Pajero gen4 xenonit

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Onko noi xenonit ollut uutena hyvät vai huonot?

Ihmettelin kun ei niillä tunnu pimeellä lumettomalla tiellä mitään näkevän, vielä kun märkä maa imee sen lopunkin valon. Lumisella tiellä näkee ihan kohtalaisesti.

Polttimot vaihdoin jo uusiin laadukkaisiin, mutta ei mitään eroa havaittavissa. Ballastit seuraavana listassa, eiköhän ne 200tkm ajettuna ole jo myös vaihtokunnossa jos ei ole aiemmin vaihdettu.

Ihmetystä lähinnä herättää se, että tuohon on ballastien lisäksi myynnissä myös se välikaapeli ballastilta polttimolle ja siitäkin jotain "sytytin"nimeä ainakin tuotekuvauksissa käytetään. Onko tuossa polttimoon kiinnittyvässä mötikässä jotain kuluvaa elektroniikkaa vai voinko olettaa, että pelkät ballastit vaihtamalla uusiin voisin saada täyden valaistuksen takaisin?

Ballastit ilmeisesti pultattu umpioiden pohjiin, saako niitä kuinka helposti ronkittua irti vai joutuuko puskuria purkamaan edestä että saan umpiot irti?
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Tuntuu vaan, minäkin 2 sarjaa nuita polttimoita vaihtanu ku tuo kaikkitietävä TM tiesi kertoa että nuiden teho häipyy jopa muutaman kymppitonni ajon jälkeen, ei mitään vaikutusta vaikka piti olla sitä parasta ja kalleinta, vaihdoin sitten orkkikset takas vertaillakseni.
Tuo tummuminen lie jotenkin mahdollista, en toki huo annut sitä kun kameralla tarkastelin sitä sisältä.
Tuossa Outlanderissa ei oo juuri kummemmat nuo valot, silmä vaan ei pimeessä nää vaikka olis millaset valonheittimet keulalla, valon värilämpötila ratkaisee enemmänkin, silmä vaan ei taas sopeudu nuihin sinivalkosävvyisiin niin hyvin kuin esim. hieman enemmän päivänvalon värilämpötilaan
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
IMG_1643.jpg

Siinä ei paljoa kirkkaammat polttimot auta jos tuo heijastinpinta on päässyt palamaan. Oheinen kuva on vain esimerkiksi.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Onko tuo tyyppivika heijastinpinnan palaminen/tummuminen?

Mun vanhassa 2003 vuoden Ooppelissa xenonit kyllä pelitti vielä hienosti, vaikea uskoa että 2010 mallin autossa olisi vakiovalotehoilla heijastinpinnat mennyttä.

Sillä noista ballasteista kyselen, kun jos niitä ei ole tähän mennessä vaihdettu niin kai niistäkin antoteho hiipuu (vai hiipuuko?) ennen kuin pimenevät lopullisesti?

Mulla on itseasiassa jossain varastossa 35W ballastit jotka väistyivät kun tuohon Ooppeliin vaihdoin 70W ballastit ja 55W polttimot (nuo varmaan tuhoavat heijastinpinnat helpommin, mutta eipä ole mun ongelma enää). Tuolla irtoballastillahan saan kätevästi testattua ja verrattua tuleeko muutosta valotehoon.
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ou nose.. No kokeilen toisella ballastilla eka, jos ei tokene niin alettava kai uusia umpioita mettästään.
 

Prefect

New Member
Liittynyt
29 Syyskuu 2016
Ja niin kuin tuolta voi lukea, minulla nyt molemmissa uudet kalliit polttimot, ja toisessa uusi ballasti. Toisessa alkuperäinen. Valot kirkastu ehkä hieman kun oikein uskoo siihen. Molemmat puolet yhtä kirkkaat. Minun silmään umpiot ja muovit oli hämmästyttävän hyvässä kunnossa. Ei ne valot (lyhyet) tosin ole koskaan mielestäni huonommat olleet kuin muissakaan autoissa. Pajeroon olen laittanut hyvät lisäpitkät, niin niiden jälkeen aina lyhyille vaihtaessa tuntuu kuin laittaisi parkit päälle..
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019

Tuon videon kun katsoi, oli kyllä niin tutun näköinen valokuvio että enpä taida jaksaa tuota ballastitestiä tehdä..
 

hanski-58

Pajero 3.2D-ID Intense -07
Club Member
Liittynyt
10 Marraskuu 2005
Todella hyvä, pitääpä jossain välissä kattoo nuita omiakin uudelleen
 

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
https://www.ebay.com/itm/G5-HID-Bi-...tsubishi-Pajero-Wagon-Headlight-/323494547684

Aika halvallahan noita vaihtoprojektoreita saa, tässäkin näyttää olevan metallinen heijastinkuppi joka taitaa olla vähän parempi ratkasu kuin tuo alkuperäinen muovikuppi.

Mitähän katsuri sanoo, vai sanooko mitään, kun tuo on bi-xenon? Tuskin osaa kiinnittää huomiota.. Alkuperäiset pitkät tulen kuitenkin pois ottamaan kun ovat niin surkeat ja tilalle tulee lisäkaukovalo nokalle.
 
Viimeksi muokattu

Larppa

Active Member
Liittynyt
27 Syyskuu 2019
Ei mennyt kuin kuukausi ja projektorit ilmaantu tullin kautta kotiin. 14e piti tulleja maksella..

Melko kivuton projekti loppujen lopuksi, vaikeinta oli etupuskurin purku ekaa kertaa, mutta kyllä se irti lähti yhdessä osassa ja takas paikalleenkin loksahti pikku pähkäilyjen kautta. Pajero tuntuu kyllä olevan hyvin suunniteltu, koska sen purkaminen on tosi helppoa.

Projektorien mukana tuli adapterit joilla ne sai kiinni, adapterien mukana ei tullut kiinnitysruuveja joten vetelin ne popniiteillä kiinni uusiin projektoreihin. Adaptereista piti yläosaa vähän kaventaa että mahtuivat paikoilleen. Myös maadoituspiuhat piti askarrella erikseen, kun polttimon pidike oli erilainen kuin orkkiksissa.

Umpiot aukes helposti, kun niitä ensin uunitti 75 asteessa kiertoilmauunissa parikytä minuuttia. Kuumailmapuhaltimella lämmittämällä menivät helposti takaisin kiinni.

Nyt on myös orkkispitkät ja xenonpitkät yhtä aikaa päällä. Xenonpitkien ohjaus ryöstetty pitkien sulakkeelta, saa helposti pois katsatuksen ajaksi.

Xenonit parantu noin 1000%. Valon väri muuttui kellertävästä valkoiseksi/sinertäväksi. Ballastit siis vielä iskussa. Vanhoista projektoreista oli heijastinpinnat yläpuolelta täysin kadonneet, vain kellertävä muovi oli jäljellä josta valon värikin oli peräisin.

Suosittelen vaihto-operaatiota, todella hitaalla tahdilla ja pitkillä tauoilla hommaan meni yhteensä 6 tuntia ja alle 100e (kaljat sisältyy).

Kuvassa ei näy valon väriero, mutta oikea puoli on uusi ja vasen vanha. Valon määrä kasvoi aika reilusti. Valoja piti myös säätää 5 cm ylöspäin.
IMG_20200502_174308.jpg
 
Ylös Bottom