peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
nyt tarvittais facktaa asiasta onko kenelläkään?

eli on traileri 3500kg kokonais paino, omapaino 490kg
on hiace jossa merkitty 2000kg veto

saako tuolla hiacella vetää L200 tuolla trailerilla? L200 omapaino on 1490kg

ite oletan että 1490kg + 490 = 1980kg = saa vetää

vai meneekö painot aina tuon trailerin kokonaispainon mukaaneli tyhjänäkin 3500kg = ei saa vetää

varmaa tietoa asiasta?
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

korjaampa...hetkone..
paljos hiacen omamassa?
Auton puolesta saa vetää, mut mites kortin puolesta? :)

ja jos puntarille joutuu ja ylittää ton 2000kg ni sitte ei hyvä heilu...
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Saa vetää. Vaikkapa tuosta faktaa:
http://www.trailerikeskus.fi/ajokortit.htm

KYTKENTÄMASSAT
Jokaiselle autolle auton valmistaja on määrännyt suurimmat sallitut kytkentämassat, niin jarruttomalle kuin jarrullisellekin perävaunulle. On monia tekijöitä, jotka vaikuttavat kytkentämassan määräytymiseen, mutta lähes aina pienin arvo on auton valmistajan antama, ja selkeänä sääntönä laissa ja asetuksessa on että se pienin arvo ratkaisee.

Kytkentämassalla tarkoitetaan vetoauton perään kytkettyä todellista massaa, joka muodostuu perävaunun painosta ja sen kuorman painosta. Jos ajokortti riittää (ajokorttivaatimukset määräytyvät teknisten massojen mukaan, perehdy huolella säädöksiin!) niin perävaunun tekninen kokonaismassa saa ylittää vetoauton suurimman sallitun kytkentämassan, kunhan todellinen massa ei ylity.

ESIMERKKI
Vetoauton kytkentämassa jarrulliselle perävaunulle on 2000 kiloa eli kaksi tonnia. Sen perään saa kytkeä perävaunun, jonka rekisteriotteessa vaunun kokonaismassaksi on merkitty 3500 kiloa eli kolme ja puoli tonnia.

Oletetaan että tämän perävaunun omamassa on 800 kg. Kytkentämassaa ylittämättä vaunuun voidaan ottaa kuormaa 1200 kg. Yhdistelmä on laillinen.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

no saa vetää... ei sillä ole mitää merkitystä vaikka sen kärryn kokonaismassa olis 10000 kunhan et kuormaa sitä yli sen veturin sallitun massan... ;)

ja me ei Harri edes aleta spekuloimaan sitä kortti asiaa... ;D
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Todelliset painot määrää paketin tie laillisuuden ja kokonaismassat ajokorttiluokan.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jahvetti sanoi
Saa se silti... Yhdistelmä paino alle 12000 kg

Eikös hiace ole B-luokan auto, joten tarvittais BE kortti, koska vedettavän kärryn kokonaismassa on noin iso.. Tää on mun tulkinta ;)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

B-kortti = kevytperävaunut, Yhdistelmät joiden kokonaismassa on alle 3500kg eikä perävaunun kokonaismassa ylitä auton vetokykyä(b-kortilla ei punnita vaan mennään aina kokonaismassan mukaan poislukien täysin tyhjä kärry menee omamassan mukaan)

pikkuE = todelliset massat ratkaisevat. Eli puntarissa katsotaan, että kärryssä ei ole enempää painoa kuin autolla saa vetää/kärryyn saa lastata(eli pikkuE kortilla saa vetää vaikka 3500kg kokonaismassan kärryä sellaisella autolla jolla saa vetää vain 1500kg kunhan kärryn sen hetkinen massa ei ylitä 1500kg)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jaaa tua jos Jounilla on BC1E kortti niin se todellakin saa ajaa kuormaautoa johon on kytketty perävaunu ja yhdistelmä massa saa olla korkeintaan 12000 kiloa ja kun se on suurempi korttiluokka ku BE niin miltä tuntuis sellanen juttu että se hiace olis pienimmän luokan kuljetin kun mihin jounin kortti oikeuttaa niin saako jouni sillä kortilla ajaa sitä hiacea jossa on 2000 kg suurin vetopaino ja johon on kytketty traileri jonka paino on k.o kuormassa 1970kg.... TÄH? Jos tuulee niin puut heiluu.......
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Mightylizard sanoi
B-kortti = kevytperävaunut, Yhdistelmät joiden kokonaismassa on alle 3500kg eikä perävaunun kokonaismassa ylitä auton vetokykyä(b-kortilla ei punnita vaan mennään aina kokonaismassan mukaan poislukien täysin tyhjä kärry menee omamassan mukaan)
Löytyykö tähän jotain lakiviitettä tms, että yli 750kg kokonaismassalla olevaa täysin tyhjää kärryä saa vetää ilman kärrykortteja?

