuksia tästä?

Sitten täytyy mainita tuo käynnistyvys, kuten niin monessa topicissa. Lämpimänä starttauttaa pidempään, mutta starttausaikaa lyhentää merkittävästi jos härnää pikkuisen kaasulla niin lähtee kiltisti käymään lyhyemmällä startilla. Vastaa kaasuun hyvin, ei sammu vaikka nostaa kytkimen ilman kaasua. Hieman kopsahtaa jossain kun kone käynnistyy, ajatuksia tästä? Kun tutkin konetilaa ja pyysin toista henkilöä starttaamaan kone liikahtelee mielestäni aika paljon ja kääntyy kaasuttaessa paikallaan. Voisiko moottorin ja voimansiirron tuennassa olla häikkää, ja onko muilla ollut?
 
Liittynyt
6 Heinäkuu 2008
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Levyjen vaihto onnistuu normaaleilla työkaluilla, meilläkin levyjen vaihto ilmeisesti tulossa.

Takalukko ei välttämättä kytkeydy, mikäli auto ei ole liikkeellä. Miten olet takalukon kytkenyt?
 

Zete

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2013
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Ed. omistaja sanoi että takalukko täytyy kytkeä kun auto on paikallaan ja odottaa vilkkuvan valon sammumista, muutoin rikkoo jotain autosta. En ole koittanut liikkeessä kytkeä lukkoa.
 

Susihukka

Member
Liittynyt
12 Syyskuu 2011
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Kuorma-autokorttia hommatessa siellä sanottiin niitten takalukosta että max 7km/h saa ajaa kun kytkee takalukon, mutten tiedä kuinka yleispätevä tuo on ja päteekö Pajeroonkin. Mut jos koitat kytkeä liikkeessä, niin kytke ainakin hyyyyyyvin hitaassa liikkeessä. Kyllä moni rekkakuski kytkee niitä paljon nopeemmassakin vauhdissa, mut veikkaan et silloin tuo hajoamisriski on paljon suurempi.
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Zete sanoi
Hei vaan hei,

Sitten nelivedosta kysymys. Edellisen omistajan kanssa oli puhetta 4vedon toiminnasta. Hänen mukaansa kun laittaa hitaan nelivedon päälle ja painaa lukot päälle keskikonsolista syttyy nelivedon näyttöön taka-akselille keltainen valo joka alkaa vilkkua. Ed. omistajan mukaan keltaisen valon pitää palaa kiinteänä ennenkuin autolla voi ajaa. Pitääkö tämä paikkaansa? Ihmetyttää kun valo jää vain vilkkumaan eikä sammu, tai pala kiinteänä. Perästä kuuluu lukot päälle nappia painettaessa ääni että lukot menevät päälle, tai ainakin yrittää mennä päälle. Ajatuksia tästä?

Sitten täytyy mainita tuo käynnistyvys, kuten niin monessa topicissa. Lämpimänä starttauttaa pidempään, mutta starttausaikaa lyhentää merkittävästi jos härnää pikkuisen kaasulla niin lähtee kiltisti käymään lyhyemmällä startilla. Vastaa kaasuun hyvin, ei sammu vaikka nostaa kytkimen ilman kaasua. Hieman kopsahtaa jossain kun kone käynnistyy, ajatuksia tästä? Kun tutkin konetilaa ja pyysin toista henkilöä starttaamaan kone liikahtelee mielestäni aika paljon ja kääntyy kaasuttaessa paikallaan. Voisiko moottorin ja voimansiirron tuennassa olla häikkää, ja onko muilla ollut?

Takalukosta sen verran että los siellä on hampaat epäotollisella paikalla niin ei se mee lukkoon vaikka se olis paikoillaan maailman tappiin. Eli takalukko päälle, hiljaa ajaa oikealle tai vasemalle että takapyörät pyörii eri tahtiin niin menee päälle. Liukailla en vauhdissa pistäis päälle, voip renkaat pyöriä sen verta eri tahtiin että hampaat lähtee, eli siinäkin lukko päälle, auto liikkeelle, sit ku on lukko kytkeytyny niin hanaa...

tuota liikkeelle lähdön kopsausta kannattaa ettiä vaihdelaatikon sivutuesta, sen pitäis olla samalla tavalla toteutettu ku gen2:ssa (perus laatikko ja jakolaatikko on sama), vasemmalta puolelta tuennan vulkanointien välistä siteet poikki -> antaa vääntää konetta liikaa.
 

MVa~1

Liian korkea ja liian matala..
Liittynyt
4 Syyskuu 2006
Sijainti
Rovaniemi
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Se valohan vilkkuu silloin kun ei ole ns. pyydetyssä tilassa se lukko, eli jos laitat lukon päälle, niin valo vilkkuu niin kauan, että lukko on päällä. Jossei perässä ole kaikki rattaat kohdillaan, niin valo vilkkuu niin kauan, että rattaat on kohdillaan ja lukko pääsee kytkeytymään. toisinsanoen, vatii yleensä ajoa ja renakiden pyörimistä ja suoralla kovalla tiellä voi vaatia pitkäänkin, että lukko menee pääle.

Sama homma pois kytkettäessä, jos on nappi off-asennossa, mutta lukko vielä päällä niin valo vilkkuu. Jos on sopivasti jännityksessä lukon osat, niin ei taaskaan pääse liikkumaan enenkuin renkaat pyörivät.

En usko, että lukko hajoaa vaikka sillä ajatkin valon vilkkuessa. Ainoastaan varot, ettet nyt kuitenkaan toinen rengas ilmassa, jäällä tai jossain muualla liukkaalla ja toinen rengas pysähtyneenä tai hitaamminpyörivänä vedätä kovilla kierroksilla ja odotta että lukko rytkähtää pääle. Sillo tulee 99% todennäköisyydellä romua jostain.

edit: mki kerkeskin ensin
 

Zete

New Member
Liittynyt
7 Elokuu 2013
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Ookoo, täytyypä koittaa tuollaista tässä kun ehtii. Kiitokset näistä :)
 

tatu

New Member
Liittynyt
16 Elokuu 2012
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

Mistä se keltainen merkkivalo saa tietonsa että lukko on kytkeytynyt?

Itsellä(gen2) valo jää vilkkumaan vaikka lukko kyllä kytkeytyy.
 

mki

Member
Club Member
Liittynyt
18 Syyskuu 2006
Sijainti
Äänekoski
Vs: Pajero 3,2 DID vm.2000 (jarrut&4veto)

tatu sanoi
Mistä se keltainen merkkivalo saa tietonsa että lukko on kytkeytynyt?

Itsellä(gen2) valo jää vilkkumaan vaikka lukko kyllä kytkeytyy.

jos se jää vilkkumaan niin sulla on joko kytkin(katkaisija) akselilta rikki tai johto poikki, kyl sen pitää villkua vain silloin kun lukonkytkentä tai irroitus on ns. vaiheessa (näin mulla NH:ssa ja NP:ssä)
 
Ylös Bottom