Phev - 15 ev ja rbs system service required

Maffe

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2020
Ruotsintuonti Phevissä ihme ongelma. Varoitukset ilmestyy satunnaisesti ajossa tai tyhjäkäynnillä ollessa ja heittää nopeudeksi 50kmh max. Huollossa käynyt pari kertaa tutkittavana. Ao. tiedot kaivelivat ylös.
  • PHEV: POAA6 Leak Detection Active - Leakage Of Electricity Detected
  • BMU: P1A44 Leak Detection (BMU) Stored - Detecting Earth Fault
  • MITTARISTO: Herjaa - RBS Service Required - EV System Service Required Stop Safely
  • PHEV: Datalist. Vacum Pump Fail Safe Relay (ON)
Autossa on WATER PTC HEATER, EV vastus viallinen.

Kuulema lämmityksen/ilmastoinnin laittaminen offille pois sulkee yo. ongelmat. Eipä sulkenut testiajojen perusteella. Ei huvittaisi yli 3000€ lämmitysvastusta vaihdattaa ja kokeilla josko toimisi..

Onko vastaavaa ongelmaa ollut muilla, neuvoja?
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuore ostos vai ollut käytössä jo pitempään? Ensiksi tarkastaisin ettei ajoakun pohja ole saanut kolhuja ja vuoda kosteutta kotelon sisälle. Tarkastus kuivissa oloissa, koskematta koteloon.
 

Telehell

Active Member
Liittynyt
6 Tammikuu 2019
Mikähän ihme sen vastuksen rikkoisi? Relettäkin herjaa, eiköhän kannattaisi aloittaa sulakkeiden ja releiden mittauksella ja tarkastuksella...
 

Maffe

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2020
Samaa ihmeteltiin kans täälläkin, kallis vastus ainakin, jos ei muuta. Testerillä olivat merkkihuollossa näin päätelleet.
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Itse mietin, josko tuon mahdollisesti vioittuneen akun vuoksi estää regeneroinnin ja sen vuoksi tulee tuo fail safe rele päälle. Mutta mitä noista tietoja selaili niin softaviat ja ajoakun johdotusten heikko kunto ovat myös aiheuttaneet vastaavaa.

Sitten se klassikko, eli 12V akun kunto?
 
Viimeksi muokattu

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Mikäli auton 12V akku on alkuperäinen lähtisin sen uusinnasta. Heikkokuntoinen akku kun aiheuttaa vaikka mitä virheitä. Tuo on halpa uusia ja joka tapauksessa ollut käyttöiän loppupuolella jo hetken (jos on tosiaan 5 - 6 v vanha).
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Lepojännite voi olla normaalila tasolla vaikka kapasiteetista suurin osa olisi hävinnyt tai vaikka yksi kenno olisi huonona. Kerran yhdessä autossani startti sanoi vain naks kun käänsi avaimesta. Akku antoi ilman kuormaa jännitettä 12,5 volttia, mutta pienikin kuorma pudotti jännitteen alle 12 voltin ja starttisolenoidi sai koko akun kyykkyyn.

Akun paras yleinen kulumismittari on sen ikä.
 

Maffe

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2020
Uusi akku laitettu paikalleen, laturilla virtalähdetilassa. Vajaa 10km ajoa ja sama homma, EV ja rbs service valot päälle. Tutkin tuon ptc heaterin päällisin puolin ja tarkistin johdotuksen. Avattavaksihan tuo on tehty kerta pultit pitää kannen kiinni.. Onko muita ideoita ennen kuin oikeasti alkaa tuota vaihtamaan? Koko ilmastointipaneeli pidetty offilla koko ajan, huollon ohjeiden mukaisesti, mutta eipä sillä näytä olevan vaikutusta. Siksi tässä alkaa epäillä onko vika oikeasti ptc heaterissa.
 