En halua epäillä, vaan saada varmistuksen.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

tuolta suoraan lainaten: http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm

"ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

B-LUOKAN AJOKORTTI:

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

BE-LUOKAN AJOKORTTI:

Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.

HUOM:
· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen. "
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jahvetti sanoi
Jaaa tua jos Jounilla on BC1E kortti niin se todellakin saa ajaa kuormaautoa johon on kytketty perävaunu ja yhdistelmä massa saa olla korkeintaan 12000 kiloa ja kun se on suurempi korttiluokka ku BE niin miltä tuntuis sellanen juttu että se hiace olis pienimmän luokan kuljetin kun mihin jounin kortti oikeuttaa niin saako jouni sillä kortilla ajaa sitä hiacea jossa on 2000 kg suurin vetopaino ja johon on kytketty traileri jonka paino on k.o kuormassa 1970kg.... TÄH? Jos tuulee niin puut heiluu.......

Kyllä kuule veikkaan että se niin vaan menee. Mutta tuolla nyt ei tässätapauksessa ole kuitenkaan mitään merkitystä, koska C1E kortilla vetoauton omamassa pitää olla suurempi kuin vedettävä kokonaismassa, joten sillä kortilla sitä ei kuitenkaan saa vetää. Olettaen että hiace ei kuitenkaan noinpaljoa paina.
Jos on latvasta laho runko niin se voi katketa tuulessa...

ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Se massa vähenee muutaman kymmenen kg aisapainon vuoksi, sitä ei lasketa muistaakseni perävaunun massaan.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Ei jumalauta.... Jounilla on BC1E joka oikeuttaa ajamaan kaikkia yhdistelmiä 12000 kg yhdistelmä massaan asti on se sitte hiace trailerilla tai kuorma-auto trailerin kans.... Ja se oikea kortti merkintä on BEC1E kun tämä C1E korttiluokka täyttää BE kortin vaatimuksetkin

Ja jos hiacella saa vetää 2000 kg ja kärry kuormineen painaa ~1970kg niin ilman muuta se menee BE kortti luokan alaisuuteen... Jonka se jounin BC1E kortti täyttää
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Hakala sanoi
Mightylizard sanoi
B-kortti = kevytperävaunut, Yhdistelmät joiden kokonaismassa on alle 3500kg eikä perävaunun kokonaismassa ylitä auton vetokykyä(b-kortilla ei punnita vaan mennään aina kokonaismassan mukaan poislukien täysin tyhjä kärry menee omamassan mukaan)
Löytyykö tähän jotain lakiviitettä tms, että yli 750kg kokonaismassalla olevaa täysin tyhjää kärryä saa vetää ilman kärrykortteja?

En halua epäillä, vaan saada varmistuksen.
En saanut tähän ihan yksiselitteistä varmistusta?

Esimerkki:
Ajokortti: B
Auton omamassa 1400kg ja kokonaismassa 1700kg, jarrullinen vetokyky 1600kg
Kärryn kokonaismassa 1500kg

Saako vetää (edes siirtää) täysin tyhjänä?
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Saat vetää ihan kuinka haluat...
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jahvetti sanoi
Saat vetää ihan kuinka haluat...
Ihan en Jahveti vastauksesta saanut _selvää_ tarkottiko "ihan kuinka haluat" myös kuormattuna. Eli kuormaa et saa vetää, mutta tyhjänä saat vetää/siirtää/jne.

