Rahojen törsäys vanhaan autoon, rokkijumalan GTO VR-4 -91

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Jeps, aloitetaan tänne vähän projektipäiväkirjaa, että saa muutkin kanssaelää tätä unelmaa hullujen elämää.

mitsu1.jpg


Eli kuvan mukainen punainen mitsu tuli ostettua loppuvuodesta 2017. Suunnitelmanahan tällöin oli toki että "pienellä vaivalla törkeen hieno auto", noh, toisinhan siinä(kin) sitten kävi. Nimittäin heti kotimatkalla auton ostosta päästiin tekemään ensimmäinen korjaus kun rengas räjähti "hieman" optimoidussa moottoritienopeudessa, minkä jälkeen tallille päästyäni sainkin sitten todeta että menee koko tekniikka vaihtoon. Oli nimittäin yhdestä männästä lohjennut pala, ja tarkempi tutkimus osoittikin syyn, joku oli tähän autoon vaihtanut jostain syystä lohkon vaparista. Suuttimetkin kun olivat vaparista, niin laihallahan se sitten oli käynyt, mistä sitten varmaan tuo mäntävaurio aiheutunut. Noh, itseä voi vaan syyttää kun ostaa suomenmaan halvimman yksilön.

Eihän siinä, hommasin sitten asianmukaiset turbokoneen lohkot, männät, kannet ym. hilppeet, ja kasasin tekniikan näistä. Kivastihan se kesän verran kulki, jonka jälkeen alkoi jäähdytysneste puskea ulos. Ei näköjään siis tämän lukio klopin käsissä pysy työkalut sitä vähää että olisi mitään kunnollista saanut aikaan. Ei auttanut termostaattien vaihdot, ei vuotojen tukkimiset, ei mitkään. Nyt uudenvuoden jälkeen totesin sitten että olisihan se taas vuosihuollon paikka sitten, eli konetta taas pois keulalta ja atomeiksi.

Tällä erää olisi sitten tarkoitus rakentaa kone siis ensinnä vähän paremmin kuin viime kerralla, toiseksi olisi tarkoitus sijoittaa opintolainaa virivireihin. Eli ainakin lohko olisi tarkoitus rakentaa kestämään vähän rajumpaakin väärinkäyttöä. Varmaan tulee siis tako wisecot pyörimään sinne kiertokankien päihin, kunhan brittiherra laittaa postipakettia joskus vielä tulemaan. Kytkimen laitoin jo tilaukseen (ebayn varmasti hyvä käytetty south bend kytkinasetelma ja rps alumiini vauhtipyörä). Sitten jos on vielä pelimerkkejä tilillä niin laitetaan sitten ne 19T:t ja hillittömät suuttimet jne.

Mutta tosiaan, tänään oli projekti siinä vaiheessa että oltiin lohkon purkuhommissa. Ilahduttavasti isoa metallisilppua löytyi vain vähän, hienompaa huomattavasti enemmän. About kaikissa laakereissa (muutaman tuhat km ajetut) oli pientä naarmua pinnassa, muutamassa huomattavasti isompaa viirua pinnassa.

Nyt sitten ei muuta kuin odottelua, josko männät saapuisivat ja pääsisi viemään romut koneistamolle.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Noniin, nyt on sovittu kaupat wisecon takomännistä, tulevat briteistä varmaan tässä viikon sisään. Oli jollain virittäjäkaverilla suunnitelmat muuttuneet, ja myi käyttämättömiä mäntiä, tosin oli jo kerennyt prässäämään männän tapit vakiokiertokangille. Eipä siinä, itsekin kun ajattelin käyttää vakiokietareita kun riittävät pitkälle nekin.