Barath

Member
Club Member
Liittynyt
22 Marraskuu 2019
Mun korvaan toi ihan eka postaus ja se vikalista kielisi äkkiseltään viallisesta johdosta/liittimestä jossain kun kerran sähköä "vuotaa" ja maadoitus katoaa. onko tuossa minkäänlaista säännöllisyyttä että tuo EV ja rbs service valo syttyy vai täysin epäsäännöllistä?
 

Maffe

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2020
Ensimmäisen kerran sytytti tyhjäkäynnillä, nyt tekee jokaisella ajo lenkillä. Ei väliä onko heater käynnissä vai ei
 

PajeGls

Active Member
Liittynyt
16 Helmikuu 2005
Tuleeko virhe esille jarruttaessa ja regeniä käytettäessä? Pystytkö ajamaan pitemmän matkan koskematta jarruihin ja regen 0:lla?
 

Maffe

New Member
Liittynyt
6 Huhtikuu 2020
Tuleeko virhe esille jarruttaessa ja regeniä käytettäessä? Pystytkö ajamaan pitemmän matkan koskematta jarruihin ja regen 0:lla?
Ei tunnu olevan mitään väliä onko regen päällä tai ei, lataa ajosta ihan normaalisti. Voin testata huomenna tuoko virhettä. Edit. Yritetty ajaa pitempää lenkkiä, yli 10km. Ilman regeniä ja regenin kanssa. Tuo ihan satunnaisesti edelleen yo. viat päälle ja laittaa auton limppiin.
Tuore ostos vai ollut käytössä jo pitempään? Ensiksi tarkastaisin ettei ajoakun pohja ole saanut kolhuja ja vuoda kosteutta kotelon sisälle. Tarkastus kuivissa oloissa, koskematta koteloon.
Pohjassa ei ollut yhtään jälkeä ja kaikki näytti olevan ok.
 
Viimeksi muokattu

JääräGubbe

New Member
Liittynyt
8 Maaliskuu 2024
Itseänikin kiinnostaisi miten tämä episodi päättyi. Saman tyyppinen vika itselläkin tuli päälle ja merkkihuoltoliike ei meinaa saada kuntoon.
Auto Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2015, johon RBS Service Required & EV service required tuli päälle 7.2.2024

Auto meni 1. kerran vian jäljiltä huoltoliikkeeseen 14.2.2023, jolloin
* Havaitsivat, että 12 Vdc akusta oli yksi kenno rikkoutunut, vaihtoivat 12 V akun, jonka jälkeen jäljiltä jäi vielä vikakoodit
- p1a44
- p0aa6

Eivät olleet kovin luottavaisia huoltoliikkeessa, kun lähdin 12v akun vaihdon jälkeen ettei vika uusiutuisi - no pääsin melkein 10 km matkan kotiin ja samat vikailmoitukset RBS Service Required & EV service required pamahti päälle ja auto nilkutus moodissa.

Sain uuden ajan huoltoliikkeelle 29.2.2024, jolloin diagnosoivat seuravaasti:
* Akkukotelossa ei ole kosteutta - kuulemma yleinen vika mutta ei tässä tapauksessa
* Eristysvastusvika aiheutuu kuulemma ilmastointilaitteen kompressorista
* Tehdasuusi kompressori maksaisi kuulemma n. 5000 euroa, mutta löysivät takuuvaraosan, jonka saisi 1400 eurolla

Tänään 8.3.2024 olivat vaihtaneet huoltoliikkeessä kompressorin, mutta samat viat tuli päälle heti uudelleen
* Nyt homma on jäissä, kun eivät oikein tiedä miten edetä, epäilevät nyt vain että vaihdettu kompressorikin oli viallinen
* Autolla voi liikkua normaalisti, kun painaa lämmittimen/puhalluksen/ilmastoinin OFF

Päivitys 21.3.2024
- Auto seissyt 29.2.2024 lähtien huoltoliikkeen pihassa.
- 8.3.2024 tehdyn kompressorin vaihdon jälkeen ja saman tien tulleiden samojen vikojen jälkeen tosiaan epäilevät saadun varaosa kompressorin olleen viallinen, jahtasivat markkinoilta toista kompressoria.
- Infosivat (kun pari kertaan itse aluksi kyselin), että hyvällä tuurilla etsitty osa tulee liikeelle perjantaihin 15.3.2024 mennessä ja varasivat huoltohalliin ajan perjantaille 15.3.2024.
- Tiistaihin 19.3.2024 mennessä ei ollut kuulunut huoltoliikkeestä mitään, soitttelin ja kyselin mitenköhän asia edistyy, sattui eri huoltotöiden vastaanottohenkilö olemaan vain paikalla. Sanoi, että seuraavalle viikolle (25.3. - 28.3.2024) on tehty huoltovaraus, mutta hän ei tiedä asiasta tarkemmin ja pyytää keskiviikkona 20.3.2024 asiasta paremmin tietävän henkilön soittamaan.
- No nyt mennään 21.3.2024, eikä soittoa ole huoltoliikkeen suunnalta kuulunut
- Alkaa hivenen "närästää kuin pientä oravaa" paikallisen merkkihuollon toiminta ja voivat liikkeessä olla varmoja siitä, että laskussa on paras näkyä tähän mennessä ainoastaan tuo 29.2.2024 diagnosointi - tuo 8.3.2024 tehty kompressorin turha vaihtotyö pitäisi ammattitaitoisella huoltoliikkellä olla vältettävissä varaosan kuntotestauksen jälkeen ennen paikalleen asennusta.

Mutta näin tällä hetkellä! Katsellaan miten touhu etenee...
 
Viimeksi muokattu

miccomus

Active Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2022
Vähänhän tuo arvailulta vaikuttaa… luulisi olevan osaamista mittaamalla paikantaa vika?
Jos se olis ilmastoinnin kompura niin olisikohan joskus päässyt lipsahtamaan tavalliset sähköä johtavat öljyt ilmastoinnin kylmäaineen mukana ja se nyt oireilisi?
Tai… se sähköinen lisälämmitin sieltä kuskin penkin alta? Äkkiseltään nuo tulisi mieleen jos vika on vain kun ilmastointi/lämmitys on päällä.
Jos purkuosia kaipaat niin tsekkaas www.ovoko.fi kun tuolla alkaa olla vinot pinot osia.
 

TuplaNokka

PunkkaRacingTeam
Liittynyt
1 Helmikuu 2015
ehottaisin liikettä testaamaan ajo akun ja liitännät sekä suorittaa akulee testin mikä kertoo montako prosenttia akustolla on elin ikää ja mahdollisesti resetoimaan korkea jännite järjestelmän, tuossakin voi kyllä olla perää jos ovat laittaneet normi r134 ilmastointi nesteet... siinä kohta tulee kalliiks nimittäin menee kompura, letkut ja kennot uusiks
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
JääräGubben kaltainen ongelma myös Suomeen toisena tuodussa Outlander PHEVissä vuosimallia 2013. Ensin talvipakkasilla lämmityslaitteen teho tuntui laskevan ja merkkiliikkeen vuosihuollossa tammikuussa kysyin ongelmasta. Suosittelivat sitruunahappohuuhtelua. Palatessa Etelä-Suomeen yli 30 asteen pakkasessa bensamoottori kävi koko ajan ja matkustamossa riitti lämpöä edes jonkin verran niin kauan kuin ajoakussa oli virtaa. Kun ajoakun virta loppui alkoi kyyti kylmätä. Lahden välipysähdyksen ja sähkövirran latauksen jälkeen matkustamoon riitti lämpöä noin 50 km, ja taas ajoakun virran loppuessa matkustamo jäähtyi. Päätin varata sitruunahappohuuhtelun. Maalaisresidenssiin päin matkatessa 2 päivää ennen toimenpidettä yllätti RBS hälytys Vaasassa. Pysähdys tien syrjään, sammutus ja käynnistys tuuletuslaite (ventilation on, a/c off) päällä sai noin minuutissa RBS-hälytyksen. Sammutus ja uudelleenkäynnitys tuuletuslaite off-asennossa ja ajoon. Kun moottori on lämmennyt, niin tuuletuslaitteen voi laittaa päälle, ja RBS-hälytystä ei tule. Sitruunahappohuuhtelua tehdessä 22.2. kerroin ongelmasta, ja ajoakussa havaittiin kosteutta, mutta mitään tarkempaa syytä ei osattu kertoa. Lämmityslaite antoi nyt lämpöä, mutta jo muutaman sadan kilometrin jälkeen sen teho saattoi tippua. Myös RBS-hälytys häiritsee, jos tuuletuksen käynnistää ennen kuin moottori on lämmin, ja välttämättä lämmityslaitteesta ei tule lämpöä. Maanantaina 11.3. vienti matkan varrella olevaan toiseen merkkiliikkeeseen vikadiagnoosiin. Keskiviikkona autoa noutaessa vikakoodit nollattu ja kerrotaan, että kosteutta ajoakussa, mutta PLC lämmittimen virtavuotoa ei testattu, vaikka se on toimeksiantona kirjattu. Odottivat, että jätän auton 250 km päähän auton seisomaan valohoitoon ja odottamaan 12 t€ ajoakun vaihtotyötä, mutta se ei sopinut minulle. Ajoin ilman ongelmia kotiin kytkemättä tuuletinlaitetta päälle. Nyt on taas varattuna seuraava vian tutkinta-aika kolmanteen liikkeeseen. Jos jollain on ollut vastaava ongelma ja siihen on löytynyt ratkaisua, niin mielelläni kuulisin siitä.
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Mitsun sieluelämää olen yritettänyt tässä opiskella. Tulipa myös mieleen, että jos lämmitysvastuksen sulakkeen poistaa, niin jäisikö RBS-hälytys pois, kun pelkkä tuuletin lähtee pyörimään ja sähkövastukset eivät saa virtaa. Ja eikun testaamaan. Kuljettajan ratin alta luukkuauki ja ohjekirjasta poiketen sieltä löytyi 30 A sulakkeen lisäksi B:nä nimetty "potikka", jossa oli neljä nastaa (kolmen sähkövastuksen virta ja maa?). No, ensin sulake pois, auton käynnistys ventilation off. Kun tuuletuksen käynnistää, polttomoottori käynnistyy ja noin 15 sekunnin jälkeen RBS-hälytys. Auto sammutetaan ja seuraavaksi B-potikka myös pois. Käynnistys ja toimet edelliskerran mukaisesti, ja RBS-hälytys toistui. Eli ei selvinnyt vielä. Vastaavalla logiikalla täytynee yrittää ajoakusta ylläpitoakulle virtaa antavan muuntajan sulakkeen poistoa, jos vika aiheutuu muuntajassa tapahtuvasta vuodosta. Valaiskaapa minua, jos teillä on tietoa Mitsun sulakejärjestelmästä, että voiko em. tavalla mahdollisesti poissulkea kohteita, joissa vika ei mahdollisesti ole. Eli voiko tässä tapauksessa todeta, että vika ei ole lämmitysvastuksessa, kun vika ei poistunut, kun ko. laitteen sulakkeet poisti sulakerasiasta.

Lämmityslaitteen sähkövastuksessahan on kolme vastusta, kaksi tehokkaampaa ja yksi pienempi tehoinen. Em. 30 A sulake lienee yhteinen näille kolmelle. Ennen ja jälkeen lämmityslaitteessa on käsitykseni mukaan lämpötila-anturit jäähdytysnesteessä. Silloin kun moottori ei anna nelitieventtiilin kautta hukkalämpöä matkustamon lämmityskierrolla, niin oletettavasti lämmityslaitteen ohjaus antaa virtaa kaikille kolmelle sähkövastukselle. Kun hukkalämpöä on kiertoon jo tullut moottorista, niin oletettavasti kaikkiin sähkövastuksiin ei tarvitse ohjata virtaa. Olen autossani havainnut, että kun polttomoottorilla on ajettu pitkään (miksi ei näyttöä mittaristossa moottorin lämpötilasta?) ja ECO-mode on päällä (pienentää lämmitykseen käytettävää sähköenergiaa?), niin ajaessa tätä RBS-hälytystä ei enää tule. Tämä toinen ongelma ei tosin ole sekään vielä poistunut, sillä ilmastointilaite ei anna lämmintä ilmaa ainakaan pyynnin mukaisesti. Onko jollain tietoa tämän ilmastointilaitteen lämmönsäädön toiminnasta, mitä antureita ko. ohjaukseen käytetään ja millä ohjausperiaatteilla vastuksia ohjataan?
 
Viimeksi muokattu

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Nuo maavuodot ymmärtääkseni viittaa korkeajännitepuolelle. Niihin ei mikään sulakkeiden irrottaminen vaikuta, sulakkeet on 12V puolella.

Auto mittaa jatkuvasti korkeajännitepuolen ja auton rungon välistä resistanssia, jos tippuu liian alas niin virhettä pukkaa. Luultavasti noin 1Mohm raja-arvo.

Osaava sähköautohuolto selvittää vikakohteen irroittelemalla HV-johtoja ja mittaamalla insulaatiotesterillä jokaisen komponentin erikseen. Kotikonstein ei noihin kannata koskea.
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Kiitos viestistä ja vahvistuksesta, Zuikkis. Jotain tuontapaista olin lukevani kokeilun jälkeen löytämistäni piirikaavioista. Jotain on vain pakko yrittää kokeilla itsekin, kun merkkiliikkeen edustajat eivät tee pyydettyjä selvityksiä, vaan lukevat ja nollaavat vain vikakoodeja ja esittävät ajoakun vaihtoa. 12 t€ ajoakun vaihdossa ei ole mitään järkeä autolle, jonka vaihtoarvo on alle kymppitonnin, varsinkaan kun ko. vaihto ei välttämättä poista vikaa, kuten JääräGuben autossa (häiriö, vaikka ajoakku kuiva) eli vian juurisyytä ei ole löydetty. Pk-seudulla merkkiliikkeiden vikadiagnoosiajat tällä hetkellä huhtikuulle ja ei-merkkiliikkeen huoltamolle aika nyt varauksessa 27.3. Vähän vaikea mennä katsastusasemalle huhtikuun alkupuolella sanoen katsastusmiehelle, että et sitten koske tuuletinlaitteeseen koeajolla, koska siitä tulee tiltti.
 

JääräGubbe

New Member
Liittynyt
8 Maaliskuu 2024
Itseänikin kiinnostaisi miten tämä episodi päättyi. Saman tyyppinen vika itselläkin tuli päälle ja merkkihuoltoliike ei meinaa saada kuntoon.
Auto Mitsubishi Outlander PHEV vm. 2015, johon RBS Service Required & EV service required tuli päälle 7.2.2024

Auto meni 1. kerran vian jäljiltä huoltoliikkeeseen 14.2.2023, jolloin
* Havaitsivat, että 12 Vdc akusta oli yksi kenno rikkoutunut, vaihtoivat 12 V akun, jonka jälkeen jäljiltä jäi vielä vikakoodit
- p1a44
- p0aa6

Eivät olleet kovin luottavaisia huoltoliikkeessa, kun lähdin 12v akun vaihdon jälkeen ettei vika uusiutuisi - no pääsin melkein 10 km matkan kotiin ja samat vikailmoitukset RBS Service Required & EV service required pamahti päälle ja auto nilkutus moodissa.

Sain uuden ajan huoltoliikkeelle 29.2.2024, jolloin diagnosoivat seuravaasti:
* Akkukotelossa ei ole kosteutta - kuulemma yleinen vika mutta ei tässä tapauksessa
* Eristysvastusvika aiheutuu kuulemma ilmastointilaitteen kompressorista
* Tehdasuusi kompressori maksaisi kuulemma n. 5000 euroa, mutta löysivät takuuvaraosan, jonka saisi 1400 eurolla

Tänään 8.3.2024 olivat vaihtaneet huoltoliikkeessä kompressorin, mutta samat viat tuli päälle heti uudelleen
* Nyt homma on jäissä, kun eivät oikein tiedä miten edetä, epäilevät nyt vain että vaihdettu kompressorikin oli viallinen
* Autolla voi liikkua normaalisti, kun painaa lämmittimen/puhalluksen/ilmastoinin OFF

Päivitys 21.3.2024
- Auto seissyt 29.2.2024 lähtien huoltoliikkeen pihassa.
- 8.3.2024 tehdyn kompressorin vaihdon jälkeen ja saman tien tulleiden samojen vikojen jälkeen tosiaan epäilevät saadun varaosa kompressorin olleen viallinen, jahtasivat markkinoilta toista kompressoria.
- Infosivat (kun pari kertaan itse aluksi kyselin), että hyvällä tuurilla etsitty osa tulee liikeelle perjantaihin 15.3.2024 mennessä ja varasivat huoltohalliin ajan perjantaille 15.3.2024.
- Tiistaihin 19.3.2024 mennessä ei ollut kuulunut huoltoliikkeestä mitään, soitttelin ja kyselin mitenköhän asia edistyy, sattui eri huoltotöiden vastaanottohenkilö olemaan vain paikalla. Sanoi, että seuraavalle viikolle (25.3. - 28.3.2024) on tehty huoltovaraus, mutta hän ei tiedä asiasta tarkemmin ja pyytää keskiviikkona 20.3.2024 asiasta paremmin tietävän henkilön soittamaan.
- No nyt mennään 21.3.2024, eikä soittoa ole huoltoliikkeen suunnalta kuulunut
- Alkaa hivenen "närästää kuin pientä oravaa" paikallisen merkkihuollon toiminta ja voivat liikkeessä olla varmoja siitä, että laskussa on paras näkyä tähän mennessä ainoastaan tuo 29.2.2024 diagnosointi - tuo 8.3.2024 tehty kompressorin turha vaihtotyö pitäisi ammattitaitoisella huoltoliikkellä olla vältettävissä varaosan kuntotestauksen jälkeen ennen paikalleen asennusta.

Mutta näin tällä hetkellä! Katsellaan miten touhu etenee...
Päivitys 25.3.2024
- Huoltoliike otti lopulta yhteyttä, kun vaimolla meni hermo ja soitti 25.3.2024 paikalliseen merkkihuoltoliikkeeseen ja arvioi heidät hyväksi pysäköintipalveluksi, mutta auton olisi nyt aika päästä korjaukseen, ja se tapahtuisi mahdollisesti jossain muualla
- Merkkihuoltoliike sanoi nyt vaihtaneensa ajoneuvoon kaksi erillistä varaosa kompressoria, mutta viat ei poistuneet kummankaan vaihdon jälkeen - olisikohan diagnostiikka mennyt hieman pieleen...
- Olivat nyt saaneet kysyttyä apua maahantuojan suunnalta. Maahantuojan kautta olivat saaneet ohjeistuksen tutkia lämmityslaitteen ptc vastuksen toimintaa tarkemmin.
- Ajoneuvo pääsee ptc vastuksen vaihtoon 26.3.2024, palailen asiaan miten kävi ptc vastuksen tutkinnan/vaihdon jäljiltä
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Ajoin eilen 340 km pajalle peräkontissa varaosasetti sisältäen mm. PTC-vastuksen ja nelitieventtiilin. Merkkiliikkeessä haluavat ensin vaihtaa ajoakun (jossa kosteutta, ja joka sekin selvitetään ja hoidetaan kuntoon) ja sitten tutkia muita vaihtoehtoja RBS-hälytyksille, mutta arvioin tulevan vanhalle autolle turhan kalliiksi. Toisessa järjestyksessä korjaten saatan päästä edullisemmalla ilman ajoakun vaihtoa. Autollani voi ajaa sekä akkuun ladatulla sähköllä että bensalla, mutta ilmastointilaitetta ei voi laittaa päälle, koska se antaa ko. hälytyksen, varsinkin silloin, kun bensamoottori on kylmä. Eilen ajoin ensin 35 km pelkällä akulla (ventilation ja A/C off, ja seat heater and warm underwear of course on ; ), sitten 120 bensa-ajoa ja ventilation on. Ilmastointi alkoi jopa puhaltaa lämmintä, mutta 30 km jälkeen tuli RBS-hälytys, jolloin pysäytys tien viereen. Taas ventilation off, start ja matka jatkuu. Näin aina pajalle asti, tuuletinta koitin käynnistää silloin tällöin, kun se liikennetilanteen mukaan oli turvallista, mutta hälytyksiä ei tullut saatikka lämpöä koko loppumatkan aikana. Pajan pihalle päästyä tuuletin kovasti käsin - perillä ollaan. Itse epäilen, että PTC:n jokin niistä kolmesta vastuksen piiristä antaa virtaa läpi silloin, kun lämpötilasäätö kytkee useamman vastuksen päälle tavoitelämpötilan saavuttamiseksi. Kun tietää, miten hälytyksen saa aikaiseksi, on helpompi tutkia mittareilla, mistä se johtuu.
 

