Pakosarja ideointia turbokoneeseen & ahdin vertailua

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
oon tuossa hommannu muutamia 90ast 2" kulmia että saisin tehdä paremmin virtaavan pakosarja projektiini

no tulipa mieleen että kuinkanhan pitkä tuon sarjan olisi oltava... eihän peltisarjan mitat käy...
jostain muistaisin lukekeeni että väh. 40cm olis hyvä enne ahdinta...
ja kaikki mahdollisiman tarkasti saman mittasiksi...

mites nuo ahtimet sitten jos teen ensin alas taittuvan ja siit takas ylös ja ahdin päälle, (nick galant_1.6) muistaakseni oli juuri sellainen pakosarja...
siitä tuli mieleen että eikös ahtimen pitäisi sitten olla erikätinen? (pysyy imupuoli apparin puolella ja ahdin pakosarjan päällä)
eikös evo 3 ja siit ylös päin olevat ahtimet ole eri "kätisiä"

kertokaas tietäjät!
 
Haudi.
Aika hyviä kyssäreitä, mut vastaukset ei välttämättä oo ;).
Lyhyesti: Ensiksi koeta käyttää mahd. lähellä pakokanavan halkaisijaa olevaa putken sisäkokoa(2" on "overkilliä" lähes kaikissa tapauksissa).
Pituudellakaan ei ole niin hirveästi merkitystä eikä varsinkaan primäärien erimittaisuudella niin kauaa kun ei ole tarkoitus käyttää jaetulla pakopesällä olevaa ahdinta(koska siinävaihessa "pulssisyklillä" on olennainen merkitys). Toki pyri tekemään mahd. lähelle samanpituiset(2-3" pituuseroilla ei ole merkitystä).
Pakosarjan "muodolla" ja mihin asentoon se ahdin tulee ei ole merkitystä, yleensä se miten sen saa parhaiten sijoitettua on olennaisinta.
Evo4- eteenpäin ahdin on ns. "reverse"-malli johtuen juuri siitä motin eri asennosta konehuoneessa sekä ilmanoton että paineputkien erinlaisesta sovittelusta siellä konetilassa.
Voit siis laittaa "reverse"-ahtimenkin vaikka Fiiiu 600:seen kun vaan teet sarjan siihen sopivaksi ;D.
Et tämmöstä.
-A
 
Joo tarkenusta vielä että ulko mitta noilla 90 kulmilla oli sen 2" ja aika vahvaa putkea joten aika lähellä liikutaan pakokanavan mittoja...
mulle on jostain jääny se käsitys että "ensiö" putkien mitta pitäsisi olla aika tarkkaan sama...
sellainenhan ei toteudu vakiossa pakosarjassa, ja tuskin kovin monessa viri sarjassakaan...

mutta asiaa... onko tuosta "DYI" pakosarjasta hyötyä?
ja jos nyt käytetään vaikka juuri tuota 8tappisen pakosarjaa vertailukohtana? ja mitä juuri tuo pakosarjan pidentäminen tekee? vääntöä? viivettä?
yhden hyödyn tiedän... DYI pakosarjaan o helppo sovittaa ahdin kuin ahdin ;D

mites sitten ahtimissa hukkaportti, onko vastaavasti hyötyä käyttää erillistä hukka porttia?
tilaahan se vie paljon.... mutta käytännössä onko sellaisilla ahtimilla eroja? (kiinteellä / erillisellä)

että tälläsiä tyhmiä tälläkertaa ;D ;D
 
Joops... tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan on vain tyhmiä vastauksia joihin tämäkin todennäk. lukeutuu ;D.
Eli kaikkien ei kannata vaivautua.


2" ulkohalkaisija? Eli seinämävahvuus on jotain 3mm?
Sisähalk. olisi sitten n.44.8mm. Esim. 8venasessa pakokanavan halk. on muistaakseni n. 37mm.
Eli vieläkin jää "ensiö"putken halk. liian isoksi. Tai sit jos vielä paksumpi seinäinen putki niin tulee aikas vaikeaksi hitsattavaksi ;D.
Olet myös oikeassa siinä, että ensiöputket kannattaa tehdä hyvin samanmittaiseksi mutta aikaisemmin mainitsemin edellytyksin. Ja jos vertailupohjaksi ottaa nyt vaikka E15-tbo:n pakosarjan niin "huonompaa" sarjaa ei juuri ole ;D.
Tohon edm. viitatakseni niin "teeseitse" sarjasta on aina hyötyä :).
Ensiöputken pituutta kasvattamalla tulee nimenomaan vääntöä lisää mutta sitä ei katumoottorissa kannata tarpettomasti lähteä kasvattamaan koska pitkä kanava lisää myös viivettä johtuen osittain pakokaasujen "jäähtymisestä" mikä vaikuttaa suoraan virtausnopeuteen.
Hukkaportittoman/portillisen ahtimen käyttäytymisessä ei sinällään ole eroa, ainoa syy miksi auton valmistajat pääsääntöisesti käyttävät integroiduilla hukkaporteilla olevia ahtimia on niiden "kompakti" koko.
Toki sitten kun ruvetaan oikeen "hippastelemaan" niin ilmanmuuta kandee valita hukkaportiton ahdin ja laittaa se hukkaportti sinne minne se KUULUU, eli pakosarjaan.
-A
 
ja taas suuruuden hulluutta... ;D

16v koneessahan tuo pakopuolen lähtö vois olla jopa liian iso tuolle 2" putkelle? ja mitenköhän toteuttas sen ovaalista pyöreeseen? ja riittääköhän "virtaukset" 2":lla mihin asti 500hv?

ja ahtimesta joka siihen päälle tarvis laittaa... holset HX70 vois olla sopiva? mitäs muita olis sopivia ahtimia? kun tehoahan haetaan "tarpeeksi" ;D

ja näemmä mun välijäähy menee uusiksi se jää pieneksi... :seina

tarkoitus on saada tehoa eikä vaan hienoja puheita ::)
 
Virtaukset riittää 2" pakosarjan putkella varmasti 1000hv luokkaan, kun 34mm(30mm sisä) riittää todistetusti 500hv tehoihin...

Pikkasen on toi turbon koko nyt hakusessa, HX40 on yleishyvä voima-ahdin, sillä saa 2L koneesta helpot 500+hv, jos vaan kaikki muut asiat on kohillaan... ;)
 
laakkius sanoi
Pikkasen on toi turbon koko nyt hakusessa, HX40 on yleishyvä voima-ahdin, sillä saa 2L koneesta helpot 500+hv, jos vaan kaikki muut asiat on kohillaan... ;)

mutkun 500hv riittää välijäähy ja SE TULEE jäämään pieneksi... ei nyt mitään leluja tehä ;D
 
Etuvedossa? Saattaapa tulla seuraavaa mallia:

ykkönen, sutii
kakkonen, sutii
kolmonen, sutii
nelonen, sutii
viitonen, sutii
ojassa sutii? ??? ;D
 
ast sanoi
Etuvedossa? Saattaapa tulla seuraavaa mallia:

ykkönen, sutii
kakkonen, sutii
kolmonen, sutii
nelonen, sutii
viitonen, sutii
ojassa sutii? ??? ;D

en mä siitä tiedä... mutta... tarkoitus on saada sitä tehoa tarpeeksi... ;D
ja ojassa sutii varmasti ::) ;D
 
Takaisin
Ylös Bottom