pajeron etupään korotus idea...

pallero

New Member
Liittynyt
4 Helmikuu 2006
taakse tein soa:n ja maalattiin samalla oranssiksi koko akseli ja akselin päälle vielä n7 cm jatkopala jonka päälle jouset tulivat. nousi takapää taivaisiin mutta sitten itse aiheeseen. eli ajattelin etupäätä nostaa siten että puran ensin akseliston pois ja hitsailisi akselin ja korin väliin "jatkopalat"mihin tulisi normi akseli kiinni ja näin ollen saisi itse määrätä kuinka korkean autosta haluaa ja joustovarat olisi kokoajan normaalit kumpaankin suuntaan ja tankojen kiristystä ei tarvittaisi.projektiahan siinä on mutta lopputulos voisi olla ok. HUOM!!! TÄMÄ VAIN NIILLE JOIDENKA AUTO EI OLE TIELIIKENTEESSÄ!!!!!paitsi jos todella siististi tehty ja ei hulluttele niin voi vaikka jollakin konttorilla käydä....mutta en suosittele ;D itse aion hullutella oikein kunnolla :peukku ja näyttää tojota miehille että kyllä sen pajeronkin saa korkealle jos haluaa :peukku :peukku :peukku
kuviakin vois tulla heti kunhan löydän kameran jostain kotoa :eek:
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

ideasta en tiedä vielä kuinka se toimii mutta tuntuis ainakin järkevältä(paperilla...)mutta kuinka se sitten todellisuudessa on niin on toinen juttu ja kuullaan vasta kunhan oon saanut homman tehtyä.ylemmät tukivarret joutuu muuttamaan lyhyemmiksi mutta muitten osalla olisi varaa venyä korotuksen mukana.pirullinen leikattava tuo etupää kun ei meinaa rälläkkä mahtua ja puukkosahaa ei ole mutta eiköhän tästäkin jollain selvitä ??? ??? ???täytyisi tutkia et kuinka ylemmän tukivarren sais lyhennettyä ja kasattua alemmaksi jotta joustovaraa olisi kumpaankin suuntaa riittävästi ja sauvoille ei tarttisi tehdä mitään ja keula pysyisi "pehmeänä"korotuksen jälkeenkin.ideoita saa heittää jos tulee mieleen.en tiä onko kukaan vielä tämmöistä kokeillut mutta taas kokeillaan ja toivottavasti ei kaduta.... ;D ;D ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tuollaisia etupäähän sai muuten tehdasvalmistettujakin palikoita, jotka nostaa keulaa tuntuvasti. Mikäli oikein muistan, sellaisen voi saada tieliikenteeseenkin, eli ne siirtää akselin alaspäin, en muista että vaihdettiinko siinä koko akseli samalla. Jossain jenkkien tai aussien sivulla se oli.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

masa-90 sanoi
Tuollaisia etupäähän sai muuten tehdasvalmistettujakin palikoita, jotka nostaa keulaa tuntuvasti. Mikäli oikein muistan, sellaisen voi saada tieliikenteeseenkin, eli ne siirtää akselin alaspäin, en muista että vaihdettiinko siinä koko akseli samalla. Jossain jenkkien tai aussien sivulla se oli.

Kyselin sellasta kerran tuolta kaukoidästä (se on siis kaukoidästä se sarja, oli vaan näytillä jossain aussien keskustelufoorumilla), tässä vastaus:


The kit is for the Pajero LO series LWB 1983-1989 or the Strada 2000-2004. Here is more pictures of the lift kit.

http://www.flickr.com/photos/44636366@N00/sets/72157601127697936/

This cost about Euro$750 excluding shipping. It weighs about 70kg in all and I have no idea how much it will cost for shipping exactly.