B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

B-kortti = kevytperävaunut, Yhdistelmät joiden kokonaismassa on alle 3500kg eikä perävaunun kokonaismassa ylitä auton vetokykyä(b-kortilla ei punnita vaan mennään aina kokonaismassan mukaan poislukien täysin tyhjä kärry menee omamassan mukaan)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Kyseisellä esimerkillä olevaa yhdistelmää saa ajaa B kortilla sitä tarkoitin.. Eli tuota Hakalan esimerkkiä tarkoitin.. Ja nyt Harri turpa kiinni jo.... ;D
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Hei poijaat, kommentoin sen verrran tuota nim. Hakalan edellistä esimerkkiä ja viilaan pilkkua, että kärryn omamassaa ei ollut mainittu. Että ei ihan yksioikoisesti voi sanoa, että saa vetää ilman pikkueetä. Esim. matkailuvaunussa voi olla omamassa 1100 kg ja kokonaismassa 1500 kg. Ei tuo kokonaismassa kerro vielä mitään.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Hakala sanoi
Löytyykö tähän jotain lakiviitettä tms, että yli 750kg kokonaismassalla olevaa täysin tyhjää kärryä saa vetää ilman kärrykortteja?

En halua epäillä, vaan saada varmistuksen.

En saanut tähän ihan yksiselitteistä varmistusta?

Esimerkki:
Ajokortti: B
Auton omamassa 1400kg ja kokonaismassa 1700kg, jarrullinen vetokyky 1600kg
Kärryn kokonaismassa 1500kg

Saako vetää (edes siirtää) täysin tyhjänä?
Tyhjänä kyllä, täytenä ei saa vetää B kortilla koska kärryn kokonaispaino ylittää vetoauton omamassan.
MVa~1 sanoi
tuolta suoraan lainaten: http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Ajokortit/Ajokorttiluokat.htm


B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg. Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

BE-LUOKAN AJOKORTTI:

Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Ilmeisesti myöskin tyhjä kärry menee kokonaismassan mukaan eikä kuten aluksi väitin että tyhjää kärriä saisi vetää omamassan perusteella.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Nuhapumppu sanoi
Tyhjänä kyllä, täytenä ei saa vetää B kortilla koska kärryn kokonaispaino ylittää vetoauton omamassan.

Ei hyvät poijjaat miten te perustelette sen tässä tapauksessa ettei saisi kuormattuna vetää? Kyllä sillä autolla saa sitä kärryä vetää painojen puolesta ja kortinkin koska yhdistelmän kokopaino ei 3500 kiloo ylitä ja jos nyt joku takertuu siihen että mutta kun auton oma massa on pienempi kun kärryn kokonaismassa sillä ei ole mitää väliä kun tuo toinen reuna ehto kumoaa sen eli auton suurin sallittu perävaunu paino jarrullisena eli tässä tapauksessa 1600 kg



Ja jos te vedätte kevytperävaunua max kokonaispaino 750kg niin ei olo mitään tarvetta BE kortille... Ei tyhjänä eikä täynnäkään....
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jahvetti sanoi
Ei hyvät poijjaat miten te perustelette sen tässä tapauksessa ettei saisi kuormattuna vetää? Kyllä sillä autolla saa sitä kärryä vetää painojen puolesta ja kortinkin koska yhdistelmän kokopaino ei 3500 kiloo ylitä ja jos nyt joku takertuu siihen että mutta kun auton oma massa on pienempi kun kärryn kokonaismassa sillä ei ole mitää väliä kun tuo toinen reuna ehto kumoaa sen eli auton suurin sallittu perävaunu paino jarrullisena eli tässä tapauksessa 1600 kg

Jahvetti, nyt kyl oot vääräs.

suora lainaus:
B-luokka:
ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

ei ole kahta tai kohtaa....
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

En tiedä mistä jappasette, kuulostaa vaikialta, itsellä on ollut se yksinkertainen rule of thumb jonka oppi koulussa vuonna kives, siitä pitää kiinni niin elämä on helppoa, ja luulen että lakikin menee niin suurimmaksi osaksi. (Poliisikin hyväksyi) Tosin tais tämän joku jo sanoakkin.

Kortti luokkia punnitessa mennään aina niinku kärry/auto ois aina täynnä (kokonaismassa), laki ei määrittele tyhjää, puolityhjää tms. kärryä, suomeksi = asiakas on aina syyllinen. (ajamaan täyteen lastattuna) Tästä tulee esim. se että suurta osaa autotrailereista ei saa vetää pelkällä B kortilla edes tyhjänä. (trailerin kokonaismassa esim 2000kg, niin aika harvan auton kokonaismassa jää alle 1500kg), eli teoriassa jos viheltelee että auto on viety nyt pois ja tyhjällä trailerilla tullaan kotia niin riski on ihan sama jos sattuu oikeat poliisit kohdalle. Pikkuperäkärryjen kanssa taas 750kg saa vetää aina B kortilla, oli auto vaikka kokonaismassaltaan 3499.9kg) (Se rule: Kärry/auto on aina täynnä)

PikkuE kortilla taas saa vedellä yli 3500kg kokonaismassoiltaan olevia kuormia sen verran mitä henkilöautolla tarvii.

