phantom knock / haamunakutus.

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Täs on nyt ajeltu knock gauge modilla ja kovasti nakuttaa 3000rpm ilman kuormaa... Täys kaasutuksessa ei ollenkaan.

Eli mitähän keinoja olisi asian poistamiseksi / ongelma lähteen rajaamiseksi on ? Kokeiltiin kuunnella kuulosuojain/puutarhaletkulla nakutusta, mutta mitään siritystä ei kuulunut. Minkälaista ääntä pitäisi kuulua ?

Itse ajattelin jotain tämmöstä / on tehty:


- lämpöja/imuilmaa alemmaksi
- Konepellin ritilöiden aukaiseminen - done
- Termari 82 asteinen -done
- lämpösuoja ilmanputsarille ja lokarin takaa ilmaa -done
- välyksen tasaajajien uusinta / putsaus (auttaako dieseli öljyyn kikka ? ) - done fortekäsittely 1h - hyd. väl. tas. vaihdettu
- Öljyjen vaihto
- Moottorintukikumien vaihto ?
- Pakoputken pärinät ?
- Suuttimien tiivistekumien vaihto - done
- Laittaa tankkiin 99:ä ja oktaaninkorottajaa/tolueenia ja todeta että se on todellakin valenakutusta - done, ei auttanut.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

- Lambda vaihdettu.

Luultavasti vanha oli rikki mutta uuskaan ei korjannut tätä asiaa. Soppaa tuntuis kuluvan vähemmän kylläkin.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Se toimi sittenkin.?

Vaihda nysse anturi..

Tai ne rk-laakerit..
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

suuttimet?
Siitähän oli joskus puhetta, en edes tiennyt, että suutin voi nakuttaa bensavehkeessä, mutta nyt olen nähnyt senkin (en vaan muista kenen autossa, mutta nähty on).

Muuta bensanpainetta, muuttuuko ääni?
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

ääntä ei siis nakutuksesta kuulu vaan ecun kertoma nakutus aka knock sum.

Suuttimet joo vaihdettu, mutta uusilla tiivisteillä ja suuttimet ei oo kireessä.


Tää "haamu" nakutus alkaa oleen ikävää kun lyö syttyä ihan sikana taaksepäin -> auto hyytyy painoit kaasua tai et -> joudut vaihtaan pienemmälle.

Nakutus on ollut aina 3000rpm tai vähemmän ei koskaan kierroksilla.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

tepi sanoi
ääntä ei siis nakutuksesta kuulu vaan ecun kertoma nakutus aka knock sum.

Suuttimet joo vaihdettu, mutta uusilla tiivisteillä ja suuttimet ei oo kireessä.


Tää "haamu" nakutus alkaa oleen ikävää kun lyö syttyä ihan sikana taaksepäin -> auto hyytyy painoit kaasua tai et -> joudut vaihtaan pienemmälle.

Nakutus on ollut aina 3000rpm tai vähemmän ei koskaan kierroksilla.

mulla e33 sessa joskus hyd.välyksen tasaaja lähti nakuttaa aikas ikävästi huomas heti että meno hyytyy...
ecu todennäköisesti luuli tasurin tikitystä nakutukseksi.

nakutusanturihan on ihan microfoni ja ecu kuuntelee tiettyä taajuus aluetta

ja mikä on kunto nakutus anturilla?
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Välyksentasaajat tilattu katsotaan mitä vaikutusta tulee...... :)
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

http://www.powerdose.fi/:stä tilattiin pika pikaa välyksentasaajat. Paketti tuli muutaman päivän sisään paikalliseen siwaan ja pika pikaa asentelemaan niitä http://www.vfaq.com/mods/lifters.html näiden ohjeiden mukaan. Korvin kuultava naputus on lähtenyt, mutta ecu näkee edelleen haamunakutusta.

Moottorintukikumeja on kovasti kaupattu vian syyksi, voipi olla nekin. 15 vuotta vanhat Ralliartin GR.N luokitellut kumit taitaa olla jo hieman enemmän kuin luvatut 80 shorea ;D Tosin seuraavana lähtee nakuanturi vaihtoon ->

JKorpela sanoi
ja mikä on kunto nakutus anturilla?

Alkuperäinen, eli tämä lähtee seuraavaksi vaihtoon.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Tosiaan haamunakutus on nyt hieman häipynyt nostimien vaihdon jälkeen.... edelleen paikallaan tulee kun kaasua runttaa muttei 100km/h matkaajossa....