Tonne keskusteluun tästä projektista voipi vastailla jos jollekkin on sitten tuttua tämä tasapainotusoperaatio. Onnistuuko noin että on männät jo kiinni kiertokangissa? Ja mitenkä nyt sitten on oikeasti asian laita, kannattaako viedä ihan koko setti vauhtis+painelevy+kampura+dampperi+männät+kanget sinne tasapainotettavaksi, vai onko ihan henkimaailman juttuja koko tasapainotus? Ihan ylimääräisestä en viitsisi tietenkään maksaa. Jos jollain on ehdottaa hyviä (halpoja) paikkoja em. operaation tekemiseen, niin saa myös kertoa.

Ensi viikolla pitäisi kanssa viedä koneen palikoita koneistamolle, ainakin kannet täytynee plaanata. Ehkä lohko myös plaanaukseen, ja saavat arvioida siellä että tarttisko myös heittää helicoilit pariin kannenpultin kierteeseen, kun tuntui viimeksi vähän takkuilevan yhden pultin kiristys. Vaikuttaakohan tuo pieni pintojen höyläily nyt miten, että pitäisikö sitten heittää paksumpaa kannentiivistettä sisään, vai onko mitään merkitystä. Kuitenkaan mitään 2bar ahtopaineita en varmaan tuosta aijo ottaa, että näin maalaisjärjellä jos siinä nyt snadisti puristussuhde kasvaa niin tuskin haittaisi.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Noniin, meni tässä taas pari viikkoa sinänsä turhaan askarteluun. Alkoi v-käyrä nousemaan kun oli konetila täynnä skeidaa ja oli nyt hyvä sauma muutenkin vähän ehostaa kun oli kone ulkona autosta.

Tuli sitten revittyä apurunko mäkeen ja laitettua atomeiksi. Äkkiäkös ne tuosta puhaltaa ja maalaa, ajattelin.

Viikon verran joka ilta puhallushiekkaa ja maalihöyryjä hengiteltyäni tulos sitten näyttää tältä:

IMG_20190213_214201763.jpg


Koneen palikat maleksii vielä koneistamolla, kuulemma kiirettä siellä että hetken joutuu seuraavia edistysaskelia odottelemaan.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Viikkojen arpomisen jälkeen tein valintani ahdinten suhteen, kun facebook kirppikselle ilmestyi hyvällä hinnalla ihan oikeat MHI TD04H-15G föönit.

IMG_20190220_215516177.jpg


En oikein tiedä että mitä näiltä nyt sitten odottaisi. Ainakin turbiini- ja kompurakotelot ovat aika reippaasti vakioita isommat, eli varmaan virtaa ihan nätisti kovemmillakin kierroksilla. Vertailun vuoksi myös vakioahtimen kanssa kuvassa:

IMG_20190220_220132589.jpg


Niin, ja nämähän tosiaan jäähtyvät vain öljyn vaikutuksesta, eli saa taas paljon turhaa letkua ja putkea siivota autosta.

Tietenkään ei ole pakosarjan vakiolaippaan sopivat, eikä sen enempää downpipen laippaankaan sovi. Täytyy piirtää cadit noista laipoista kun kerkiää, niin voi kaveri leikellä ne sitten plasmalla. Ties vaikka innostuisi pakosarjat ihan kokonaisuudessaan askartelemaan tohon, kun on nuo vakiot aika virtausta kaikin keinoin vastustavan näköiset.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Kaverini, joka on rakentanut itselleen CNC-plasmaleikkurin lupasi leikellä minulle sopivat laipat että saan turbot sopimaan.

Netistä en heti onnistunut kuitenkaan löytämään piirrustuksia näistä tarvittavista laipoista, niin piirsin sitten itse.


mitsu_laippa.JPG


Downpipen laippa mallia greddy / TRUST / kinugawa / kiinanpaskat.

mitsu_sarja_laippa.JPG


Pakosarjan laippa. Pakosarjan laipasta olisi kyllä vielä varaa nipistää ylimääräistä materiaalia pois, mutta onkohan enemmän hyötyä vai haittaa jos lähtee karsimaan? Tulisi ainakin mieleen että jos tekee noi pakoaukkojen väliset osat liian kapeiksi, niin hitsaaminen helposti vääntelee laipan ihan solmuun.

