Rahojen törsäys vanhaan autoon, rokkijumalan GTO VR-4 -91

rokkijumala

Member
Liittynyt
9 Marraskuu 2017
Sijainti
Espoo
Tehdään tänne kanssa threadi. Saa älähtää, kun suunnitelmat tai toteutukset vaikuttavat kelvottomilta. Etenkin kun viime kerralla operaatio meni miten meni. :rolleyes:
 
Puhun vain omasta kokemuksesta, remontin jälkeen 70tkm annettu kenkää, erittäin hyvin pelaa.

Ei tasapainoitettu mitään.
Tosin koneistamo laittoi Wisecot orkkis kankiin
Pienessä hämärässä tallissa niputettiin 10v sitten.

Orkkis siimapyöräkin poistettu ja vaihdettu (kiellettyyn kampiakselin särkevään :) ) underdrive pulley, ilman värinänvaimentimia....
Toimii
 
Yhden kerran tasapainoitettu kampura + rps vauhtipyörä + twin disc kytkinsetti. Muuten aina kasannu ilman tasapainotusta.

Tuo laakerihomma kuullostaa hiukan huolestuttavalta. Onko kampurassa yhtään jälkiä? Jos tarve vaatii niin koneistus ja ylikoon laakerit. Muistutuksena aina kasatessa asennusöljyä pari tippaa laakereihin yms.
 
Puhun vain omasta kokemuksesta, remontin jälkeen 70tkm annettu kenkää, erittäin hyvin pelaa.

Ei tasapainoitettu mitään.
Tosin koneistamo laittoi Wisecot orkkis kankiin
Pienessä hämärässä tallissa niputettiin 10v sitten.

Orkkis siimapyöräkin poistettu ja vaihdettu (kiellettyyn kampiakselin särkevään :) ) underdrive pulley, ilman värinänvaimentimia....
Toimii

Tätä juurikin ajattelin, kun oma mielikuva on kanssa, että ihan ilman mitään tasapainotuksiakin ovat jotkut saaneet ihan luotettavia koneita aikaan. Tietty jokaisen tasapainotuksia tekevän pajan sivuillahan lukee että jos on pari grammaa epätasapainossa niin moottorin täystuho on minuuttien kysymys :oops: No mutta paikalliselta koneistamolta nuo tasapainotusvehkeet löytyvät, teen siellä muutenkin kaikki koneistukset niin tuskimpa se tässä konkurssissa enää paljoa painaisi jos pyöräyttäisivät hilppeet siinä tasapainokoneessa.

Hieman offtopic mutta näyttäisi Otanimen teekkarikylältä.

Juu, siellähän mä rakentelen tuota toisen samanmoisen mitsun omistajan kanssa. Saa tulla vaikka paikan päällekkin ihmettelemään.

Yhden kerran tasapainoitettu kampura + rps vauhtipyörä + twin disc kytkinsetti. Muuten aina kasannu ilman tasapainotusta.

Tuo laakerihomma kuullostaa hiukan huolestuttavalta. Onko kampurassa yhtään jälkiä? Jos tarve vaatii niin koneistus ja ylikoon laakerit. Muistutuksena aina kasatessa asennusöljyä pari tippaa laakereihin yms.

Itsekin olen aika huolestunut tuosta. Saavat koneistamolla katsoa että mitä on tehtävissä. Joskus mulle on sanottu että ei nuo pitkittäiset viirut edes niin haittaisi, että kiillottamalla selviäisi aika pitkälle enne kun tarvitsee ylikoon laakereihin vaihtaa. Tietävät varmaan siellä moottorikoneistamolla paremmin.

Red linen assembly lubea kyllä lotrasin ihan kiitettävästi joka paikkaan kun viimeksi kasasin. Syynä noihin viiruihin saattaa olla sekin, että samassa tilassa missä konetta kasailin leijailee ilmassa välillä aika hyvä määrä skeidaa, kun siellä porukka tekee metallihommia ja pahimmillaan jopa hiekkapuhaltaa. Täytyy varmaan nyt ostaa joku ilmatiivis teltta tallin sisälle ettei vastaava pääse tapahtumaan :mad:
 
Onkos jollakulla muuten kokemusta noista aftermarket kiertokangista? Kun nyt menee muutenkin hyvä määrä rahaa lohkoon, niin harkinnassa olisi vielä.

Ebayssä näkyy olevan noita h-profiileja aika houkuttelevin hinnoin, parista sadasta dollarista ylöspäin. Mutta ovatkohan ihan roskaa verrattuna vakioihinkin?

Ainakin ameriikan foorumilla ovat saaneet isojen tehojen koneissa kankiakin solmuun, toiset sitten sanovat sielläkin että riittävät vakiokanget ihan järjettömiin teholukemiin.