Tuohon tullit ja alvi päälle, niin ollaan sitte mun mielestä ihan kohtuullisissa hinnoissa.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

aikas kiva en oo tiennytkään että tuollaisia on saatavilla :eek: :eek: hintaa on varmaan sarjalla mukavasti ja tuntuu että tuo sarjan korotus on itelle liian pieni kun tuossa laskeskelin niin etupäätä täytyy saada ylös n30cm...olisi kiva saada enemmän infoo kyseisestä sarjasta ja hinnoista mutta silti ajattelin säästää nuukana ja tehdä itse.ehkäpä jos joskus hankkii katupelin niin siihen voisi olla hyvä tuommoinen satsi.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Jos ei tule katukäyttöön, niin samahan se olisi laittaa jäykkäetuakseli ;D , eivät varmaan hyväksyisi täällä tieliikenteeseen moista.

Tuolla jenkeissa ja ilmeisesti australiassakin näitäkin muutoksia on tehty, varmaan suomessakin joku tehnyt. Youtubessakin oli viideo jäykkäakselisesta pajerosta. Ja on noilla aussi ja jenkkifoorumeillakin ollut niisä paljon juttua.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

masa- sanoi
Jos ei tule katukäyttöön, niin samahan se olisi laittaa jäykkäetuakseli ;D , eivät varmaan hyväksyisi täällä tieliikenteeseen moista.

Tuolla jenkeissa ja ilmeisesti australiassakin näitäkin muutoksia on tehty, varmaan suomessakin joku tehnyt. Youtubessakin oli viideo jäykkäakselisesta pajerosta. Ja on noilla aussi ja jenkkifoorumeillakin ollut niisä paljon juttua.

Akselityyppiä ei ikävä kyllä saa muutettua. Mutta esim tuo etupään korotussarja on leimattavissa, ilman poikkeuslupia siis...

Mä en vaan näe mitään syytä vaihtaa akselityyppiä, sillonhan se on sama, jos hankkis jonkun muun auton?!?
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Flugfiske sanoi
Mä en vaan näe mitään syytä vaihtaa akselityyppiä, sillonhan se on sama, jos hankkis jonkun muun auton?!?

No mutta kun ajattelee tosi offroad harrastajia, nekinhän vaihtavat autoonsa akselit lähes poikkeuksetta ereiksi, siis sitten kun todella rakentavat. Unimogin ja volvon portaaliakselit ovat käsittääkseni kysyttyjä. Portaaleiksi ja vahvemmiksi isompia renkaita kestäviksi. Niin jos tälleen ajattelee, niin sehän on aivan sama mihin autoon ne jäykät portaalinapaiset akselit vaihtaa jos ne kerta vaihtaa, samahan se on aloittaa pajerosta. Mitsukin muuten tekee jäykkä akselisia maastureita nykyään. Nimittäin tuossa Canterin 4x4 versiossa, on minun käsitykseni mukaan jäykät akselit, sekä edessä että takana ;D .

Toisaalta eihän pajeronkaan keulassa mitään vikaa ole, muuta kuin että sitä on vaikea korottaa ja joustovaroja ei ole niin paljoa.

Tässä on lisää juttua tosta valmiista tehdas sarjasta 4x4Wire.comin foorumilta. Hyviä kuvia myös, ja englanniksihan nämä tietenkin on. Vaihtakaa sivua sieltä alhaalta, tuo keskustelu on aika pitkä.
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=731794&page=&view=&sb=5&o=&fpart=9&vc=1

Saa tuosta erillisjousitetustakin näköjään aika joustavan. 525mm on tuolla aussi foorumilla tästä Gen 3 pajerosta, jossa on joka kulmassa erillisjousitus. :eek:
http://www.4x4wire.com/forums/showflat.php?Cat=&Number=1050940&page=0&view=collapsed&sb=5&o=14&fpart=1
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

