Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Tuli tuossa lueskeltua jotain kallistuksenvakaajista ja niiden tarvetta rata-ajossa. Jos Evossa on joka suuntaan säädettävä alusta niin onko mitään haittaa/hyötyä alkaa edes hommailemaan jäykempiä vakaajia? Tietenkin se ottaa aikansa että löytää säädöt mut jos nyt ihan teoriatasolta mietitään asiaa. Oli jossain puhetta jopa niiden poistamisesta kokonaan. Kertokaa ihmeessä kokemuksia.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Poistaminen on aika radikaali juttu, varsinkin nelikossa. Kaksivetoisissa sitä harrastetaan laajalti (rata-autoissa), mutta niissä tilanne on varsin erilainen, kun ainoastaan toinen akseli vetää, ja toiseen päähän voi pistää melko jäykän vakaajan, kun ajo-olosuhteet pysyvät suhteellisen vakiona (katuautoon verrattuna).

Ja pelkästään JÄYKEMPIEN vakaajien pohdiskelu ei ole välttämättä hedelmällistä: monista autoissa ns. nopeamman ajon malleista voi löytyä kauppakassimalliin verrattuna myös löysempiä vakaajia akselilta. Etuvetoisissa voi (GTI, RS, Sport yms.) malleissa esim. olla kauppakassimallia löysempi vakaaja edessä, mutta vastaavasti tuplavakaajat takana. Anyways, pelkkä jäykentäminen ei siis automaattisesti ole hyvä, vaan vakaajapaletti pitää funtsia kokonaisuutena kuntoon. Samoin överi jäykät vakajaat rupeavat sitten tietyn rajan yli mentyä huonontamaan pitoa ja tekemään ajokäytöksestä äkkinäistä.

Vakaajien kanssa peuhaaminen on kuitenkin sen verran tuottavaa puuhaa, että siihen kannattaa perehtyä: Säädettävien vakaajien säätäminen on kuitenkin esim. jousien vaihtoon verrattuna helppo nakki tehdä varikollakin (kenellä edes on jousia mukana?), ja sillä pystyy pelaamaan auton ominaisuuksia tarvittaessa jopa kelinkin mukaan. Pelkästään iskarien säädöllä taas on aika rajalliset vaikutusmahdollisuudet, jos jousi pysyy samana.

Säädettävät valmiit vakaajat tuppaavat vaan yleensä olemaan portaittain säädettäviä, eivätkä ne portaat yleensä ole kauhean isoja. Jos haluaa OIKEASTI säädettävät, niin ainoa vaihtoehto on ns. veitsivakaajat. Ja ne taas ovat yleensä rakennussarjoja.

Sitten kun vakaajat saa säädettyä/valkattua kohdalleen, pystyy jousivakiotakin yleensä ottamaan löysemmäksi, pidon JA ajomukavuuden samalla parantuessa. Win-win.

Kannattaa aloittaa vakaajapeli guuglettamalla porukan kokemuksia. Sillä tosin saa ainoastaan suuntaa, loppupelissä kuljettajan omat mieltymykset, ajotapa ja alustan muut modit vaikuttavat lopulliseen valintaan. Ja se vakaaja joka toimii radalla, ei yleensä ole optimi valinta talviliukkailla (ei pitoa, ei painonsiirtoa)
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

nyrkkisääntö:
edessä jäykempi vakaaja lisää aliohjautuvuutta, löysempi -> yliohjautuvuutta
takana jäykempi vakaaja lisää yliohjautuvuutta, löysempi -> aliohjautuvuutta

maxxximus: villi veikkaus että haet hieman lisää yliohjautuvuutta eli taakse vähän jäykempää.
mut ennenku käyt päivittää ni testaa miten bc er:llä menee vakiovakaajilla.

esim. bilstein pss9:lle ei tainnu olla suositeltavaa laittaa jäykempiä vakaajia.. ja omastakaan mielestä ei oo, ehkä hieman takaa jäykentää. päivitänki takavakaajan kumit jäykemmiks ja muutamat muut puslat samalla.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Mulla on edessä ja takana 2mm isommat vakaajat.

Auto ei ainakaan tuollaisella muutoksella huonontunut ja aika passeli on ajella vielä talvellakin vakio tolpilla.

Eli edessä on 26mm ja takana 24mm. Vakiot IX:ssä oli 24mm ja 22mm.
 

Peke

Porsche 911 Turbo, Citroen Xsara VTS, EX Evo 9
Liittynyt
14 Joulukuu 2003
Sijainti
Pääkaupunkiseutu
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

^Ja eikös sulla ollu WhiteLinet?
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Peke sanoi
^Ja eikös sulla ollu WhiteLinet?

Kyllä. Edulliset olivat kun ne tuli hankittua , suosittelen hinnan puolesta. Saa eteen ja taakse molemmat , yhden Japanialaisen osan hinnalla.

Whitelinella oli muistaakseni muutamia eri kokoja joista voi valita. Säädöillä ja ilman.
 

Maxxximus

Jägermeister Racing
Liittynyt
6 Tammikuu 2008
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Onkos sulla JP säädöllä? Ja suositteletko ostamaan jäykemmät vai testaako ensin miten menee tulevalla kokoonpanolla. Alustana on BC:n ER. Vielä et millanen homma on eteen vaihtaa? Nyt olis otollinen kun saan tuonne tilaa reilusti niin ei tarvis toista kertaa lähtee purkaa.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

nii, jos meinaat eteen laittaa jäykempää ni taakse sit kans. ja mielummin säädöllä et saat jäykistettyy lisää jos tarttee.
yleensähän evoihin isketään taakse hivenen jäykempää. mut testaisin eka mite menee vakioilla.

mut takuulla hyvä kitti olis tässä, http://www.amsperformance.com/cart/AMS-Suspension-Stage-1-%28SP1%29.html
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Minä testaisin myös ilman muuta vakiona ensin ja tekisin sen mukaan muutoksia. Liikaa kun muutat kerralla niin on vaikea sanoa mikä vaikutti mitäkin ja mitä pitäisi muuttaa että saisi auton haluamaansa suuntaan.

Etuvakaajan vaihtamiseksi joutunee uudemmissakin tiputtamaan apurungon alas eli hommaa on.

Vakaajien jäykkyyden tarve riippuu jousituksen lisäksi paljon mm:
- voimansiirrosta ja sen mahdollisista lukoista tai muista avusteista
- renkaiden pidosta eli puhtaasti renkaasta ja säätilasta
- pyöränkulmista
- ajotyylistä
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pohdiskelua jäykempien kallistuksenvakaajien haitoista/hyödystä rata-ajossa.

Maxxximus sanoi
Onkos sulla JP säädöllä? Ja suositteletko ostamaan jäykemmät vai testaako ensin miten menee tulevalla kokoonpanolla. Alustana on BC:n ER. Vielä et millanen homma on eteen vaihtaa? Nyt olis otollinen kun saan tuonne tilaa reilusti niin ei tarvis toista kertaa lähtee purkaa.

Takana on säätö. En suosittele mitään... Ihan itse päätät mitä laitat. :)

Yks ralli huolto vaihtoi tuon etupään vakaajan mulle... Katselin vierestä niin... ei mene ihan heittämällä paikoilleen. Työ on myös neuvottu Service manualissa , jos kiinnostaa itse koittaa niin lue ainakin pari kertaa työ ohjeistus läpi. Ei se yli voimainen työ ole ,mutta...
 
Ylös Bottom