Pyöränkulmat radalle

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Meinaat etteivät ne asetu takaisin paikalleen kun auto lasketaan alas antureiden kiinnittämisen jälkeen? Tätä vartenhan pyörien alla on lineaarilaakereilla varustetut levyt ettei joku paikka jää kanittamaan jousituksen painuessa takaisin kokoon.

Ainakin käyttämäni firman kone osaa myös laskea etupään camberin niin että säädön voi tehdä etupää ilmassa kun koneesta valitsee tämän toiminnon.
Laakeroitu pöytä oli mutta mulla auto niin matala että takimmaisia lasereita joutui käsin aina kääntämään "alaspäin" kun pakoputki esti lasereitten näkymisen toisillensa. Ja jotai häikkää siinä oli kun etupään kulmat oli ihan päin harakoita. Evoa pitäisi heilutella myös vähän että alusta laskeutuu "alas", toki pitäis laakeroidulla pöydälläkin mennä, mutta ei ainakaa mulla onnistunut lähellekään.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Pyöränkulmat radalle

Sielä missä olen itse säädättänyt kulmat,on valittavissa ns. spoileri ohjelma,jos ei anturit näe auton mataluuden takia(Esim.takana) toisiaan,sitä en sitten tiedä miten tuo toimii.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Harri K sanoi
Laakeroitu pöytä oli mutta mulla auto niin matala että takimmaisia lasereita joutui käsin aina kääntämään "alaspäin" kun pakoputki esti lasereitten näkymisen toisillensa. Ja jotai häikkää siinä oli kun etupään kulmat oli ihan päin harakoita.

Eipä ole tullut tuollaista itselläni vastaan vaan säätö on onnistunut ihan asiallisesti silloin kun on ollut asiallinen tekijä säätämässä.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tuo pyöränkulmahomma ei ole ollenkaan niin yksinkertaisen selkeää,vaan homman onnistumiseen vaikuttaa yhtaikaa suuntauslaite,käytössä oleva nostin ja kevenninnostin,ne liukulevyt ja tietysti henkilö joka tekee homman,ja vielä monet pikkuseikat mitkä voivat mennä pieleen... Oma laitteeni on vuodelta 2010 ja siinäkin voi laskea mittapäitä ja kulmat tulisivat ohjelmallisesti kohdalleen,mutta senkään toiminnon vara ei riittänyt erään evon etuhelman kohdalla ja kulmat jäivät kokonaan katsomatta vaikka olis muuten kuinka onnistunut... :( :) En nyt jaksa alkaa sen enempää satuilemaan noista hommista kun en ole asiantuntija itsekään mutta sen vain halusin sanoa että tosi monenlaiset asiat voivat vaikuttaa lopputulokseen tai koko onnistumiseen...!
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Pyöränkulmat radalle

Kuulostaa lähinnä huvittavalta jos joku korjaamo säätää kulmia ilman em. levyjä. Totta hel*etissä menee kulmat ihan päin p*rsettä jos näin tehdään. Itse just säätelin broidin duunissa kulmia pari kuukautta takaperin, 2012 laitteella mikä ei käsittääkseni ollut vielä tullut myyntiin. Broidi sanoi että ne laitteet mitä esim. PK seudun korjaamoilla on (isommillakin) on niin ajastaan jäljessä että hän ei tiedä yhtään korjaamoa mihin uskaltaisi viedä oman autonsa suuntaukseen (kuitenkin broidin vanha työnkuva oli kiertää noita pisteitä mm. korjaamassa noita/muita korjaamo laitteita, eli vois sanoa että on nähnyt satoja laitteita/käyttäjiä PK seudulla :D ). Mielestäni se kertoo aika paljon noista korjaamoiden käyttämien laitteiden iästä/kunnosta/käyttäjistä ::)
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Pyöränkulmat radalle

Yleisin ongelma suuntaamisessa lienee se suuntaaja eli koneen käyttäjä, seuraava ongelma on vanha kone joka "loppuunkäytetty" sinälläänhän nuo ei juuri käytössä kulu. Mutta monessa paikassa mittapäät saa sellaista kyytiä ettei parin vuoden käytön jälkeen kulmat ole edes oikealla hehtaarilla. Näitä koneita on myös useampaa eri tyyppiä, joista jotkut sopii paremmin ja jotkut huonommin matalille autoille missä helmaa ja siipeä yms.

