Pajero Gen 4 ajovalon umpion irroitus

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Onko tietoa, miten irtoaa 2007 Pajeron ajovalon umpio? 2 ruuvia löytyy konepellin alta, yksi eturitilän alta, ja ainakin yksi kiinnike on vielä jossakin piilossa. Pitääkö irrottaa puskuri vai onnistuisiko jopa rengaskotelon kautta jos purkaa muoveja sieltä??

Ongelmana on että vasemman lähivalon xenon (tehdasasennettu) ei syty. Kävi niin että alkuperäinen xenon polttimo tuli tiensä päähän. Vaihdoin tilalle bilteman halpis xenonin. Se toimi noin viikon, jonka jälkeen pimeni. Ostin Philpsin kalliimmat xenonit (D2S) ja vaihdoin molemmille puolille ne. Mutta ei syty tuo vasen enää, mihin ongelma alun perinkin tuli.

http://www.oemxenonshop.com/Mitsubi...st-Control-Unit-Bulb-Igniter-Wires-Cable.html

Linkissä ekana kuvana näkyy itse ballasti, jota en ole onnistunut näkemään. Liekö umpion sisällä? Toisessa kuvassa on tuo välijohto, jonka joutuu irrottamaan polttimosta polttimoa vaihtaessa. Kummassahan on todennäköisemmin vika, jos ei käy niin hyvä tuuri että umpion irrottamalla löytyy joku kosketusvika?
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Joo, sieltä rengaskotelosta muoveja aika vähänkin purkamalla pääsi näkemään tuon piilossa olevan kiinnityspultin. Toki muovisia kiinnikenastoja tuhoutui 30 € edestä ja metalliruuveista katkesi aukastessa 2/3.

Mutta oikea reitti pultin aukaisemiseen tuo ei ole. Pultti on "muoviputken" sisällä, ja sen muoviputken pää on tosi lähellä puskurin muovin sisäpintaa. Oikeasti tuo puskurin muovi pitäisi saada pois. En keksinyt kuinka irtoaa. Sain kuitenkin käsittämättömällä vaivalla nitkuteltua pultin irti tuota kautta, kun sain rakenneltua lyhyeen 10 mm hylsyyn palikan, että se hylsy piteni vain 10 mm lista-avaimen paksuuden verran, ja lista-avaimella pyörittelin hylsyä pari milliä kerrallaan. En usko hetkeäkään että saan pultin vielä joskus paikalleen tuota kautta.. Kasasin lampun väliaikaisesti kasaan ilman tuota hankalaa pulttia, ja hyvin näyttää pysyvän..

Ballasti oli ruuvattu umpion alapuolelle kiinni. Ballastin 12 V liitin oli saanut vettä sisään, ja ballastikin oli sisältä muuttunut vihreäksi kuparimoskaksi. Ihme että on toiminut näinkin kauan, vesi oli ollut sisällä jo kauan.

https://www.xenonit.fi/epages/xenonit.sf/fi_FI/?ObjectID=34254501

Tuo ballasti näyttäisi ulkonäön ja numeroiden mukaan sopivan suoraan tilalle. Tilasin, ja tuli parissa päivässä. On tosin hakematta postista vielä.

Nyt pitäisi vielä löytää auton ja ballastin väliin sopiva liitin. Vanha kun oli pahoin hapettunut myös, ja ballastin kosketuspinnikin on katkennut sisään ja hapettunut kiinni.. Merkkihuollon varaosatiskiltä kävin kyselemässä, ja ne jäi selvittelemään, pitäisikö ostaa 1/4 vai 1/2 Pajeroa että mukana tulis toi liitin
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Eihän tuo puskuri kovin kummonen ole irrottaa, maski lähtee muoviklipsien irrotuksella ja nykäsemällä ylöspäin( klipsitkin irtoaa toki tuolleen jos ei ole väliksi että saattaa hajota), puskurissa ruuvit ja pesurin letkut...muutama nasta lisäksi, nuihin ruuvien kohille hieman wd40 liukasteeksi..
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Kyllä sen pultin sinne sai takaisin, mutta kova oli vaiva. Uskoisin silti että helpompi noin, kuin puskuria irrottamalla.. Eikös esim se lokakaarta kiertävä muovi pitäisi irrottaa jommasta kummasta, puskurista tai korista, ehkä jopa molemmista, ja aika monta haperoa muovikiinnikettä näytti olevan..

https://m.motonet.fi/fi/tuote/487404/Pikaliitin-2napanaaras-vesitiivis

Tuo liitin passasi ballastiin yllättävän hyvin. Jopa lukitus napsahtaa paikalleen. Hieman pitää alaviistosta työntää että lähtee menemään oikein. Ja tiivistekin sopi niin hyvin että voi jopa olla roiskeveden pitävä. Pistin kyllä varmuuden vuoksi isoa kutistesukkaa vielä päälle..

Nyt pelaa ja lyhyet vois olla nyt EHKÄ hieman kirkkaammat kuin 12 v vanhoilla polttimoilla. Mutta ei se ero mikään häikäisevä ole vaikka jotkut vaihtavat xenon polttimoita muutaman vuoden välein hiipumisen takia..? Umpion lasit/muovit on kyllä edelleen uskomattoman hyvässä kunnossa noin vanhaksi autoksi.
 
Ylös Bottom