Öljyruutathan noista kaikista h-profiileista näkyy puuttuvan, mutta lohkostahan löytyy toiset. Mikähän lienee syynä että mitsun insinöörit ovat kaksinkertaiset öljyruiskut noihin laittaneet?
 
On kokemusta mutta ei noista halvoista. Luulisin että mielummin vakiot kuin ebayn halvimmat:rolleyes: Ite laitoin pauterin veivit
 
On kokemusta mutta ei noista halvoista. Luulisin että mielummin vakiot kuin ebayn halvimmat:rolleyes: Ite laitoin pauterin veivit

Pauterit olisi namit. Mutta vaan ihan totaalisen ulkona omasta budjetista.

Jos en kuitenkaan ihan väärässä ole niin noi 3sx:sän omat kietarit on kanssa kiinassa tehtyjä. Maxpeedingrods:eja näyttää kanssa vpmotorsporttikin ottaneen valikoimiinsa, että tuskin nekään kehtaa ihan silkkaa skeidaa myydä. Varmaan kuitenkin tosiaan aika rajut laadunvaihtelut noissa kiinanosissa, voi tulla hyvää tai sitten sitä itseään.

Sitten olisi tietty kanssa noi crowlerin kanget, mitkä on vähän halvemmat kun noi pauterin, mutta kalliit nekin.

Niin ja tietty jos jollain nyt sattuu lojumaan nurkissa sarja jotain järkeviä aftermarket kankia niin saa tyrkyttää tänne päin.
 
Jos 500-700hp riitää nii menee ehjillä vakioilla kevyesti, kiinan paskaa nämä 3sx kanget mitä tarkoitit.

Suurin osa näistä vääntyneistä kiertokangista (3si.org) johtuu paskasta säädöstä E85 polttoaineella , tonnarin naku anturi ei "kuule" e85 nakua ja kone hajoaa....paskalla säädöllä. Pampena meinas että jos turvallisesti e85 haluaa ajaa ja saada voimaa niin 10.8 AFR on turvallinen ja voimaa löytyy, oli testannu penkissä nii ero tuonne 12 afr oli muutaman kymmenen heppaa, ei kannata riskeerata turhaan
 
Ai ne meni sulle. Katselin noita samoja ahtimia. Irtosko hyvään hintaan?
 
mietin 10v sitten pakosarjojen tekoa koska luulin vakio sarjojen ahdistavan, ei kannata alkaa tekemään ihan turhaa hommaa, todettu moneen kertaan. Vahvista vailka kulmavaihdetta silläki vaivalla/rahalla niin on oikeasti jotain hyötyä
 
Ai ne meni sulle. Katselin noita samoja ahtimia. Irtosko hyvään hintaan?

Ihan kohtalaiseen hintaan, tosin toinen noista ropelleista täytyy fiksata/viedä korjattavaksi kun pakosiipi on ottanut vähän osumaa. Katotaan nyt että tuleeko yhtään uusia halvemmaksi :-D

mietin 10v sitten pakosarjojen tekoa koska luulin vakio sarjojen ahdistavan, ei kannata alkaa tekemään ihan turhaa hommaa, todettu moneen kertaan. Vahvista vailka kulmavaihdetta silläki vaivalla/rahalla niin on oikeasti jotain hyötyä

En mä varmaan sen enempää jaksakaan noihin sarjoihin panostaa, mutta täytyy nyt vähän modailla että sopii noihin turbon laippoihin.
 
Niin, tuli laitettua taas kone atomeiksi oljynpaine katastrooffin jälkeen. Kampiakseli selvinnee konepajan mukaan ylikokoon hionnalla, ja yksi kanki täytyy vaihtaa kun on lämpöjälki puolen kiertokankeen asti.

Muut korjaukseen tarvittavat osat laitoin rockautosta tulemaan, mutta laakereita en vielä kun ei nyt ollut vielä varma että mihin ylikokoon sen kanssa päädytään. ACL race series lakrut loppuvat kietareiden kaulojen osalta 0.25 ylikokoon, saattaa olla että niillä pärjäisi, mutta jos ei riitä ensimmäinen ylikoko niin ei näyttänyt helpolla löytyvän 0.50 ylikokoa niin ACL, King taikka Cleviten "race" laakereista.

Onko täällä ylipäätään kenellään kokemusta että onko nuo hipohipo racing laakerit nyt sen parempia kuin halvat peruslaakerit, noita halpoja tarvikelaakereitahan saisi iloisesti 0.75 ylikooon asti? Entäs OEM lakrut, onkohan niistä mihinkään tässä 600 konehevosvoiman tavoitteessa mihinkään? Millä lakruilla isot pojat isoilla tehoilla täällä oikein ajelee evoja ja kolmetonnareita?
 
Itse olen käyttänyt NDC, Kolbenschmidt, ACL ja King merkkisiä laakereita. Kaikki edellä mainitut on toiminu hyvin. Tärkeintä on saada oikeat välykset. Orkkis laakerit myydään yksittäin ja sen vuoksi niillä on mahdollista saada hyvin tarkat välykset "yhdellä sarjalla".
 
Mitään mistään tiedä, mutta muistan lukeneeni että orkkiksia suositellaan juuri isoille tehoille näihin.
 
Tuo kiinaosien määrä autossa vaikuttaa vähän huolestuttavan suurelle. Suuttimet ovat yksi kohta jossa ei mielestäni kannattaisi säästää. Mikähän lie aiheuttanut katalysaattorin tuhon? Onko autossa nyt sitten tuo katti tyhjennettynä paikoillaan?
Ei toi putki mun mielestä näytä hölmölle. Saiskos siitä ääninäytettä?
 
Tuo kiinaosien määrä autossa vaikuttaa vähän huolestuttavan suurelle. Suuttimet ovat yksi kohta jossa ei mielestäni kannattaisi säästää. Mikähän lie aiheuttanut katalysaattorin tuhon? Onko autossa nyt sitten tuo katti tyhjennettynä paikoillaan?
Ei toi putki mun mielestä näytä hölmölle. Saiskos siitä ääninäytettä?

Noh, meitä on moneen junaan, ja jollain antaa finanssitilanne paremmin periksi ostaa hyvää palikkaa. Vaan on se omalla kimppatallilla nähty että tulee sitä katastrofaalista vikaa kalliillakin osilla, kun on harrastajat rakentamassa eikä ammattilaiset :D Toki, suuttimet kiinasta oli kieltämättä riski, joskin nyt vaikuttavat ihan yllättävän hyviltä nämä tonniset Defus Injectors:in tekeleet. Mutta eipä muuten mitkään kiinanosat juuri pelota, jos jotain hajoaa niin korjataan sitten.

Katti on nyt tyhjättynä paikallaan. Luulen että oli saanut joskus vähän reippaammin erittäin rikasta seosta, ja sitten jytissyt palamattomat seokset vähän villimmin putkissa.

Makunsa toki jokaisella, vähän ehkä mauton putken pää kun kaksi nyrkkiä mahtuu yhtä aikaa päästä sisään, ja sitten toisella puolella puskuria vaan lovi siellä mistä pitäisi tulla putken pää ulos. Täytyy varmaan joskus rakentaa uusien bemareiden hengessä feikki putkenpää toisellekin puolelle :D Mutta ajaa asiansa mädän vakioputken korvikkeena, ja onhan tuo ääniltään parempi ja kevyempikin. Voin ehkä ottaa joskus ääninäytettä, ei ole kovin äänekäs, oikeastaan jopa aika mielyttävä matala mörinä lähtee.
 
Sulla on kyllä ollut aika huono tuuri tuon öljypuolen kanssa, mut hyvä jos nyt taas rokkaa:D
Toivottavasti kestäis nyt taas hetken aikaa(y)
 
Sulla on kyllä ollut aika huono tuuri tuon öljypuolen kanssa, mut hyvä jos nyt taas rokkaa:D
Toivottavasti kestäis nyt taas hetken aikaa(y)

Kyllä, nykyään alkaa saamaan post-traumaattisia stressioireita suunnilleen jo öljynpainemittarin näkemisestä :-D

Onneksi kaiken voi aina kuitenkin rakentaa uudestaan ja uudestaan. Mutta ehkä se nyt kestää
 
Eihän noi tarvitsemasi liittimet ole sattumalta samoja, mitä menee ECU liittimeen?

Näitä olin jo tilaamassa, kunnes totesin että postit + tullit maksaisi paljon enemmän kuin 100 pinniä... En viitsinyt paria pinniä varten tilailla. Toki jos näitä useampikin Suomessa kaipailee, niin äkkiä tilailee kimpassa.

Linkin pinnit ovat juuri oikeita ECUun ainakin https://evoecu.logic.net/wiki/Plugs,_Pins,_and_Connectors sivun mukaan. Liekö Mitsu käyttänyt muuallakin näitä.

Meneekö pieni johto isoon liittimeen ihan vaan sillä, että kääntää karvat kaksin kerroin?

Edit: näitä linkin takana olevia liittimiä saa esim keski-Suomen elektroniikalta 65 senttiä kpl.
 
Viimeksi muokattu
Takaisin
Ylös Bottom