Kaikenkaikkiaan itselläni ei ole tullut vastaan ongelmia suuntauksessa mataluuden, helmojen tms. takia, niillä muutamalla eri koneella mitä olen käyttänyt. Poislukien sellaiset VAG konsernin autot mitä on madallettu ja kulmat on perseellään vaikka tekisi mitä ::) Pitänee puhua josko meille tulisi töihin suuntauskone niin saatais clubilaisten autoista pyörät oikeaan asentoon 8)
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Pyöränkulmat radalle

^No ainakin tossa uusimmassa tuli pyöriin semmoset palikat missä oli semmosta hexagon muotoa, ja sit se ite laite oli semmonen jumalattoman iso T-varsi missä oli yläosassa kauhee rivistö ledejä ja kameroita :nykii
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tuollaisilla levytyyppisillä mittapäillä ja kameratolpalla ei varmaan olekaan helmoista johtuvia ongelmia eli ainoat ongelmat olisivat sopivuus talliin ja parinkymmenen tonnin hinta... :( :) Onhan noita olemassa monenlaisia tekniikoita ja vanhemmasta päästä löytyy esimerkiksi langoilla yhdistettyjä kulma-antureita... Uusimmat sitten esimerkiksi noita edellä mainittuja... Itselläni on jonkinlaiseen kameratekniikkaan perustuva eli jokaisessa mittapäässä on kaksi kameraa mitkä muodostavat neljä linjaa auton ympäri ja siinä voi tullakin ongelma jos vaikka etuhelma on niin alhaalla ettei "näköyhteyttä" saa edes sillä lasketulla toiminnolla... :( Jotkut ovat maininneet jostain lasersuuntauslaitteista niin onkos asiasta varmaa tietoa onko sellaisia ja millaisia...? :)
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Pyöränkulmat radalle

samitsu sanoi
Onhan noita olemassa monenlaisia Jotkut ovat maininneet jostain lasersuuntauslaitteista niin onkos asiasta varmaa tietoa onko sellaisia ja millaisia...? :)
On lasertyyppisiä,perusoptisia yms.

Yleisimmäthän nykyään on noita optisia,ja kalliimmat mallit sitten laserilla toimivia.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tunari-82 sanoi
Sielä missä olen itse säädättänyt kulmat,on valittavissa ns. spoileri ohjelma,jos ei anturit näe auton mataluuden takia(Esim.takana) toisiaan,sitä en sitten tiedä miten tuo toimii.
Kaivelin ne laput tuolta autosta,niin laitteena on tämä
http://www.beissbarth.com/tryit/index.php?ID=3&LG=E&PGR=1&PROD=932500026
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Pyöränkulmat radalle

Urran sanoi
Broidi sanoi että ne laitteet mitä esim. PK seudun korjaamoilla on (isommillakin) on niin ajastaan jäljessä että hän ei tiedä yhtään korjaamoa mihin uskaltaisi viedä oman autonsa suuntaukseen

Eikö niillä vanhoilla saa sitten kulmia mittaansa ?

