Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Kävi tuossa mielessä, että mitenkähän budjettiraaserin vakio (xxx tkm ajettu) bensapumppu selviää mahdollisesta 16 valve swapista.....

Ratkaisuna voisi olla tehokkaampi pumppu vakion tilalle, en tosin tiedä mikä pumppu sen vakion tilalle on mahdollista virittää.

Jos tankin ulkopuolelle lisäisi parin litran kerääjäsäiliön ja ylimääräisen pumpun, pumppuvalikoima laajenisi huomattavasti.

Kysymys: voiko auton alkuperäistä (ruiskun/korkeapainepumppua) käyttää siirtopumppuna ennen tuota kerääjäsäiliötä? Kärsiikö kerääjäsäiliössä/heti säiliön jälkeen oleva pumppu jotenkin siitä, että siirtopumppuna käytetään korkeapainepumppua? Tuleeko esim. bensanpaineen kanssa ongelmia?

Suutintukilta tuleva paluulinja neuvotaan yleensä laittamaan kerääjäsäiliöön -miten paluulinja toimii, jos kerääjäsäiliössä on jo siirtopumpun pumppaama (korkeahko?) paine vastassa? Vai säädelläänkö kerääjäsäiliössä vallitsevaa painetta jotenkin, esim. runsaaksi mitoitetulla paluulinjalla varsinaisen polttoainesäiliön suuntaan? Jos kerääjäsäiliössä vallitseva paine pidetään (jollain konstilla) pienenä, suuttuuko nyt siirtopumppuna käytetty alkuperäinen pumppu tästä, sehän on suunniteltu pitämään yllä korkeampaa painetta?
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Kannattaa selvittää sopiiko sinne samanlainen pumppu kuin useimpiin muihinkin Mitsuihin. Vapariin taatusti riittäviä meinaan löytyy esim. evomiehiltä jotka ovat vaihtaneet tehokkaampia pumppuja :)

Jos nyt en ihan väärin muista niin melko helpolla istuisi Evon pumppu ainakin dynamicciin.

Kaikki muut ratkaisut on turhaa hifistelyä jos tehokkaampia alkuperäiseen paikkaan sopivia pumppuja on. Sitten kun ei tuotto enää riitä pitää miettiä muita ratkaisuja, mutta se päivä ei 4G6x vaparissa tule vastaan :)
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Voisi kuvitella, että silloin se eevon pumppu istuisi etuvetoisen tankkiinkin....
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Dynyn pumppu:

http://www.iki.fi/ast/forum_pictures/dynyn_pumppu.jpg

Evo Walbro:

http://motorsportinduction.com.au/shop/images/P/Walbro%20pump.jpg

Dynyn pumppu on paksumpi. Pumppu tulee vain alaosassa olevien urien ja ylöspäin lähtevän letkun varaan. Jos en ihan väärin muista niin urat eivät olleet ainakaan kaukana toisistaan, mutta ei satu olemaan sellaisia kuvia että voisin varmistaa. Muistaakseni Galanttiin myytävät tarvikepumput ovat nykyisin alkuperäistä pienemmällä halkaisijalla.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Hmmm... enpäs nyt muista ulkoa miten E33 pumppu kiinnittyy. Täytyy ottaa kuvia ja vertailla sitten.

Ainahan sen tietty jollain virityksellä saisi kiinnitettyä, mutta toki parempi jos löytyy suoraan käypäinen pumppu.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Niko Päivinen sanoi
Hmmm... enpäs nyt muista ulkoa miten E33 pumppu kiinnittyy. Täytyy ottaa kuvia ja vertailla sitten.

Ainahan sen tietty jollain virityksellä saisi kiinnitettyä, mutta toki parempi jos löytyy suoraan käypäinen pumppu.

