Phev latauskaapeli

karejg

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2015
Sijainti
Hämeenlinna
Hei,
Phevin mukana tullut latauskaapeli on huonossa kunnossa. Edelliset omistajat ovat kaiketi roikottaneet kaapelia töpselin varassa. Netissä löytyisi 16A kaapeli, mutta alkuperäinen on 10A. Tolppa kaiketi kestäisi 16A ja varmaan tuo 16 A kaapeli lataisi hiukan nopeammin. Mutta kestävätkö auton laitteet tämän. Onko kellään ietoa? Ei huvittaisi ottaa mitään riskiä.
 

zsami

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2018
Itse olen uusinut katkenneen johdon, kotelo on lujasti kiinni mutta kun sitä ensin lämmittää kuumailmapuhaltimella niin lähtee auki. Johdon uusiminen ei ole vaikea toimenpide, ostin motonetistä uuden johdon lisäksi vielä permatex supra black tiivisteliimaa, ja varmasti on tiivis. Kannattaa ehdottomasti korjata, varmasti vaan johto tai johdot poikki? Toimii kun johto on määrätyssä asennossa? eikö? Korjaus alle 20€
 

karejg

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2015
Sijainti
Hämeenlinna
Kiitos tiedoista! Kyllä, toimii kun johto määrätyssä asennossa. Tosi hyvä vinkki tuo kuumailmapuhallin, sillä kotelo on todella lujasti kiinni, en saanut auki. Pitää yrittää uudestaan.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Hei,
Phevin mukana tullut latauskaapeli on huonossa kunnossa. Edelliset omistajat ovat kaiketi roikottaneet kaapelia töpselin varassa. Netissä löytyisi 16A kaapeli, mutta alkuperäinen on 10A. Tolppa kaiketi kestäisi 16A ja varmaan tuo 16 A kaapeli lataisi hiukan nopeammin. Mutta kestävätkö auton laitteet tämän. Onko kellään ietoa? Ei huvittaisi ottaa mitään riskiä.

Latausjohto päättää paljonko töpselistä saa irti, auto päättää paljonko otetaan vastaan. Eli 16A voi hyvin käyttää, mutta sukon kunto kannattaa ainakin isojen poikien mukaan kannattaa tarkistaa ennen kuin käyttää jatkuvasti noin isoilla virroilla.
 

karejg

New Member
Liittynyt
18 Elokuu 2015
Sijainti
Hämeenlinna
Kiitos tiedosta! Kysyin tuosta 16A kaapelista, kun Elinta myy sitä netissä hintaan hiukan yli 200€. Sivuston mukaan sitä ei suositella kuin tilapäiseen käytttöön mitä se sitten mahtaakin tarkoittaa. Yritän ensiksi saada mukana tulleen kaapelin toimintakykyiseksi. Vanhan kaapelin Suko kuumeni melkoisesti viime kesän helteillä.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Auton mukana tullut latausyksikkö on aina ns. Tilapäislaturi. Suomessa käytetään tätä kyllä virheellisesti kotilatauksissa koko ajan.
Kannattaa myös seinässä oleva schuko vaihtaa ns teollisuusmallin schukoon joka on mitoitettu kestään 16a jatkuvasti.
 

nokonzok

Active Member
Yritys
Liittynyt
31 Lokakuu 2005
Sijainti
Espoo
Auton mukana tullut latausyksikkö on aina ns. Tilapäislaturi. Suomessa käytetään tätä kyllä virheellisesti kotilatauksissa koko ajan.
Kannattaa myös seinässä oleva schuko vaihtaa ns teollisuusmallin schukoon joka on mitoitettu kestään 16a jatkuvasti.

Se nyt vaan on direktiivissä nimettu tilapäislaturiksi, mitään estettä sen jatkuvaan käyttöön ei ole. Leaf meilläkin latautuu pääosin mukana tulleella 8A latausjohdolla. Mutta sukojen kanssa kannattaa tosiaan hieman harrastaa tuktimusta. Tuollainen 8A menee melkein mistä vaan, mutta 16A:n kanssa olisin jo varovaisempi. Jos kaikki on kunnossa niin ei siinäkään ainakaan satunnaisessa käytössä ongelmia ole.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kannattaa kokeilla vähintään kädellä minkä verran pistorasia lämpenee.
 

kahe

New Member
Liittynyt
5 Syyskuu 2018
16A pistokkeena kannattaa käyttää CEE-pistoketta. Ajattelin omaan asentaa tuollaisen ja tallin ulkoseinään. Samalla saan vaunulle sähkön ilman adapteria.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Vähän vanha topic, mutta lainataas. Oman Pehvan mukana tuli jostain syystä kaksi kappaletta niitä Mitsubishin alkuperäisiä 10A latauskaapeleita.. Aattelin että toinen saa matkustaa takakontissa, ja toinen muutetaan "tilapäislaturista" vähän pysyvämmäksi, CEE-pistokkeella juurikin.