Ei nyt välttämättä koske pyöränkulmien säätökoneita, mutta huomannut että vanha laite säädöissään / ihan mikä tahansa kunnollinen 20vuotta vanha työkalu on uutta kiinalaista 10x parempi. Joskus piti tehdä referenssi vanne suhkot uudella kiinalaisellla pyöräntasapainotuslaitteella. Eli tasapainottaa vanne ,ilman pyöränkumia ja sitten katsoa mitä oma laite sanoo vanteesta. Eipä se onnistunutkaan kun oli tasapainottanut vanteen ja tarkisti uudelleen kääntämällä vannetta kiinnityspisteestä antoi kone uudet tasapainoitus arvot. Oma 20v vanha laite kyllä antaa nollat / oikeat grammat eri asteilla, kun vannetta kääntää kiinnityskohdasta.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Pyöränkulmat radalle

tepi sanoi
Eikö niillä vanhoilla saa sitten kulmia mittaansa ?

Ei nyt välttämättä koske pyöränkulmien säätökoneita, mutta huomannut että vanha laite säädöissään / ihan mikä tahansa kunnollinen 20vuotta vanha työkalu on uutta kiinalaista 10x parempi. Joskus piti tehdä referenssi vanne suhkot uudella kiinalaisellla pyöräntasapainotuslaitteella. Eli tasapainottaa vanne ,ilman pyöränkumia ja sitten katsoa mitä oma laite sanoo vanteesta. Eipä se onnistunutkaan kun oli tasapainottanut vanteen ja tarkisti uudelleen kääntämällä vannetta kiinnityspisteestä antoi kone uudet tasapainoitus arvot. Oma 20v vanha laite kyllä antaa nollat / oikeat grammat eri asteilla, kun vannetta kääntää kiinnityskohdasta.
Varmastikkin näin monessa asiassa, saman asian olen pistänyt merkille. Mutta noissa vanteiden painotuskoneissa ero vanhassa ja uudessa (laadukkaassa) voi olla tyyliin 30-50g vanteen kokonaispainoissa. Vanhat oli jotain 10g tarkkuudella kun uudet on 1-3g ja näyttää laserilla tarkan paikan painolle ::)

Mutta noi uudet lasermittarit on esim. kulkukulman mittaamisen niin paljon tarkempia kun vanhat että oksat pois. Ne 20v vanhat tais olla vielä enimmäkseen niitä vaijeria/narua + vesivaakoja - mittareita, kun uudet mittaa tarkoilla kameroilla niin että ne kamerat näkee auton neljä kulmaa kokoajan.

Kyllä mullakin on nyt auraus ja kulmat takapäässä 'bout säädöissä "vanhalla" koneella, mutta oon menossa laserin kanssa kattomaan ne uusiks kunhan saan aikaseks. Ei meinaan auto mene vielä suoraan.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Pyöränkulmat radalle

Urran sanoi
Varmastikkin näin monessa asiassa, saman asian olen pistänyt merkille. Mutta noissa vanteiden painotuskoneissa ero vanhassa ja uudessa (laadukkaassa) voi olla tyyliin 30-50g vanteen kokonaispainoissa. Vanhat oli jotain 10g tarkkuudella kun uudet on 1-3g ja näyttää laserilla tarkan paikan painolle ::)
Gramman tarkkuudella tämä kertoo, puuttuu vaan hienot "puolan taakse painotus ohjelmat" En kyllä vaihtais kiinalaiseen motonet / biltema malliin.

Urran sanoi
Mutta noi uudet lasermittarit on esim. kulkukulman mittaamisen niin paljon tarkempia kun vanhat että oksat pois. Ne 20v vanhat tais olla vielä enimmäkseen niitä vaijeria/narua + vesivaakoja - mittareita, kun uudet mittaa tarkoilla kameroilla niin että ne kamerat näkee auton neljä kulmaa kokoajan.

