RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä+jumittuva keskilukko

Hoppala

Evo V
Liittynyt
27 Marraskuu 2011
Sijainti
Ilmajoki
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Pumppu surrasi muutaman sekunnin ja sen aikaa voimansiirto hankasi vastaan.

Onko tämä ominaisuus vai vika?

Täältä ääni keskilukolle, tai tarkemmin sanottuna ohjausboxille. Mielestäni tämä nyt laittaa keskilukon lukkoon sellasessa tilanteessa missä sitä ei pitäisi tapahtua. 25bar mittari keskilukon painelinjaan niin sillähän se varmasti selviäis lyökö lukkoa päälle jumitustilanteessa. Mutta tuskin tuo pumppu sielä huvikseen surisee.
Ralliartin sähköjen sielunelämään en ole sen tarkemmin perehtynyt, mutta jos on samallalailla kuin vanhemmissa evoissa että pyörien nopeustieto tulee abs-boxin kautta niin voihan siinä abs-boxissakin olla vikaa.

Edit: tulipa luettua loputkin sivut, tuskin tuo keskilukon ohjaus toimii mitenkään moottori sammutettuna. Vai ootko kuullu silloin pumpun surraavan? Seuraava ääni sitten takaperälle ;D
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Hoppala sanoi
Edit: tulipa luettua loputkin sivut, tuskin tuo keskilukon ohjaus toimii mitenkään moottori sammutettuna. Vai ootko kuullu silloin pumpun surraavan? Seuraava ääni sitten takaperälle ;D
Eipä tuota pumpun surinaa kuulu kuin pidemmän parkissa olon jälkeen ensimmäisen 10 m matkalla.
Jumitusta ilmenee siitä huolimatta.

Luulisi, että pumpun ääni ei peity ajomelun alle esim. 20 km/h vauhdissa kiertoliittymässä (siis semmoisessa typerän pienessä) ajaessa.
Em. tilanteessakin huomaa lievää vastahankaisuutta. Samoin kääntyessä kävelyvauhdissa kadulta pihaan, tmv. jyrkähkössä 90° käännöksessä.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tuskinpa tää toimii (ainakaan windows-koneissa ;)), mutta kokeillaan.
Video pilvessä: https://onedrive.live.com/redir?resid=AA838054C0701231!491&authkey=!AIpzborAV3mAu2U&ithint=video%2cmp4

Pitää pyytää joku kuvaamaan ulkopuolelta, kun tuossa tärisee kamera liikaa.
Ajoin hiekkakentällä ympyrää. Liikkeelle lähtiessä pyörät suorassa, sitten alan kääntyä jyrkemmin.
Ainakin jäljistä näkee kuinka takapyörä sutaisee välillä tyhjää.
Asfaltilla koko auto nytkyy ja tärisee jyrkässä käännöksessä, kun sisäkurvin puoleinen takarengas sutaisee aina 10...20 ° kerrallaan.

Ei tasan korjaannu ajamalla. :seina
 

tontsa78

ex Evo ix
Liittynyt
18 Lokakuu 2012
Sijainti
Helsinki
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Tuskinpa tää toimii (ainakaan windows-koneissa ;)), mutta kokeillaan.
Video pilvessä: https://onedrive.live.com/redir?resid=AA838054C0701231!491&authkey=!AIpzborAV3mAu2U&ithint=video%2cmp4

Pitää pyytää joku kuvaamaan ulkopuolelta, kun tuossa tärisee kamera liikaa.
Ajoin hiekkakentällä ympyrää. Liikkeelle lähtiessä pyörät suorassa, sitten alan kääntyä jyrkemmin.
Ainakin jäljistä näkee kuinka takapyörä sutaisee välillä tyhjää.
Asfaltilla koko auto nytkyy ja tärisee jyrkässä käännöksessä, kun sisäkurvin puoleinen takarengas sutaisee aina 10...20 ° kerrallaan.

Ei tasan korjaannu ajamalla. :seina

Joo ei toi ajamalla korjaannu. Vie vaan takasi Delta-autoon.
 

Hoppala

Evo V
Liittynyt
27 Marraskuu 2011
Sijainti
Ilmajoki
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Jos ottaa sen keskilukon pumpun pois pelistä niin sehän selviää tosi äkkiä onko vika pumpussa/propossa/ohjainboxissa. Kai sille keskilukon pumpulle on iso sulake jossain akun lähellä? En ikinä muista kuulleeni pumpun surinaa ajon aikana evossa, nyt kuuluu hiljaisissa vauhdeissa kun siirsin sen takakontin puolelle.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

veikkaan solenoidivikaa ja paine voi jäädä sisäänkin ja olla kauankin vaikkei pumppu kävisi...
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Voisko joku "KeskilukkoGuru" selittää miten keski lukko vaikuttaa taka-akselin oikean ja vasemman puolen väliseen toimintaan ?