Luultavasti imulämmöt ovat syylliset, meinaan tänään helteillä kellottelin paikallaan/liikennevaloissa 61 astetta ja ajossa 36astetta.... :eek: Pitäisi olla ulkolämpötilan verran. :seina


ps. Ompa näppärä tuo vanha 20e:n palmi dataloggerikäytössä.... näkee kaikki parametrit käden kokoisella laitteella, ilman mitään kannettava hässäköitä.

http://mmcdlogger.sourceforge.net/#Screenshots
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

tepi sanoi
Luultavasti imulämmöt ovat syylliset, meinaan tänään helteillä kellottelin paikallaan/liikennevaloissa 61 astetta ja ajossa 36astetta.... :eek: Pitäisi olla ulkolämpötilan verran. :seina

ps. Ompa näppärä tuo vanha 20e:n palmi dataloggerikäytössä.... näkee kaikki parametrit käden kokoisella laitteella, ilman mitään kannettava hässäköitä.
Mitäs menit laittaan "halvan tarvike-CAI:n"..
Tuossa katselin omiakin,ja oli ulkolämmön verran ajossa.

Vaihdoitko jo ne tulpat?

P.S.Kyllä tän Palmi-piuhankin pitäis peeceeceen käydä..
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Miten nuo lämmöt noin korkealla ovat? Huono cooleri?

Katselin yhtä megan logia missä olin vedätellyt 5-10 sekunnin täyskaasukiihdytyksiä peräkkäin kymmeniä ja MAT oli pahimmillaan 38 astetta ja minimissään 27 astetta. Päivämäärä logissa oli 26.7.2006. Joku varmaan osaa kertoa kuinka lämmintä silloin oli :) Ahtoja reilu kilo ja cooleri teetetty mittojen mukaan, ei mikään järkyttävän kokoinen kuitenkaan.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

ast sanoi
Miten nuo lämmöt noin korkealla ovat?
Tuo on IMM:n antamaa tietoa,eli KL-läpällä vielä kovemmat lämmöt.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

ST sanoi
Vaihdoitko jo ne tulpat?

P.S.Kyllä tän Palmi-piuhankin pitäis peeceeceen käydä..

Vaihdoin tulpat ja melkein huonommin toimii (vanhat oli iridiumit)

Kaippa se jollain kääntäjäpalikalla saadaan toimiin. :D

ast sanoi
Miten nuo lämmöt noin korkealla ovat? Huono cooleri?

Tosiaan ilma on jo noin kuumaa kun menee ilmansuodattimelle. En oo viel ehtinyt vetää suodatinta / imuputkea etulokasuojan sisään. Nyt on ihan iskari tolpan vieressä johon syylärin puhallin puhaltaa kuumaa ilmaa...

Tänään aamusella katselin lämpöjä. Alussa 21 astetta ja monen kilsan jälkeen 26 astetta, kuitenkin tuli haamua :seina
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Vaikkei itsellä turboa olekkaan,niin "ilmoittaudun" saman ongelman kanssa painivaksi..
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Naku-anturi vaihdettu uuteen,ja vaikutukset..

Ensimmäiset pari kilsaa tallilta lähtiessä aivan järkyttävää nakua,sen jälkeen KOKO matkana (~40km) ei KERTAAKAAN nakua,ei edes pientä.

Eli vieläkin ongelmat jatkuu.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Tänään pohdittu asiaa urakalla,monenkin eri henkilön kanssa (ja samalla nakutus palannut,tai jopa pahentunut..).

Eräs heitto oli,jos ohjurit olisivat kuluneet.
Noh,en tähän jaksaisi uskoa.


Toinen,todennäköisempi olisi että sisässä olevat öljyt vain on LIIAN litkua (Mobil 1 0w-40),varsinkin noille muutama kk sitten vaihdetuille nostajille,joissa siis isompi öljypää (3mm).
Ehdotus oli,että kokeilisi 40w mineraaleilla jatkuuko enään,taitaapi tuo olla jo riittävän paksua.?
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Tänään vaihdettu Nesteen 10w-40 semisynteettiset,ja testilenkkiä ajettu,ja TULOKSET:



..ei auttanut,mutta muutti kyllä.


"Pikku" nakutus hävinnyt kokonaan,ja nyt saa ajaa 5-10km ennenkuin alkaa nakuttaan,mutta KUN alkaa,niin nakuttaakin kunnolla.


Pitäisiköhän kokeilla seuraavaksi Castrolin (10w60) TWS:ää,vai jo alkaa suunnittelemaan sitä pommia..

