E
Eksveekasi
Guest
Olen kuunnellut tuota "klonk,klonk" - ääntä nyt tuhannen kilometriä, siitä lähtien kun tämän -88 pitkän Palleron hankin. Ääni ei ole mitenkään kovin häiritsevä eikä sitä läheskään aina huomaa mutta perästä se tulee ja tahti on sama kuin pyörien pyörintänopeus. Vaihde päällä tai ei, vetoa tai ei, aina sama. Eri pyörillä aivan sama juttu. Yli 60 km/h nopeudessa ja hiljaisella asfaltilla sen kuulee paremmin, hiekkatiellä muu meteli ilmeisesti maskaa äänen kuulumattomiin. Jarru ei vaikuta asiaan.
Mitään tärinää ei välity runkoon tai ohjaukseen, kaikki menee tasaisesti. Mutta klonksuttaa, kaverini mielestä ääni oli jyrinää mutta minusta se on aivan selkeä "klonk".
Kitkalukko tuntuisi toimivan normaalisti, ylimääräisiä paukkeitakaan ei ole. Öljy on kauniin kirkasta mutta uskoisin että lisäaine puuttuu - varma en ole mutta sopisi kuvioon...
Nostin takapään ilmaan eilen ja heiluttelin kaikkea mahdollista. Pyöränlaakerit vaikuttaisivat ehjiltä mutta kardaanissa on kaikkialla aikamoista klappia, pinionpäässä varsinkin. Sieltä on myös tullut vähän öljyä. Pyörissä on viitisen senttiä klappia kun niitä pyörittelee edestakas eli tuon verran tyhjää ennenkuin toinen pyörä ja kardaani tulee "mukaan".
Ja nyt se herkku:
Kun laitoin koneen käyntiin ja annoin pyörien pyöriä kolmosella tyhjäkäynnillä niin ronksutus oli aika valtavaa, selkeätä rytmiä ei kuitenkaan ole. Alan kaveri kuunteli sitä puhelimessa , muiden diagnoosien jälkeen hän sanoi että "anna palaa kunnes se perä kilahtaa, voi kestää päivän tai viisi vuotta, vaihdetaan sitten koko hoito".
Näin teenkin. Mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa peräöljyt, muistan esim. yhdestä Jeepistä että nämä kitkalukot ovat aika uskomattoman ronkeleita öljyistä. Sitä lisäainettakin löytyy.
Mutta:
Kannattaako kuitenkaan edes kokeilla öljynvaihtoa vai onko tämä niinsanotusti "pässinlihaa" eli mitä Teille kokeneemmille Palleromiehille tulee mieleen? On noita erilaisia öljyjä tuossa kyllä mutta lutraankohan nyt turhaan jos tuon teen? Eihän ne öljyt kulumia poista.
Kiitos taas.
Mitään tärinää ei välity runkoon tai ohjaukseen, kaikki menee tasaisesti. Mutta klonksuttaa, kaverini mielestä ääni oli jyrinää mutta minusta se on aivan selkeä "klonk".
Kitkalukko tuntuisi toimivan normaalisti, ylimääräisiä paukkeitakaan ei ole. Öljy on kauniin kirkasta mutta uskoisin että lisäaine puuttuu - varma en ole mutta sopisi kuvioon...
Nostin takapään ilmaan eilen ja heiluttelin kaikkea mahdollista. Pyöränlaakerit vaikuttaisivat ehjiltä mutta kardaanissa on kaikkialla aikamoista klappia, pinionpäässä varsinkin. Sieltä on myös tullut vähän öljyä. Pyörissä on viitisen senttiä klappia kun niitä pyörittelee edestakas eli tuon verran tyhjää ennenkuin toinen pyörä ja kardaani tulee "mukaan".
Ja nyt se herkku:
Kun laitoin koneen käyntiin ja annoin pyörien pyöriä kolmosella tyhjäkäynnillä niin ronksutus oli aika valtavaa, selkeätä rytmiä ei kuitenkaan ole. Alan kaveri kuunteli sitä puhelimessa , muiden diagnoosien jälkeen hän sanoi että "anna palaa kunnes se perä kilahtaa, voi kestää päivän tai viisi vuotta, vaihdetaan sitten koko hoito".
Näin teenkin. Mutta ajattelin kuitenkin vaihtaa peräöljyt, muistan esim. yhdestä Jeepistä että nämä kitkalukot ovat aika uskomattoman ronkeleita öljyistä. Sitä lisäainettakin löytyy.
Mutta:
Kannattaako kuitenkaan edes kokeilla öljynvaihtoa vai onko tämä niinsanotusti "pässinlihaa" eli mitä Teille kokeneemmille Palleromiehille tulee mieleen? On noita erilaisia öljyjä tuossa kyllä mutta lutraankohan nyt turhaan jos tuon teen? Eihän ne öljyt kulumia poista.
Kiitos taas.