siis tarkoitushan on että pidetään autossa #risukeula"ja rakennetaan sen puitteissa onhan se helppoa ostaa tojota nostaa metri ja laittaa alle 50"pokkerit,mutta pajerossa on haastetta kun joutuu hieman käyttämään mielikuvitusta eikä aina haeta ekasta offiliikkeestä valmiita palikoita ja kehuta "kun minä rakensin"...mut joo nyt siis autossa korotuspalat kiinni ja seuraavaksi olisi tarkoitus alkaa muokkaamaan ylätukivarsia jotta liikerata olisi maksimaalinen kumpaankin suuntaan.tähän asti kaikki on mennyt ok. ja mitään isoja propleemia ei ole tullut vastaan.ja rahaa on kulunut korotukseen n 100e.mutta kerrotaan tukivarsista paremmin kunhan ollaan saatu muokattua.ja autoahan nostettiin 150mm edestä niillä paloilla.mutta koitan saada jollain otettua kuvia kyseisestä projektista jos joku muu haluaa ryhtyä samaan hommaan.ja sitten kuvaa varsinkin kun projekti on pyörillään 8) 8) 8)
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Hyvä juttu, jos mahdollista niin voithan laittaa kuvan minkänäköinen tuli korotuspaloilla. ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

masa- sanoi
No mutta kun ajattelee tosi offroad harrastajia, nekinhän vaihtavat autoonsa akselit lähes poikkeuksetta ereiksi, siis sitten kun todella rakentavat. Unimogin ja volvon portaaliakselit ovat käsittääkseni kysyttyjä. Portaaleiksi ja vahvemmiksi isompia renkaita kestäviksi. Niin jos tälleen ajattelee, niin sehän on aivan sama mihin autoon ne jäykät portaalinapaiset akselit vaihtaa jos ne kerta vaihtaa, samahan se on aloittaa pajerosta.

Onko joku muuta väittänyt ??? En vaan ymmärrä, että miks pitää turata aikaa laittaakseen jäykän akselin risukeula-autoon, kun se on paljon helpompaa laittaa autoon, jonka runko on valmiiksi jo jäykälle rukattu (tukivarret, panhard etc)...
Tuo keulan pudottaminen harrastusmielessä on taas sen rakentelun kannalta jo ihan jees idea. Ite kuitenkin tyytyisin tuohon SUNin sarjaan ja nostaisin etupäätä sen 12,5cm
Portaalien vaihdollahan yritetään hankkia sitä maavaraa. Ongelma noissa valmiiksi porttaaleilla varustetuissa autoissa kun on, että ne on alustaltaan mitä on, kuten volvon elämää jäykemmät lehdet tahi mogin runko-on-osa-jousitusta rakenne. Uazikin on muuten tehnyt porttaaliakseleita. Sitten on vielä erillisjousitettu Pinzgauer, porttaaleilla...

masa- sanoi
Toisaalta eihän pajeronkaan keulassa mitään vikaa ole, muuta kuin että sitä on vaikea korottaa ja joustovaroja ei ole niin paljoa.

Pajeron keulassa on paljonkin vikaa, alkaen kallistuksenvakaajasta ja päättyen vääntösauvan kiristyspäähän. Itellä on ollut useampiakinkin vaaratilanteita kalliolla kiikkuessa juurikin haperon puutteellisten etupään joustovarojen takia (toistaseks on päästy ehjällä autolla työmatkat ajamaan). Takajoustot on omassa kierrejousiperällä olevassa ihan ok, kun muistaa irrottaa sen takavakaajan. Yllättävän kestävä on kuitenkin ollut...
Maantiellähän se on ihan jees, siks itekkin sellasella ajelen.

ps, seuraavassa maasturissani on jäykät akselit kierrejousilla... ;)
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

noniin...nyt sitten tuli niitä ongelmia...tai no ei välttämättä ongelma mutta kuitenkin.kun laittaa ylätukivarren poikki ja väliin jatkoa niin renkas käyttäytyy päinvastoin joustoissa siis kun joustaa sisään niin renkaan yläkohta tulee lokasuojasta ulospäin eikä painu sisään niinkuin luulisi sen tekevän.mutta ajattelin että renkaan ja lokarin välissä on n45-50 cm tilaa(mitattu 33"renkaalla) niin haittaako se mihin suuntaan rengas joustossa kääntyy kerta ajetaan metsässä niin eipä se vaaraksi ole kenellekkään kerran muuten toimii hyvin.vai onko jotain mitä tässä pitäisi ottaa huomioon?omasta mielestä ei mutta kertokaa jos on joku mihinkä en ole kiinnittänyt huomioo niin korjataan asia pikimmiten ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

ylä ja alatukivarsi saman mittasiksi niin pysyypi rengas kurissa, eikä periaatteessa kääntyile mihinkään joustaessa. Ja raidetankokin olis hyvä olla saman mittainen (eli nievelestä niveleen mitattuna) niin pysyis aurauksetkin kohdallaan joustossa.