Kyllä mullakin on nyt auraus ja kulmat takapäässä 'bout säädöissä "vanhalla" koneella, mutta oon menossa laserin kanssa kattomaan ne uusiks kunhan saan aikaseks. Ei meinaan auto mene vielä suoraan.
Kyllä 90 luvulla oli jo ihan kamera ja tietokone versioita. Saas nähdä kuinka tuommoisella saa kulmat suoraan, ei oo viel testattu, kun menin tuommoisenkin ostamaan. Väitän että jos ei varsia / kameroita rikottu niin ihan priimaa saa. Tähänkin hommaan vaikuttaa se käyttäjäkin aika paljon. Kuiteskin jenkeissä näihinkin tehdään retrofittejä, asentamalla nykyaikaisen windows koneen ja ohjelman että saadaan hieman nopeammaksi ja käyttäjä ystävällisemmäksi.

Toki ne uudet on tarkempia, nopeempia, yms yms mutta ei se auta jos asentaja vetää sinnepäin. Pistänyt vituttamaan kun koskaan ei ole ollut ratti täysin suorassa ja viimeksi käyttäessä cabemberia ei saanut säädettyä säädettävästä yläpäästä 0 enempää. :) Ei asentaja sitten viitsinyt pultin paikkoja muuttaa lautasesta.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Vs: Pyöränkulmat radalle

^No se viimeisin mitä ite käytin niin siinä saa olla jo melkonen turoperse jos ei onnistu sillä suuntaamaan :D Auto ylös, liukulautaset renkaiden alle, limput jotenkuten renkaisiin (sanan varsinaisessa merkityksessä heittäen), kone päälle .. löytää limput, niistä jokaista joku vartti edestakas niin et kone näyttää vihreetä, auto alas ja pyöränkulmia säätelemään. Näyttää kokoajan hiton isona mittarina sitä, mitä säädät (tunnistaa toki).

Mä en edelleenkään tiedä näistä laitteista yhtään mitään mutta jos maahantuojan edustaja ei uskaltaisi omaa autoaan viedä mihinkään PK seudun korjaamoon (missä ilmeisen monessa käynyt) niin se kertoo mun mielestä jo jotain.
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tulipa taas langoilla suunnattua etupyöriä. Ilmeisesti jääradan parista "osumasta" haljenneen jään reunaan oikeasta etupyörästä oli lähtenyt camberia pois (antaa yläpäästä liikkua jos tulee iskua?) ja rengas oli pari milliä harituksella. Katsoin nyt niin, että langat tulivat takarenkaita pitkin eturenkaiden yli, juuri koskettaen jokaisen renkaan etu- ja takareunan korkeinta kohtaa.

Takana siis 5mm leveämpi raideväli, eli 2,5mm per puoli. Tästä pois takapään auraus, jota on ilmeisesti ~0,5mm. Jos lanka tulis suoraan niin 2000mm etu- ja takarenkaan välissä 2,0mm poikittaissuunnassa siirtymistä, tämä tarkoittaisi että edessä olisi sitten 500mm mittausvälillä 0,5mm poikittaissiirtymää, eli auraus aikalailla 0,5mm.
Ymmärsikö kukaan? ;D

Camberin mittaaminen tuntuu olevan niin alustasta kiinni, että tuntuu kotikonstein tosi vaikealta. Jotain luokkaa -1,5 astetta suurinpiirtein saisin etuakselille, ja taakse vähän asteen molemmin puolin.

Ainakin tuntuu menevän ihan ok suoraan taas. Tekis mieli hieroa ihan viimesen päälle noi ja käydä sitten mittauttamassa.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

MakeM sanoi
Tulipa taas langoilla suunnattua etupyöriä. Ilmeisesti jääradan parista "osumasta" haljenneen jään reunaan oikeasta etupyörästä oli lähtenyt camberia pois (antaa yläpäästä liikkua jos tulee iskua?) ja rengas oli pari milliä harituksella. Katsoin nyt niin, että langat tulivat takarenkaita pitkin eturenkaiden yli, juuri koskettaen jokaisen renkaan etu- ja takareunan korkeinta kohtaa.