Active Center Differential (ACD) is an electronically controlled center differential developed by Mitsubishi Motors. It was first introduced in the 2001 Lancer Evolution VII. Designed for high-performance four-wheel drive (4WD) vehicles, it actively regulates the distribution of the drive torque - up to 50:50 - between front and rear wheels, thereby improving the steering response and enhancing traction at the same time.[1][2][3][4][5][6][7]

Using an electronically controlled variable hydraulic multi-plate clutch, the ACD has a differential limiting capacity three times greater than that of the viscous coupling-type (VCU) differential. For use in various motorsport activities, the ACD system was developed to offer maximum directional response with no sacrifice in the superior vehicle stability offered by a full-time 4WD system with VCU-type center differential and to offer traction performance comperable with that realized by a rigid 4WD system (one that distributes torque to the front and rear wheels in front/rear weight ratio) under a wide range of driving conditions.[1][6]
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

No jos se on nyt kokoajan 100% lukossa, mitä tässä topicissa osa epäilee?

Kuten sanoin, Pajerokin piirtää nätisti mustaa katkoviivaa takapyörästä tiehen jos laittaa nelikon päälle (100% lukko, kun ei ole edes tasauspyörästöä), vaikka edessä eikä takana ole minkään sortin lukkoja.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Slider sanoi
No jos se on nyt kokoajan 100% lukossa, mitä tässä topicissa osa epäilee?

Kuten sanoin, Pajerokin piirtää nätisti mustaa katkoviivaa takapyörästä tiehen jos laittaa nelikon päälle (100% lukko, kun ei ole edes tasauspyörästöä), vaikka edessä eikä takana ole minkään sortin lukkoja.

Eli tarkoitatko 100% vetoa takana vai vetoa 50/50 kokoajan ? Mitä se keskilukko tekee kun se on "lukossa" ?
 

Hoppala

Evo V
Liittynyt
27 Marraskuu 2011
Sijainti
Ilmajoki
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Kun keskilukko on lukossa niin se pakottaa etu ja taka-akselin pyörimään samaa nopeutta. Jolloin yleensä takapyörät sutii asvaltilla kurvaillessa. Ja tämä johtuu taas siitä että etuakselin pyörät kulkevat kurvissa pidemmän matkan kuin taka-akselin pyörät. Etuakselin pyörien päällä kun on yleensä enempi painoa ja tämän takia enemmän pitoa kuin taka-akselin pyörillä niin ne tavallaan pakottaa jommankumman taka-akselin pyörän sutimaan kun akselien välistä pyörimisnopeuseroa ei voi olla keskilukko lukossa. Ja tämähän on yleensä se sisäkurvin puoleinen takapyörä, kaippa sen päällä on sitten hitaissa kurveissakin vähemmän painoa niin sutii helpommin.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tarkoitan sitä että etuakseli ja taka-akseli pyörii täsmälleen samaa nopeutta. Tuohan ei suinkaan ole mitenkään tavoitetila normaaliajossa, siksi noihin perhesedaneihin noita tasauspyörästöjä laitellaan.

Tolla fiftisixti (50/50) voimanjaolla varmaankin tarkoitetaan vaan sitä että sitä voimaa ei voi mitenkään hallitusti jakaa niin että esim takapää saisi aina enemmän. Hallitusti sitä vaan saadaan lukittua lähemmäs sitä 50/50% tilannetta.

ACD:hän lukitsee sen keskitasauspyörästön. Ja dokkarin mukaan se osaa tehdä sen älykkäästi, ja aika pitävästi.

ACD (tai vaikka VCU) estää sen että et voi jäädä "nelivetoautolla" jumiin silleen että nostat etupään tunkilla ilmaan ja koitat lähteä ajamaan, jos on pelkkä avoin keskitasauspyörästö, niin kaikki voima välittyy eteen ja auto ei liiku. Näitä videoitahan on youtubessa kun on joku lukottomalla keskitasauspyörästöllä varustettu auto pitänyt työntää pois rullilta.

Sitten jos on nelivetoratkaisu kuten tuossa minipajerossa, että nelivedon kytkeminen ottaa vaan etupään mukaan ilman mitään tasauspyörästöjä, niin silloinhan myöskin estyy tuo tilanne että toinen akseli ilmassa auto ei liiku. Tämä ratkaisu ei vaan ole kovin käytännöllinen normiajossa.