JääräGubbe

New Member
Liittynyt
8 Maaliskuu 2024
Päivitys 25.3.2024
- Huoltoliike otti lopulta yhteyttä, kun vaimolla meni hermo ja soitti 25.3.2024 paikalliseen merkkihuoltoliikkeeseen ja arvioi heidät hyväksi pysäköintipalveluksi, mutta auton olisi nyt aika päästä korjaukseen, ja se tapahtuisi mahdollisesti jossain muualla
- Merkkihuoltoliike sanoi nyt vaihtaneensa ajoneuvoon kaksi erillistä varaosa kompressoria, mutta viat ei poistuneet kummankaan vaihdon jälkeen - olisikohan diagnostiikka mennyt hieman pieleen...
- Olivat nyt saaneet kysyttyä apua maahantuojan suunnalta. Maahantuojan kautta olivat saaneet ohjeistuksen tutkia lämmityslaitteen ptc vastuksen toimintaa tarkemmin.
- Ajoneuvo pääsee ptc vastuksen vaihtoon 26.3.2024, palailen asiaan miten kävi ptc vastuksen tutkinnan/vaihdon jäljiltä
Status 26.3.2024
- Huoltoliike ilmoitteli, että PTC vastus oli testimittauksien perusteella vaikuttanut olevan kunnossa, mutta olivat saaneet maahantuojalta tiedon, että vastaavaa RBS/EV vikaa on esiintynyt myös silloin, kun PTC vastuksen mittaukset näyttävät olevan kunnossa, eli maahantuoja ohjeisti irrottamaan PTC vastuksen kokonaan, jonka jälkeen auton RBS tai EV viat eivät enää uusiutuneet.
- Näyttäisi nyt ensimmäisen kerran olevan valoa tunnelin päässä nähtävissä ja huoltoliikkeellä on haussa käytetty varaosa lämmitysvastukseksi. Todennäköisesti auto joutuu seisomaan vielä viikon huoltoliikkeen pihassa, kunnes saavat vaihto-osan ja ehtivät vaihtamaan.
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Soitin pajalleni ja olivat tietoisia PTC-vastuksen irrottamiskikasta. Suomeen toisena tulleessa autossani vm. 2013 oli akku vielä 76 %:ssa kunnossa, joten ainakaan mitattavan kunnon takia sitä ei tarve vaihtaa, ellei ole jo jossain vaiheessa uusittu. Sekin selviää akun vuosi/kk leimasta, kunhan saavat autoni työn alle.
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Tänään paja ilmoitti, että PTC-vastus on rikki ja huomenna se vaihdetaan mukanani viemään. Saa nähdä tuleeko tällä kaikin puolin kuntoon, ja auto on käytössäni jo ensi viikolla. Ihmettelin pajalle kyllä, miksi moottori ei anna lämmityskiertoon yhtään hukkalämpöään, kun PTC-vastus on rikki. Helmikuussa merkkihuollossa tehty sitruunahappohuuhtelu, lisätty suodatin ko. lämmityskiertoon, kiertopumpun rikkoutuminen olisi varmasti siinä huomattu ja nelitieventtiiliä ei ole vaihdettu. Mutta jos PTC-vastuksen vaihdolla korjautuu, niin jääpä itselle varaosiksi suodatin, vesipumppu, nelitieventtiili ja ilmastoinnin lämmönvaihtokenno ainakin niin pitkäksi aikaa, kun tulen järkiini ja laitan auton kiertoon.
 