Kiinalaisissa go kart "offroad" autoissa on kaikki varret erimittaisia ja siinä on kans melko mielenkiintoiset ominaisuudet renkailla.. Kun keulan päällä pomppii, niin renkaat venkoilee mihin sattuu. Ensin kääntyy harittamaan ja kun painuu kunnolla pohjaan niin kääntyy auraamaan. Sivukallistelutkin on renkaissa ihan mitä sattuu. Periaatteessa jos sillä keksinnöllä hyppää pitävälle alustalle, ei kukaan voi tietää et minne se siittä poistuu vaik ratti ois koko ajan suorassa. Mut enpä oo uskaltanu hyppäyttää, kun ei ollu oma ja on vielä niin paljon tehtävää tässä elämässä. :peukku
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

keksin ratkaisun ongelmaan toisella tavalla.en käyttänyt ylätukivartta ollenkaan vaan tein yläpallonivelelle tuen joka on hitsattu kiinni alatukivarteen.nyt rengas käyttäytyy niinkuin kuuluukin ja ei ole häiritseviä toppareita edessä.koitin rengasta ja mahtui pyörimään ja kääntymään ongelmitta ja nostin auton oikeaan korkoon ja mittailin hieman että mitä muutosta kyseinen projekti toi...eli:maavara n70cm!!! (keskeltä helmaa mitattuna) etulokarin ja renkaan välissä tilaa n35cm...ja takaa en ees kehannu mitata kun siellä oli ainakin riittävästi...mutta koitetaan saada illemmalla kuvia autosta jotta pääsee kansa nauttimaan ;D ;D ;D(kuvissa auto on pukeilla mutta suurinpiirtein siinä korossa mihinkä tulee jäämään)laitetaan vaikka uusi topikki kuvista jotta pääsee arvostelu käyntiin ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

kuvat voipi hieman venähtääkun ei kännykässäkään halua kamera pelittää...prkl!!!!mut koitan saada jostain jonkun laitteen jolla saa kuvia otettua...
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

voihan se tietenkin olla että ovat kovilla mutta on ne senverran paksut ettei luulisi menevän poikki ja tuntui ainoalta toimivalta ratkaisulta jättää käyttämättä ylätukea mutta jos ei toimi niin sitten keksitään jotain muuta ja toimivampaa.tällä hetkellä täytyisi alkaa suunnittelemaan sauvoja takaisin paikalleen ja katsella mitenkä ne sinne saadaan istutettua jotta ei ottaisi mihinkään kiinni.silmällä nopeasti vilkaistuna näyttäisi että tulee laatikon kannatin palkki tielle mutta jos joutuu muuttamaan niin sitten ei muu auta kun muuttaa toisenlaiseksi.sitä mimmoiseksi niin ei harmainta aavistustakaan mutt kaippa siihenkin jokin lääke löydetään... ???
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Eipä ole kun yläpallon kiinnitys on tyystin erilainen.
Tuossahan on lisäksi perää ja alatukivarren kiinnityksiä tiputettu alaspäin.
Täytyy lisäksi tunnustaa tietämättömyyteni ja kysyä onko ko. Tojotassa edes vääntösauvajousia?
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

JanneK sanoi
onko ko. Tojotassa edes vääntösauvajousia?
Itse itselleni vastaten, on, mutta ne on kiinni yläkolmiossa, joten tuon tyyppinen korotus on paaljon helpompi toteuttaa
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

