Phevistä mökin virta?

Wilmeri

Member
Liittynyt
5 Joulukuu 2018
CHAdeMO liitin mahdollistaa sen että auton akusta voi myös syöttää virtaa ulos.. se on kai tarkoitettu lähinnä sähköverkon kuormituksen tasoitusta varten, mutta sitähän voisi käyttää vaikka kesämökin virtalähteenä. Olen antanut itseni ymmärtää että jo tuo Outlanderin 10kWh akku riittäisi pienellä käytöllä jopa 10 vuorokaudeksi asunnon sähkötarpeeseen. Miksei siitä saisi sitten käyttövirtaa kesämökille? Sen sijaan että mökille kustantaa kiinteän sähköverkon, sinne voisi asentaa CHAdeMO lataus.. eh purkuaseman ja käyttää mökkiä sitten sillä virralla... Ja tuolla säästetyllä mökin virtaliittymällä maksaa jo aika mukavan osan auton hankintahinnastakin. Ei paha, jos tämä vaatisi vain kerran viikossa K-kaupassa käyntiä ;-)

Milloinkahan tämä olisi käytännössä mahdollista?

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/sahkoa-autoon-ja-sahkoautosta-verkkoon/
 
Unplugged-miehellä on uusi artikkeli tästä Vehicle to Home (V2H)-systeemistä:


Videolla Outlander PHEV:stä otetaan virtaa kodin invertteriin. Ja sitten demona omistajan PHEV:llä ladataan Unplugged-miehen PHEV:iä (DC-AC-DC ja auton moottoriin vielä -AC - huh!).

Siinä on kyllä talon omistajalla Teslan Powerwall ja jos jonkinlaista viritelmää. Mies vaikuttaa sähkö-geekiltä muutenkin. Australian auringossa 3kW paneelitkin tuottavat varmaan hyvin.

Luulen, että ihan taskurahalla ei saa ainakaan vielä mökille PHEV:stä sähkövarastoa mutta mielenkiintoinen ajatus.

Sivuhuomiona muuten Unplugged-hemmon PHEV:stä puuttuu CHAdeMO - en tiennyt että tällaisia torsoja on olemassakaan. No, tulee taas hänelle yksi syy lisää valittaa Outlander PHEV:n huonoudesta (sen mitä olen vblogia seurannut niin aina valittaa jostakin).
 
Viimeksi muokattu
Arvailuksi menee. Aggregaatti on rakennettu pelkästään sähkön tuottoon. Sen moottorin pitää reagoida sähkön tarpeeseen kierroksia nostamalla ja siinähän tulee varmasti vastaan polttomoottorin epäoptimaalinen teho-kierros-vääntö-alue.

PHEV taas voi tehdä vakiokuormalla sähköä akkuun mutta osanneeko reagoida siihen jos akku tyhjenee? Sanotaan nyt, että PHEV voittaisi kisan. Aika yllättävää PHEV-palstalla.
 
Takaisin
Ylös Bottom