Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Otsikossa siis kysymys pähkinänkuoressa, taustaa senverran että tuossa hieman tuoreemmassa tuo valoasia on paljon hankalampi kun vanhemmissa pyöreälamppuisissa.

http://www.ebay.com/itm/MITSUBISHI-Pajero-Mini-2000-RIGHT-HEAD-LIGHT-ASSEMBLED-4010800-/321482217878?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item4ad9d55996&vxp=mtr

Tuossa artikkelissa on autoon käyvä RHD lamppu, laitan vaikka suoran kuvan kunhan kerkeän.

Katsastusmiestä konsultoin senverran aiheesta, että on ok, jos jättää nuo kirkkaat lasit kivisuojaksi ja rakentaa sen taakse hyväksytyt valot oikealla kuviolla.

Mitä puhelimitse ja muuten olen kysellyt niin projektiovaloja on ehdoteltu. Varaosaliikkeessä ehdottivat myös että säätää pyörivällä moottorilla sitä alkuperäistä korkeudensäätöä ja heittää vaan pyöreän lampun sinne heijastimen tilalle.

Itsellä kävi mielessä että menisin johonkin romikselle pyörimään ja koittaisin löytää jotkut mahdollisimman pienet kokonaisuudet korkeudensäädöllä ja askarrella ne tuohon pajeron omien umpioiden tilalle.

Hyviä ajatuksia saa heitellä, ideat on kohtuu tervetulleita tässä vaiheessa. :D
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Kiitos vastauksista.

Yks vaihtoehto tän tekemiseen on varmaankin tämä:

main.php


Eli auton runkoon liimailtiin sähköliimalla kiinnikkeet, mihin uudet lamput istuu.
Valoiksi tuli kantikkaan laalaan kantikkaat korkeudensäätömoottorilliset kehykset ja umpiot.

Tietäsköhän joku noista korkeudensäätömoottoreista, noi on nimittäin vaatimattomasti 7:llä johdolla. Mitä oon tässä lueskellu niin yleensä nuo mitsun omatkin moottorit on kolmella, minkä kytkeminen vois vielä onnistuakkin.
 

Jahvetti

Active Member
Club Member
Hallitus
Moderaattori
Liittynyt
9 Tammikuu 2003
Sijainti
Honduras
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Ole hyvä... ;)
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Edelleen on ongelmia korkeudensäätömoottorien johdotusten kanssa.
Korkeudensäätökatkaisijassa on 6 pinniä ja moottoreissa 7.

Vahvin käsitys mikä muodostunut itelle ja parille kaverille ois, että tuota ei ohjailtas minkää vastuksien läpi, vaan kytkin on ihan vaihtokytkin ja jokaisessa korkeusasennossa videään moottorille erikseen joko jännitettä tai maata. Edelleenkin vinkkejä otetaan vastaan jos olette tuollaisiin törmänneet.

Auton ulkoasu on kuitenkin tällähetkellä hyvä. Ja valoilla näkee todella hyvin. Pitäs tosin käydä tilaamassa tiskiltä toiseen umpioon se kumisuoja polttimon ja liittimen väliin. Ei nää muuten kovin kauaa hyvin. :(

main.php


Ihan ku ei ois mitään tehtykkään, paitsi tapeltu monta päivää että saatu suomiumpiot piilotettua tuonne taakse. :D
Samitsulle kuuluu kiitos suunnittelusta ja esab -liimauksesta.
 

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Ihan harrastusmielessä kiinnostaisi nähdä muutama lähikuva miten ne suomiumpiot on laiteltu sinne?

Jos vaan mahdollista.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Ei tosta ihan mahottomasti tullu lähikuvia otettua, mutta tossa nyt näkyy kiinnikkeet ainakin jossei muuta.

https://onedrive.live.com/?cid=BB4061F76A59D7DE&id=BB4061F76A59D7DE!1537&v=3

Umpiot on varmaan aikalailla identtiset kun siinä sun hiluxissa, jos ne on kantikkaat.
Onkohan siinä muuten lamppujen ympäristössä auton omassa johtosarjassa korkeudensäätömoottorien liittimiä irrallaan? Eli kahdeksanpinninen joista 7 käytössä.

Tuo säätömoottori on nimittäin tyypiltään KOITO 37221-37582, mitä tuntuu olevan about jokaisessa japsivehkeessä joissain malleissa. Jopa jossain Celicassa samaa moottoria.

Harmi kun en vaan oo vieläkään löytänyt järkevää kytkentäkaaviota.. :C
 

HiluxMan

Member
Liittynyt
15 Helmikuu 2005
Sijainti
Petäjävesi
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Kiitos linkistä. Onko siis alkuperäisestä valaisimesta jäljellä muuta kuin tuo etulasi?

Eipä ole tuohon aikaan kun Hiluxin ostin niin korkeuden säätöä moottorilla harrastettu, varsinkaan jenkeissä. Eli ei ole valitettavasti mitään asiaan liittyviä liittimiäkään.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Joo ihan yleisestä mielenkiinnosta kiinnostas tietää että miks noihin vanhoihin L200:siinkin on saanut tuollaiset korkeudensäädölliset umpiot, ilmeisesti jonkun raskaan kuorman takia tai jonkun. Luulis että autonkin johtosarjassa ois ollut jo sillon valmius moisille. :)

Alkuperäisistä valaisimista ei tosiaan ole jäljellä kun etulasi, ja sitten umpion pohja ajettiin reunojaan myöten pois, kun siinä "umpiossa" oli kiinnikkeet ja maskin kiinnikkeet. Nyt se tosiaan toimii vaan kiinnittimenä ja lasinpidikkeenä. Nuo laalaan valot majailee siellä taustalla rakennetuissa kiinnikkeissä.

Johdotuskin moottoreille selvisi. Otin apuvälineeksi 12v 0,5A muuntajan, ajattelin että siinä on senverran vähän löylyä että jos arvaukset menee pieleen niin ei mitään älyttömiä savumerkkejä tule.

Punanen ja musta kun löytyi liittimestä niin niihin sitten sähkö, ja varovasti miinusjohtoa hyppylangalla räppäsin moottorin viiteen vapaanaolevaan piuhaan, ja kappas moottori lähti liikkeelle. :) Mihin tahansa niistä viidestä sen miinuksen toi niin moottori ajoi itsensä vastaavaan asentoon.

Vielä parempi tuuri oli kun sattu löytymään 8 napasta suojattua ohjauskaapelia, missä oli vielä punainen paksumpi kun muut. Neliöitä kaapelissa ei ihan mahottomasti ole, mutta saa luvan riittää, jos kerta moottorit liikkuu jo puolen amppeerin virralla. Parempi tuo on kun verkkokaapeli, mitä ihan alkujaan tuohon hommaan suunnittelin.

Rojekti jäi kesken kun aika loppui, jospa noita pääsisi ensiviikonloppuna vaikka heiluttelemaan kabiinista jo ylösalas.

main.php


main.php
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pajero Mini vm 99, kuinka rakentaa LHD etuvalot korkeudensäädöllä.

Joo aika haasteellinen ja mielenkiintoinen projekti oli tää mutta siellähän ne nyt kiiluvat... :) Toisaalta itsehän nuo lamput tuohon kauppasin niin pakkohan ne oli saada siihen laitettua ettei muuten täysin hyvät kaupat menneet mönkään... :) Loppujen lopuksi sopivat kuin se sinne...
 
Ylös Bottom