Vs: PHEV asuntovaunun vetäminen
Hybridissä polttomoottoria vakiokuormitetaan jatkuvasti ominaiskulutuskäyränsä kannalta optimaalisesti. Moottorin kannalta epätaloudellisia alhaisen tai korkean kuormituksen tilanteita ei juurikaan synny.
Vaunua vedettäessä epäilen Outlanderin tapauksessa epätaloudellisimman (g/kwh) nopeuden osuvan juuri alle 70kmh nopeuteen, eli juuri sen alle, kun myös rinnakkaishybritilaan siirtyminen tulee mahdolliseksi. Tämä rajapinta lienee optimoitu ilman vaunun aiheuttamaa lisäkuormaa. Eli tilanteen salliessa kannattanee ajaa mielummin 70kmh, kuin 69kmh ;D.
Rinnakkaishybritilaan siirtymisen näkee näytöstä, silloin ainakin osa moottoritehosta menee suoraan vetäville renkaille.
Ja ilmanvastus, se on ajovastuksista suurin. Vauhdin kaksinkertaistuessa ilmanvastus nelinkertaistuu. Ja ilma kun on kokoonpuristuvaa kaasua, niin suurin osa ilmanvastuksesta syntyy vaunun takapäähän syntyvästä "nosteesta/imusta". Poikkipinta-ala ratkaisee ja jos vaunun etupäätä on vähääkään muotoiltu, niin auton katolle ostettava ilmanohjain ei maksa itseään ikinä takaisin.
Jos aika ei ole rahaa, vetäisin Outlanderilla vaunua tasan 80kmh. Jos liikennettä on vähän, niin jopa 70kmh. Eli juuri ja juuri rinnakkaishybriditilassa, jolloin energian muuntohäviöt sekä ilmanvastus olisi alhaiset. Lisäksi pyrkisin välttämään nopeuksia 60-70km. Siinä saattaa vaunun kanssa olla alue, jossa energian muuntohäviöt ovat kokonaisuuden kannalta epäedulliset. Syö hybridin hyödyt? Vaatii pintä testailua!
Jos akkua on jälellä, INFO ruudusta näet kätevästi auton tai yhdistelmän tarkan hetkellisen tehontarpeen yksikössä kw. Olisi mielenkiintoista, jos kokeilisit mitä pelkkä auto ja vastaavasti koko yhdistelmä vie esim. 50kmh ja 80kmh nopeuksissa. Tämä kW mittari kertoo siis vain sen, kuinka suurella voimalla (kw) renkaita joudutaan sillä hetkellä pyörittämään, ei esim. polttoaineenkulutusta (g/kwh).
Itse en ole PHEV:llä vielä mitään vetänyt, mutta Lexan GS450h ja RX450h:lla kyllä. Kokemukset kulutuslukemista oli positiiviset. Toyotan/Lexan HSD kykenee tarvittaessa jatkuvaan rinnakkaishybriditilaan, joka on ison vaunun vedossa eduksi. Vertailukohtana mm. 3.2 DID automaatti Pajero.