2.Gen tukivarsillahan tuommonen onnistuisi. Siinähän on jo pallot kiinni pulteilla ylätukivarsissa ja ilmeisesti jonkinverran niitä 1.Gen.iin asentaneetkin. Sillä saa pikkusen lisää ulosjoustoa ja tuota pallon ja tukivarren väliähän on helppo muuttaa tuommosilla palikoilla. Sitä en tiedä, että kuinka laillista se on, mutta mutta.. Ei kai tuo ole ees kova homma laittaa tuonne väliin vaikka joka kerta ku on "tosi" offihommiin lähössä, kun kerta samalla pitää ne 31" renkaatkin vaihtaa suurempiin, kun ei niillä isoilla rattaillakann kadulla saa ajaa ;D

Etuperää saa helposti pudotettua muutamia senttejä alaspäin, ilman mitään järkyttäviä modifikaatioita. Ottaa ne etuperän kiinnitysraudat irti ja oikasee niistä sen mutkan. Mulla ois toisella koneella kuviakin noista kiinnikkeistä muokattuna ja ennen muokkausta, mutta en niitä tähän hätään sieltä saa. Laitan kuvia jos yleisön mielenkiinto herää. Toki ne kuvat kyllä taitaa täällä foorumilla jo jossakin ollakkin.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

IMG6FU7VOAYWT.jpg_thumb.jpg

IMG8ANRYAWQX1.jpg_thumb.jpg
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

2.Gen tukivarsillahan tuommonen onnistuisi. Siinähän on jo pallot kiinni pulteilla ylätukivarsissa ja ilmeisesti jonkinverran niitä 1.Gen.iin asentaneetkin.
Löytyyköhän tuosta jostain juttua? Näkis vähän mitä kaikkee tarvii tehdä, jos vaikka alkais suunnitteleen omaankin.

Sitä en tiedä, että kuinka laillista se on
Mielestäni ainakin toyotoihin asenneltu Suomessakin ja menestyksekkäästi katsastettukin, ainakin kun on sen verran paskottunu ettei ne pistä silmään ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Kiitos Pekko123. Juuri noita kuvia tarkotin.

Juttua noista 2.Gen tukivarsista oon tainnu lukea tuolta www.offipalsta.com puolelta.
ei ole vielä tarvinu ylätukivarsien puslia aukasta, utta käsittääkseni ne on metallist ja 2.Gen ne on 100% varmasti kumiset. eipä se silti taida kauheita eroja tehdä, oli ne puslat mitä materiaalia tahansa.

Noidenkin tukivarsien ero ei olisi kuin mitata. vertais omia isän autoon. Pitäis vain taas saada aikaiseksi.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

http://72.34.32.141/~snakerac/index.php?cPath=3_285_286&osCsid=bcbb4889e3cb1c09a786793619929673

Tuolla näyttäis olevan myynnissäkin tuohon 2.Gen ylätukivarren pallon väliin noita korotuspaloja. Simppelin näkösiä palikoita.
Edit: Ovatkin uudemman L-200 kierrejousen korotuspalikoita kuten seuraavissa viesteissä ilmenee ;D

Kurssi muuten: 1 AUD = n. 0.49 EUR eli likimain puolet noista hinnoista mitä tuolla on.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

noi spaserit on kuulkaapas tarkotettu uusimman L-200sen etukierrejousien yläpäähän ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

oho ;D Niin se taitaaki olla. En sen kummemmin lukenu ku oletin vain ;D

tiitus sanoi
Sitä vaan en hoksaa miten tollasen rinkulan sinne saa kiinni? :-X

Ei tuota sitte varmaan saakkaan kiinni sinne :) Mutta olispa malliksi tuommonen 2.Gen ylätukivarsi palloineen, niin äkkiäkös siihen tekis korotuspalikan tuota ideaa hyödyntäen. Pallo irti, jotaki siihen väliin, että tukee kuites tuota palloa kunnolla ja istuu tukivarteen kunnolla ja sitten vain pidemmillä (ja vahvemmilla?) pulteilla kiinni.

