Pajeron äänenvaimennus

R

RiSi1

Guest
Mistähän kannattaisi aloittaa lisä äänenvaimennuksen laitto jos haluaisi parantaa matkustusmukavuutta 1987 2.5 TD pajerossa (pitkä)?
 
Pajeron äänenvaimennus etenee samaan tapaan kuin vaikkapa normaalin farmariauton. Ensin kannattaa tietenkin eliminoida kaikki epänormaalit äänet (esim. minun Pajerossani on 90km/h vauhdissa sellainen kumina/jyrinä, jonka aiheuttajaksi epäilen kardaanin ristikoita). Sitten kannattaa kuunnella, että onko joku ääni häiritsevä ylitse muiden (moottori, rengasmelu, tuulensuhinat) ja lähteä eliminoimaan niitä. Ohjaamon tiiviys on tärkeää, kaikki läpiveinnit ja tiivisteet pitää olla ehjiä -kokeile vaikka, avaa se reunimmainen tuuletinläppä ja kuuntele miten ääni muuttuu). Farmarimallisessa ohjaamossa avoin tavaratila kaiuttaa rengasäänet ja muut mukavasti ohjaamoon, tavaratilan lattiamaton alle ja pyöräkoteloiden nurkille voisi yrittää viritellä jotain sopivaa äänieristemattoa (ei mitään huokoista kosteudenkerääjää sitten). Eteen on vaikea lisätä mitään mattoa purkamatta koko kojelautaa, mutta esim. oviin voisi miettiä jonkun äänieristemassan ruiskuttamista, ovet tuntuvat muutenkin aika kevytrakenteisilta. Koneen ääni tuollaisessa vanhassa dieselissä on aina häiritsevä, sitä voisi yrittää eristää vaikkapa konepletiin liimattavalla eristeellä.

Hifi-asennuksiin paremmin perehtyneet voisivat nyt kertoa mielipiteensä ja kikkansa, kaikki tässä kertomani perustuu lähinnä yleistietoon, ei niinkään kokemukseen.
 
Takaisin
Ylös Bottom