Radalla ajamisen kustannukset

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Tämän topikin tarkoitus on herättää kiinnostusta radalla ajamiseen (edes kerran kokeilemaan) ja mihin kannattaa kiinnittää huomiota omassa autossaan.

Vakioautolla mikä on katsastettu sekä ei vuoda nesteitä ulos on jo riittävän hyvä syy lähteä kokeilemaan. Klubin ratapäivät ei maksa paljoa - ei edes kymppejä. :) Joten mukaan vaan ja kokeilemaan mihin autosi pystyy!


Tästä kohtaa eteen päin on sitten pientä muistilistaa mitä kannattaa pohtia KUN nälkä kasvaa. :)

Itse ajanut harrastemielessä klubin ratapäivillä jo 5 vuotta. Tänä vuonna alkaa kuudes. Mielestäni olisi hyvä jos muutkin osallistuisi tähän ja vähän jakaisi kokemusta mitä se radalla-ajaminen oikein kustantaa.

HINNAT KARKEITA ARVIOITA.

Ajatuksena harrastemielessä radalla ajamistä - ei kisaa.

Pääkohdat:
1. Auton yleinen kunto (kori, sisusta, miten ylläpidetty jne..)
2. Renkaat
3. Alusta
4. Jarrut
5. Moottori
6. Voimansiirto
7. Spoilerit sun muut canardit
8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)

---------------------------------------------------

1. Auton yleinen kunto

Oman harrasteauton kunto on syytä tarkastaa ja selvittää ENNEN kuin miettii edes radalla ajamista. Käydä pääpiirteittäin läpi, ettei korista löydy pään kokoisia reikiä taikka tukivarsien kiinnityspisteet ole läpimätiä. Ikävä huomata jossain kaarteessa kun alatukivarsi päättää irrota korista. Myös yleisellä kuntokartoituksella saa selvitettyä onko harrasteautosta edes radalle. En tarkoita sitä onko se EVO taikka mikälie ratatykki - VAAN että on TURVALLINEN ja HAUSKA ajaa. Merkillä ja mallilla ei ole mitään väliä.

Mikäli harrasteauton kunto on riittävä ja jatkojalostukseenkin sopiva niin voi siirtyä seuraavaan vaiheeseen.

2. Renkaat

Renkaat on se musta rinkula mikä pitää auton asfaltissa kiinni. Jos ostat LingLongPingPong halpakumit joilla ikää 8 vuotta niin takaan, että ei kauhean mukavaa ole ajaa radalla. Ne todennäköisesti murenevat alle muutamassa kierroksessa ja ajaminen loppuu siihen.

Renkaisiin on syytä panostaa, MUTTA järki päässä. Mikäli ajattelit ajaa muutaman ratapäivän niin hyvät perusrenkaat riittävät tähän. Esim. isoilta valmistajilta saa "sporttisia" katurenkaita mitkä eivät maksa maltaita. Satunnaiseen "urheilulliseen ajeluun" riittää 200-400eur/kierros hintaluokan kumit. Hinta tietenkin riippuu leveydestä ja tuumakoosta.

Semiratasliksit/Katuratarenkaat on sitten aivan oma kategoriansa. Hinta tässä luokassa on siellä 600-1000eur/kierros luokkaa ellei jopa ylikin. Tosin tällä sijoituksella piton on täysin eri tasoa kuin edukkaammalla "urheilulliseen ajeluun" tarkoitetulla renkaalla. Semisliksit/katuratarenkaat kestävät enemmän lämpösyklejä sekä kierroksia putkeen menettämättä pitoaan. Myös runko renkaassa on jäykempi ja parantaa tuntumaan tiehen. Tätä rengaskategoriaa valittaessa kannattaa myös selvittää renkaan kulumiskestävyys. Osa semirataslikseistä/katuratarenkaista ei kestä montakaan ratapäivää kun taas toinen rengas voi kestää jopa kaksi kautta. Sijoitus 600-1000eur/kierros.

Ratasliksit - vain taivas on rajana hintansa suhteen. Epäilen, että yksikään kilvellinen auto tarvitsee näitä. Hinnat alkaen 400e/kpl..?

3. Alusta

Alusta on toinen tärkeä komponentti mikä pitää auton tiessä kiinni. Alusta kokonaisuutena on puslat, tukivarret, iskarit, jouset ja vakaajat. Jotta uusien parannusosien (uusi alustasarja tai vakaaja) hyöty saadaaan on perussasiat oltava kunnossa kuten puslat oltava ehjät sekä alustan geometria säädetty oikein (camber, caster ja auraus).