Mul ois 1.Gen tukivarret ja isän autosta vois kattoa tuota "kakkosen" yläpalloa. Jos sais yhistettyä jotenkin. Onko laillista vaihtaa tuota pallonivelen kiinnitystyyppiä noin, eli porais vain ne pultinreiät??
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Mul on semmonen käsitys notta toi "ball joint spacer"ei toimi Pajerossa niinku 4runnereissa/Hiluxissa koska Toyotissa vääntösauva kiinnittyy ylätukivarteen ja Pajeroissa alatukivarteen ???Entäs sit jos Pajerossa tekis spaserin alapallonivelen/alatukivarren väliin ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Mitäs eroa siin on? tarkoitus siinä kait on antaa ulosjoustoon tilaa, joka rajottuu kun ylätukivars ottaa rajottimeen kiinni
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Tuossa noin mitat pajeron yläpallon kiinnityksistä (spacerin paksuus oman maun mukaan)mittailin ja piirtelin tallissa. Pitäis vaan kattoo, et passaako suoraan ylätukivarren alapuolelle vai pitääkö tehdä jotain muotoiluja spacerin ja ylätukivarren rajaan.
picture.php
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Lisää ulosjoustoa nimenomaan. Ja kyllähän sitä maavaraakin saa, kun kiristää vain sauvaa entisestään, mutta etuvetarit alkaa olemaan ihmeissään kun joutuu niin jyrkkään kulmaan. Alkaa tulemaan vetonivelongelmia jos oikein pitkään ajaa joustot mahdollisimman ulkona, ellei sitten pudota etuperää alemmas. Ei vain 1.korisessa taida saada ihan mahottomia putoamaan, mutta jokainen senttihän on aina parempi.

Toinen mahdollinen ongelma, joka voi ilmetä tuossa, on raidetangon ja sen nivelten kanssa. kun tanko on alaspäin vinossa ja nivelet miltei ääriasennossa, saattaa ruveta joku paikka pettämään. Ralliautossa meillä menee aina hammastanko kieroon, kun tulee isku eri kulmasta, kuin mitä se on alunperin suunniteltu. Kaikkeen tämmöseen kannattaa aina varautua, mutta eihän offikaan moottoriurheilua olisi, jos ei olisi koko ajan uusia ongelmia. :peukku
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Nehän on käännelleen palloniveliä toisinpäin kans. Kahlatkaapas brittien pajerofoorumi läpi, ni löytyy sitä infoo.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

neppi sanoi
Nehän on käännelleen palloniveliä toisinpäin kans. Kahlatkaapas brittien pajerofoorumi läpi, ni löytyy sitä infoo.
Ei ne varmaan sitä niveltä ole ympäri kääntäneet ;D Ovat siirtäneet tukivarren alapuolelle sen. Sillä saa jo jotakin aikaan. Ja sitten kun se pallo on tukivarren alla, niin siihen väliin voi sitten lisätä materiaalia jos haluaa.

Oisko Tiitus vaikka joku 10mm hyvä ensalkuun. Se kuitenkin muuttuu tuon pallonivelen kiinnityksen + tukivarren paksuuden verran jo siinävaiheessa ku kääntää tuon pallon alapuolelle.
Reikä tuolle pallolle ei varmaan tarvi olla viistetty, mutta riittävän kokoinen vain, että se sopii kunnolla.

http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/826/fibdb/bild/lgnr/34877(1).jpg&width=750
www.varaosahaku.fi näyttäis olevan noita tukivarsia myynnissä vaikka kuinka paljon. Tuossa kuva yhestä myytävästä, niin selkeytyy kunnolla tämä tukivarsihomma niille, jotka ei vielä ole aivan kaikkia yksityiskohtia ymmärtäny.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Hei Tiitus,tuli vaan tässä mieleen notta saisko sulta ostettua nuita korinkorotus nupukoita,olis tarkoitus semmoset 50milliä nostaa koppaa rungolta?
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Etolasta (vai mikä ereksön se on nykyää) saa semmosta nailon tankoa, mistä ite pystyy sahailee oikeen mittaset. Sitte poralla reikä keskelle, ja hyvä tuli! Eikä oo kallis!
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Alkaakohan tääki olla jo vähän off-topic? ;D

