Puolityhmiä kysymyksiä..

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Eli,jos aloittaisin tälläisen topicin,jossa voisi kysyä pientä mieltä askarruttavaa josta ei kuitenkaan omaa topiccia viitsi tehdä.

Mielessä on moniakin,mutta ensimmäinen:

Tullu tossa muutamia kertoja puheeksi,että mitä eroo on dieselillä verrattuna ruiskudieseliin (siis järjestelmänä),mutta tuttavapiirissä ei ole oikein tuota dieseltietoutta,joten eipä olla päästy mihinkään tulokseen..
 
Öö.?
Niinkuin jo tuossa kirjoittelin,niin en oikeen mitään tiedä dieseli-koneista,lisätietoo kaivattaisiin..

No,sanotaanko mitä eroo on -80 luvun alun ja -90 luvun puolen välin moteilla?
 
nii just...
Mitä ne esim vw:n tehokkaammat tdit on?
ja miten niistä saa niin älyttömiä vääntölukemia :p
 
Vaikka en tohtorin lätsää oo asiasta väitelly, niin kerrompa jotakin:
80-luvun vehkeet on pääasiassa esikammio periaatteella toimivia täysin mekaanisia jakajapumppu systeemejä(muutamia rivipumppujakin vielä oli). Eli löpöä ruutaillaan aikalailla miten sattuu ja kuormitus/määrä suhteessa "sinnepäin".

No sitten jos otetaan vaikka tuo mainittu vw, niin 90-luvun loppupuolella niihin tuli pumppusuutin systeemi, eli syöttöpumppua ei ole ollenkaan, vaan eräänlainen isompi siirtopumppu, joka pumppaa löpön joka jokaisen sylinterin omaan pumppusuuttimeen jota taas nokka-akseli painelee. Tuota vw:n systeemiä en niin tarkkaan tunne, mutta veikkaan ruiskutuksen olevan tietokone ohjattu, eli löpöä pistetään kaikkiin kuormitus yms. tilanteisiin oikea määrä ja oikeaan aikaan. Ja ruiskutus ei tapahdu vanhaan systeemiin verrattuna kerralla, vaan yhdessä työtahdissa voidaan ruiskuttaa viisikin kertaa. Ensin nakataan vähän "syttöjä" ja sitten tarpeellinen määrä lisää. Silloin palaminen on paras mahdollinen, ja useampi eräisenä nakutus on pienempi verrattuna tavalliseen suoraruiskuun. Ja parempaan palamiseen vaikuttaa myöskin ruiskutus paine, kun se jakaja/rivipumpussa on 150-200 bar, niin commonrail ja pumppusuutin systeemeissä se on 1000-2000 bar.
Kun vw toi pumppusuutin hässäkän markkinoille, niin puhuivat "ihmevekottimesta" tai "mullistavasta" systeemistä, no Sisu kuormurissa on kyllä pumppusuutin ollut jo 1981 vuodesta asti, että ei se nyt ihan tämänpäivän keksintö kuitenkaan ole.

Siinäpä jotakin.... onhan niitä tietysti vielä esim. commonrail (yhteispaine) värkkejäkin mutta....
 
ahis sanoi
nii just...
Mitä ne esim vw:n tehokkaammat tdit on?
ja miten niistä saa niin älyttömiä vääntölukemia  :p
Äläs nyt,en puhunu mitään faq..eiku vag"tuotoksista",ihan mielenkiinnosta vaan jos vaihtaisikin bensan diisseliin..

On tullu erinäisillä bensa/diesel vageilla ajettua,ja ei vakuuta.
Tosin ei vakuuta kovin moni muukaan "uusi" auto..
 