Täytyy vielä turbon laippa piirrellä, niin pääsee sitten ihmettelemään kun ne itse suunnitellut osat ei taaskaan kuitenkaan sovi nätisti paikalleen.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Noniin, vähän päivityksiä tästä tuskien rojektista.

Eli edistystä on tapahtunut. Koneen osat tuli koneistamolta, ja laitoin koneen kasaan, eipä enää ollut niin hohdokas homma sekään kuin ensimmäisellä kerralla. Mastonin punainen hammer maali todettiin myös kelvottomaksi moottorimaaliksi, ainakin siveltimellä levittämällä tulos on karmea niinkuin kuvistakin hahmottuu.

Pakosarjan laipat kävin leikkaamassa kaverin rakentamalla CNC plasmalla 12mm levystä. Tilattiin kaverin kanssa taloon.com:ista pitkä pätkä 48mm vesijohtoputkea sekä mutkia, ja alettiin askartelemaan. Pienen sovittelemisen jälkeen johonkin tuollaiseen lopputulokseen päädyin etuföönin sarjan osalta:

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56.jpeg


Pakosarjan laipan aukot ovat ovaalin muotoiset, ja putki pyöreää. Testailin noita pätkiä puristaa kanssa ovaaleiksi, mutta oli jossain määrin hankalaa noiden mutkapätkien osalta. Kehtaisikohan vaan hitsata kunnolla täyteainetta ja paineilmavinguilla sitten suhata elliptin muotoon nuo pakoaukot, olisi varmaan törkeästi helpompi ratkaisu... laippaahan tähän en vielä hitsannut, se tulee vielä 90 asteen mutkan päähän kollektorin jälkeen alaspäin, että saadaan turbo sinne vaihdelaatikon eteen kivasti.

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56(1).jpeg


Ainakin on vahva käsityön leima tässä saumassa :D

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.16.38.jpeg


Tästä suunnasta melkein näyttää jo kelvolliselta.

WhatsApp Image 2019-06-19 at 22.15.56(2).jpeg


Kuvista voikin jo viisaammat päätellä, että mikään luokkahitsari tosiaan en ole. Jos ei kestä niin sitten räitään lisää. Takasarja sitten näyttääkin niin iljettävältä etten sitä ilkeä edes tänne postata, tarttis varmaan tehdä uusiksi se.

Jos jollain tulee nyt mieleen syitä, että miksi näin ei voi tehdä pakosarjaa, sopii älähtää. Vielä kun on palikat kiinni toisissaan pisteillä, niin onnistuu iteroiminen.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Noniin tänään tuli firman kesäpäivien jälkeisessä kohmelossa askarreltua sarja takaturbolle. Vielä en hitsannut kuin täpät, jos vaikka testaa vielä konetta paikalleen ja katsoo että kaikki mahtuu, voi sitten vielä korjata kun ei sovi.

Testasin litistää nuo kannen laippaan tulevat putken päät tässä sarjassa, onnistui sen verran nätisti että taidanpa tehdä saman operaation suorittaa etummaisellekin sarjalle, eipä tarvitse portata niin paljoa.

IMG_20190629_191934660.jpg
IMG_20190629_191918170_BURST000_COVER_TOP.jpg
IMG_20190629_191927305.jpg
IMG_20190629_191708571.jpg
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Kone saatu kasaan ja sovitettu paikalleen. Yöunien laatu parani merkittävästi, kun näki molempien pakosarjojen ja turbojen mahtuvan kivasti niille suunnitelluille paikoille.

IMG-20190723-WA0026.jpg


Kirkkaan keltaisesta apurungosta näyttää olevan ainakin se ilo, että näkyvyys konehuoneessa paranee aika paljon kun ei ole kaikki sitä samaa mustaa. Vaikka näyttäähän se muuten aika dorkalta.

