PHEV Watchdog

timvirt

New Member
Liittynyt
18 Maaliskuu 2019
Osaisko joku tulkita tyhmälle näitä?
Ja samalla kommenttia lukemista, kiitos!

Screenshot_20190403-145524.jpg
Screenshot_20190403-145321.jpg
Screenshot_20190403-145256.jpg
Screenshot_20190403-145157.jpg
Screenshot_20190403-145524.jpgScreenshot_20190403-145321.jpgScreenshot_20190403-145256.jpgScreenshot_20190403-145157.jpg
 
Viimeksi muokattu
Tärkein varmaan tuo että 87.9% akun kapasiteetista jäljellä, se on 100tkm ajetulle autolle varmaan ihan erinomainen tulos.
 
Olen lähiaikoina menossa ostamaan Outlander PHEV:iä, akun kunto olisi kiva tarkistaa ennen ostoa.
Olisiko jollain lainata OBD bluetooth palikkaa pääkaupunkiseudulla. Olen tilannut oman palikan, mutta ei varmaankaan kerkeä saapua, ennenkuin menen ostamaan auton.
 
72684Ah. Meinaako toi lukema et montako amppeerituntia akkuihin on "elämän" aikana ladattu?
 
72684Ah. Meinaako toi lukema et montako amppeerituntia akkuihin on "elämän" aikana ladattu?

Ylempänä näkyy töpseli jonka vieressä 16360Ah, uskoisin että tuo tarkoittaa että minkä verran on töpselisähköä ladattu.

72684Ah tarkoittaa varmaankin että minkä verran on akkua ladattu JA purettu, kun on nuolet kahteen suuntaan tuossa akussa. Siinä on toki esim tuo 16360Ah mukana jo kahteen kertaan, kun ensin on töpselistä ladattu ja sitten ajon aikana purettu. Lisäksi näkyy sekin sähkö mikä on ajon aikana kerätty talteen jarrutuksissa ja sitten käytetty pois.
 
Niin voi olla. Onhan tuota jonkin verran eroa akuston käytössä, vaikka lähes saman verran ajettuja autoja. Tämä se on kans sellanen asia mikä pitäisi ostajan ymmärtää, että vaikka olisi vähän ajettu mutta edellinen kuski hyvin aktiivinen sähkön käyttäjä niin tietenkin näkyy akun kunnossa.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20190408-065929.jpg
    Screenshot_20190408-065929.jpg
    61.8 KB · Lukukerrat 494
Mikä sitten on akun kannalta kuluttavaa? Se, että ajaa bensalla ja auto pitää varauksen hädissään siinä 30 % vai se että latailee täyteen usein.

Keli on toinen. Lämpimässä ajo on akulle kuluttavampaa kuin viileämmässä ajo.
 
Olen lähiaikoina menossa ostamaan Outlander PHEV:iä, akun kunto olisi kiva tarkistaa ennen ostoa.
Olisiko jollain lainata OBD bluetooth palikkaa pääkaupunkiseudulla. Olen tilannut oman palikan, mutta ei varmaankaan kerkeä saapua, ennenkuin menen ostamaan auton.
Tai jos joku viitsii lähteä mittaamaan, tarjoon kuljetukset ja safkat.
 
Just tuli viikonloppuna käytyä tuolla siskon luona. Pitää kattoa ehtisikö joku ilta. Vähän tiukilla nää vapaa-ajat tällä hetkellä. Millon sä olit ajatellut mennä kattomaan sitä autoa?
 
Terve minkälaisia palikoita olette tilanneet Android -puhelinta varten? Ei kuulemma löydy M-korjaamolta pikatsekkausta vaan joutuu ajamaan 8h ohjelman läpi joka kai sitten kalibroi akun samalla. Mutta olisi kiva tietää ensin onko kalibroinnin tarpeessa vai ei?
 
Jos jollakin tarvetta, niin laitoin myyntiin Vgate iCar PRO BT3.0 Android tonne myyntipaikkaan...
 
phev watchdogin sivulta: "You will need one that supports the latest version of the ELM protocol "
Käyn kysäisemässä jossain vaiheessa..
 
Minulla ollut elm327 Bluetooth mokkula jo varmaan neljä vuotta, maksoi aikanaan jonkun 10e Kiinasta. Hyvin on toiminut.
 
Onko kellään tietoa mitä tarkoittaa nuo viestiketjun aloittajan kuvassa olevat symbolit akun tilasta ?
Ja sit toinen jutttu kun näe watchdogilla kaikkia tietoja mitä netistä on löytynyt kuvia esim. latausajoista, kerroista, yms.
Vai pitääkö latausjohto olla kiinni, kun tsekkaa ?
OBD palikka on bluetooth elm327, mutta oiskohan se sit vanhempi versio että ei lue kaikkia tietoja.

Ja kun tekee Battery Condition niin siinä ei näy ku se ensimmäinen tsekkaus 14.9 (72,8Ah). Oon tehnyt muinakin päivinä tsekkauksia ja ne ei tule listoille vaikka range, ajettu km määrä on muuttunut. Sitten jos latauksen jälkeen katsoo niin uusi tieto tulee jos prosestit on suuremmat kuin edellisessä (99% 28,8Ah -->106,5% 31Ah).
 
Niihin symboleihin saa selityksen kun tökkää lukuja sormella. Sovelluksessa siis aukeaa pop-up-teksti, joka kertoo mitä se luku tarkoittaa.

SOH päivittyy aika-ajoin, ei joka päivä tai joka kerta kun yhdistät autoon. Eli se mitä se näyttää ylimpänä on viimeisimmän muutoksen jälkeen todettu ajantasaisin tieto. Itsellä mennyt viime aikoina luokkaa 1000 km ja 50 päivää muutosten välillä.

Jos yläreunasta on valittu vivusta "SOC", Battery conditionin alla näkyy myös korkein ja matalin havaittu SOC (state of charge), jota ei tule sekoittaa SOH:iin.
 
Avaa Watchdogin, raapaisee näyttöä alaspäin niin että vihreä yläpalkki tulee esiin, tökkää palkin oikeassa reunassa olevaa kolmea pistettä ja aukeavasta valikosta valitsee "battery condition". Esiin tulee vihreitä ja mahdollisesi erisävyisiä punaisia ja sinisiä "kortteja". Vihreät kortit on SOH-tietoja, ja jos sieltä oikeasta yläkulmasta valitsee SOC:n aktiiviseksi, niin esiin tulevat punaiset ja siniset kortit. Punaiset näyttää akun habaitun korkeimman lataustason ja siniset alimman.

Korttia tökkäämällä tulee tuon aloitusviestin kuvan mukainen lista dataa esiin, ja jokaista datapistettä kun tökkää, niin saa esiin selitteen mitä tieto tarkoittaa.
 
Outlander MY2017 malli, 62tkm ajettu ja mielestäni kapasiteetti melko huono. Onko täällä minkälaista mielipidettä asiaan? Tulisko olla huolissaan tai valitella Mitsun suuntaan?
 

Liitetiedostot

  • 6B55C313-D95A-4D8E-91FB-92C270620B76.jpeg
    6B55C313-D95A-4D8E-91FB-92C270620B76.jpeg
    119.2 KB · Lukukerrat 361
Posti toi vihdoin Vgate obd palikan ja latasin ilmaisen watchdog ohjelman. En vielä paljoa ehtinyt tutkimaan, mutta aloin miettiin, että onko Watchdogin ilmaisella ja maksullisella ohjelmalla mitä eroa?
Tsekkasin tietysti ensimmäisenä akun kunnon. Onko ajatuksia kuinka nopeasti tuo huononee? Auto on my16 ja kilsat reilu 135tkm, joten takuuta akulla vielä hetki jäljellä.
 

Liitetiedostot

  • 53B1DB98-4F0D-495D-9ED7-DE8D0B606648.jpeg
    53B1DB98-4F0D-495D-9ED7-DE8D0B606648.jpeg
    186 KB · Lukukerrat 417
Itse maksoin aikanaan vitosen sovelluksen kehittäjälle. Sillä pääsin eroon mainoksista sovelluksessa, ja samalla pääsee logittamaan ajotietonsa palvelimelle ja kirjautumalla sovelluksen kotisivuilla pääsee sitten tutkimaan dataa omasta ja muidenkin autoista. Palvelimella olevan datan tutkiminen nyt on lähinnä kuriositeetti, mutta ihan kiva esim ollut sieltä nähdä, että omassa autossani akku on kilsoihin nähden keskimääräistä paremmassa kunnossa, mutta SOH:n kehityksen kulmakerroin on taas minun omistusaikanani ollut jyrkemmin laskeva kuin mitä keskimääräisellä Outlander PHEVillä. Johtunee sekä pienistä vuosittaisista ajokilometreistä (akkuhan kuluu myös ajan funktiona) että hyvin sähköajopainotteisesta ajoprofiilista (2,5 vuoden ja 18 tkm aikana bensan keskikulutus ollut 1,5 litraa).

Tästä on jo aikaa, enkä tiedä varmaksi onko maksullisessa sovelluksessa nykyisin jotain muita ominaisuuksia joita ilmaisessa ei ole. Ellei noista ajoista paljon ole muuttunut, niin ilmaisversiolla pärjää hyvin, mutta pidemmässä käytössä muutaman euron lisähinta on ihan ok sijoitus ihan vain jo siitä ettei tarvitse vilkkuvia mainoksia tuijotella.

Watchdogin tilastojen mukaan 135 tkm ajetuilla autoilla SOH:ta on keskimäärin tallella karvan alle 30 Ah, eli tuo kuvan lukema on ihan linjassa keskiarvon kanssa. Datasta ei kuitenkaan selviä keskimääräinen auton ikä, mutta voi olettaa että MY2016 ei heitä kovin paljoa keskimääräisestä 135 tkm ajetusta. Vertailuna tuohon quuhullun akkuun niin omassani SOH on 30,5 Ah ja kilsoja 10/2014 käyttöönotetussa autossa on 144 tkm.
 