Kyllähän nykydieselit on aika mukavia koneita. Tehoja/vääntöä löytyy kuin pienestä kylästä, kuitenkin kulutus on pieni. Ja niinkuin tuolla edellä on kerrottu, dieselit alkaa olla ns. yhteispaineruiskutuksella varustettuja. Korkeapainepumppu kehittää paineen ja sähköllä ohjataan suuttimia tai sitten on pumppusuuttimet. Turbot on lisäksi muuttuvasiipisiä. Yksi huono puoli niissä on, nimittäin huono alavääntö. Monia nykydieseleitä ajaneena voisin kehua esim. Octavia II 2,0 TDI PD, jossa DSG-vaihteisto. 103 KW, 320 Nm on hyviä lukemia ja ne myös tuntuu ajossa, käykääpä kokeilemassa niin tiedätte mitä tarkoitan. Ja ottakaa ne punaiset lasit silloin pois silmiltä ;)
 
Jaa TDI (vag) on huono, no joillakin riittää luottamusta menevät ainakin ajamaan Lemanssiin ensivuonna.. ja kyllä tuon ajomukavuuskin luulis vakuuttavan..



http://www.fourtitude.com/news/publish/Motorsport_News/article_1852.shtml


Päivittäisiä ja ei niin päivittäisiä diesel tekniikan saloja puidaan jonkin verran tuolla, eikun sieltä opiskelemaan..

http://www.jl-import.fi/phpBB2/index.php
 
Mikä se liikennevaloissa punaisen vieressä vilkkuva kirkas lamppu on?
Hesassa niitä on melkein joka puolella,ja näkyy Tampereellakin jo yksi..
 
ST sanoi
Mikä se liikennevaloissa punaisen vieressä vilkkuva kirkas lamppu on?
Hesassa niitä on melkein joka puolella,ja näkyy Tampereellakin jo yksi..

Mietittii juur kans iha samaa ku oltii yhen tutun kans Hesassa täs pari viikkoo sitte. Ensimmäisen kerran näin semmosii.
 
Tämmösen huhun oon kuullut että liittyis jotenkin vihreään aaltoon / joukkoliikenteen ajoneuvoille valoksi joka kertoo kuskille että se on huomioitu jotenkin tuohon tms

www.tampere.fi/ -> kadut ja liikenne ei kyl kertonut mitää...
 
Mut jatkaaseni tota äskeistä keskustelua noista dieseleistä. Itse paljon 80 luvun pösön nokivasarrala ajaneena voin todeta että Perkeleen luotettavia pelejä verrattuna saman ikäsiin bensa moottoriehin. Tosin talvella todellisia jääkaappeja mutta sekin on vain pukeutumis kysymys.
 
sekun ajetaan pienillä syötöillä niin ei riitä lämmöksi asti :D
Luotettavuuden tekee täysin mekaaninen moottorin ohjaus :D pelaa vaikka ois bittipoikittian :D
 
Miksei autoa saa tankatta auton käydessä? Sen toki ymmärrän että palovaara mutta... mistä hemmetistä se räjähdys voi sen enempää tankatessa tulla, oli auto käynnissä tai ei?
 
Osittain ymmärrän tuon että tankatessa auto ei saa saa olla käynnis.

B.pumppuhan ruiskuissa on (yleensä) tankissa,ja siellä on suojaamattomat liitännät,joten voi kipinöidä melkein tyhjällä tankilla.

Tosin,sillonhan aina on olemassa "pieni" riski..
 
:eek:

Ainakin mulla autoissa on bensapumppu suht kiinteä pökale ja liitännät on tankin ulkopuolella.
 
Muistikuva että ameriikoissa ois auto(ja) räjähdellyt tankatessa. Syynä sähköisesti aukeava tankin luukku vikaantuminen.

Ja ei mitn tietoa paikkansa pitävyydestä..
 
tämä kysymys taitaa sopia tähän hyvin...

Miten tuon kuvan saa viestiin. tuohon vasempaan laitaan??

Yritin omasta rofiilista muttei onnistunut... :-\



Lisäys: äh, meni jo. Ruksi jäi aina pois kun yritin ladata kuvaa..
 
Onkos kukaan petsannu "kumipuuta"?
Kaipaisin vain tietoa että onnistuuko,vai voiko "kumipuu" reagoida jollain epämiellyttävällä tavalla?

