Pajero 3.2D-iD, turboahdin ongelmia

Zeiss

New Member
Liittynyt
17 Heinäkuu 2015
Lieköhän palstan asiantuntijoilla kokemusta aiheesta, kun 2007 Pajero sytytti vikalampun kojetauluun ja vikakoodina on "P0299, Turboahdin/kompressori - Ahtopaine liian alhainen". Onkohan mahdollisesti ahtimen uusinta edessä, vai mistä kannattaisi vikaa lähteä itse etsimään, mikäli edes kannattaa? Kaikki vinkit kuitenkin tervetulleita jos joku on moiseen törmännyt aiemmin.

Korjaamoille on soiteltu, mutta ei oikein tunnu olevan kiinnostusta missään alkaa selvittämään, kuin vasta kesälomien jälkeen. Marmoritiskillä halutaan tod.näk 20 hammasta ja puolet sormistakin varmaankin maksuksi pankkikortilta löytyvien roposten lisäksi. Pidetään viimeisenä oljenkortena kuitenkin :(
 

koojii

Member
Liittynyt
23 Tammikuu 2008
Vs: Pajero 3.2D-iD, turboahdin ongelmia

saattaa olla ahtopaineen tunnistin.imusarjan kyljestä lähtee n. 5-10mm letku sille ja siinä on alussa semmonen suodin.
egr tukkii tuon ainakin tuossa mun 2000 vm did.ssä.
en sitten ole varma onko 07 erillainen systeemi
 

Marsu

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2018
Onko muilla ollut vastaavaa P0299 vikakoodia ja millä on tullut kuntoon? P0299 ahtimen A liian alhainen ahtopaine. Lisäksi motonetin vikakoodin luvussa toimintavalmiustestissä maininta: EGR järjestelmä (Ecu id=232) hylätty. Muutenkin ollut syksyn-alkutalven aikana kylmänä liikkeelle lähtö erittäin tarkkaa puuhaa kytkimen kans ja usein sammuu heti ensi käynnistyksessä jos ei kaasua hetken aikaa anna. Turbo vaihdettu n. 100tkm sitten, egr pari vuotta sitten puhdistettiin myös, nyt en muista että vaihdettiinko egr autoliikkeen piikkiin heti auton oston jälkeen. Kokemuksia ja näkemyksiä kokeneimmista kaivataan.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vika voi olla ahtopaineen ohjauksessa. Miksi turbo vaihdettiin 100tkm sitten ja mitä muuta vaihdettiin tai korjattiin samalla?
 

Marsu

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2018
En osaa sanoa miksi turbo vaihdettu, oli puoli vuotta aikaisemmin vaihdettu kun ostin auton. Kuukausi turbon vaihdon jälkeen edellinen omistaja oli vaihtanut myös ahtopaineanturin kuittien mukaan.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Kannattaa vaihtaa tai ainakin tarkistaa kaikki pienet ilmaletkut sieltä koneen ympäriltä ja rassata niiden yhteet auki.
 

Marsu

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2018
Tänään vaihdettu ahtopaineen tunnistin sekä yksi haljennut alipaineletku. Turbon säätösiivet edelleen takertelee, josta tämä syy lienee johtuu. Aamulla pelas ihan moitteettomasti mutta töistä tullessa nakkas taas turbon pois päältä, mutta ei merkkivaloa sytyttänyt. Korjaamo meinasi että seuraava konsti on vaihtaa 2,5v sitten uusittu turbo. Saisko nuo säätösiivet toimintaan jotenkin muuten kuin koko turbon vaihtamalla?
 

Marsu

New Member
Liittynyt
8 Kesäkuu 2018
Turbo ongelmat hävisivät. Viikonpäivät piti ajella niin ongelmat poistuivat edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen. Nyt on enää kylmäkäynnistys ongelmat. Aivan jumissa aamuisin, sammuilee muutamia kertoja joka aamu.
 
Ylös Bottom