Autonvetokykyä (tai koukun) punnitaan oikeilla massoilla, eli niillä massoilla jotka välittyy maahan (eli kuten ast sanoi: aisapaino laskee kärryn todelista omamassaa jonkin verran)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Mä en enää viitti vängätä ku asiasta poliisin kanssa keskustelin niin ne väittämät mitä oon Esittänyt on ollut oikeita tulkintoja... Jaaa... Kun ittellä ei noita onkelmia ole kun kortti riittää kaikkiin kapistuksiin mitä tien päällä voi kuskata...
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

J. Puhakka sanoi
En tiedä mistä jappasette, kuulostaa vaikialta, itsellä on ollut se yksinkertainen rule of thumb jonka oppi koulussa vuonna kives, siitä pitää kiinni niin elämä on helppoa, ja luulen että lakikin menee niin suurimmaksi osaksi. (Poliisikin hyväksyi) Tosin tais tämän joku jo sanoakkin.

Kortti luokkia punnitessa mennään aina niinku kärry/auto ois aina täynnä (kokonaismassa), laki ei määrittele tyhjää, puolityhjää tms. kärryä, suomeksi = asiakas on aina syyllinen. (ajamaan täyteen lastattuna) Tästä tulee esim. se että suurta osaa autotrailereista ei saa vetää pelkällä B kortilla edes tyhjänä. (trailerin kokonaismassa esim 2000kg, niin aika harvan auton kokonaismassa jää alle 1500kg), eli teoriassa jos viheltelee että auto on viety nyt pois ja tyhjällä trailerilla tullaan kotia niin riski on ihan sama jos sattuu oikeat poliisit kohdalle. Pikkuperäkärryjen kanssa taas 750kg saa vetää aina B kortilla, oli auto vaikka kokonaismassaltaan 3499.9kg) (Se rule: Kärry/auto on aina täynnä)

PikkuE kortilla taas saa vedellä yli 3500kg kokonaismassoiltaan olevia kuormia sen verran mitä henkilöautolla tarvii.

Autonvetokykyä (tai koukun) punnitaan oikeilla massoilla, eli niillä massoilla jotka välittyy maahan (eli kuten ast sanoi: aisapaino laskee kärryn todelista omamassaa jonkin verran)

Näin olen ajatellutkin ja kaikki vähänkin virallisemmat tekstinpätkät mitä netistä löytyy on viitanneet siihen.

Nyt kun Mightylizardkin alkoi epäillä sanomisiaan, niin eiköhän asia ole selvä :)

Tästä on vaan monet kerrat tapeltu kahvipöydässä eikä vanhemmat tahdo uskoa että B-kortilla ei vedetä isoja kärryjä tyhjänäkään. Eikä heitä sen enempää kiinnostakkaan, kun ovat pikku-een saaneet hakemalla.

Ei poliisitkaan ihan joka asiassa ole oikeassa ja sen huomaa varsinkin foorumeilla kun joku kertoo kuulleensa tutulta poliisilta jotain :)

Edit. Kiitos ja anteeksi topicin lainaamisesta! :)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

muahan ei pätkääkään kiinosta korttiluokat vaan se että saako tuolla hiacella vetää tuota yhdistelmää...

eli riittääkö hiacen 2000kg vetokyky siihen että perässä on L200+traileri ja kärryn todellinen paino jää alle 2000kg...
ja ongelma se vain että katsotaanko kärryn 3500kg kokonais massaa vai sitä todellista painoa...
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Mr mmc sanoi
muahan ei pätkääkään kiinosta korttiluokat vaan se että saako tuolla hiacella vetää tuota yhdistelmää...

eli riittääkö hiacen 2000kg vetokyky siihen että perässä on L200+traileri ja kärryn todellinen paino jää alle 2000kg...
Anna mennä vaan,jos kortti riittää niin silloin katsellaan todellisia painoja,ainakin näin olen käsittänyt.

Hakala sanoi
Tästä on vaan monet kerrat tapeltu kahvipöydässä eikä vanhemmat tahdo uskoa että B-kortilla ei vedetä isoja kärryjä tyhjänäkään. Eikä heitä sen enempää kiinnostakkaan, kun ovat pikku-een saaneet hakemalla.