Kyllä tämäkin rojekti tästä pikkuhiljaa alkaa näköjään edistymään.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Tänään tapahtui hirveitä. Ensin oli kivaa, sitten ei:
IMG-20190915-WA0014.jpg


Päästiin siis vihdoin ahvenistolle testailemaan. Ja kyllä vaikutti olevan vetoja omiin tarpeisiin riittävästi, vaikka kartat ei ollut vielä ihan kohdallaan, ja ajettiin ihan sääliahdoilla. Näköjään aika paljon tuosta koneesta saa irti ihan vaan pakopuolen virtaavuutta parantamalla.

Kiva loppui sitten inhottavaan vinkunaan konetilasta. Syykin selvisi nopeasti. Öljyjäähyn letku mallia hydrauliikkaletku antautui ja öljynpaineethan siinä sitten katosi. Rip.

IMG_20190915_151206.jpg


Eli kietareiden ja kampuroiden laakerithan sieltä sitten porsi varmaankin. Täytyy purkaa ja katsoa että mikä meni kun kerkiää. Jos on kampurakin vainaa, niin olisi sitten sellaisellekin tarvetta, preferenssinä toki myöhempien vuosimallien takokampura. Saa tyrkyttää jos on sellainen jäänyt nurkkiin lojumaan.

Note to self: säästäminen ei kannata näköjään ikinä missään.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Jee jee jee.

Koneistamon ukot soitteli ja kertoivat että kampurasta saatiin vielä kalu. Kiertokangen kaulat 0.25 alikokoon, eli vielä olisi tarjolla moneltakin valmistajalta laakereita.

Yksi kiertokanki meni vaihtoon, lämpöjäljen raja löytyi puolesta välistä kiertokankea eli hyvin oli hitsannut kiinni.

Nokkien laakerit säästyivät myös!

Aika vähällä siis selvisi tästäkin hölmöilystä.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Nyt kyllä alkaa kamelin selkä katketa.

2kk odottelun jälkeen ebayn ukko lähetti vihdoin alikoon laakerit. Kovalla innolla aloin heti kasailemaan alakertaa, mutta kun oli runkolaakeripukit kiristänyt momenttiin niin suruksi muuttui tämäkin päivä. Kampi ei pyörinyt vapaasti.

Muutaman kerran kasasin kaiken uudestana varmistaakseni ettei ollut mitään asennusvirhettä. Ei ollut, plastigaugekin näytti ihan järkevää välystä jokaisella kaulalla. Heittokello sitten paljasti että dampperin päässä olikin reilu 5 satkua heittoa. Tiedä sitten paljonko heittoa on noilla kauloilla kun purevat noin kiinni. Varmaan liikaa.

Täytyypi soitella maanantaina konepajalle että ei ollut ihan mennyt kammen oikaisut kohdilleen.

Kampiham
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Tänään hörähti taas mitsu käymään "pikku" remontin jälkeen. Vielä olisi hirveä määrä mitä pitäisi tehdä mutta mennään nyt rauhassa ettei menisi taas jotain rikki hätiköimisen takia.

Niin, tuo kampirauta tosiaan oikaistiin uudelleen konepajalla takuuseen. Päivittelen tänne kun saan jotain jännempää taas aikaan. Jos sattuisi vaikka leimaa saamaan lähiaikoina.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Wohoo jeaa jibii sehän alkoi käymään nätisti kun kopioi vaan kaverilta sytkäkartan ja generoi 100% VE bensakartan excelillä missä läpi kartan lambda=1.