Ja toinen,minkäslaiset sisukset perus-E31 jarrupääsylkässä on?
Ku tänään senkin purin,ja se tupla-akseli oli anodisoitu komeen pinkiks..
 
Mitäköhän eroa on talvi ja kesä diisselillä ???
Onko talvi malliin lisätty vai jotain ainetta
 
ahis sanoi
Mitäköhän eroa on talvi ja kesä diisselillä ???
Onko talvi malliin lisätty vai jotain ainetta

Kesä-/syksydiisel kestää vähän pakkasta, n. -10-15C, "talvilaatu" on hieman paksumpaa tavaraa (lisätty jotain ainetta, en tiedä mitä) mutta se kestää pakkasta yhtä paljon ku lumiukon persaus. ;D
 
Juu, tiedän kyllä nuo kesä ja talvi tiisselin pakkasrajat.. Lukeehan ne siellä jakajan kyljessä ;D

Tulin vaan ajatelleex, ettämitä eroa niillä sitten on...
Eix kesä laatua vois poistaa kokonaan käytöstä...
Hinta politiikka varmaan ratkaisee...
 
Tänä aamuna lumen pöllytessä tuli jälleen mieleen moneen kertaan mietityttänyt asia. Miksi sedaneissa ei ole takalasinpyyhkijää? ???
 
Viivi sanoi
Tänä aamuna lumen pöllytessä tuli jälleen mieleen moneen kertaan mietityttänyt asia. Miksi sedaneissa ei ole takalasinpyyhkijää? ???

On muutamissa. Nimittäis Japanin evoissa ja sitte sellasis uusis ranskiksissa ku C5 sitikka esim. :nykii
 
Viivi sanoi
Tänä aamuna lumen pöllytessä tuli jälleen mieleen moneen kertaan mietityttänyt asia. Miksi sedaneissa ei ole takalasinpyyhkijää?  ???

Eiköhän liity ihan siihen että korin muodon ansiosta takalasi pysyy puhtaana. Vertaappa vaikka jonkun farkun tai hätsbäkin takalasia. Jos ei oo pyyhkimen kanssa leikitty, niin ei siitä paskakerroksen läpi näe mitään. Parempi vaan ettei ole niin ei pääse kusipoika ruikkimaan peräpäätä aina ihan sotkuseks.
 
Mutta eikös pissipoika ole aina eriksee takapäällekin :)
Eli ei se turhaan sitä sotke, jossei sitä käytä.
 
No lumi joka tapauksessa kerääntyy keskelle takalasia, siihen tarkotukseen oisin tänä aamuna tarvinnu sitä pyyhkijää ;)
 
:eek:fftopic

Jännä juttu muuten jos lähdet vesisateella liikkeelle jostain katoksesta, että auto on kuiva, ei takapää kastu ollenkaan. Puhun siis 80 kmh -> nopeuksista.
 
Miksi joissain autoissa on öljynkerääjä huohottimen sijasta?

Räkiikö kyseisissä moottoreissa venakopasta niin paljon pihalle että on oikeasti tarvetta,vai onko vain bling-blingiä?
 
ST sanoi
Miksi joissain autoissa on öljynkerääjä huohottimen sijasta?

Räkiikö kyseisissä moottoreissa venakopasta niin paljon pihalle että on oikeasti tarvetta,vai onko vain bling-blingiä?
Kylläpä sais Pajerossaki (ja L200:ssa) olla...on karmeessa öljymöhnässä imuputkisto.
 
Vähän huono ottaa kantaa, kun en ole ollut vasta kuin toinen näistä vaihtoehdoista... :eek: mutta en taida kyllä vaihtaakkaan.. :p

-Eki
 
Juu,ei voi tietää,mutta sikäli on varmaan mukavaa olla
nainen että yleensä saa silloin kun haluaa...!? ;) ;D
 
Törmäsin eräällä sivustolla osia muuten vain selatessani mallimerkintään galant HG/HH,mitä nuo lyhenteet tarkoittavat?
 