Helpoin tapa parantaa alustaa on vaihtaa säädettävät iskunvaimentimet ja jäykemmät jouset. Alustasarjoja on eri hintatasoisia ja niissä kannattaakin miettiä mikä on juuri sinun harrasteautoosi. Fullrace alustasarja voi olla hieman liian kallis, joten kannattaa kääntyä entrymallien puoleen. Myös hyvät madaltavat/jäykemmät jouset ja sopivat iskarit jousille tuovat jo paremman ajotuntuman ja pidon radalla.

Vakaajat toimivat jousen apuna estämässä auton kallistumista ulkokaarta kohti ja täten siirtäen kaiken painon ulkorenkaille. Liian vahva vakaaja aiheuttaa puskemista taikka auton holtitonta yliohjaamista. Vakaajan vääntövoima on ääriasennosta ääriasentoon vakio kun taas jousilla on tapana tiukentua lähentyessään ääriasentoaan (kokoonpuristumista). Vakaajien hinnat pyörivät 100-400eur hujakoilla.

Alustasarjaan saa lyötyä tonneja kiinni. Aina löytyy joltain valmistajalta jotain mihin euronsa pistää. Entrymallin rata/katualustat ovat 600-1000eur tienoolla ja promallit sitten 2000eur. Isojenpoikien alustasarjan on sitten 3000-5000eur luokassa.

4. Jarrut

Jotta pystyisi myös kääntymään jyrkään kurviin niin tarvitaan toimivat jarrut. Jarrujen tehokkuus riippuu auton painosta ja miten paljon on tehoja. Kevyempi auto pysähtyy pienemmillä jarruilla samalla teholla kuin painavampi. Jos taas tehoa on paljon (yli 600hp reilusti) vaatii se jo todella tehokkaat jarrut.

Jos ajetaan vakiotehoilla (tai putkiviri) niin ehjät ja hyvillä paloilla/levyillä varustetut vakiojarrut riittävät useimmiten. Tällöin budjetti voi olla vain 100eur tai alle. Mikäli tehoja on nostettu ja on tarkoitus ajaa kilpaa niin jarruja on syytä päivittää.

Mikäli autossasi on reilusti enemmän tehoa kuin vakiossa on syytä päivittää jarruja. Joissain automalleissa vakiona satulat riittävät aika pitkälle (brembot esim). Riittää että vaihtaa parempiin levyihin ja laadukkaisiin ratapaloihin (Fedoro, Endless, PF, XP, Brembo, Padgin..). Hyvät levyt maksavat kierrokselta 600-1000eur ja palat siinä 400-700eur riippuen seoksesta.

Mikäli mennään fullrace ratkaisuihin niin hinnat ovat 1500e/nurkka + satulat. Karkeita arvioita.

Jarrunesteet myös kannattaa vaihtaa paremmin lämpöä kestäviin. Esim Motul tarjoaa suht edukkaasti omaa RBFää nestettään millä pärjää hyvin radalla.

Myös levyjen jäähdytystä voi parantaa ilmaohjaimin. Näitäkin löytyy joihinkin automalleihin valmiina.

5. Moottori

Moottori - kaikki rahat mitä vain saat käsiisi uppoaa siihen. Aina on jotain.. aina.. Aina lisää tehoa, paremmin heräävä.. lisää sitä lisää tätä. Mikä rajana? Ei kai muu kuin fysiikan lait. Vakiolla pääsee sen mitä pääsee. Tehojen nostaminen ei ole paras tapa saada nopeempia kierrosaika.

Rata-ajoa silmälläpitäen kannattaa käyttää laadukkaita öljyjä. Merkkejä on monia joista valita. Hinta tosin hieman arvokkaampaa kuin perus Motonet -merkkiset öljyt. Myös vaihtoväli kannattaa pitää huomattavasti lyhyempänä jos ajaa useampanakin ratapäivänä kesällä.

Tähän voisi kirjoittaa pitkät listat mitä voisi tehdä, mutta moottorin öljynvaihto laadukkaisiin öljyihin lie tärkein. Myös se, että moottori ei vuoda öljyä tai mitään muutakaan nestettä.

6. Voimansiirto

Laadukkaampien öljyjen vaihtaminen vaihdelaatikkoon ja perään/periin sekä jakolaatikkoon jos on. Myös kytkimen vaihtaminen kannattaa tehdä mikäli tehoja on nostettu vakiosta paljonkin. Ikävä huomata kytkimen luistavan radalla ja ajon päättyvän lyhyeen.

7. Spoilerit sun muut canardit

Optio.

8. Jäähdytys (öljy, ilma ja vesi)

Vakioautolla riittää vaikio jäähdytys vedelle ja öljylle, kunhan ne ovat ehjät ja toimivat oikein. Tehojen noustessa on syytä myös päivittää jäähdytys öljylle, vedelle ja ahtoilmalle (jos sattuu olemaan turbomoottori). Radalla ajaminen rasittaa moottoria äärimmilleen ja tämän seurauksena syntyy paljon lämpöä. Vakiojäähdytys ei välttämättä pysty suoriutumaan tehtävästään jos tehoja on nostettu vakiosta.

Öljyjäähdyttimiä saa 100-150eur hintaan ja päälle letkut. Uusi alumiininen jäähdytin on 300-500eur. Välijäähdytin on sitten asiasta mistä voisi vääntää vaikka kuinka paljon. Hinnat näissäkin maltilliset 300eur pienissä kennoissa. Isommat isommille tehoille onkin sitten jo jossain 600eur luokkaa.

Edelleen ajatuksena tässä taustalla, että harrasteautolla ajetaan huvikseen eikä vielä kilpaa. Jos ajetaan kilpaa on hinnat aivan toista tasoa.

Vakioautolla mikä on katsastettu riittää jo hauskan pitämiseen radalla. Tule ihmeessä kokeilemaan!
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

... kasvavat koko ajan...

niin kun nälkä kasvaa syödäessä..


mutta odotan innokkaasti cuben jatkoa tähän "tarinaan" :peukku :driver
tästä topiikista voi olla hyötyä! hyvä aloite cube!
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

jotain tuli.. saa haukkua. Jatkan vielä.



edit: ja suollettu jotain tuonne yläpuolelle.
 

Tarzi

Lancer Evolution IX
Liittynyt
31 Heinäkuu 2006
Sijainti
Espoo
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Jarruihin lisäisin vielä kunnolliset jarrunesteet niiden palojen ja levyjen pariksi ;)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Jarrupalat on merkittävästi halvempia "normiautoissa", esim kolmosen pikkujarruihin yellowstuffit 140e joka nurkkaan ja ds2500 150e eteen.
Myös noissa race-satuloissa tuntuu monesti olevan aika halpoja paloja, jopa reilusti halvempia kuin Bremboihin.

Toinen mitä tuli mieleen on viritetyn moottorin säädöt. Jos on vedetty kadulla "tappiin" niin voi olla kesällä vähän pidemmissä ratasessioissa riskiä.

Muuten :peukku
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Autolla on merkittävä ero kustannuksissa.

Colttiin on laitettu reilu 800 euroa alustaan, 400 euroa renkaisiin, 100 euroa kierrokseen uusia jarrulevyjä ja reilu 150 euroa kierrokseen Yellowstuff paloja. Bensaa ei kulu juuri mitään, tankilla ajaa helposti todella pitkän ratapäivän.

Evon käyttökustannukset olivat vähintään kaksinkertaiset, helposti enemmänkin.

Tokihan nälkä kasvaa syödessä, mutta tolla kokoonpanolla voi jo ajaa rataa ja nautiskella ilman autohuolia.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Kypäristä , kengistä , vöistä ja "kintaista" vois olla pari riviä ?

Mitä työkaluja ja tarvikkeita olisi syytä varata ratapäiville mukaan ?
 
K

kirppu1990

Guest
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Jarruista sen verran, että itsellä nyt edessä blue printin levyt ja palat (koko setti kuutisenkymmentä puntaa). Ajettu reilu kymppitonni, johon sisältynyt talvea, kesää, kovaa ajoa, hidasta ajoa sekä yksi ratapäivä (about 35 kierrosta/100km rataa).

Ennen näitä oli ebc:n turbogroove levyt ja redstuff palat, vinkui ja valkoiset vanteet oli jatkyvasti pölystä mustana. Jarruteho perstuntumalla samaa luokkaa kun pilipalisetillä (tälläinen setti edelleen takajarruissa).

Pakko kehua myös halpaa settiä. Radalla ei mitään ongelmaa eikä muualla. Ei vinkumista eikä pölyä.

Tällaisen setin voisin kuvitella hommaavani taaksekin. Enkä tällä sano että ebc ei olisi hyvä merkki kun en ole kokeillut muita stuffeja. Mutta hintaansa nähden en ostaisi toista kertaa.

Toivottavasti tavataan kesällä ratapäivillä :driver

Muuten hyvä kirjoitus cubelta, tämmöisiä infopaketteja on ilo lukea aina :peukku
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tuota alkua voisi ehkä hieman muokkailla vielä, sellaiseen houkuttelevaan muotoon, niin voisi saada enemmän porukkaa ratatapahtumiin.

Moni varmaan jännittää rata-ajoa ihan suotta. Radallehan voi oikeasti mennä kokeilemaan ja ajamaan millä tahansa teknisesti toimivalla autolla, ja varmasti on hauskaa.
Tämän olen huomannut tuolla Teekkarien autokerhon ratapäivillä, kalustoa on oikeasti ihan laidasta laitaan.
 

tepi

Active Member
Club Member
Liittynyt
23 Elokuu 2006
Sijainti
Suomi
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Yritetääks tällä topikilla saada osallistujia lisää ratapäiville ? Kaikesta on tehty liian hifiä ja pitää olla sitä ja tätä.

Radalle pääsyyn riittää katsastettu ja vakuutettu auto jossa on kesärenkaat.



http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=2751
http://www.mitsubishiclubfinland.com/galleria/main.php?g2_itemId=2584

Hauskaa ja opettavaa on ollut tuolloinkin. Ei muutakuin ajamaan tapahtumiin.
 

Tunari-82

Active Member
Liittynyt
14 Maaliskuu 2005
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Sen olen pannut merkille että mitä enemmän autoa on viritetty sitä enemmän sitä "säätämistä" ratapäivillä riittää,jos haluat ajaa paikalle,ajaa rataa ja ajaa sen jälkeen kotiin,pidä auto tekniikan osalta suht vakiona.
Alusta,jarrut ja renkaat kuntoon sekä yleiset huollot,niin saa ajaa aika huolettomasti radallakin ja homma on mukavaa.
Sitten kun aletaan enemmän virittämään,kannattaa alkaa miettiä traileria tms. kuljetuskalustoa.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Jep ite ajellut ihan tarvikejarrupaloilla ja kiinapaska renkailla ratapäivillä, suurimmat murheet on tainnu olla ku o ahtoletkut räjähtäny. :)
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Slider sanoi
Jep ite ajellut ihan tarvikejarrupaloilla ja kiinapaska renkailla ratapäivillä, suurimmat murheet on tainnu olla ku o ahtoletkut räjähtäny. :)

Onneksi senkin sai korjattua (kierroksen ajaksi) jesarilla ja nippusiteillä. ;D
 

timppa811

Member
Liittynyt
21 Syyskuu 2010
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Ja vaikka auto toimisi kadulla täysin, ei se tarkoita että se toimii radalla. Montako kertaa kadulla otat vaikka 80-200 vetoja 5minuutin aikana? Radalla niitä tulee 1,5min kierroksen aikanakin jopa 3kpl.
Oma auto ei tiellä esim pätki sytytystä millään, mutta kun boniaringin tienviitankin se näkee niin pätkiminen alkaa =)
Tunari-82 sanoi
Sen olen pannut merkille että mitä enemmän autoa on viritetty sitä enemmän sitä "säätämistä" ratapäivillä riittää,jos haluat ajaa paikalle,ajaa rataa ja ajaa sen jälkeen kotiin,pidä auto tekniikan osalta suht vakiona.
Alusta,jarrut ja renkaat kuntoon sekä yleiset huollot,niin saa ajaa aika huolettomasti radallakin ja homma on mukavaa.
Sitten kun aletaan enemmän virittämään,kannattaa alkaa miettiä traileria tms. kuljetuskalustoa.
 

Mr mmc

CS5W ralli///art
Liittynyt
18 Maaliskuu 2004
Sijainti
Polvijärvi
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Oma halvin oli gti galant 300e ja siihen ~200e remontit ja radalle... (Toki omaa työtä paljon)
Hauskaa oli ja perus fulda 225/55-16 suli alle niin parin kierroksen jälkeen oli kuin olis saipualla
Ajanut :)

Toinen hauska auto oli -92 ca colt 1.3i ...botnialla ei tarvinnut kaasua päästää koko kierroksen
Aikana ja hauskasti meni drifti luisua etuveto :D

Joten ei ainakaan aloitukseen tarvi kuin perus auton millä käydä kokeilemassa omia rajoja.

Evon voi ostaa valmiina mutta onko se tietyiltä osin hauska? Sehän on suunniteltu valmiiksi nopeaan
Ajoon, ite olen köyhä ja siksi askartelee noita halpoja, viime kesänä oli kyllä kova paikka kun lancerilla ajoin esittely kierroksen, enkä voinut osallistua ite ajoon koska jakopää oli tekemättä.

Eli hauskuus alkaa siitä kun on ensin toimiva auto, ei neste vuotoja, ei öljyn/jäähdytys nesteen katkuista pakokaasua ja kokeilemaan miltä tuntuu, jos tuntuu hyvälle niin eikun parannuksia pirssiin

Edesmennyt "JOPPE" opetti mulle sen että ei se teho valttämättä tuo sitä nopeeta kierrosta ja sitten hän näytti sen mun 1.3i coltilla, botnialla 75hv coltilla otettiin päänahka 144hv gti lancerilta (uskaltaako omistaja tunnustaa :D )


Edit: tämä palo puhe vain puolustaakseni että voi sitä halvalla aloittaa ei tarvi kymmenien tonnien sijoitusta, joten ei evo miehet herneitä
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

MakeM sanoi
Onneksi senkin sai korjattua (kierroksen ajaksi) jesarilla ja nippusiteillä. ;D

Ja virvoitusjuomatölkillä ja paikallisen huoltamon harrastesedän silikooniletkulla. :D

Muokkailen vielä tuota alkua.

Se mitä tulee 30eur tarvikepaloihin niin jokainen itse myös hieman arvioi mihin ne on tarkoitettu.
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Ei varmaan voi liikaa korostaa sitä, että myös ihan vakio autolla joka ei ole EVO, voi pitää hauskaa siellä ratapäivillä. Tosin se nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen. Mutta alkuun pääsee ihan millä tahansa kikottimella joka on riittävän hyvässä kunnossa radalle.
 

Juhani

Member
Liittynyt
1 Marraskuu 2009
Sijainti
Rajamäki
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tamus sanoi
Ei varmaan voi liikaa korostaa sitä, että myös ihan vakio autolla joka ei ole EVO, voi pitää hauskaa siellä ratapäivillä. Tosin se nälkä kasvaa syödessä ja niin edelleen. Mutta alkuun pääsee ihan millä tahansa kikottimella joka on riittävän hyvässä kunnossa radalle.

Juuri näin! Eräskin drifting-kuljettaja on sanonut että kaikilla ajoneuvoilla on kiva ajaa täysiä! On se sitten ruohonleikkuri tai kilpa-auto. :driver
 

[elle]

@Nordschleife
Club Member
Toimihenkilö
Moderaattori
Liittynyt
7 Heinäkuu 2010
Sijainti
Pietarsaari / Jakobstad / Jeppis ;-)
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

pari sanaa ratamaksustakin voisit lisätä.. se on sama riippumatta millä autolla ajat. (se on tosin hyvin pieni pala piirakka verrattuna esim. rengaskustannuksiin mutta siitä huolimatta: maksamatta ratamaksua ei ole asiaa radalla...)
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

-JP- sanoi
Kypäristä , kengistä , vöistä ja "kintaista" vois olla pari riviä ?

Mitä työkaluja ja tarvikkeita olisi syytä varata ratapäiville mukaan ?

Kengiksi riittää mielestäni ohut pohjaiset kävelykengät esimerkiksi. Kunhan saa hyvän tuntuman polkimiin. Maiharit on huonot ajokengät. :)

Kypäräksi... No itse ajan mopokypärällä. :D

Kintaiden on syytä olla hyvät. Kädet hikoaa yllättävän paljon ajaessa ja paljaat kädet ei pidä ratissa märkänä kovin hyvin. Mulla on vanhat motocross-hanskat joissa on kumisia paloja kämmenessä ja sormissa. Ovat myös tarpeeksi tiukat etteivät pyöri kädessä.

Nelipistevyöt auttavat pysymään penkissä ja näin helpottavat ajamista merkittävästi. Jos penkissä on edes kohtuullisesti sivuttaistukea niin vakio vöillä pärjää aika pitkälle. Varsinkin vakio autojen kanssa.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

[elle] sanoi
pari sanaa ratamaksustakin voisit lisätä.. se on sama riippumatta millä autolla ajat. (se on tosin hyvin pieni pala piirakka verrattuna esim. rengaskustannuksiin mutta siitä huolimatta: maksamatta ratamaksua ei ole asiaa radalla...)

Asiasta on jo epämääräinen maininta. "Ei maksa kymppejä. " :)
 

Tamus

Diamonds are a Girl's Best Friend
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
10 Heinäkuu 2007
Sijainti
Laihia
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Sori nyt jos joku vetää herneet nenään, mutta mietin vaan tuossa kovasti, että onkohan tämä topicci sitten kuitenkaan se joka kannustaa tulemaan kokeilemaan. Kovasti hifistelyn maku tulee ja äkkiseltään joku voi saada käsityksen, että rahaa pitää lyödä kiinni ja paljon, ennenkuin kehtaa tulla ajamaan ratapäiville. Sehän meillä on ollut ongelmana ennenkin ja niin oli allekirjoittaneellakin kun ekoja kertoja radan varteen eksyi. Tuntui ettei sillä vakio EA:lla kehdannut lähteä Evojen sekaan tien tukkeeksi.

Voisiko otsikkona olla sitten jotain tyyliin, "kun nälkä kasvaa ja se vakio ei enää riitä?" ;D
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tamus sanoi
Sori nyt jos joku vetää herneet nenään, mutta mietin vaan tuossa kovasti, että onkohan tämä topicci sitten kuitenkaan se joka kannustaa tulemaan kokeilemaan. Kovasti hifistelyn maku tulee ja äkkiseltään joku voi saada käsityksen, että rahaa pitää lyödä kiinni ja paljon, ennenkuin kehtaa tulla ajamaan ratapäiville. Sehän meillä on ollut ongelmana ennenkin ja niin oli allekirjoittaneellakin kun ekoja kertoja radan varteen eksyi. Tuntui ettei sillä vakio EA:lla kehdannut lähteä Evojen sekaan tien tukkeeksi.

Voisiko otsikkona olla sitten jotain tyyliin, "kun nälkä kasvaa ja se vakio ei enää riitä?" ;D

Tai vaikkapa ekaan viestiin alkuun ne minimivaatimukset, jonka perään sitten tuota listaa vaikkapa nimettynä "nälän kasvaessa"
 

MakeM

Active Member
Liittynyt
2 Elokuu 2008
Sijainti
Espoo
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tamus sanoi
Sori nyt jos joku vetää herneet nenään, mutta mietin vaan tuossa kovasti, että onkohan tämä topicci sitten kuitenkaan se joka kannustaa tulemaan kokeilemaan. Kovasti hifistelyn maku tulee ja äkkiseltään joku voi saada käsityksen, että rahaa pitää lyödä kiinni ja paljon, ennenkuin kehtaa tulla ajamaan ratapäiville. Sehän meillä on ollut ongelmana ennenkin ja niin oli allekirjoittaneellakin kun ekoja kertoja radan varteen eksyi. Tuntui ettei sillä vakio EA:lla kehdannut lähteä Evojen sekaan tien tukkeeksi.

Voisiko otsikkona olla sitten jotain tyyliin, "kun nälkä kasvaa ja se vakio ei enää riitä?" ;D

Musta olis ihan hyvä kannustaa ja kertoa mitä sillä tavallisella käyttöautolla voi tehdä, mitkä muutokset on järkeviä jos haluaa ajaa pidempiä settejä ja sitten viimeisenä mitä maksaa jos laittaa enemmän peliin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Oliskohan jo tarpeeksi isolla.

Tuntuu että hypitään tekstissä ohi kohtien.... :p

Siis ekaan postaukseen.

Älkää nyt aloittako tuota "no ne evot" -keskustelua. Ja en vieläkään näe, että tuossa kauheesti hifistellään...

Itse rakentaisin etuveto Coltin - sillä oppii ajamaan ja pärjää hyvin. Kun osaa ajaa kurvit lujaa etuvetovehkeellä niin nelikolla ajaminen onkin sitten "lasten leikkiä". :) Itse aloitin etuvedolla - 1.4L hurjaa PSA voimaa. :D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

cubeqtio sanoi
Oliskohan jo tarpeeksi isolla.

Tuntuu että hypitään tekstissä ohi kohtien.... :p

Siis ekaan postaukseen.

Älkää nyt aloittako tuota "no ne evot" -keskustelua. Ja en vieläkään näe, että tuossa kauheesti hifistellään...

Itse rakentaisin etuveto Coltin - sillä oppii ajamaan ja pärjää hyvin. Kun osaa ajaa kurvit lujaa etuvetovehkeellä niin nelikolla ajaminen onkin sitten "lasten leikkiä". :) Itse aloitin etuvedolla - 1.4L hurjaa PSA voimaa. :D

Itse haluaisin ajaa Honda Civicillä.

+ Ei pelottais niin helvetisti
+ Vois ajaa kaasupohjassa enemmän.
+ Olisi edullisempaa

Miinus asiat :

Ei mitään Negatiivistä....
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

-JP- sanoi
Itse haluaisin ajaa Honda Civicillä.

+ Ei pelottais niin helvetisti
+ Vois ajaa kaasupohjassa enemmän.
+ Olisi edullisempaa

Miinus asiat :

Ei mitään Negatiivistä....

Menis bensaakin vähemmän.. Tod näk. :D Tai ei välttämättä, pääsis enemmän kierroksii ennen kuin joku porsii. :D
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

cubeqtio sanoi
Menis bensaakin vähemmän.. Tod näk. :D Tai ei välttämättä, pääsis enemmän kierroksii ennen kuin joku porsii. :D

Varmaankin saattaa liittyä tuohon : + Olisi edullisempaa , ?
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

(OT) Villi idea, kuka lähtee mukaan:

2 Ke ratahaaste, erään brittiläisen autolehden parihaasteen hengessä:

Max 2 Ke (tai 1 Ke, tai mikä vaan sopiva summa) käytettävissä auton ostoon JA varusteluun, pois lukien turvavarusteet joihin saa laittaa rahaa "budjetin ulkopuolelta". Ns. talliosille hyväksytettävä käypä hinta muilla kilpailijoilla. Pisteitä saa ajettujen kierrosten määrästä + ratapäiviin osallistumisesta + nopeista kierrosajoista. Auto oltava katsastettavissa (vai onko?) ja tieliikennekelpoinen, ja luonnollisesti Mitsubishi/MMC-peräinen.

:driver
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Hyvä idea Niko. Harmi ettei oo rahaa laittaa tollaseen. Tietäisin autonkin jo jonka ostaisin jos vaan voisin.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Niko Päivinen sanoi
(OT) Villi idea, kuka lähtee mukaan:

2 Ke ratahaaste, erään brittiläisen autolehden parihaasteen hengessä:

Max 2 Ke (tai 1 Ke, tai mikä vaan sopiva summa) käytettävissä auton ostoon JA varusteluun, pois lukien turvavarusteet joihin saa laittaa rahaa "budjetin ulkopuolelta". Ns. talliosille hyväksytettävä käypä hinta muilla kilpailijoilla. Pisteitä saa ajettujen kierrosten määrästä + ratapäiviin osallistumisesta + nopeista kierrosajoista. Auto oltava katsastettavissa (vai onko?) ja tieliikennekelpoinen, ja luonnollisesti Mitsubishi/MMC-peräinen.

:driver

UIJUI! Nyt Niko ehdotit hyvää asiaa. :) Tiedä sitten ehtiikö tälle kaudelle, MUTTA mikä ettei. :)

Turvavarusteet:
- Penkki/penkit
- Kaaret (ei pakolliset)
- turvavyöt (3/4/5/6 -piste)
- Sammutin... :D


PS. Ostetaan koltti. :D
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Ei välttämättä joo tälle kaudelle, mutta jos vaikka sitä seuraavalle... noin niinku ajatuksena jo kypsyttelis tässä...
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Niko Päivinen sanoi
Ei välttämättä joo tälle kaudelle, mutta jos vaikka sitä seuraavalle... noin niinku ajatuksena js kypsyttelis tässä...

Hävitit sitten multa sen viimeisenkin vapaa-ajan.. voi voi voi.. Vaimo kiittää.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Kohta rupee kaikki rapeet alle 500e Coltit lentää nettiautosta.... ;)

Sääntöihin ajatelmia: katsastetusta (ja vielä autossa olevalle tekniikalle katsastetusta) autosta lisäpisteitä, katsastamattomasta miinuspisteitä... jos auto kestää samalla laatikolla ja koneella/kantta avaamatta koko kauden, lisäpisteitä... jos autolla ajetaan aina radalle JA takaisin... lisäpisteitä...
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tän tyyppistä ratkaisua on kypsytelty jo itekin viimeset pari vuotta, kun vr4 on ollut vähemmän ratakunnossa ja rahaa palaa siihen jo ilman "ratakuntoakin". Itekin vois tällasta tätä seuraavalle kaudelle miettiä. Jos tästä saatais vielä "Klubin luokka" niin avot :peukku.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=53874.0
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Palaan tähän kun toisaalla keskustellaan jo "muusta luokasta", jonne tämä keskustelu ei sovellu.
Olisiko kuitenkin myös osana se että ei sinne radalle "tavan tallaaja uskalla tulla "evojen" sekaan" - näyttäytymään saati sekaan ajamaan? Ehkä sekään että "otetaan tunti ratapäiviltä evot pois tuohon väliin" - ei toimi, kun eivät he silti "kehtaa" tulla.
Jotenkin näin minä näkisin asian.

Heitän ajatuksena:
- järjestäkää yksi ratapäivä "tavallisille" autoille. Mainos foorumille asiasta? Etusivulle asti? Rummuttakaa vähän asiaa etukäteen. Katsokaa onko tulijoita =mahdollisesti olisiko potentiaalia järjestää. Järjestäisi vaikka yhteistyössä jonkun muun klubin kanssa kuin "siniset"?


Ja juu tiedän sen laulun:
"on siellä ratapäivillä nytkin tilaa tulla ajamaan". Muttakun ei se näytä toimivan "houkuttelevana".
Ja tiedän: vaatii jonkun järjestelemään. Vaan turha sekin on itkeä "miksei näy muita" ellei niiltä muilta kysytä haluaako ne tms.

edit. ja kysymyksenä: palveleeko 1000e rata-auton rakentelu tässä? Toki kustannuksista puhutaan, mutta jos halutaan niitä "tavallisia" autoja niin ei niistä 90% varmaan halua mitään rakentaa vaan ehkä haluaisivat vähän omalla "siviili" autollansa kierroksia kerätä muutamia.

Itse näkisin näen jotenkin näin asian.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Kyllähän tuommoinen on mahdollista järjestää jos sinne on oikeasti riittävästi tulijoita. Kielletäänkö samalla muutkin tehokkaat laitteet kuten vr4? Mihin raja?
Nuita Evottomia aikoja voi järjestää radalla helpostikin jos sellaiselle on tarvetta.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Harri K sanoi
Ja tiedän: vaatii jonkun järjestelemään. Vaan turha sekin on itkeä "miksei näy muita" ellei niiltä muilta kysytä haluaako ne tms.

Tuolla jäsenten puolella on muuten ollut jo useamman vuoden mahdollisuus ilmoittautua toimikuntiin. En tiedä mitä lisäarvoa se tuottaisi, että joku kyselisi jäseniltä erikseen, että mitä kukakin haluaisi tehdä. Kaikki kuitenkin tietävät, että tehtävää on AINA, ja toimikuntiin voi kukin ilmoittautua sen kummemmin kenenkään kyselemättä ja kutsumatta. Näin minä asian näkisin.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Basbarduu sanoi
Kyllähän tuommoinen on mahdollista järjestää jos sinne on oikeasti riittävästi tulijoita. Kielletäänkö samalla muutkin tehokkaat laitteet kuten vr4? Mihin raja?
Nuita Evottomia aikoja voi järjestää radalla helpostikin jos sellaiselle on tarvetta.
jep, se raja tms olisi jotenkin toki vedettävä. Olisiko ehkä parempi puhua ajoharjoittelu tms tapahtumasta jossa ei sanallakaan mainita "ratapäivä".

Ehkä tämä otsikko ei nyt enään palvele ihan tätä asiaa.
Oisko uusi juttusarja " Kutsu ajoharjoittelupäivälle kesällä 201x"
Kyselisi siis ensin olisiko tulijoita jne.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Ihan vain kommenttina näen sen tuhon tienä jos aletaan kaluston mukaan rajoittamaan osallistumisoikeutta. Tilaa on ja kehtaa tulla, minäkin kehtaan ilman sitä maagista Evoa.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

ast sanoi
Ihan vain kommenttina näen sen tuhon tienä jos aletaan kaluston mukaan rajoittamaan osallistumisoikeutta. Tilaa on ja kehtaa tulla, minäkin kehtaan ilman sitä maagista Evoa.
Itsekin näen todella epätodennäköisenä että tuommoinen rajattu tapahtuma vetäisi riittävästi porukkaa. Mut jos joku haluaa selvittää niin eikun vaan.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
In Memoriam
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Lahti
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Epäilen myös hieman noita "rajoitettuja" päiviä. Ihan vaan siihen perustuen, mikä on evo/VR-4 suhde muihin autoihin ollut kautta aikain ratapäivillä. Tosin mielelläni olisin väärässä tässä asiassa. Kannattaa ainakin niiden henkilöiden, jotka niille "rajoitetuille" päiville mielellään osallistuisivat, pitää nyt meteliä itsestään.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Radalla ajamisen kustannukset

Tietääkseni clubilla ei ole koskaan ollut kalustorajoitettua tapahtumaa (paitsi ymmättettävä merkkirajoitus). Lupaan lopettaa jäsenmaksun maksamisen siihen kun ensimmäinen sellainen tulee. Esimerkkinä Offroadia on käyty ajamassa etuveto Lancerilla ja neliveto Space Wagonilla. Olisihan se sääli jos vain Pajerot ja L200:t saisivat osallistua...
 
Ylös Bottom