PHEVin bensan vanhenemisen aikaraja

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Mulla tulee tällä viikolla kolme kuukautta täyteen edellisestä tankkaamisesta, ja auton mukana tulleen ruotsinkielisen manuaalin mukaan jos ei ole tankannut kolmeen kuukauteen 15 litraa bensaa, niin polttomoottori käynnistyy ja alkaa polttaa sitä väkisin.

Nyt kun katsoin MY2014 suomen- ja englanninkielisistä pdf-manuaaleista, niin siellä puhutaankin 20 litrasta 6 kk välein. Onko kellään kokemusta tai tietoa kumpi pitää paikkaansa, vai onko tästä kahta eri versiota eli kumpi vain voi pitää paikkaansa?
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
En tiedä kumpi tieto on oikein, mutta kuulemma takakontin +12V akusta kun irroittaa johdot hetkeksi niin laskuri nollautuu. :)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Kikka kakkonen löytyy siis tähänkin :)

Ei kai muuta kuin bensastabilisaattoria tankkiin ja kikkailee laskurin nollille. Watchdogin mukaan noin 15 litraa mennyt nyt kolmessa kuukaudessa reilun 2000 km aikana, joten mikään ei kyllä estäisi tankkaamasta tuota ruotsalaisen manuaalin mukaista määrää.

Mitä muuta mahtaa nollautua jos akun käyttää hetkeksi irti? Tai onko muita seurauksia?
 

Kaiteki 18

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2019
Sijainti
Lohja
Ajelen lyhyitä matkoja lähinnä sähköllä vuoden 2018 PHEV:llä, ja kaksi kertaa on tuo pakkokäynti mennyt päälle kolmen kuukauden jälkeen. Auto vaatii 15 litran tankkauksen, ennenkuin asettuu normaalitilaan. Nuo arvot ovat käyttöohjeessakin. Täydellä tankilla saakin ajella jonkin aikaa. En kuitenkaan uskaltaisi kokeilla esim. akun irroittamista tuon toiminnan nollaamiseksi.
 

3x

Member
Liittynyt
3 Elokuu 2010
Nykybensat ei kestä varastointia joten on parempi ajaa välillä muutama litra pois tankista ja laittaa tuoretta tilalle.
 

Zuikkis

Active Member
Club Member
Kaupallinen Ilmoittaja
Liittynyt
15 Lokakuu 2017
Juu siksi tuo pakkokäyttö toki onkin.

Säästäväinen tankkaa vaan sen 15 litraa ja ajelee taas uudet 3kk. :)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Mulla on pari kesäautoa ja moottoripyörä, ja aina tankkiin jää seisonta-ajaksi bensaa joku määrä. Autot seisoo aina 1,5 vuotta, koska ajan niillä vuorokesinä. Stabilisaattoria kun laittaa tankkiin tai tankkaa ennen seisontaa pienkonebensaa, niin ei ole ollut ongelmia käynnistyvyyden kanssa. Toki ikivanha kaasutinkone on vähän eri kuin moderni ruiskukone, ja toki kesäautoa seisonnan jälkeen startatessa ei tarvitse ottaa heti voimaa koneesta ja käynnin ei tarvitse olla tasaista.

Ajelen lyhyitä matkoja lähinnä sähköllä vuoden 2018 PHEV:llä, ja kaksi kertaa on tuo pakkokäynti mennyt päälle kolmen kuukauden jälkeen. Auto vaatii 15 litran tankkauksen, ennenkuin asettuu normaalitilaan.
Kiitos infosta. Ilmoittaako auto jotain ruudussa, kun se käynnistää moottorin tuosta syystä? Sinänsä mielenkiintoista, että ajattelin itse että alkupään autoissa voisi olla tuo 3kk/15 l raja, joka olisi muutettu joskus MY2014 aikana kuuteen kuukauteen, ja sen vuoksi manuaalien versioissa olisi eroja. Mutta jos MY2018 PHEVissä raja on 3 kk, niin ehkä se onkin toisinpäin, tai sitten tuotannossa on syystä tai toisesta kahta eri versiota. Tai pdf-manuaalit puhuvat yksinkertaisesti palturia.

Jään odottamaan mielenkiinnolla käynnistyykö moottori tällä viikolla vai ei. Jos käynnistyy, kiirehdin tankkaamaan, sinne pitäisi mahtua juuri sopivasti se 15 litraa ;)
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Näyttäisi siltä, että tähän autoon pätee 6kk vanhenemisaika. Viimeksi tankattu 28.11.2019 ja tänäänkään 1.3.2020 ei vielä moottori halua pakkokäynnistyä, vaikka aikaa mennyt nyt selvästi yli 3 kk.
 

Kaiteki 18

New Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2019
Sijainti
Lohja
Ruutuun tulee ilmoitus, että auto käyttää vanhaa polttoainetta (lataustilassa) ja moottori sammuu, kun on tankattu 15 litraa uutta polttoainetta. Englanninkielisessä pdf-käyttöohjeessa (kohta 5, sivu 169) mainitaan, että ilmoitus tulee 3 kuukauden kuluttua, jos autoon ei ole tankattu vähintään 15 litraa bensaa. Jos tankki on niin täysi, ettei sinne mahdu tuota 15 litraa, niin moottorin kannattaa antaa käydä, kunnes bensaa saa tankattua ainakin tuon tarvittavan määrän. En tiedä, jatkaako moottori käyntiään, jos tankkaakin vaikka vain 14 litraa. Vuoden 2019 PHEV:n suomenkielisessä käyttöohjeessa on samankaltainen toiminto. Vuoden 2014 ohjeesta en pikaisesti tutkiessani löytänyt mainintaa "vanhentuneesta" polttoaineesta.
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
MY2014 suomenkielinen PDF-käyttöopas sanoo sivulla 2-03 ja sivulla 2-13:

Auton käyttöolosuhteiden mukaan vaihdellen tilanne, jossa polttoainesäiliötä ei käytetä pitkään aikaan ja säiliössä on polttoainetta, seurauksena voi olla polttoaineen laadun heikkeneminen. Koska tämä voi vaikuttaa moottoriin ja polttoainejärjestelmän osiin, noudata seuraavia ohjeita:
• Käytä moottoria painamalla akun latauskatkaisinta vähintään kerran 3 kuukaudessa. Katso “Akun latauskatkaisin” sivulla 7-22.
• Täytä polttoainetta vähintään 20 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa polttoainetta).

Itse asiassa sivulla 2-03 viimeisessä lauseessa sanotaan "...30 litraa 6 kuukauden välein (siten, että 6 kuukauden kuluessa lisätään yhteensä vähintään 20 litraa...". Tuo 30 lienee painovirhe, koska toisella sivulla lähes sanasta sanaan samassa tekstissä puhutaan vain 20 litrasta.

Englanninkielinen MY2014 manuaali sanoo sivuilla 2-04 ja 2-12:

Depending on the operating conditions of your vehicle, the fuel in the fuel tank may not be used for a long time and stay in the tank, resulting in deterioration of the fuel quality. As this may affect the engine and fuel system parts, observe the following instructions:
• Run the engine by pressing the battery charge switch at least once in 3 months. Refer to "Battery charge switch" on page 7-22.
• Refuel 20 litres or more of fuel every 6 months (to make the total refueling amount in 6 months be 20 litres or more).

Sen sijaan auton mukana tullut ruotsinkielinen MY2014 manuaali sanoo:

633i_KXDTz6BYpMSZyy05LEaPWFI-P6F8ghrGtNfdIZPbMzpc53rdzLL0Y4stJIGDPaMuyLHPX6YxHMQciVroXaa6bvcB-25JjSNWbAs_4qL5CCCmohurRVs60mvJTAsMbtG8zVhi-ZFJuPBVMdsau26-Xq-YccvnX9oXADx7qZg7AkNo40ZzEsYD7Rmy266ayatvMVxVoclmPwjtvkvCyX8JofUgK1wRHHyyI4U6JQ2qI9GB3ILzpTfRa40GBu6hznYN7Q8_pz7CKfivTNYW8pISuR8Aq4MpqQ0SRXmCtOhy-oIX5cHV2mJPxq-XE01F69BB5e-OJ1EroveE17BQ8_Zj3wB-abPxhGRp9yoM3qkG2I5Fu3_wXuingDqK0SLYnuhCQNuL2p32R7BffFZXkxM5RQDw6C1gzOh3eK04iOgftAKjrmN978X8fUfLKhSP31GgtMMq2lJPpBrEdQCHxqGL724O6L0vLfNEnnoPKI_vnna_jMA7ibvEkWPC4pSUwKaAYNk4SZOaZTi3P7Au54FmGzp55QuKQ_EP_Uz0LLBXkOHCxtkGMCsPOa_n03etX0kHPeXBzEFvEA3EKg7szIVM50NFuIS94pZg4AgK-VENC9PSD6b7YJszmZv5Z9DbT_SnBemIx5M2Xkg5etB_hbMJjm0fbxIvN1hSUd2_lAkWVcJvCVMttmQ=w765-h967-no


Eli tuossa auton mukana tulleessa manuaalissa puhutaan 3kk:sta ja 15 litrasta. Nyt näyttää siltä, että autoni ei noudata manuaaliaan vaan noita pdf-manuaalien asetuksia.
 
Viimeksi muokattu

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Jaahas, 3 kuukautta onkin Mitsun mielestä ilmeisesti 99 päivää. Tänään nimittäin auton käynnistyksen yhteydessä charge-moodi oli pakosti päällä, polttomoottori käynnistyi ja ruutuun tuli ilmoitus että syynä on "fuel system maintenance". Tämä ei tapahtunut vielä aamulla töihin lähtiessä vaan vasta aamupäivällä kun lähdin työpaikalta.

Onneksi bensa-asema on heti nurkan takana, niin ei pitkään tarvinnut sitä mekkalaa kuunnella. 22,5 litraa bensaa tankkiin niin tuli täyteen ja kone pysyi taas hiljaa. Tällä määrällä päästiin 99 päivää ja 2250 km, eli hyvinkin tarkkaan litran sataselle + kasan sähköä vienyt nyt auto mun ajoilla tänä talvena.
 

Sipuli

New Member
Liittynyt
2 Helmikuu 2020
Toi on kyllä kiitettävä rupeama yhdellä tankillisella. Tonhan voisi melkein ottaa haasteena . Onko pehvalämmitin modattuna vai ihan orkkiksellako pääse talvella noinkin hyvin sähköllä?
 

Beavis

Active Member
Liittynyt
14 Joulukuu 2019
Joku päivä tuossa mietinkin, että pitäisikö aloittaa uusi ketju haasteella, että kenen bensankulutus pitkällä aikavälillä on pienin :cool:

Hankin auton viime lokakuussa. Olin jo pari vuotta pohtinut että Outlander PHEVin kaltainen laite soveltuisi omaan käyttööni todella hyvin, koska ajoa tulee vuodessa vain 10 tkm, pääosin kaupunkiajoa ja tavallinen päivittäinen ajomäärä harvemmin ylittää 50 kilometriä. Täytyy sanoa, että olen kohtalaisista odotuksista huolimatta yllättynyt positiivisesti siitä miten vähällä bensalla pystyn ajamaan.

Kokonaisuus muodostuu viileästä sähköistetystä tallista kotona, lämpimästä töissä ja siellä latausasema minun autopaikallani. Hienointa vielä että töissä lataussähkö menee asunto-osakeyhtiön piikkiin (älkää kysykö minulta kuka siellä on näistä ollut päättämässä :)). Melkein kaikkien tavallisimpien ajojen välimatkat kotoa on 0-6 km, eli töihin, lasten päiväkotiin, lasten isovanhemmille, oman siskoni ja vaimon siskon luo jne. Pisin normaalielämään kuuluva säännöllinen ajomatka on mökille 30 km yhteen suuntaan, joka sekin menee sähköllä kunhan ei ole peräkärryä perässä. Ja marraskuun lopun jälkeen ei auto olekaan mökkiä kauempana kotoa käynyt. Asutaan lähellä Turun keskustaa, niin kauppoihinkaan ei ole matkaa oikein mitään ja Turun kokoisessa kaupungissa välimatkat on muutenkin siedettäviä.

Toki on auttanut tämä lämmin talvi, jolloin lämmitystarve on ollut vähäistä. Esilämmitän ahkerasti ja koska matkat on lyhyitä, ajelen paljon kokonaan ilman lämmityslaitetta, mikä on talvivaatteissa näillä nollakeleilla minulle ihan ok, varsinkin 20 min esilämmityksen jälkeen. Olen aika ahkera ottamaan matkalaturin mukaan esim mökillä käydessä, jos tiedän että siellä viihdytään edes muutama tunti. Talvella siellä on tullut käytyä tekemässä remonttia ja paikkoja tarkistamassa.

Näillä eväin esim. tammikuussa polttomoottori käynnistyi kaksi kertaa, ja se kävi tuolloin puolesta minuutista minuuttiin per kerta. Ekalla kerralla painoin vahingossa kaasua vähän liian kovaa motarille liittyessä, toisella kerralla räpläsin lämmityslaitetta. Kilsoja tuli tammikuussa kuitenkin yli 750 km, ja auto oli melkein päivittäin liikenteessä. Watchdogin mukaan tammikuussa bensaa paloi yhteensä 0,1 litraa.

Kun tiesin, että bensan vanhenemisen aikarajan takia sitä pitää helmikuun loppuun mennessä polttaa vielä muutama litra ja tammikuu osoitti, että sitä ei normaalissa käytössä meinaa yhtään kulua, päätin testailla helmikuun alusta alkaen mihin kulutus asettuu jos ajankin päivittäin lämmityslaitteen pyynti 21 asteessa ja välittämättä siitä että kone käynnistyy välillä. Sen puolesta helmikuun alkupuoli meni bensaa oikeastaan turhaan poltellessa. 2 kohm vastus eli omakutoinen pehvanlämmitin tuli tökättyä ulkolämpömittarin anturin paikalle sitten joskus helmikuun puolen välin jälkeen ja sen jälkeen mentiinkin taas melkein pelkällä sähköllä.

1-3 kertaa vuodessa tulee käytyä autolla Tampereella tai PK-seudulla, nyt ei vain ole osunut sellaista reissua marraskuun jälkeen. Marraskuussakin autoilu Helsinkiin johtui siitä, että sattumalta juuri sille päivälle iski lentoliikennettävä häiritsevä lakko, ja jouduin ajamaan Helsinki-Vantaalle sen sijaan että olisin lentänyt sinne Turusta.

Näillä ajeluillahan mulle sopisi mikä tahansa täyssähköauto oikin hyvin, ongelmana niissä on vain se että meitä matkustaa autossa neljä henkilöä ja koira ja vähintään kerran-pari kuussa pitäisi vetää perässä peräkärryä. Nämä vaatimukset täyttävä täyssähköauto maksaakin sitten neljä kertaa sen mitä Outlander PHEV.

Niin ja vielä tarkennuksena: sitä 2250 km en ajanut tankillisella, vaan puolikkaalla tankillisella ;)
 
Ylös Bottom