Tai no nätisti ja nätisti. Käyntiin lähtee kylmällä koneella kovin kovin heikosti, kylmärikastukset ja jännitekorjaukset on vielä ihan hatusta heitettyjä mutta lämpimällä koneella ottaa jenkaa kyllä kovin iloisesti. Niin ja toi valitsemani MAP anturin skaala loppuu näköjään tyhjäkäynnillä kesken, saas nähdä miten tuon kanssa päästöt kikkaillaan tyhjäkäynnin osalta :unsure:

Joo mutta tällä kertaa vaikuttaa (vielä) ihan hyvältä. Eiköhän tämäkin taas kohta suruksi muutu :LOL:
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Juuh jooh, eipä ole tullut tänne nyt hetkeen kirjoiteltua, kaikenlaista sattunut ja tapahtunut, ja enemmän on tullut tonne ameriikan poikien foorumille kirjoitettua kommelluksista kun siellä on vähän aktiivisempaa keskustelu. Mutta laitetaan tännekkin vähän tilannepäivitystä.

Tosiaan tänään yritettiin leimaa hakea. Lähes sanomattakin selvää että sitä ei tullut. Ei saatu edes vikalistaa, kun kuun ja tähtien asento asemoitui niin ettei tämä peto enää suostunut käymään tyhjää. Lienikö syynä että katsuri ei laittanut flektejä päälle manuaalisesta kytkimestä ja kun koneen lämmöt nousivat korkeiksi niin trimmit menivät pieleen. Joka tapauksessa, ei saanut katsastamon ukko ajettua autoa itse pois jarrudynolta, stögäsi moneen kertaan ja kun akku oli jo kovin loppu starttailusta katsuri pyysi minun ajaa auto pois rullilta. Pitäähän sille tietysti vähän aggressiivisesti lähteä kun on tuo alumiigi vauhtis ja sintterikytkin yhdistettynä vähän heikkoon tyhjäkäyntiin. Kovin reiluja kavereita kuitenkin olivat ja hyvittivät epäonnistuneen katsastuksen.

Jeps mutta viimeiset pari kuukautta tosiaan on mennyt pikkujuttujen kanssa tappelemisessa:
  • Ahdinten sisuskalut menivät uusiksi, sillä alumiininen haitariletku mistä tein väliaikaiset ilmanputsarin letkut ilmeisesti pääsi jotenkin murenemaan pieneksi tomuksi imuilmaan ja tekivät aika massiivista tuhoa imusiipiin. Tilalle tuli ebayn laatuosaa, näköjään vaikka tilaa halvimmat 9 lapaiset td04hl pakosiivet ja halvimmat billet imusiivet niin lähettäjänä on silti KAMAK ja tulevat kotiin kinugawan paketissa.
    fukked.jpg


  • Ilmeteltiin miksi ihmeessä ahdot eivät nouse millään yli 0.7bar vaikka mitä yritti. Testattiin imuvuodot, tulpat, puristukset tarkastettiin ajoitus, purettiin turboa ym. Lopulta laitoin hukkiksiin vähän jäykemmät kellot, mallia kierretanko. Ei tullut vieläkään ahtoja. Kun about kaikki oli jo tutkittu, vilkaisin miltä katalysaattori näyttää. Oli magnaflown race katin kenno sulanut nyrkin kokoiseksi möykyksi. Sen kun otti pois ja lähti testilenkille (hukkikset yhä kuvan mukaisina) saatiin aika hätäinen 1.5bar ahtoja ennen boost cuttia.
    maxboost.png
    Katti.PNG

  • Ihmeteltiin myös että miksi auto käy välillä hyvää tyhjää ja välillä kovin huonoa. Yksi kiinanmaalta tilatuista bosch kopiosuuttimista oli vähän huonosti toimiva pienellä avautumisajalla. Vaihdoin kaverin paremmiksi todettuihin kiinansuuttimiin, ja homma alkoi rokata. Sen verran paremmin että ahtimetkin tulivat peliin mukaan jo matalammilla kierroksilla. Testilenkillä otin yhden vähän innokkaamman lähdön ja lopputulos olikin katkennut TC:n akseli. Onneksi hyllystä löytyi "hyvä" uusi käytetty:
    akselinkohtalo.PNG