Taas tankkausasemiin liittyvää asiaa.

Mitä tarkoittaa "Vakaus koskee ainoastaan 5 litran ja sitä suurempia polttoainemääriä"?

Pieni haju onkin mitä se tarkoittaa mutta varmaa tietoa olisi kiva saada 8)
 
miikka sanoi
Taas tankkausasemiin liittyvää asiaa.

Mitä tarkoittaa "Vakaus koskee ainoastaan 5 litran ja sitä suurempia polttoainemääriä"?

Pieni haju onkin mitä se tarkoittaa mutta varmaa tietoa olisi kiva saada 8)

käsittääkseni sitä että mittarit on tarkkoja vain 5 litralla tai enemmän maatessa säiliössä?
 
miikka sanoi
Taas tankkausasemiin liittyvää asiaa.

Mitä tarkoittaa "Vakaus koskee ainoastaan 5 litran ja sitä suurempia polttoainemääriä"?

Pieni haju onkin mitä se tarkoittaa mutta varmaa tietoa olisi kiva saada 8)
"Hinnan määrittelyssä
käytettävien mittauslaitteiden tarkastamisella eli vakaamisella varmistetaan,
että kuluttaja saa maksamansa määrän tuotetta ja kauppias oikean korvauksen
myymästään tuotteesta."
LÄHDE
 
Viivi sanoi
Oon ihmetellyt että mikä on ideana, ko jotkut ajelee parkit+sumarit päällä?  :eek:

No sehän nyt mon pimeellä oikeenkin hienon näköistä ;D
tää on niin tätä tuuninkii.... ;)
 
Se homman laittomuusko siinä on niin hienoa  ???  Oikeesti ei voi olla ärsyttävämpää kuin juuri nuo vastaantulijat, joilla on jopa ihan ajovalot ja sumarit päällä. Ja vaikka paistais aurinko. Aika vähän on kelejä, milloin on sumarien tarve. Mä en näe lisävalojen käyttöä tuunauksena, pikemminkin jonain ihmeen kalun jatkeena. Voihan siitäkin jo jotain päätellä, minkä automerkkien edustajat näitä eniten käyttää... Tää on niin  :mad: aihe, että parempi nyt poistua....
 
horsepower sanoi
Se homman laittomuusko siinä on niin hienoa ??? Oikeesti ei voi olla ärsyttävämpää kuin juuri nuo vastaantulijat, joilla on jopa ihan ajovalot ja sumarit päällä. Ja vaikka paistais aurinko. Aika vähän on kelejä, milloin on sumarien tarve. Mä en näe lisävalojen käyttöä tuunauksena, pikemminkin jonain ihmeen kalun jatkeena. Voihan siitäkin jo jotain päätellä, minkä automerkkien edustajat näitä eniten käyttää... Tää on niin :mad: aihe, että parempi nyt poistua....

Valtaosa täältäkin pitää meikäläistä varmasti kusipäänä, koska tapanani on lyödä pitkät päälle lähes poikkeuksetta, jos joku tulee sumarit päällä vastaan. Lapsellistahan se on, mutta hyvin verrattavissa sumuvaloihin.
Jos joku käyttää sumuvaloja vastaantullessa, miksen voisi käyttää pitkiä? :mad:
 
Busseissa/ rekoissa näkee sumuvaloja käytettävän kyllä hieman liian usein. ;D
 
Kuinkahan suurelle massalle "yleisesti" peräkonttien pohjat on suunniteltu.?

Muutaman kerran pistäny mietityttään ku ei tossa lancussa oo mulla välipohjaa (että olis enemmän tilaa),ja siellä pohjalla on pariinkiin otteeseen ollu 50-100kg,eipä ole kyllä natissu (tai en ainakaan ole kuullu..),mutta olis mukava vaan tietää et kuinkakohan paljon sitä uskaltaa lastata,ettei töyssystä ole peräkontinpohja maassa..
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös Bottom