Takana siis 5mm leveämpi raideväli, eli 2,5mm per puoli. Tästä pois takapään auraus, jota on ilmeisesti ~0,5mm. Jos lanka tulis suoraan niin 2000mm etu- ja takarenkaan välissä 2,0mm poikittaissuunnassa siirtymistä, tämä tarkoittaisi että edessä olisi sitten 500mm mittausvälillä 0,5mm poikittaissiirtymää, eli auraus aikalailla 0,5mm.
Ymmärsikö kukaan? ;D

Camberin mittaaminen tuntuu olevan niin alustasta kiinni, että tuntuu kotikonstein tosi vaikealta. Jotain luokkaa -1,5 astetta suurinpiirtein saisin etuakselille, ja taakse vähän asteen molemmin puolin.

Ainakin tuntuu menevän ihan ok suoraan taas. Tekis mieli hieroa ihan viimesen päälle noi ja käydä sitten mittauttamassa.

kotisäätöihin kannattaa hankkia sellainen yksinkertainen , vesivaa-alla varustettu camber mittari. Hinta Ebayt ja muut mestat 50-100 €.
 

kari jappi

New Member
Liittynyt
12 Marraskuu 2010
Vs: Pyöränkulmat radalle

moi.olisko tietoa f1,miten siinä on etupää säädetty,onko esim,tasakääntönen vai "aukeeko"kaarteessa sisimmäinen,haritus+auraus?t kapo
 

nrostedt

New Member
Liittynyt
1 Syyskuu 2011
Sijainti
Pori
Vs: Pyöränkulmat radalle

kari jappi sanoi
moi.olisko tietoa f1,miten siinä on etupää säädetty,onko esim,tasakääntönen vai "aukeeko"kaarteessa sisimmäinen,haritus+auraus?t kapo

Ackermanista on ilmeisesti kyse?

F1:ssä ovat käyttäneet jopa "anti-ackermania". Tarkoittaen sitä että sisempi pyörä kääntyy jopa vähemmän mitä ulompi. Näin ollaan saatu kurvin sisemmälle, vähemmän kuormitetulle, pyörälle lisää pitoa.

Näistä kun rupeaa lueskelemaan, tuntuu kuin sukeltaisi mustaan aukkoon... :)

8714_zps447c1540.jpg
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tuli käytyä mittaamassa.

Langoilla säädettynä etupyörien arvot olivat seuraavasti:

Etuoikea: auraus 3 minuuttia, camber -1 aste 27 minuuttia
Etuvasen: auraus -7 minuuttia, camber -1 aste 29 minuuttia

Eli toikin on kyllä 1000 kertaa parempi tehdä kun olla tekemättä mitään niille säädöille. Vaikuttaa tietysti tosi paljon jos ratti sattui olemaan vähänkin eri asennossa kun langoilla mitatessa. En tiedä sitten, minkälaista käytännön merkitystä esim. 5 minuutin tai 10 minuutin erolla on. Luulisi ettei muutama minuutti vaikuta kyllä yhtään mihinkään?
 

Malibudha

New Member
Liittynyt
17 Elokuu 2011
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Juuri tiputin evon kulmien säätöön ohjeilla, eteen 2,5 ja taakse 1,5 ja auraukset nolliin. Alusta BC racing BR track jossa edessä 9kg ja takana 12kg jouset. Renkaina Yokohama Advan AD08 koossa 255/40/17. Saa nähä mitä sinne on saatu kun käyn auton hakemassa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Saattaa "hivenen" yli-ohjata ? Vai kenties jokin drifteri kyseessä ?

saattas toimia jossain etuvetoisessa?
ainakin tuollanen etuveto Galantin rohjo on nopeampi mutkassa jos on takana jäykemät kuin edessä ;D
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

Jenkit käyttävät aika paljon tätä Evoissa, jousituksen vipusuhteethan ovat sellaiset että takana nimellisesti saman jäykkyisillä jousilla toteutuva jousivoima on paljon pienempi kuin edessä.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

ast sanoi
Jenkit käyttävät aika paljon tätä Evoissa, jousituksen vipusuhteethan ovat sellaiset että takana nimellisesti saman jäykkyisillä jousilla toteutuva jousivoima on paljon pienempi kuin edessä.