  • HKS super drager putkisto tuli asennettua kun kaverilta satuin sellaisen halvalla saamaan. Kyllä nyt mörisee ja näyttää hölmöltä:
    Pärinäpönttö.PNG

Mutta, katsellaan nyt että milloin saadaan tämä kaunokainen palautettua liikenteeseen. Lienee vaarallinen laite, ainakin siltä tuntuu jo tällä hetkellä vaikka aika maltillisilla kilon ahdoilla mennään. Konekin on pysynyt jo 400km matkan nipussa, ehkä tämä vielä tästä.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Eipäs ole tänne tullut paljoa raportoitua edistystä. Tai no mitä edistystä, leima uupuu vieläkin, mutta nyt taas ollaan lähellä.

Tosiaan kävin viime vuoden loppukesästä särkemässä laakerit dynolla. Jee. Kone auki, kietaria vaihtoon, onhan niitä vielä vino pino hyllyssä. Ja taas kävi auto, kunnes vanha kunnon ryöstölaippa ölppäsuodattimen alta päätti löystää suodattimen. Tällä kertaa säästyttiin vaan parin laakerin vaihdoilla kun paineet putosi hetkeksi, mutta taas iloa kerrakseen.

Ja viimeisimpänä kun sain kaikki kasaan pääsin nautiskelemaan palavasta öljyvalosta. Niinpä niin, öljypumpun paineenrajoitusventtiili jumiutunut auki. Vaihtoon meni sekin, mutta eipä täytynyt tällä kertaa nostaa koko konetta ulos sentään :-D

Noniin, mutta eilen sain romun vihdoin viimein käymään oikein nätisti "pienten" vastoinkäymisten jälkeen. Kai siitä on kohta kaikki kertaalleen hajonnut että kohta pitäisi kestää. Tai sitten ei. Ei näistä ikinä tiedä.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Hetkeen ei olekkaan tullut tänne kirjoiteltua, ollut olevinaan tärkeämpääkin tekemistä :/

Joka tapauksessa tämä öljynpainejännitysnäytelmä tuli loppukesästä aika hurjaan lopputulokseen: katsastustulos hyväksytty. Eli ensi kesäksi on vauhtia ja vaarallisia tilanteita tiedossa.

Aika kamalahan tuosta tuli ajaa yhdistelmällä kevyt vauhtipyörä + sintterikytkin + itse säädetty moottorinohjaus + kaikki tyhjäkäynnin säätöventtiilit ohitettu. Vaihdekeppikin tuntuu jähmeältä viimekertaisen kulmavaihteen akselin vaihdon jäljiltä. Jotain meni vituiksi siis. Ei muuta kun auki laatikko sitten taas vaan.
 

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Yhdestä avaimen käännöstä käyntiin talven jäljiltä, tosin oli aika pitkä kääntö :)

Huomasin siinä sitten että oven sähköt on melkein kaikki pimeänä. Nopea vilkaisu korin ja oven väliseen johtosarjaan kertoikin että 5 piuhaa murtunut liittimeltä. 1 iso piuha, 4 pienempää piuhaa.

Sen verran lyhyet karvaperseet oli jäänyt liittimen päähän jäljelle että tinaaminen ei tullut kysymykseen. Purkasin pinnit ulos liittimestä ja ajattelin että sen kun käy hakemassa finjectorilta uudet pinnit. Eipä sieltäkään löytynyt.

Koitin sitten omaa google salapoliisityötä noiden pinnien suhteen. Ison johdon pinniä hyvin lähelle vastaava löytyikin:

Pienemmän johdon pinniä ei tosiaan mistään mahtanut löytyä. Onkohan jollakulla ajatusta mistä kannattaisi vielä etsiä?
 
Ylös Bottom