Pajeron etuperistä

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Pajeron 8" leveällä lautasella olevaan etuperään saa ARB RD110 tasauspyörästön paineilmalukkoa. Itselläni on tällähetkellä 7,25" etuperä ja tarkoitus olisi vaihtaa se 8 tuumaseen ja lukko olisi jo oottelemassa. Kysymys kuuluukin että mistä vuosimallista ja tyypistä ja millä välityksillä noita 8" etuperiä löytyy. Mulla välitykset 4,625. Jos jollain on avonaisena noita periä niin vois vaikka mittailla. Joidenkin lähteiden mukaan vuosimallista -89 ylöspäin olisi perät kasituumasia. Jos jollain löytyy 8 tuumanen perä olisin kiinnostunut ostamaan, välityksillä ei väliä kun löytyy noita kasituumasia lautaspyöriä ja pinjoneita oikealla välityksellä hyllystä useampia. Jollaki herää varmaan ajatus että miksi en laita ARB:n murikkaan 8":n lautasta... ei onnistu koska vetarien boorit on erilaiset ja banjo liian pieni, eli tarvin koko akselin banjoineen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron etuperistä

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19596.0

Aihetta hipoja linkki, jossa linkkejä muihin keskusteluihin.

Olisiko homma niin, että dieseleissä olisi noita pienempiä periä, kun taas bensakoneisissa isompia?

Workshop manual ei sano perille muita eroa kuin välitykset ja tasauspyörästön välipyörien määrän.
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

Juu voin laitella kuvia heti kun saan Gen1 V6:sen etuperän hankittua. Saa tarjota jos jollain joutilaana. Välityksillä ei väliä.
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

:)No niin nyt on 8" perä hankittu ja viikonloppuna tulee murikoihin ARBit, jos ei ilmene muita ongelmia etuperän suhteen. Elikkä tarkoitus olis laittaa ARB RD05 lukko takaperään ja ARB RD110 etuperään. Tiedoksi muillekkin että Gen1 dieseleihin ei saa vakioetuakseliin ARB:ia, koska ainoa pajeroon sopiva etulukko on tuo RD110 ja se käy ainoastaan 8":seen etuperään jota löytyy Gen1 V6:sta 4,625 ja 4,875 välityksillä (low pinion). Gen2:een tuo lukko käy 2,8 dieseleihin, 3 litran V6 manuaalilaatikollisiin ja 3,5 litrasiin V6 malleihin (kaikissa high pinion). Ei siis edes Gen2 2,5 litran dieseleihin. Auto johon nuo kilkkeet laitan on vuosimallin -87 2,5 litran turbodiesel "IC" Transitin välijäähdyttimellä oleva pätkäpajero. Koitan muistaa ottaa asennuskuvia ja laitella sitten tännekki näkyviin jos jollain samanlaisia "hulluuksia" mielessä. :peukku
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron etuperistä

Onko 7,25" ja 8" perissä ulkopuolisia silmin havaittavia eroja? Ts. mistä tunnistaa päällisin puolin 8" etuperän?
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

Vertailen periä viikonloppuna ja saatanpa ottaa muutaman kuvanki näytille.
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

No niin, nyt olis ARB: asennus viimeistelyä vaille valmis. Asennuksissa ei mitään ihmeellistä. 8" perä istuu hyvin 7,25":sen tilalle. Perien tunnistuksesta sen verran että hieman erinäköiset ovat,
eli alapuolelta katsottuna (öljyn tyhjennyspropun puoli) pinionin suuntaan lähtevä nousu on kasituumasessa portainen kun taas 7,25":n perässä se nousee tasaisesti. Kasituumanen on myös 2cm pitempi, eli kun mittaa pituuden esim. banjon luukun reunasta kardaanin laippaan, eron huomaa. 7,25":sen kardaani istuu hyvin myös kasituumasen laippaan, jakoaskin päässä olevassa liu'ussa on juuri pari senttiä liikkumavaraa. Varaa ei sitten jää juuri mitään jatkoa ajatellen, mutta onko se edes tarpeellista? Mielipiteitä kuunnellaan ja ajokokemukset sen tulevat varmaan viimeistään kertomaan. Mielestäni ei merkitystä koska etupäässä IFS jousitus joten sekä jakoaski, että banjo molemmat tuettu runkoon ja pysyvät näinollen paikallaan joustoissakin. Yksi tärkeä huomio tuli vielä mieleen, eli oikean puolen vetarin kiinnityslaippa on 0,5cm leveämpi kasituumasessa perässä kuin 7,25":ssa, eli 7,25":sen sisemmän vetonivelen laippa ei istu suoraan isomman perän laippaan vaan sisempi nivel on vaihdettava isomman perän niveleen tai koneistaa vanhan nivelen laipan kaikki neljä pultinreikää 0,25mm ulommaksi. Tai voihan siihen tietysti istuttaa isomman perän vetarin kokonaisuudessaan nivelineen laippoineen jne. Kuvat lukosta ja peristä on vielä kamerassa mutta yritän jossainvaiheessa ehtiä muokata ne tänne sopiviksi.
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

