Peltivanteiden ja kumien leveydestä

JokinPaha

Suzuki GS450S -86, Sunnyt -83 1.8t ja HB -92
Liittynyt
19 Toukokuu 2003
Sijainti
Kajaani
Kävipä tuossa niin että ostin toissa syksynä -83 Sunnyn (B11 korinen). No tammikuussa katsastaessa katsastusmies sanoi että ei kelpaa ennen kuin on uudet talvirenkaat alla. Minä siitä renkaan ostoon ja ostin sitten uudet 155R13 kumit nissanin vanteille.

Viime kesänä sitten ostin tuon Lancerin ja siinä talvirenkaina oli kitkat 175/70 R13. Eihän ne mitään näillä jäisillä teillä pidä ;D.

Laitoin sunnyn nastat (pulttijako sama mutta keskireikä sunnyssä isompi) lancerin alle ja eihän ne keskittynyt oikein (vatkasi niin pirusti)

Nyt pitäisi saada nuo puolitalvea ajetut nastat alle ja vanteina olisi -86 Galantin vanteet joista kahdella vanteella on 165/80 R13 ja toisilla kahdella 185/70 R13 kumit. Näissä vanteissa on merkinnät 5Jx13 (eli vanteet lienevät saman levyiset) kun taas sunnyn vanteissa on merkintä 4½x13.

Siis tiedot pähkinän kuoressa:
Sunny Galant Lancer
Vanteet 4½x13 5Jx13 5Jx13
Kumit 155R13 185/70 R13 175/70 R13
165/80 R13

Kysymys on siis että saako nuo Sunnyn kumit sovitettua Galantin vanteille ja passaahan nuo Galantin vanteet sitten taas Lancerin alle?
 
Ainakin 155r13 renkaan voit laittaa noille galantin vanteille, mullakin on toista talvea 155r13 renkaat 5,5 tuumaa leveällä aluvanteella. Galantin vanne pitäisi kai lanceriinkin sopia
 
Näin vähän ajattelinkin piti vain varmistaa ;D Yritin etsiä kuukkelilla mutta eipähän löytynyt mitään selkokielistä :p Kiitän.
 
tolla keskireijällä ei kyllä pitäs olla mitään merkitystä siihen vatkaamiseen ne pultit sen siihen keskittää jos vain mutterit/pultit ovat oikean laiset kyseisille vanteille esim monet peltivanteissa käytetyt mutterit eivät sovi alumiini vanteiden kanssa :)
 
jonttu sanoi
tolla keskireijällä ei kyllä pitäs olla mitään merkitystä siihen vatkaamiseen ne pultit sen siihen keskittää jos vain mutterit/pultit ovat oikean laiset kyseisille vanteille esim monet peltivanteissa käytetyt mutterit eivät sovi alumiini vanteiden kanssa :)
Juu siitä se oli kiinni että pultit (tai siis mitsussa ja sunnyssä mutterit) oli erilaisella kartiolla ja siksi ei keskittynyt.
 
korsma sanoi
Ainakin 155r13 renkaan voit laittaa noille galantin vanteille, mullakin on toista talvea 155r13 renkaat 5,5 tuumaa leveällä aluvanteella. Galantin vanne pitäisi kai lanceriinkin sopia

Mulla on alla 155/80/13" Michelin Ivalot.
Voi jeesus kun uraisella tiellä repii rattia :p

Oli vain pakko sauma laittaa alle :-\
Seuraavat talvinakit on sitten 175-185:set ;)

Ajelin Carisma -03 vuotisella samaa tietä, alla oli 185 tai 195 nakit ja meni kuin juna :p
 
mulla on kanssa 155r13 Michelin Ivalot enkä o huomannut että sen enempää vetelis urissa kun kesärenkaillakaan... (185/60/14) pikemminkin päinvastoin. En aio tulevaisuudessakaan laittaa leveämpiä talvirenkaita kuin 155, ainakaan nykyiseen autoon
 
korsma sanoi
mulla on kanssa 155r13 Michelin Ivalot enkä o huomannut että sen enempää vetelis urissa kun kesärenkaillakaan... (185/60/14) pikemminkin päinvastoin. En aio tulevaisuudessakaan laittaa leveämpiä talvirenkaita kuin 155, ainakaan nykyiseen autoon

Jaa-a, en tiedä miksi mulla repii ???
Paljos sulla on paineita gummeissa?
Onko sinusta noi renkaat äänekkäät?

Omalla kun ajaa niin tuntuu että tankilla ajais :p
Äänieristyksistä huolimatta :mad:
 
Mulla on 175/70 ja tosi kiva ajaa ;D Ainoastaan myönteisiä kokemuksia ;D
 
Weitec sanoi
Jaa-a, en tiedä miksi mulla repii ???
Paljos sulla on paineita gummeissa?
Onko sinusta noi renkaat äänekkäät?

Omalla kun ajaa niin tuntuu että tankilla ajais :p
Äänieristyksistä huolimatta :mad:

Onkos sulla ne "vanhan" malliset, vai parin vuoden sisällä ostetut uudemman malliset ivalot? Mulla on 3 vuotta vanhat, ne on vanhempaa mallia, paljon liukkaammat kun uudemmat. Ei ne ainakaan häiritsevän äänekkäät ole, tosin kesärenkaat (Continental EcoContact 3) on vielä paljon hiljasemmat. Edelliset kesärenkaat oli jo häiritsevän äänekkäät, GoodYear GT2 185/60/14, se oli jotain järkyttävää :eek: Painetta on n. 2 baaria.
 
Uudet mallit on. 2kpl on talven ajetut ja 2kpl on pakasta vedettyä.
Kesärenkaat kanssa on Michelinit ja ääntävät.
Vittu taitaa tuo lankku olla vain niin rengasmeluisa auto :mad:

Tai sitten olen liian vaativa :p
 
Weitec sanoi
Uudet mallit on. 2kpl on talven ajetut ja 2kpl on pakasta vedettyä.
Kesärenkaat kanssa on Michelinit ja ääntävät.
Vittu taitaa tuo lankku olla vain niin rengasmeluisa auto :mad:

Tai sitten olen liian vaativa :p
itse olen sitä mieltä et toi lanceri on vaan meluisa ainakin mulla oli vaikka oli 10net eri renkaat/vanteet alla :)
 
On tämä -89 lanccukin melko hiljainen rengasmelun osalta. Tietysti kun vertailukohtana on 83 sunny ja 80 128 fiat (jopa tuo sunny oli fiatiin verrattuna paljon hiljaisempi vaikka onkin melkoinen zetor taas verrattaessa mitsuun ;D)
 
Takaisin
Ylös Bottom