Ei poliisitkaan ihan joka asiassa ole oikeassa ja sen huomaa varsinkin foorumeilla kun joku kertoo kuulleensa tutulta poliisilta jotain :)

Edit. Kiitos ja anteeksi topicin lainaamisesta! :)
Joo ei vedetä,mutta poliisit eivät kuulema jaksa olla kiinnostuneita jos vedät tyhjää kärryä. Mutta eihän sitä kortilla vedetä. Nämä on niitä asoita joita kannattaa tarkistaa enemmin autokoulun opettajalta kun poliisilta,ne kun ovat enemmän noiden asioiden kanssa tekemisissä kuin poliisit.
Mutta itse vedän pelkällä B-kortilla,tulee yhtä kivuttomasti silti perässä ;D
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Jaksaako se edes? Ja voi vetää
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Nuhapumppu sanoi
Joo ei vedetä,mutta poliisit eivät kuulema jaksa olla kiinnostuneita jos vedät tyhjää kärryä. Mutta eihän sitä kortilla vedetä.

Kyllä ne kiinnostuu vaa..nimimerkki pakun peräs iso telitraileri ja sakot tuls ;D
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Harri K sanoi
Kyllä ne kiinnostuu vaa..nimimerkki pakun peräs iso telitraileri ja sakot tuls ;D

tuliko rike vai isompi... ja ylinopeus vai painot? tietää varautua jos alkavat mussuttaa jotain


jahvetti: ei varmaan jaksa ainakaan ylinopeutta mennä mutta jos sais tuon raadon kotio....
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Mr mmc sanoi
tuliko rike vai isompi... ja ylinopeus vai painot? tietää varautua jos alkavat mussuttaa jotain


jahvetti: ei varmaan jaksa ainakaan ylinopeutta mennä mutta jos sais tuon raadon kotio....

Samaan syssyyn: 94kmh,B-kortti,traileri liian iso veturille ja trailerista puuttu kilpikin ;D sakoille tais mennä. On tästä muutama vuos aikaa tosin.
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/b-96-ajokortti.aspx

pitäsköhä tommone ny käydä ajamassa, kun ei ilmeisesti vaadi autokoulun tunteja.
Hinta: 90e
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Harri K sanoi
http://www.ajovarma.fi/ajokortit-ja-tutkinnot/ajokorttiluokat/Sivut/b-96-ajokortti.aspx

pitäsköhä tommone ny käydä ajamassa, kun ei ilmeisesti vaadi autokoulun tunteja.
Hinta: 90e

No ei se vaadi se pikkuE:kään, mut ei tarvi jännittää meneekö 4250kg yli vai mitä olikaan ;D
Ei tuo 4250 kg = 2250kg kokonaismassa mitenkään oo tekemätön paikka ylittää vetoautolla.. Kun periaatteessa kuitenkin miltei joka traileri sen 2000kg kokonaismassaltaan on..
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

J. Puhakka sanoi
No ei se vaadi se pikkuE:kään, mut ei tarvi jännittää meneekö 4250kg yli vai mitä olikaan ;D
Ei tuo 4250 kg = 2250kg kokonaismassa mitenkään oo tekemätön paikka ylittää vetoautolla.. Kun periaatteessa kuitenkin miltei joka traileri sen 2000kg kokonaismassaltaan on..

jaa jostai oli jääny mielee et ois pitäny jotai käydä istumas ;D No ainaki teoriakoe. Viimeks ku kyselin ni hinta oli jotai 250e kaikkinensa... no, vetelen ilma korttia kute tähäki asti. ::)
 
Vs: peräkärryn vetäminen painot ja laillisuus?

Tammikuun 15.pv korotin BC -> BEC ja tulikohan 115€ maksamaan kaikkineen omalla kalustolla.
Teoriakoe missä kysyttiin minkävärinen on punainen yms. hauskaa. Sitten kulman taakse peruutus ja ajokoe.

Itsekin olen aikaisemmin saattanut vedellä auton perässä millon mitäkin.
Kaikkihan siellä perässä tulee mutta jos jotain sattuu, oli se sitten oma vika tai toisen vika niin maksaja on tiedossa varmasti. On ne nuo vakuutusyhtiöt niin veijareita :peukku
 
Takaisin
Ylös Bottom