Motarillakin kun kierroksia oli 3tn,paineet oli ~4b/vauhtia 110/km niin pidempään/hieman jyrkempään ylämäkeen mentäessä yhtäkkiä nakupiikki ylös,hiljensin sataan/km,niin naku hävisi,mutta jos vähänkin painoi kaasua niin piikki samantien tappiin.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Nakutellut miten sattuu viikon aikana,mutta eilen teki kummia..

Kävin kaverilla hieman syrjemmällä,ja pihassa oli loiva ylämäki&10-15cm loskalunta.
Noh,siinä yritin ykkösellä "valua" eteenpäin,kun rupesi "pompottamaan"/sutimaan,ja pompotuksen tahdissa nousi myös nakupiikit,tappiin asti.

Tänään vaihdoin öljyt takaisin 5W50 ykköseen,eikä tilanne oikeastaan kummemmaksi muuttunut.

Tosin,ei "tunnu"&kuulosta enään niin karkealta kovemmilla kierroksilla kuin sillä Nesteen kuralla.
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Tänään vihdosta viimein ajeltu testilenkkiä silvotut peltorit päässä ja nenä läppärin ruudussa.

Pakkasta oli parisen astetta ja lenkin pituus vain ~20km,joten ei öljyt vielä kerinnyt ilmeisesti täysin lämmetä,kun nakua tuli "vain" parhaimmillaan 20' (maksimi 40').

Karvan alta 2t rpm alkaa naputus nostajista,ja päättyy n.2,2 t rpm.
Muuta sivuääniä en kuullut,en sitten yhtään.
Jos ei tuolle kierrosalueelle satu,niin eipä ne pahemmin naputa,hädintuskin kuultavasti.

Läpimitaltaan 8mm letkunpätkä oli viritetty imarin välistä nakuanturin yläpuolella olevaan imarin kiinnityspulttiin,joten suht "todenmukaista" pitäisi kuullun olla.

Jos ajoi esim tasakaasulla +2t rpm,niin hetken päästä naputus hieman koveni,ja jos sattui loiva ylämäki yms,niin satunnaisesti naputus koveni,jolloinka myös satunnaisesti nakua tuli.

Öljyinä edelleen 5w50 rally vormula.
Nostajathan vaihdoin erinäisiä kk sitten 3mm reiällä oleviin (muistaakseni AE:n) tarvikkeisiin.

Hyvin lievä naputus kuului TK:lla,mutta valoista lähtiessä yms naputus oli kohtuullisen kovaakin.
Konetta ulkopuolelta normaalisti TK:lla kuunnellessa naputusta ei kuule suuttimien naputuksen alta.


Olisikohan se sitten uskottava että paskaa on taas kädet täynnä (..tarvike),ja mentävä timanttitiskille hakemaan alkuperäiset.?
Kyllä nyt luulisi ettei 3b öljynpaineilla tarvikenostaja pitäisi mitään ääntä,vaikkei täydellinen olekkaan.
Ensin ajattelin kokeilla Forten mömmöö,minkä pitäisi hiljentää nostajia yms,katsotaan auttaako.

Mutta jos lopullinen vika tässä on (niinkuin uskon),niin täytyy kyllä sanoa että olipas paskamainen!


P.S.Näköjään aiheuttaa hilpeyttä kun ajelee lähiöalueella peltorit päässä joista lähtee letku pellin alle,eipä taida nykyään monikaan ymmärtää mikä kyseessä..


ERIT:Nostajat olinkin vaihtanut jo 10/-07,ja viitisen tuhatta tullut vasta niillä ajeltua..
 
Vs: phantom knock / haamunakutus.

Viimesenä parina päivänä ollut taas todella suurta naku,kun lämmintä on ollut +asteita ja keli kostea.
Ö-paineet pitäisikin sitten olla kunnossa,Vemicille kun soitin.
Noh,hän jolle soitin siinä kysyi että minkä vuoksi öljynpaineet kiinnostaa,ja kerroin kys ongelmastani.


Tulihan sieltä muutama "uusi" ehdotus,eli joko keinuvipu itsessään olisi väljä,tai sitten että nostaja olisi KUITENKIN karstoittunut,mihin en itse jaksa uskoa.

Yksi mitä myös ehdotti,jos männäntappi olisi jäykkä,ja kylmänä nakuttaisi,mutta tässähän alkaa tosiaan vasta lämpöisenä naku.


Pitääpi taas tutkia..
 
Takaisin
Ylös Bottom