Tarkoituksena ainakin täällä koittaa 10/10 Kg , ehkä kuitenkin se siedettävin vaihtoehto. Eikös sulla ollut kans sama jäykkyys edessä ja takana ?
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Pyöränkulmat radalle

-JP- sanoi
Tarkoituksena ainakin täällä koittaa 10/10 Kg , ehkä kuitenkin se siedettävin vaihtoehto. Eikös sulla ollut kans sama jäykkyys edessä ja takana ?

Mulla on 11/11, mutta jäykempi takavakaaja periaatteessa kasvattaa mutkissa jousivakiota ulkopuolen pyörällä siirtämällä sitä sisäpuolen pyörältä.

Jenkit monesti swäppäävät jouset sarjassa toisin päin eli esimerkiksi yleinen 10/8 -> 8/10. Jos pituudet ovat sopivat niin tämä on tietysti helppoa ja halpaa, mutta ehkä ei kuitenkaan se paras mahdollinen? Enpä tiedä, ne ole muilla kokeillut kuin samoilla edessä ja takana.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Pyöränkulmat radalle

Pari kevättä takaperin kun olin sössinyt oikein huolella alustan säädöt niin kuivalla kyllä meni ihan ok ,mutta sateella lähti lapasesta pari kertaa kun oli takaa liian "jäykällä" jouset. Pyörähdin molemmilla kerroilla vielä ns. "sade" kelin kumeilla.
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

Mulla on 9/10 kg, ja näemmä BC:n BR on alunperinkin 7/8 kg.
Nätisti meni radalla (Alastarossa siis), lopussa kun laitoin vaimennuksen säädöt tappiin jäykälle niin alkoi vähän yliohjaamaan hitaiden mutkien ulostulossa ja pääsuoralle käännyttäessä oikea takapyörä alkoi vähän sutimaan. 3 klikkausta softimpaan niin on varmaan ok.

OT: Jäykemmät jouset tuntuu normiajossa PALJON paremmalta kuin alkuperäinen BC. Ennen ajettaessa semireippaasti auto huojui ja tuntui löysältä, nyt jo paljon parempi. Ehkä olisi pitänyt ottaa vielä jäykemmät 10/11 ehkä.
 

Malibudha

New Member
Liittynyt
17 Elokuu 2011
Sijainti
Vantaa
Vs: Pyöränkulmat radalle

Malibudha sanoi
Juuri tiputin evon kulmien säätöön ohjeilla, eteen 2,5 ja taakse 1,5 ja auraukset nolliin. Alusta BC racing BR track jossa edessä 9kg ja takana 12kg jouset. Renkaina Yokohama Advan AD08 koossa 255/40/17. Saa nähä mitä sinne on saatu kun käyn auton hakemassa.

Taakse ei saanut kun asteen verran camberia ja hieman aurausta kun sisemmän tukivarren säätöpultti oli ruostunut niin jumiin, että ei pyssyllä liikkunut ja ei viittinyt tässäkohtaa vääntää pitkällä putkella poikkikaan. Edessä kaksi ja puoli astetta kumminkin puolin ja auraus nollissa.

En todellakaan tiedä kuinka ammattitaitosia kuskeja nyt oli kommentoimassa, mutta evohan tuuppaa luonnostaan puskea aika paljon ja tähän haetaan korjausta tuolla 9kg edessä ja 12kg takana jousilla. Itse olen kilpaa ajanut kaikennäköisillä laitteilla koko elämäni ja auton puskeva käytös on aina huono juttu, toki amatöörin on turvallisempaa ja helpompaa ajaa puskevalla autolla kun mitä vaikka vähän perää tarjoavalla.
Anyway, on mulla 10kg jousetkin taakse, mutta näillä kokeillaan ensin.

