Pajeron laturi

  • Viestiketjun aloittaja Kulkuri
  • Aloituspäivämäärä
K

Kulkuri

Guest
Huomasin tuossa tänään että laturi on vinossa Alakorvan kohdalta laturi on toisessa sivussa joten kysymys kuuluu että onko siellä jotkut puslat vai mitä?
Tietäisin ostaa uudet sellaiset osat ennenkuin purkaan sen

EDIT: muokkasin vähä otsikkoa :)
 
Re: Napero 4x4 2,5

ei muistaakseni oo kun sellaane metallinen holkki jos on sitäkään enää.... vaan on laturin korvakulunu vinoksi
 
Samanlainen oli mun pajeron laturinkorvake myös eli se siivekkeen puoleinen reikä oli hiukka kulunut soikeaksi! Sen varmaan saisi holkitettua jossain koneistamossa, siinä peräpäässä onkin jo holkki, ainakin mun laturissa ! Olipahan laturitalkoot, tosin vielä on sarkaa edessä :(

Motonetistä myivät väärän hihnan aluksi, eivät katsoneet korjaamolla kun asensivat ja en minäkään huomannut et olis ollut löysällä. Käytetyn laturin sit laitoin tilalle ja eihän sekään sit ladannut kun ei saanut hihnaa tiukalle, vaihdoin alkuperäisen ja haeskelin lyhyemmän remmin tilalle, muttei ladannut sit tämäkään laturi > taas purettiin irti ja eilen kiikutin autosähkökorjaamolle , josko olis vaan säätäjä/hiilet kuluneet, myös puslitetaan jos on tarvis!

Mikähän on oikea hihnan pituus -88 2.5td pajeroon ?
motonetin 17,5x1105 on liian pitkä ja osaset liikkeen 17,5x1070 hihnan asentaminen oli työn takana piti ottaa laturi kannakkeistaan irti ja sittenkin piti vääntää oikein tosissaan ja kummiskaan ei ladannut :(
 
Nyt pitäis olla laturi kondiksessa ! Vikaa löytyi seuraavasti : Säädin rikki, yksi diodi hajalla sekä käämi oikosulussa, josta ilmeisesti nuo edelliset viat ovat poikineet, vaihdatin sit samalla laakerit eli pitäis vastata tehdaskorjattua ! Saattaa olla, että mittariston valotkin toimii nyt normaalisti :)
 
Nyt toimii ! oli vaan sähköasentaja laittanut öljypumpun 120 astetta pieleen, ja taas piti alkaa pujottamaan laturia pois ja takaisin :) Nyt toimii kuin ihmisen mieli ! Tosin latausjännite on aika korkea n. 14,5 - 15 V , mielestäni hiukka liikaa, mutta milläs sitäkään säätämään ja saattaahan tuo mitsun oma mittarikin valehdella kun en päässy tarkistamaan koska oli yleismittari jäänyt ohmi-asentoon kesäksi > patteri loppu :mad:

ps. enää ei hehku ylimääräiset varoitusvalot !
 
m,

satuin lukemaan asiasta ja tuli mieleen , kun on "tilanne päällä"

tohon laturin alapään kiinnityspultin aiheuttamaan korvakkeen kalvaamiseen/kulumiseen

- aiheuttaa laturin hihnan säädössä/kiristämisessa löysälleavatun (laturi ei muuten käänny) alakiinnityspultin kiristämättä jättäminen = laiskuus !

- itsellä oli takapäässä 12 mm ja etup. 15 mm (mukaan lukien 8 mm pultti)

- koska se on pyöreän pultin liikeen aiheuttama niin koko kuluma onkin 8 mm paksu, vaikkakin on epäsuhtaisesti etu/takapää

- yksinkertaisesti laitoin 8mm al. tangosta 53 mm pitkän pätkän kuluneeseen kohtaan ohennettuna siten että takap. oli 4 mm tankoa ja etup. 7 mm

-> hyvä tuli , vielä loctiten liimaa väliin kasatessa, on kuin "uusi" ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom