Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Pariin otteeseen aikaisemminkin tehnyt kys tempun,eli jos ajon jälkeen sammutat auton,ja lähdet uudelleen liikkeelle 5min-~2h sisällä,niin puhaltaa vain kuumaa,ihan sama onko AUTO puolella vai manuaali.

Yleensä "tasaantunut" 1-2min sisällä,mutta ei tänään (ja kahtesti tuon tekikin tänään,peräjälkeen)..

Jos laittaa alimman lämpötilan,niin silloin ilmastointi menee päälle ja kylmää tulee,mutta jos esim "pyytää" manuaalilla 17,5',niin puhaltaa silti kuumaa.

Jos on saanut seistä useamman tunnin,silloin ei ongelmia.

Muuten toimii kaikinpuolin,mutta näin kesän tullessa tuo on aika häiritsevää..

Ideoita?
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Se on varmaan tässäkin se surullisenkuuluisa johtonippu siellä säätimien takana joka menee ilm. laitteen ohjausyksikköön, mun molemmissa "sigmoissa" ollu sama ongelma, diamantessa se vaikutti niin että vain täyspuhallus toimi, sigmassa taas juuri tuo kuuma-tila. Molemmat korjaantu sitä johtonippua liikuttamalla ja sitomalla nippusiteellä siihen toimivaan asentoon.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Pitääkin tuo tarkistaa,ihmetyttää vain ettei ajon aikana "pätkäise",vaan aina vain kun on sammuttanut->lähtenyt hetken päästä..
 

diamantemitsu

Member
Liittynyt
12 Elokuu 2007
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Nyt teki ilmastointi laite juuri saman eilen.Ulkolämpötila 20 C ja yhtäkkiä lämpimät tupaan.

Annoin kovan tällin nyrkillä siihen lämpösäätäjän päälle koetauluun ja tilanne parani heti,
mutta tien tärähdyksistä aina lämmöt tupaan.

Eli onko korjausohje sama,että johtoja nytkytellään ja sprayataan säädin?

Kari
 

5AM1

Lancer -96, Sigma -92 AT, Sigma -91
Liittynyt
9 Huhtikuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Meikeläisellä sama onkelma. Eli sen kaksi päivää mitä kerkesin sigmalla ajella sen ostettuani ennen kun
se hajosi niin puhalti vaan lämmintä koko ajan. Täytyypä koittaa niitä johtoja räveltää.
 

Pelikortti79

New Member
Liittynyt
15 Maaliskuu 2009
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Täällä tulee pelkkää kylmää ;D . Aletaa vaihtaa päittäi ni molemmat o tyytyväisiä , hehheh...
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Melkein naurattaa kun kaikilla pukkaa samaa ongelmaa ;D. Mutta joo, katsokaa nyt ensin ne johdot, muutaman ruuvin ja minuutin homman kun on niin ei paljoa vaivaa edes maksa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Mulla on Citroen BX:ssä sama onkelma puhaltelee vaan kovasti erilaisia kovan vaihtoehtoja voi säätää mut tuntuis vaikuttavan vaan ääneen :D täytyy koittaa tota johtojen heilutus kikkaa.
 

Sigma92

New Member
Liittynyt
14 Helmikuu 2009
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Ongelma on todennäköisesti itse AC ohjausyksikössä ja tarkemmin ottaen huonoissa juotoksissa. Itse otin koko ohjausyksikön irti ja kolvasin murtuneet johtosarjan liitokset uudelleen. Tämän jälkeen kaikki ilmastointiin liittyvät ongelmat katosivat. Melko suuri työ on repiä se laatikko irti sieltä keskikonsolin takaa, mutta kannattaa!
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Sigma92 sanoi
Ongelma on todennäköisesti itse AC ohjausyksikössä ja tarkemmin ottaen huonoissa juotoksissa. Itse otin koko ohjausyksikön irti ja kolvasin murtuneet johtosarjan liitokset uudelleen. Tämän jälkeen kaikki ilmastointiin liittyvät ongelmat katosivat. Melko suuri työ on repiä se laatikko irti sieltä keskikonsolin takaa, mutta kannattaa!

Joo siis ohjausyksikön pään liittimet siellä kränääkin. Jenkkifoorumeilta joskus tosiaan löysin "ohjeen" tämän tyyppivian korjaukseen, toki sielläkin sanottiin että jos kolvi pysyy kädessä ja jaksaa purkaa vähän niin korjaus on vähän varmempaa luokkaa. Itsellä kun tuon oman kolvin kärki on luokkaa puol senttiä ja juotosjälki on mitä on niin olen pysytellyt tässä nippusidelinjalla ;D.
 

Kohvi

Evolution IX
Liittynyt
6 Marraskuu 2008
Sijainti
Suomi
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Täällä sama onkelma, mutta puhaltaa kylmää ja lämmintä tulee vasta kun on puhallusvoimakkuus täysillä.
Lähdenkin tästä irottelemaan paneelia ja tökkimään liitoksia :D

*EDIT*
minulla on kyllä evo mutta kaipa näissä mitsuissa on samat piirteet ;D
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Sigma92 sanoi
Ongelma on todennäköisesti itse AC ohjausyksikössä ja tarkemmin ottaen huonoissa juotoksissa. Itse otin koko ohjausyksikön irti ja kolvasin murtuneet johtosarjan liitokset uudelleen.
Tämä tuli tänään tehtyä,katsotaan auttoiko kun saa sigun pukeilta..
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Takana ~500km,eikä ongelmia ole ollut!

Eli näyttipä korjaus auttavan.
 

5AM1

Lancer -96, Sigma -92 AT, Sigma -91
Liittynyt
9 Huhtikuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

ST sanoi
Tämä tuli tänään tehtyä,katsotaan auttoiko kun saa sigun pukeilta..
Eli osaatko kertoo tarkemmin tämmöselle amatöörille mitä kaikkee sä tosta boksista kolvasit?
Mulla ois boksi irti mutta ei viittis lähtee kaikkia juotoksia turhaan kolvaamaan jos ei tarviis.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

5AM1 sanoi
Eli osaatko kertoo tarkemmin tämmöselle amatöörille mitä kaikkee sä tosta boksista kolvasit?
Mulla ois boksi irti mutta ei viittis lähtee kaikkia juotoksia turhaan kolvaamaan jos ei tarviis.
Ihan unohtunut tämäkin aihe,eli ongelma ei KOKONAAN poistunut,vaikka huomattavasti vähenikin..

Itsellä on siis vieläkin viallinen katon lämpöanturi (facelift),mutta uutta ei ENÄÄN Veholta saa,ja käytetyt tuntuu olevan järjestäen rikki.


Mutta itse korjaukseen,itse kolvasin vain ne liittimien pinnit.
Varsinaisia kylmäjuotoksia ei (vielä) ollut,mutta muutamat juotokset näytti kyllä hyvin kyseenalaisilta..

Ja samallahan voi luupilla muutenkin katsoa piirilevyn läpi,näkyykö kylmäjuotoksia (eli "murtuneita" tinauksia).
 

2bad4you

Member
Liittynyt
9 Maaliskuu 2004
Sijainti
Helsinki
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Hetkinen eikös siihen katon anturiin käy myös Pajeron anturi ja niitä ainakin saa Veholta. Mistäs veholta kyselit, tuntuu oudolta ettei saa osaa...
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

2bad4you sanoi
Hetkinen eikös siihen katon anturiin käy myös Pajeron anturi ja niitä ainakin saa Veholta. Mistäs veholta kyselit, tuntuu oudolta ettei saa osaa...
Jaa'a,enpäs tiedä pajen anturista.

Viime kesänä siis Tampereen Vehosta kysäsin.

Ja osan kyllä tunsivat,mutta valmistus on lopetettu.

Pitääpä ehkä käydä uudelleen kysymässä,varsinkin kun nyt on ASA heillä käytössä,jos vaikka olisi helpompaa varaosamyyjälle..


ERIT:
Eli nuo alalaidassa näkyvät pitkät "rimpsut",jotka ovat kaksirivisiä.
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/autoacpiirilevy.html
 

5AM1

Lancer -96, Sigma -92 AT, Sigma -91
Liittynyt
9 Huhtikuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

ST sanoi
Jaa'a,enpäs tiedä pajen anturista.

Viime kesänä siis Tampereen Vehosta kysäsin.

Ja osan kyllä tunsivat,mutta valmistus on lopetettu.

Pitääpä ehkä käydä uudelleen kysymässä,varsinkin kun nyt on ASA heillä käytössä,jos vaikka olisi helpompaa varaosamyyjälle..


ERIT:
Eli nuo alalaidassa näkyvät pitkät "rimpsut",jotka ovat kaksirivisiä.
http://www.paskanmyivat.com/Sigma/photos/autoacpiirilevy.html
Missäs toi lämpöanturi eis sijaitsee?

Mutta mullahan ei oo tossa boksissa kun yks liitin paikka ja sulla näkyy olevan kaks.
Mistähän tuo mahtaa johtua?

Edit:
Huomasinkin just että sulla näkyy olevan toi näytöllinen systeemi, eli mahtaakohan sitten johtua siitä.
Minkäs vuotinen toi sun auto on?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

5AM1 sanoi
Missäs toi lämpöanturi eis sijaitsee?

Mutta mullahan ei oo tossa boksissa kun yks liitin paikka ja sulla näkyy olevan kaks.
Mistähän tuo mahtaa johtua?

Edit:
Huomasinkin just että sulla näkyy olevan toi näytöllinen systeemi, eli mahtaakohan sitten johtua siitä.
Minkäs vuotinen toi sun auto on?
Muistelisin että vanhemmassa se on "jossain jalkatilassa"..

Juu,tuo mun on facelift (~93vm,rek -94),sen puolesta pieniä eroja tuossa AC:ssa,kuten muussakin.


Mutta vanhempaankin pätee sama korjausohje,eli tinaukset on voinut pettää/kylmäjuotoksia.
 

5AM1

Lancer -96, Sigma -92 AT, Sigma -91
Liittynyt
9 Huhtikuu 2009
Sijainti
Jyväskylä
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Osaako kukaan kertoo tarkemmin missä toi lämpöanturi on näissä vanhemmissa vm. -91-92 sigmoissa??
Ku ei oo tietoo eis miltä moinen anturi näyttää..
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Samassa hienpyyhintä -kerhossa ollaan, joten piti tuota boksia alkaa kaivamaan esille.
Kamera on 11 vuotta vanha pokkari, kuvaaja amatööri eikä edes tiedä elektroniikasta mitään, mutta:
Nuoko "renkaat" muutaman pinnin ympärillä ovat murtumia/kylmäjuotoksia? huonoilta näyttää 7, kuvassa parhaiten näkyy oikealla muutama

accontroller.jpg


lisättyä:

Juotin liittimen pinnit uusiksi. Boksit yms. takaisin ja koeajolle, varmin johtopäätös tähän mennessä on, ettei ainakaan huonommaksi tullut ;D Eli tuntuu toimivan, toivottavasti myös jatkossa.

Oli muuten paneeleista kiinnikkeitä rikki, ruuvarin jälkiä siellä täällä ja 100% varmasti jälkiasennettu nippuside niissä lämppärin boksin johtosarjoissa. Liekö jonkun foorumia lukevan /-neen entinen auto?
 

Speal

Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2013
Sijainti
Tuusula
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Meikäläisen Sigma puhalsi ostettaessa vähän miten sattuu, teho ja lämpötila vaihteli villisti. Putsasin säädinpaneelin liitännät ja korjasin huonot juotokset, nyt toimii - melkein. Viikon olen operaation jälkeen ajellut, ja ongelma on aina sama. Kun aamuyöllä lähtee viileässä ajamaan, puhallusteho ei tottele kunnolla käskyjä eikä sitä saa pois kuin sulakkeen/releen irroittamalla. Lämpötila on aina saunamoodilla, eikä ongelma yleensä korjaannu vaikka auton käynnistäisi uudestaan. Sen sijaan päivällä kun lähtee auringonpaisteessa ajamaan, puhallin toimii juuri kuin pitääkin. Lämpöä ja tehoa pystyy säätämään.

Osaako kukaan kohdentaa vian syytä?
 

korsma

Galant GTi Dyn-4, Sigma 24v
Liittynyt
6 Toukokuu 2003
Sijainti
Lappi
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Niin oletko sitä itse lämmityslaitteen ohjausboksia avannut? Siellä ne murtuneet juotokset ovat.
Kuvassakin esim. alarivin oikeanpuolimmaiset hyvin nähtävissä, murtuneita.

Noiden uusiksi sulattamisen jälkeen toiminut hyvin.
 

Liitetiedostot

  • accontroller.jpg
    accontroller.jpg
    29.7 KB · Lukukerrat 950

Speal

Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2013
Sijainti
Tuusula
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Avasin sen vasta nyt, sisäinen optimistini koitti väittää ettei ohjausyksikköä välttämättä tarvitse ulos kaivaa. ;D

Melko samanlainen näky odotti tämänkin sisällä. Sulattelin varmuuden vuoksi molemmat rivit uudestaan, nyt toimii juuri kuten pitääkin.
 

Liitetiedostot

  • ac.jpg
    ac.jpg
    81.5 KB · Lukukerrat 979

Speal

Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2013
Sijainti
Tuusula
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Puhalluksen ongelmat palautuivat pikkuhiljaa takasin, joten kamelin selkä katkesi ja hankin toisen ilmastoinnin ohjausyksikön. Vanhalla puhalsi enää ainoastaan kylmällä asetuksella täysillä puhallustehon asennosta riippumatta. Uudella hävisi lähestulkoon kaikki ongelmat, ilmastointinappulakin lähti toimimaan. Ainoa ongelma on enää tuo puhallusteho. Puhallus toimii ainoastaan kun säätörulla on kovimmalla teholla, ja sammuu heti kun lähtee pyörittämään pienemmälle. Automaattipuhallus ei toimi. Ilmastoinnin ohjausyksikön juotoksia en oikein jaksa enää syyttää, kokeilin sähkömittarilla että jokaisesta liittimestä kulkee virta piirilevyyn asti.

Eli vielä selvennettynä nykyinen toiminta: puhallus säätörullan suurimmalla teholla, puhaltaa täydellä teholla. Kun pyöräyttää pienemmälle, vänkärin jalkatilassa rele naksahtaa ja puhallin sammuu. Ei mitään reaktiota vaikka pyörittäisi AUTO- tai OFF-asentoon. Suurimmalle asetukselle takaisin kääntäessä taas rele naksahtaa ja puhaltaa täydellä teholla. Minkään johtojen heiluttelulla ei ole mitään vaikutusta.

Mitään ideaa miten tästä lähteä poissulkemaan mahdollisia vian aiheuttajia?
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

ST sanoi

Tämä. Ja vähän selvennettynä täydellä puhallusasetuksella vastus ohitetaan jonka takia toimii, muissa asennoissa taas menee vastuksen läpi..
 

Speal

Member
Liittynyt
27 Tammikuu 2013
Sijainti
Tuusula
Vs: Puhaltaa vain KUUMAA,missä vika.?

Jees, etuvastushan se syyllinen oli. Nyt pelaa, kiitoksia. :peukku
 
Ylös Bottom