Briteissähän käyttävät jonkin verran autocrossissa jopa 12kg edessä 16kg takana, mutta silloin on jo pitävämmät ja leveämmät kumitkin.
 

Maestro

Evo V Black, Evo V Green, Evo IV, Airtrek TURBO R
Club Member
Liittynyt
23 Joulukuu 2010
Sijainti
Pori
Vs: Pyöränkulmat radalle

Tänään käyty kulmia vääntämässä Evoluutio autoon :p


Edessä:
Camber -3, 50'
Auraus 0mm
Caster 3, 05'

Takana:
Camber -3
Auraus +3mm

Alustana toimii BC-Racing ER

Varmistan vielä lapusta illemmalla, mutta noilla lähdetään kokeileen ::)
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

Säätöpaikkasuosituksia Turun seudulla otetaan vastaan.
Kaerlan Kumissa olen käynyt yleensä joka on ollut ok, mutta sinne on jäätävät jonot (taas)
Viime vuonna olin Vianorilla ensimmäistä ja viimeistä kertaa. ::)
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Pyöränkulmat radalle

Itse kävin alkuviikosta Nuppulantien Osahankinnassa, tätä kertaa ennen on ollut vain positiivisia kokemuksia :nykii Nytkin homma onnistui, mutta paskanmaku jäi. Laitoin lapulle, mitkä kulmat pistetään. Aurausta 0 joka kulmaan ja camberit -2,5 eteen ja -1,5 taakse.

- Äijä kömpii autoon paskasissa haalareissa, eikä laita penkinsuojaa. Onneksi mulla aina "vieraissa" omat hyvin istuvat suojat penkeissä.

- "Takaa lukko rikki, pyörät ei pyöri vapaasti ilmassa ollessaan" Sanoin, että täysin normaalia. "Tää menee paskaksi, jos väkisin pyöritän" Sanoin, että ei mene. Uskoi ja sai koneen kalibroitua.

- "Takaa ei tartte aurausta säätää on nollilla" ja näytti näytöltä kulkukulmaa, joka oli 0, koska aurausta 20 minuuttia per puoli takana. Sääsi sitten kyllä nollille kun mainitsin asiasta.

- Edessä tiedän aika tarkasti, mihin suuntaan pitää vetää tolppien alhaalta välykset, että ylhäältä riittää millin-parin hienosäätö camberiin. Eli helpolla luulisi pääsevän :seina "Yläpäät jumissa, pitää varmaan väkisin kammeta jollain". Tämäkin ratkesi keulaa hieman keventämällä ennen kun ehti hakemaan mitään järeämpää "säätötyökalua"

-Ja printteristä tietysti muste loppu, valokuvan sain sentään ruudulta lopputuloksesta.

Mitenköhän olisi päättynyt, jos en olisi mennyt mukaan halliin ??? Asentaja ei ollut iästä päätellen edes kesäpoika...
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Pyöränkulmat radalle

ST-motorsilla tekivät kyllä ihan saman, nuiji jollain terävällä noita iskareiden yläpäitä niin molemmat on ihan lommoilla. Itse hoitanut aavistuksen keventämällä joku puupalikka tms välissä niin eipä ole jäänyt mitään jälkiä.
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Pyöränkulmat radalle

Äsken kävin säätämässä pyöränkulmat.

Edessä camber -2,5astetta , Auraus 0

Takana camber -2astetta , Auraus 1mm
 

Lamaro

Evo IX -07
Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Vs: Pyöränkulmat radalle

Minkälaiset säädöt kannattaisi laittaa? Muutamat ratapäivät kesässä, eli ei ihan ratapainotteista kannata hakea?
Alustana D2 (mallia en muista). Varmaan tällä hetkellä kulmat ei siellä päinkään, auto tuntuu niin levottomalta että huh huh!
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Pyöränkulmat radalle

Oma setti:

Etu:
Auraus 0,0 astetta
Camber -2,5 astetta

Taka
Auraus 0,1 astetta (voi varmaan pistää nolliinkin)
Camber -1,5 astetta

Minkäänlaista epänormaalia renkaiden kulumista en ole havainnut ja menee vakaasti.
 

