PHEV Outlanderin toimintasäde bensalla?

Pehvi

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2022
Olen vastikään hankkinut -16 Outlanderin, ja minua on hieman mietityttänyt auton ilmoittama alhainen toimintasäde bensiinillä. Nimittäin tankattuani tankin täyteen auto ilmoitti yhteenlasketuksi toimintasäteeksi vain 396km akunkin ollessa lähes täynnä? Eikös tankin pitäisi kuitenkin olla noin 45l, ja kyllähän sillä määrällä ainakin olettaisi pääsevän noin 400km + sähkön range kesäkeleillä. Onkohan tuo alhainen arvioitu toimintasäde bensalla normaalilukema vm 2016 PHEVeille?
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kyllä se meillä ainakin isompia lukuja näyttää mutta tuohonhan vaikuttaa moni seikka, kuten akun kunto ja aiempien ajojen kulutus.
 

3xx

Member
Liittynyt
30 Joulukuu 2021
Olen vastikään hankkinut -16 Outlanderin, ja minua on hieman mietityttänyt auton ilmoittama alhainen toimintasäde bensiinillä. Nimittäin tankattuani tankin täyteen auto ilmoitti yhteenlasketuksi toimintasäteeksi vain 396km akunkin ollessa lähes täynnä? Eikös tankin pitäisi kuitenkin olla noin 45l, ja kyllähän sillä määrällä ainakin olettaisi pääsevän noin 400km + sähkön range kesäkeleillä. Onkohan tuo alhainen arvioitu toimintasäde bensalla normaalilukema vm 2016 PHEVeille?
No onpa iso ero --tuo vaatii selvittelyä. Pidemmälle olisi kyllä päästävä.
 

Pehvi

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2022
No onpa iso ero --tuo vaatii selvittelyä. Pidemmälle olisi kyllä päästävä.
Joo ihmeen alhaiseltahan tuo vaikuttaa, tosin olen tankannut auton tähän mennessä vain kerran joten vaikea sanoa että onko kyseessä toistuva "ongelma" vai ei. Minkälaista lukemaa ajotietokoneen kuuluisi näyttää kun sekä akku että tankki ovat täynnä kesäkeleillä 2016 PHEVillä?

Mitään vikakoodeja autossa ei ole (olen tarkistanut myös OBD-lukijalla) ja kaikki vaikuttaa toimivan normaalisti, pelkällä sähköllä arvioitu range vaihtelee 30-40km välillä ja käytännön toimintasäde on myös ollut sillä välillä.

Kilometrejä autolla on ajettu 134t.
 
Viimeksi muokattu

TiPee

Member
Liittynyt
9 Elokuu 2019
Arvaus mittarinahan tuo toimii myös bensan osalta eli mitään tiettyä vakio lukemaa ajotietokone ei näytä vaan laskee arvioidun toimintasäteen muutaman edellisen ajon mukaan. Jos esim. on juuri ennen tankkausta vetänyt asuntovaunua ym painavaa tai on muuten vain ollut raskas kaasujalka, niin laskee toimintasäteen sen mukaan, mutta kun taas ajelee normaalisti muutaman ajon niin lukema lähtee nousemaan.
Mulla pyörii normaali käytössä (akku+tankki täynnä) noin 550-650km ja vaunun tai venetrailerin vedon jälkeen lukemat voi olla jotain mainitsemaasi luokkaa.
 

Pehvi

New Member
Liittynyt
5 Kesäkuu 2022
Arvaus mittarinahan tuo toimii myös bensan osalta eli mitään tiettyä vakio lukemaa ajotietokone ei näytä vaan laskee arvioidun toimintasäteen muutaman edellisen ajon mukaan. Jos esim. on juuri ennen tankkausta vetänyt asuntovaunua ym painavaa tai on muuten vain ollut raskas kaasujalka, niin laskee toimintasäteen sen mukaan, mutta kun taas ajelee normaalisti muutaman ajon niin lukema lähtee nousemaan.
Mulla pyörii normaali käytössä (akku+tankki täynnä) noin 550-650km ja vaunun tai venetrailerin vedon jälkeen lukemat voi olla jotain mainitsemaasi luokkaa.
Ok kiitos tämä selittää asian, jotain tuollaista tuossa jo ounastelinkin.

Käytännössähän tankkasin tankin täyteen heti seuraavana päivänä auton ostamisen jälkeen ja olin siinä vaiheessa ajanut sillä itse vain noin 30km. Eli arpakone otti sitten tuossa huomioon kaikki koeajot jne. mitä oltiin ajettu sinä aikana kun auto oli autoliikkeen omistuksessa (reilun kuukauden verran).

Edellisessä autossani, joka oli perus bensakiesi, range näytti aina samaa tankin ollessa täynnä ja siksi Outlanderin arvio herätti ihmetystä :D
 
Ylös Bottom