Miizu

New Member
Liittynyt
27 Maaliskuu 2024
Hello, sain tiistaina omani (piiiiiiiiiitkästä) huollosta (ev service request häly). Ensi diagnoosi oli, että PTC-heater rikki koodi: P0C78 (on muuten hävyttömän hintainen tää PTC-heater).
No se oli vaihdettu, niin kas kummaa tulikin taas ev service valo ja nyt uusi koodi P0AA6 main contactor p weld. Vaihdettu tämä ns. +napa kontaktori ja nyt näyttäis auto toimivan taas.
Kysymys kuuluukin olikohan tässä PTC-heaterissa oikeasti mitään vikaa? Pystyisköhän sen testaamaan jossain testipenkissä???

-luotto mennyt merkkikorjaamoon
 

Esal

Member
Liittynyt
15 Heinäkuu 2019
Hello, sain tiistaina omani (piiiiiiiiiitkästä) huollosta (ev service request häly). Ensi diagnoosi oli, että PTC-heater rikki koodi: P0C78 (on muuten hävyttömän hintainen tää PTC-heater).
No se oli vaihdettu, niin kas kummaa tulikin taas ev service valo ja nyt uusi koodi P0AA6 main contactor p weld. Vaihdettu tämä ns. +napa kontaktori ja nyt näyttäis auto toimivan taas.
Kysymys kuuluukin olikohan tässä PTC-heaterissa oikeasti mitään vikaa? Pystyisköhän sen testaamaan jossain testipenkissä???

-luotto mennyt merkkikorjaamoon
Tämä juuri ongelma kun vikoja korjataan ja haetaan. Koskaan ei tiedä maksaako turhista operaatioista vai oliko esim tarpeellinen kalliin osan vaihto.
Tuttu vei joskus Volvon automaattilaatikko ongelman vuoksi merkkihuoltoon kun kolautti aina jonkun vaihteen päälle. Diagnoosi: koko vaihdelaatikko vaihdettava, vei sitten pikku korjaamolle ja huuhtoivat sekä vaihtoivat ikiöljyt uuteen. Vika korjaantui sillä...
Taisi joku tonni säästyä...
 

Kurre

New Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2024
Hello, sain tiistaina omani (piiiiiiiiiitkästä) huollosta (ev service request häly). Ensi diagnoosi oli, että PTC-heater rikki koodi: P0C78 (on muuten hävyttömän hintainen tää PTC-heater).
No se oli vaihdettu, niin kas kummaa tulikin taas ev service valo ja nyt uusi koodi P0AA6 main contactor p weld. Vaihdettu tämä ns. +napa kontaktori ja nyt näyttäis auto toimivan taas.
Kysymys kuuluukin olikohan tässä PTC-heaterissa oikeasti mitään vikaa? Pystyisköhän sen testaamaan jossain testipenkissä???

-luotto mennyt merkkikorjaamoon
Hei Miizu, voisitko ottaa yhteyttä, jos sinun käytöstä pois vaihdettu osasi on mallia 7807A0007 ja sinulla on se tallella. T. 045 8988475.
 
Ylös Bottom