Pajero Gen2, 1997, 3500 V6, päästö-ongelma, tietäjiltä apua

Paje50

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2022
Tämä laite on 3500 V6, bensa, automaatti, ajettu 300 000 km. Toimii loistavasti muuten. Voimaa on ja käynnistyy niin kuumana kuin kylmänä ja käykin ihan ok. Tyhjäkäynti ehkä hieman raskas.
Sytyttää mootttorin häiriövalon eikä mene päästöistä läpi. Ihan haistaa, että on rikkaalla, siksi tyhjäkäyntikin hieman raskasta. Mitsun omalla lukulaitteella (ihan oikea, entinen merkkikorjaamo) antaa vaivaksi Lambdan. Alkuperäistä lambdaa ei saa enää. Kokeiltu 2 eri tarviketta, ensin Bosch ja nyt paikallaan Denso. Tässä Densossa värit kuten alkuperäisessä, 4 johtoa. Akku irti ja lamda paikalleen. Hteken aikaa pysyy valo poissa, mutta syttyy ehkä 15 km ajon jälkeen. Tilanne siis muuttumaton.
Mikä ihme neuvoksi ? En keksi mistä vikaa kaivaisin ja miten saan päästöt menemään läpi ?
Hyvät neuvot nyt kalliit ja Mitsu-asiantuntijoilta apua kaivataan.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Onko nää kokeillut lambda-anturit olleet bolt-on vai yleismallisia?
 

Paje50

New Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2022
Yleismallisia, kun muuta en löydä. Liitos tehty puristamalla. Kokeilin tinaamallakin, mutta ei vaikutusta. Tiskillä väittivät, että tinaamalla ei ainakaan toimi, mutta en käsitä miksi. Tämä viimeisin on Denso ja siinä oli samat johtojen värit kuin alkuperäisessä. Alkuperäisen tyyppi oli Denso DOX 1160. Tämä on DOX 1090 ja mitä erilaisimmat listaukset näyttää sen korvaavaksi tuotteeksi.
Olen kuitannut sen ainoastaan pitämällä akkua irti, nyt joku väittää, että ei kuittaannu, pitäisi mennä kuittauttamaan. Ei tuntunut uskottavallle mutta voihan se olla. Noita vanhan Mitsun laitteita ei vaan enää oikein ole missään.
Nyt alkaa olla keinot loppu
 

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Ei keinot loppu ole. Uuden auton voi ostaa kuka vaan mutta aivan erimiehet pitää nämä vanhemmat kulkineet liikenteessä ;)

Eli alkuperäinen oli tämä?

Kaikki yleismallin lambdat tuntuu olevan muuta kuin sopivia, mutta mites tämä Bosch kun se on ainakin omien kokemuksien perusteella ollut käypäinen alkuperäisten tilalle jos lambdassa on oikea liitin valmiina. Denson sivulta saadulla osanumerolla löytyis esim tämä:

Onko joulu pelastettu? :D
 

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Otaksun kertomasi perusteella että kyseessä on etummainen, säätölambda. Sehän se siellä seoksia säätelee. Niistä trimmeistä ja jännitteen vaihtelusta voi päätellä, tekeekö se lambda oikeita asioita.
Varmaankin olet liittimen ottanut auki ta katsonut ettei ole ruostetta tai katkoja linjassa.
 

mc662

Member
Liittynyt
28 Marraskuu 2017
Huono/rikkinäinen jäähynesteen lämpötila anturikin saa lambdan sekaisin kun ryypyttää lämmintäkin moottoria koska luulee sen olevan kylmä, tjsp.
 

Juzzib

New Member
Liittynyt
25 Syyskuu 2022
Aivan niin. Kannattaa katsoa, onko trimmit ja jännitteet molemmilla puolilla saman kaltaisia. Siis bank 1 ja bank 2. Uskoisin, että tuossa koneessa on 2 erillistä lambdaa.
Jos noi säätölambdat ennen kattia on melko samat, niin ongelma tosiaan voi olla tuo lämpötila-anturi.
 
Ylös Bottom