Tuo taitaisi olla ihan Tukesin hyväksymä asennus, kun sukosta päätiin eroon? Sitäpaitsi, hieno copypaste Bilteman sivulta :D

"Näitä ”maallikoille” sallittuja toimenpiteitä ovat:
  • yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
  • sähkölaitteen rikkoontuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto"
Eli moinen töpselin vaihto pitäisi olla jopa ihan laillinen temppu tehdä ilman koulutustakin? :) En toki tyrkytä kenellekään ja jokainen omalla vastuulla jne, mutta vähän kumma että tämmöistä vaihtoehtoa ei enempää mainosteta vaan tyrkytetään vaan 1000eur latausasemaa plugin-hybridillekin..

Tuohon siniseen töpseliinhän saa toki esim Biltemasta myös schuko-adapterin, jolloin sama latausjohto toimii vielä tilapäiskäytössä muuallakin.


image-20190123_174103.jpg
image-20190123_175232.jpg
 

Pössis

New Member
Liittynyt
24 Huhtikuu 2019
Pähkäilin "tilapäislaturin" sijoitusta säätä ja käyttöä kestävästi, niin tein sille kotelon. Etulevyksi voisi vielä pleksin laittaa, mutta pitänee seurata lämpenemistä tuossa. Eihän tuo kauneudeltaan tonnin latausasemaa voita, mutta ei sitä näe muut kuin itse keittiön ikkunasta.

Kotelo.JPG
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
https://store.openevse.com/collections/all-products/products/advanced-bundle

OpenEVSE storessa -20% halvennukset päällä, tuosta tee-se-itse -miehelle halpa latausasema. Itselle tilasin. USD $399 + $82 ups rahti.. Ja varmaan tullit päälle.

Todennäköisestihän se tulee jenkkitöpselillä mutta ajattelin joka tapauksessa ottaa virrat kiinteästi sähkötaulusta. Tuo auton puoleinen J1772 -kaapeli on ihan oikea mitsun kylkeen.

Tuo on melko varmasti paras latausasema mitä rahalla saa. Tai oikeammin, ei oikein "valmiita" noin hienoja saa rahallakaan. Saa wifin kautta ohjattua ja loggailtua. Pystyy säätämään esim aurinkovoimalan tuoton mukaan niin että aurinkoenergia käytetään mahdollisimman tarkkaan..
 

Haksu

New Member
Liittynyt
24 Maaliskuu 2020
Sijainti
Lappeenranta
Lainataas topikkia, kun on jo erinomaisen osuva otsikko. Itseltä kanssa katkesi viimein tuosta auton mukana tulleesta latauskaapelista se schuko-puolen johto, tarkemminsanottuna siitä nipan alta oli yksi johdin poikki. Se on tosiaan helppo korjata, ja kuten tuolla ylempää vinkattiinkin, kuumailmapuhaltimella saa sitä alkuperäistä liimaa lämmiteltyä niin, että sen kotelon saa suhtkoht suosiolla auki.

Kasatessa käytin ei-liimaavaa massaa, joten nyt seuraavan kerran avatessa ei toivottavasti ole ihan yhtä iso savotta repiä tuota auki. Nyt alkuun korjasin tuon niin, että lyhensin alkuperäistä johtoa, kun ei sattunut olemaan laadukasta piuhaa + pistotulppaa kotosalla, ja latausjohto piti saada kuntoon. Meinasin kuitenkin vaihtaa tuon kokonaan, oliko raadilla näkemystä, onko tuon johdon pituudesta jotakin "sääntöä"?

Edit: Tuossa vielä videota miten tuo latausjohto purkautuu, itse en tosin ilman kuumailmaa saanut tuota koteloa auki.
 
Viimeksi muokattu
Ylös Bottom