PHEV neliveto järjestelmä

ksm001

New Member
Liittynyt
5 Heinäkuu 2013
Harkitsen Outlander PHEV:in osto mutta kuulin että takaakseli kytkeytyy toimintaan vasta 10kmt nopeudessa.
Onko tämä totta?
Sehän on juuri paikallaan lähdöstä milloin neliveto on eniten hyödyksi. Toimiiko neliveto muuten hyvin?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

En itse tiedä mitään, mutta Turun satamassa taannoin puhelin PHEVillä ajavan taksikuskin kanssa, ja se ainakin kehui autoa ja varsinkin nelivetoa ihan ilman mitään varauksia.
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Tuolla on selostettu phevin eri 4wd tilojen toimintaa. Siellä ei mainita tuosta 10km/h nopeudesta mitään, mutta periaatteessa 4wd-eco tilassa tämä olisi kai mahdollista http://www.mitsubishi-motors.com/en/innovation/technology/library/4wd.html
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Tulipa kokeiltua -14 PHEV "nelivetoa". Mökkitiellä oikea eturengas hiljaisesta kävelyvauhdista penkaan. Pakki päälle, ainoastaan toinen takarengas yritti vetää. 4WD-lock tila päälle ja myös penkassa ollut eturengas rupesi pyörimään. Pienen lapioinnin jälkeen päästiin pois kahdellakin vetävällä pyörällä. Etuvetoinen auto olisi mahdollisesti vaatinut vähän enemmän lapiointia.

Seuraavassa testissä mentiin auraamattomalle tielle, 15cm kovempaa lunta + 10cm puuteria. Syvemmälle päästiin kuin etuvetoisella autolla (4wd-lock tila päällä), mutta ennemmin kuin myöhemmin jäätiiin jumiin ja auto muuttui taas kaksi vetoiseksi, yhden etu ja yhden takarenkaan voimin.

Nyt ymmärrän miksi mitsubishin mainosvideo 4wd-lock tilan käytöstä on kuvattu kuivalla mökkitiellä.
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Joo aivan uskomaton on vanhempikoppasen 4WD :seina Ei tarvi kun ajaa ns. Yksi eli vaikka etupyörä pois pelistä. Ja takapyörä sattuu olemaan liukkaalla alustalla niin siinähän on ja pysyy. Onnistuu lähes tasamaalla, kun laitat etupyörän alle tarpeeksi suuren vaikka kiven ja yrität vaikka pakittaa sen yli niin jos takapyörä menettää pidon niin siihen jää. Just tossa viikonloppuna ajoin my14 keulan lumivallin päälle ja se valli pettikin alta, mutta takapyörät oli taas auratulla tiellä. 15 min sai vekslata irti.
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

No onpa outoa, onko tuo sitten muuttunut jotenkin tuota uudemmissa malleissa vai sutivatko nekin samaan malliin?
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Ensimmäinen asia näissä, kuten muissakin "kevytneliveoissa" on poistaa luistonesto käytöstä jos on edessä vähänkin haastavampaa.
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Ilman luistonestoa en kokeillut etenemiskykyä. Ymmärsin että nimenomaan luistonesto jaruttaisi sutivaa pyörää, ohjaten vetoa myös pitävämmälle pyörälle. En myöskään suditellut kuin pari sekunttia kerrallaan, tiedä missä vaihessa järjestelmän pitäisi huomata tilanne ja ohjata vetoa muillekin kuin sutivalle pyörälle.
 
Vs: PHEV neliveto järjestelmä

Kyllä meidän ASX:n kanssa on parempi ottaa luistonesto pois jos haluaa edetä haastavammalla pohjalla.
 
Vähän vanha topikki mutta reilut 20v myös "oikeilla" maastureilla nysvättyä (pajerot, patrolit, land cruiserit ja viimeiset kolme grand cherokee) toi outlanderin 4wd vaikuttaa oikeastaan ihan hyvältä (noh, kinokseen ei vielä ole päässyt sattuneista syistä testaamaan). Luistonestot yms. tosiaan pois, niin se hyytyy grandikin tosi helposti kolmen lukkonsa kanssa kinokseen, kun "sutiminen kielletään"
 
Takaisin
Ylös Bottom