Posti toi vihdoin Vgate obd palikan ja latasin ilmaisen watchdog ohjelman. En vielä paljoa ehtinyt tutkimaan, mutta aloin miettiin, että onko Watchdogin ilmaisella ja maksullisella ohjelmalla mitä eroa?
Tsekkasin tietysti ensimmäisenä akun kunnon. Onko ajatuksia kuinka nopeasti tuo huononee? Auto on my16 ja kilsat reilu 135tkm, joten takuuta akulla vielä hetki jäljellä.
Moro,

minkä OBD mallin tilasit ja mistä? Ois itellä kans tilaukseen laitettava, kun torstaina kävin tuon Outlanderin nappaamassa.
 
Tilasin eBaysta. Myyjä oli Irlannista ja tuo maksoi lähetyskuluineen jonkun 35€. Nappasin äidiltä vanhan android kapulan tuohon watchdog käyttöön, kun itellä omena.
 

Liitetiedostot

  • 0E5AA4CC-B4F3-49B1-8B59-0D5A7ADA4235.jpeg
    0E5AA4CC-B4F3-49B1-8B59-0D5A7ADA4235.jpeg
    128 KB · Lukukerrat 185
Tuossa kuvakaappaus myyjän ilmoituksesta.
 

Liitetiedostot

  • FE53B699-DA14-48B4-894B-3B6F4C7969B4.png
    FE53B699-DA14-48B4-894B-3B6F4C7969B4.png
    369.7 KB · Lukukerrat 218
Tuossa oli listalla mainittu ko sovellus ja ainakin minä olen pariin mitsuun heittämällä saanut yhteyden :)
 
Tuossa oli listalla mainittu ko sovellus ja ainakin minä olen pariin mitsuun heittämällä saanut yhteyden :)
Noniin sain ton OBD palikan ja laitoin autoon kiinni. Ei mithää ku ohjeiden mukaan tein ja sitten kun yritin kännykän bluetoothia siihen yhdistää nii ei saa yhteytttä. Onko muille käyny samoin ja jos on niin miten on korjaantunut vai onkp vaan tullut kokeiltua useempaan otteeseen?

Android luuria käytän.
 
Toimiikos muilla tuo elm327 palikka? Mulla se yhdistää ja watchdogilla ku katon ni se näyttää kyllä ok 5sek jonka jälkee herjaa että yhteys menetetty.
 
Taitaa olla tuosta elm327 niin monta versiota että mahdoton sanoa… Tuolle elekman palikalle suositus.
 
IMG_20220507_205706.jpg

Joku ihan samanlainen minulla reunakuviota myöten, painatus vaan eri, toimii kyllä ja pitkä kantama. Vika voi olla puhelimessakin, kannattaa kokeilla toisellakin.
 
Sehän kysyi jonkun numerokoodin parituksessa niin menihän se maaliin?
Noo ku jännä juttu tässä onkin se, että tuo OBD mokkula kyllä näkyy yhteyslistalla, mutta jostain kumman syystä siinä ei ole sitä valintaa "paritus" vai miten se nyt yleensä mainitaankaan. Yleensä sellainen tulee, kun kännykkä tunnistaa uuden laitteen.

En ole vielä kerennyt kunnolla asiana paneutua.. voi toki olla, että miun kännykässä joku vikana.. Tosin kännykkä sa kyllä kaikkiin muihin laitteisin yhteyden ilman ongelmia.

Toinen jännä juttu mitä sattui, kun koitin vaimon puhelimessa Mitsun sovellusta saada toimintaan, niin vaimon puhelin ei saa yhteyttä autoon..Nooh pittää koittaa selevitellä.

kävin juuri uudelleen koittamassa ja tosiaan sama homma, puhelin kyllä löytää OBD mokkulan, mutta kun koittaa yhdistää, niin ei tule edes kysymystä, laitepariktuksesta ja numerokoodista, joka on toki annettu laitteen mukana.
 
Viimeksi muokattu
Mitäs mieltä ootte PHEV My19 ja tuollaiset arvot tarviiko olla huolissaan vai kovaa ajoa vaan?
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_2022-05-11-08-10-06-36_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    Screenshot_2022-05-11-08-10-06-36_1a2164395eade7da4fc810c697ca6d2e.jpg
    71.5 KB · Lukukerrat 337
  • Screenshot_2022_05_11_08_10_00.png
    Screenshot_2022_05_11_08_10_00.png
    76.4 KB · Lukukerrat 352
Tulipa ostettua my14 phevi, kaiken järjen mukaan tähän on näillä tiedoilla vaihdettu akusto? Akuston kyljestä kattelin että tarrassa lukisi 21/08, hassu juttu vaan että autokauppias ei asiasta maininnut eikä huoltokirjasta löydy mainintaa myöskään.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20220726-082459_PHEV Watchdog.jpg
    Screenshot_20220726-082459_PHEV Watchdog.jpg
    74.1 KB · Lukukerrat 312
  • Screenshot_2022_07_26_17_05_33.png
    Screenshot_2022_07_26_17_05_33.png
    118.7 KB · Lukukerrat 312
Takaisin
Ylös Bottom