Lamaro

Evo IX -07
Liittynyt
27 Tammikuu 2006
Vs: Pyöränkulmat radalle

artova sanoi
Oma setti:

Etu:
Auraus 0,0 astetta
Camber -2,5 astetta

Taka
Auraus 0,1 astetta (voi varmaan pistää nolliinkin)
Camber -1,5 astetta

Minkäänlaista epänormaalia renkaiden kulumista en ole havainnut ja menee vakaasti.

Noniin kiitoksia! Vois kokeilla samaa settiä!
 

sampah446

My lancer
Liittynyt
5 Joulukuu 2013
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Pyöränkulmat radalle

Jos joku haluu kulmiensäätöön uudenmaanalueella ni pystyn tekee mäntsälässä, ei muutaku privaa vaa jos tarttee..
 

JaniB

Evo 8 / Fiat Argenta "evo 3"
Liittynyt
16 Elokuu 2010
Sijainti
Turku
Vs: Pyöränkulmat radalle

artova sanoi
Oma setti:

Etu:
Auraus 0,0 astetta
Camber -2,5 astetta

Taka
Auraus 0,1 astetta (voi varmaan pistää nolliinkin)
Camber -1,5 astetta

Minkäänlaista epänormaalia renkaiden kulumista en ole havainnut ja menee vakaasti.

Mikä rengastus sulla on?
Mietin vaan että kuinkahan paljon renkailla on tässä merkitystä? Toki osa renkaista on muutenkin uraherkempiä kuin toiset, mutta lähinnä profiilin merkitys kiinnostaisi tietää.
Itsellä (vain) n. 2/1 astetta ja viimeksi oli vähän aurausta takana, nyt nollissa. 225/40 Falkeneilla vetelee ihan hirveästi, varsinkin nyt kun on enää pintaa n. 3mm, 225/45 kitkoilla tai 235/45 Toyoilla auto menee paljon vakaammin. Lisäksi Falkenit on kuluneet sekä ulko- että sisäreunista, tosin rataakin näillä on ajettu aiemmin.
 

artova

IX
Liittynyt
23 Tammikuu 2010
Sijainti
Raisio
Vs: Pyöränkulmat radalle

JaniB sanoi
Mikä rengastus sulla on?
Mietin vaan että kuinkahan paljon renkailla on tässä merkitystä? Toki osa renkaista on muutenkin uraherkempiä kuin toiset, mutta lähinnä profiilin merkitys kiinnostaisi tietää.
Itsellä (vain) n. 2/1 astetta ja viimeksi oli vähän aurausta takana, nyt nollissa. 225/40 Falkeneilla vetelee ihan hirveästi, varsinkin nyt kun on enää pintaa n. 3mm, 225/45 kitkoilla tai 235/45 Toyoilla auto menee paljon vakaammin. Lisäksi Falkenit on kuluneet sekä ulko- että sisäreunista, tosin rataakin näillä on ajettu aiemmin.

Vähän myöhässä vastailen.......... Avon ZZ3 rengan 235/40 -18.
 

Makeko

V RS & Civic FK
Club Member
Liittynyt
17 Syyskuu 2008
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Pyöränkulmat radalle

samoilla cambereilla mennään ku viime vuonnakin eli -2,5 ja -1,5. sen sijaan 0 aurausten tilalla on molemmissa päissä snadisti haritusta. tällä haetaan hieman yliohjautuvuutta lisää kun tuota lukkoa ei tullut talvella säädettyä...
 
Ylös Bottom