Nyt on ensimmäiset koeajot suoritettu ARB perillä ja tuntuu toimivan kuin junan vessa. Offroad testit vielä tekemättä, mutta oletus on että voihan tuolla vähän nätimmin ajella ku lukottomalla. ;D
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron etuperistä

drool.gif
drool.gif

Mulle kanssa heti nyt 8" etuperä, saa tarjota!
Asennus kuvia ja maastotestiä odottaa malttamattomana myös hän :peukku
 

JanneK

New Member
Liittynyt
27 Marraskuu 2006
Vs: Pajeron etuperistä

Mitä tarkoittaa etuperässä tarrassa isolla lukeva F 81?
Onko tuo nyt 8", muut tuntomerkit täsmää?
Perä on kotoisin -91 bensa L-200:sta
 

Jorma

Cherokee XJ -90, (Pajero 2.5 TD IC myyty)
Liittynyt
30 Huhtikuu 2005
Sijainti
Oulu
Vs: Pajeron etuperistä

Tämähän oli mielenkiintoista. Itse siirryin Pajerosta Jeeppiin osittain juuri tämän lukkoperäkysymyksen takia, en tiennyt että erimallisen perän saa sopimaan noinkin helposti, enkä varsinkaan että mikä perä olisi pitänyt hankkia. Tosin ARB:n listalla sanotaan että v.87-95 takana olisi ollut 9" perä (ARB RD46). Ko osanumeron kohdalla on huomautus "will not fit turbo diesel with intercooler", eli 1990 IC -malliin ilmeisesti olisi sitten joutunutkin vaihtamaan takaperän?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pajeron etuperistä

http://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=11084

Etuperien tunnistusta. Ei vaikuta helpolta, vaihtoehtoja on jo gen 1 Pajerossakin useita, ja samaa kokoakin on vielä useampaa laatua. Tarkkana pitää siis olla.
 

J.Niemi

Active Member
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Elokuu 2010
Sijainti
Vilppula
Vs: Pajeron etuperistä

Tämmönen tuli vastaan offipalstalta.

Axle Data

Gen 1

2.6, 2.3TD, 2.5TD & 2.5TDI (some) :-
front axle = 25 spline, 29mm diameter, diff = 7.25" diameter (low pinion)
rear axle = 28 spline, 30.5mm diameter, diff = 8" diameter
3.0V6 :-
front axle = 28 spline, 29mm diameter, diff = 8" diameter (low pinion)
rear axle = 28 spline, 30.5mm diameter, diff = 9" diameter

Gen 2

3.0V6 :-
same as Gen 1 except for NH & NJ auto has 7.25" diameter front diff (high pinion) NH & NJ 5sp man has 8" diameter front diff (high pinion)
2.5TDI :-
same as NH & NJ auto
3.5V6 & 2.8TDI :-
front axle = 28 spline, 29mm diameter, diff = 8" diameter (high pinion)
rear axle = 31 spline, 33.5mm diameter, diff = 9.5" diameter

Gen 3

3.5V6, 2.8TDI, 3.2DID, 3.8V6
front axle = 28 spline, 29mm diameter, diff = 8" diameter (high pinion)
rear axle = 33 spline, 36mm diameter, diff = 9.5" diameter

Gen 4
same as Gen 3

Note :- Mitsu factory Aisin manual hubs (found on some models - Gen 1 or Gen 2 base models & Tritons) are interchangeable and will retrofit to all Gen 2 models with super select.
These will not fit to a Gen 3 model as they run solid one piece hub flanges (non-removable).

http://www.outerlimits4x4.com/viewtopic.php?f=4&t=23638
 

SPTV

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2011
Vs: Pajeron etuperistä

Tarkoitus olisi istuttaa gen2 -91 7.25" tuumasen etuperän tilalle gen1-89 8"etuperä.

Nykyinen perä kytkeytyy alipaineella ja gen1 perässä on automaattilukot. Käykö 8" perä sellaisenaan pikkuperän tilalle jolloin nelikkopyörisi aina? Eli ei vaikuttaisi kuin kulutukseen?

Mahtaakohan 8" perään saada 5.125 välitystä joka löytyy takaperästä?

Onko muuta huomioitavaa, jota en nyt itse vain keksi?
 

SPTV

New Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2011
Vs: Pajeron etuperistä

Näyttää että hankalin on saada välityksiä täsmäämään.

8" perässä on ollut 5.125 välitys vain 2.3td pätkässä. Eli saatavuus pikkurahalla taitaa olla mahdoton.


Edit: 2.3td pätkässähän on siis tuo pienempi perä..eli 8" perään ei taida 5.125 välitystä saada

Edit2: Mennyt välitykset sekaisin.. eli 5.125 onkin 5.29
 

Janne

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2008
Vs: Pajeron etuperistä

Mielestäni ei nuihin perävälityksiin kannata paljon tuijotella. Päävaihteiston ja jakovaihteiston välitykset on pajerossa niin nopeat, että ei pieni kertoimen muutos perissä paljoa paranna lopputulosta. Isolla puolella ajelen aina nelosvaihteella yli 80km/h nopeuksilla kun on 35 tuumaset renkaat. Säästyypähän laatikko. Jakikseen vaan hitaampaa välitystä jos haluaa että saa auton ryömimään.
 
Ylös Bottom