Mainittakoon, että vaimon etupäätä ei oo korotettu, ni päästään takasin aiheeseen.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ja kelle lie meneekään, niin kuvia sovituksesta. Joustovarat ennen ja jälkeen asennuksen. Ja miltä tuo palikka siellä näyttää, et voiko jättää katsurin nähtäväksi. Samoten etuakselin kulmat ja ottaako kiinni mihinkään aivan äärijoustossa. Mitäs muuta siitä vois vielä kuvata ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Nuo spacerithän mahollistaa pidemmän ulosjouston, eli kyllä jossaki vaiheessa tulee nivelten raja vastaan jossei ota akseli kiinni mihinkään ennen sitä. Perän laskeminen antaa vähän lisää ulosjoustovaraa, mutta vastaavasti joskus tulee sitten sisäänjoustossa nivelen vara vastaan. Tuollalailla kun ulosjoustoa saa lisää ja tod.näköisesti samalla ruuvaa jousia tiukemmalle, että saa maavaraa, niin sitten on syytä valmistautua vetonivelongelmiin juurikin tuon nivelen jyrkemmän kulman ansiosta
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

:eek:fftopic Olen edelleen sitä mieltä, että osta multa valmiiksi puhallettu ja maalattu ja massattu runko pois. On pikkusen aika syönyt tuota sinun runkoa. Ja minä luulin omaani huonokuntoseksi. (saattaahan se olla, että näyttää vaan pahalta)

Ja takas aiheeseen: Tuosta kuvasta ei aivan kunnolla näe, mutta onhan siinä vielä vissiin liikkumavaraa joka suuntaan. Ei siis ota tuo akseli mihinkään kiinni?? Ja pohjaanlyöntikumit on näköjään haihtunu johonki, eli tuon enempää ei vakioalustalla korkeutta saa.

Tuosta nyt helppo kattoa, et paljonko ja mihinkin suuntaan varaa. Vieläkö nivelissä paljon elämisen varaa jne. Vai onko runko enää lähellekkään tuossa pisteessä??
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Onko sullaki nukahtamisvaikeuksia?? En ole syystä tai toisesta saanu nukuttua kuukauteen, niin on ollu sitte aikaa suunnitella vaikka ja mitä ku on maannu illalla sängyssä. Nyt puuttuu vain "muutamia" tuhansia euroja ;D
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Ei ollu spaceri sopiva oli tullu itellä mittavirheitä. Laitan uusia mittoja privana, kunhan kerkeän mittaileen.
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Gen 1 ei ole pulttikiinnitteinen, vaan taitaa olla ennemminkin lämpö tms. sovite. Tod.näköisemmin tarkoitus prässillä vaihtaa..
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

Alhaalla on pulteilla ja ylhäällä lukkorenkaalla ja rihlalla joka istuu yleensä tiukassa, lämpösovitteella sitä ei ole kasattu, mutta kyllä se siltä tuntuu :seina
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

jos alhaallakin on pulteilla, niin onkos meillä sieläkin ylimääräsiä joustovaroja pikkukikkailulla. Ainoa huono, että samalla alatukivarret kääntyy alaspäin, mutta aika vähän silti.. ::)
 
Vs: pajeron etupään korotus idea...

no saattaahan se vähän madaltua, mutta eikös jousien takapäässä ole pultit kompensoimassa tätä ongelmaa ;D

Kyllähän noissa on se jousto haettava kaikista mahollisista paikoista niin pitkälle kun vetonivelet vaan antaa periksi. Pitäis joskus ku puuhailee etupään anssa, niin purkaa jousi irti ja kattoa, et kuinka paljon sinne vois lisätä tuota joustovaraa ennen ku nivelet alkaa paukkumaan.
 
Takaisin
Ylös Bottom