Kannattaa muuten aloittaa irroitusöljyllä käsittely jo nyt jos meinaat joskus tulevaisuudessa saada pumpun irti. Ne pienet tankkiin hitsatut ruuvit ja mutterit mitkä pitävät tuon laipan paikallaan ovat yleensä "hieman" ruosteessa. Luulin ensin että ne olivat dynyssä 10 mm kokoiset mutta kun ruoste oli saatu pois mutterien koko olikin 7 mm... Ehjänä lähtivät kun vaan liotteli tarpeeksi.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

ittelle tulossa walbron yleismallin tankin sisänen 255 litraa tunnissa työntävä pumppu....saa nähä miten helposti sen saa soviteltua...eiköhän se kerääjäsäiliön paine hoidella juurikin tuolla isolla paluuputkella tankkiin...ja paluu kerääjäsäiliöön ettei vahingossakaan pääsisi bensa sieltä loppumaan...tämä siis oma käsitykseni asiasta 8)
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

http://mmc.1g.fi/kuvat/Galant+projekti/bensapumppu+ja+tankki/


melkein mikä tahansa walbron pumppu sopii...

mulla tuossa 3kGT:n pumppu (255 hiflow)

pohjan kumia piti vähän järsiä että meni pohjalle ja tilaansa kunnolla.

tankki siis fwd 90vm Gli galantin.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Tänks!

Eli kyseeseen voisi tulla noiden Walbrojen lisäksi evojen, tonnarin tai ehkä jopa Sigman pumppu.....
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Niko Päivinen sanoi
Tänks!

Eli kyseeseen voisi tulla noiden Walbrojen lisäksi evojen, tonnarin tai ehkä jopa Sigman pumppu.....

nykyisin vähän muuttunu ;D noita pumppuja on 2 vierekkäin ::)
ei vaan sovi enää reijästä patentti sisälle... pitää jotain keksiä :nykii
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

DSM piireistä löytyy helposti sopivia pumppuja vaikka asennussarjoineen. 255lph walbro $80, asennusarja $30 (löytyy sekä FWD että AWD, pitäisi sopia E3X galanttiin).
Kaikkine kuluineen jäi sinne satasen kieppeille euroissa, uusia tietenkin.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Walbro 255 laitettu tilaukseen. Se vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta, hinta-työmääräsuhteen osalta varsinkin...
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Niko Päivinen sanoi
Walbro 255 laitettu tilaukseen. Se vaikutti ihan hyvältä vaihtoehdolta, hinta-työmääräsuhteen osalta varsinkin...

Tuo walbro on ihan hyvä,itsellä käytössä nissanissa tuo sisäinen yleissarja..
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Nostellaas tätä vähän ylöspäin.

Mitenkäs tuo walbron in-line pumppu tulis asentaa? Sehän tulisi bensalinjaan, mutta tarvitseeko se syötön joltain muulta pumpulta vai imeekö se itse tankista.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Ainahan pumput jonkin verran imee, kysymys onkin lähinnä, että kuinka korkealla meinasit laittaa sen pumpun ja kuinka kauaksi tankista? Ja toinen isompi kysymysmerkki: minkälainen kerääjäputki tankin sisällä on, ts. kuinka hyvin se toimii ruiskun pumpun kanssa.

Mitäs valmistaja suosittelee, oletko guuglettanut?
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Aika heikosti tuntuu löytyvän tietoa noista inline asennuksista että mitä ne vaativat.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Boschin pumppu ainakaan ei siedä kuin karkeasuodattimen imupuolella. Joku suodatin ennen pumppua pitää olla, muuten pumppu ei kestä kuin hetken. Pumppu olisi hyvä olla tankin pohjan tasalla tms.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

Mulla oli vectrassa tankin ulkoinen walbro ja polttoainesuodatin ennen pumppua,siinä pelitti hyvin.
Nyt on tulossa turvatankki varapyörän koteloon,saa nähdä kuinka saa kaikki rojut tukittua sinne kotelon pohjalle,vai joutuuko laittaa pumpun siihen viereen,20cm ylemmäs tankin lähdöstä.
 
Vs: Polttoaineen kerääjäsäiliö+pumput. Minkälaiset pumput ja paineensäätimet?

etuveto galantissa (e33x) jos haluaa inline pumpun niin
ratkaisu on että vaihtaa e32/e31 kaasari galantin imulaipan ja modaa siihen isoman putken.
 
Takaisin
Ylös Bottom