Tästähän päästään sitten ristiriipuntaan, eli jos edestä on toinen pyörä ja takaa toinen pyörä ilmassa, ja vaikka keskellä olisikin 100% lukko tai tasauspyörästötön kytkentä, ajoneuvon voi saada taaskin sellaiseen jumiin että se ei liiku mihinkään. Koska etu ja takapään lukottomat tasauspyörästöt tietysti välittää voiman niille pyörille missä on vähiten vastusta.

Ristiriipuntatilanteesta pääsee taas sillä eroon että laittaa taakse (ja eteen) lukot, älylliset tai älyttömät. :p

Tulipa pitkä postaus, mikä ei varmaan hyödyttänyt alottajaa pätkääkään, ja en minäkään näistä mitään ymmärrä. Joku fiksumpi vois tosiaan käydä kertomassa että miksi se takapyörä haluaa sutia tai jarruttaa tiukoissa käännöksissa, luulis että sillä on sama matka kulettavana kun etupyörälläkin.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
ni mut tietää toimiiko sekään....
Vaihdoin kaljut kesäpyörät alle, kun en kehtaa pilata noita keväällä ostettuja.
Pyrittelin takapyöriä, kun perä oli ylös tunkattuna.
Kumpikin pyörä pyörii herkästi, mutta pyörivät eri suuntiin.
Eikös lukollisessa tasauspyörästössä molempien pitäisi pyöriä samaan suuntaan?
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Joo mutta ei se lukko välttämättä ota vielä tuollasissa nopeuksissa kiinni.

Lisätään nyt vielä senverran että jos kerta perä toimii normaalisti, niin enemmän vaan vaikuttaisi siltä että se keskilukko siellä on jämähtänyt kiinni..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Slider sanoi
Joo mutta ei se lukko välttämättä ota vielä tuollasissa nopeuksissa kiinni.

Lisätään nyt vielä senverran että jos kerta perä toimii normaalisti, niin enemmän vaan vaikuttaisi siltä että se keskilukko siellä on jämähtänyt kiinni..
jep! Eli takaperä on ehjä. Vika on keskilukossa. Tätä hain :peukku
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Nyt on Deltalle tilattu uusi kulmavaihde (transfer case). Odotellaan sen rantautumista...

Näkyy Printsportilla olevan hintana 3931 €. Mikä lie Mitsubishin/Deltan listahinta?
Onneksi on takuu.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Nyt on Deltalle tilattu uusi kulmavaihde (transfer case). Odotellaan sen rantautumista...

Näkyy Printsportilla olevan hintana 3931 €. Mikä lie Mitsubishin/Deltan listahinta?
Onneksi on takuu.
tuo sama hinta se pitäisi olla.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Nyt on Deltalle tilattu uusi kulmavaihde (transfer case). Odotellaan sen rantautumista...
Huomiselle huoltoaika.
Jännitys tiivistyy.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tyhmiä kyselen kun en tiedä, onko se keskitasauspyörästö noissa uudemmissa kulmavaihteessa?

Galantissa se nimittäin löytyy lootan puolelta..
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Slider sanoi
Tyhmiä kyselen kun en tiedä, onko se keskitasauspyörästö noissa uudemmissa kulmavaihteessa?

Galantissa se nimittäin löytyy lootan puolelta..
Samoissa kuorossa koko paska ymmärtääkseni: tasauspyörästö, kulmavaihde, lukko.
Vaihtoivat siis turhaan 4k€ osat ja tekivät 8 h turhaa työtä. Ensi viikolla kyselevät maahantuonnista seuraavat peliliikkeet. :seina
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Vaan mikä tasauspyörästö. Uudempia en tunne, mutta Evo 4-9 kulmavaihteessa/jakolaatikossa on:
- etutasauspyörästö mahdollisine lukkoineen
- keskitasauspyörästön lukko (visko tai ACD mallista riippuen)
- kulmavaihde kardaanille

Vaihteistossa on:
- vaihteisto
- keskitasauspyörästö

Jos uudempien rakenne on samanlainen niin vika voisi olla vaihteistossa olevassa keskitasauspyörästössä.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

ast sanoi
Jos uudempien rakenne on samanlainen niin vika voisi olla vaihteistossa olevassa keskitasauspyörästössä.

Tätä juuri itsekkin epäilen, ja oon epäilly koko ajan.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Slider sanoi
Tätä juuri itsekkin epäilen, ja oon epäilly koko ajan.
Kait se keskitasauspyörästö on vaihteiston kuorien sisällä TC-SST askissakin. Manuaalivaihteisista infoa:
http://www.evolutionm.net/forums/evo-engine-turbo-drivetrain/175195-acd-article-answers-everybody.html section II B.
"The differential itself is located inside the transmission housing while the ACD clutch pack is located inside the transfer-case."
Vaihteisto kustantaakin jo varmaan 5 numeroisen summan. Eipä ne noita ala purkamaan ja korjailemaan, uutta osaa vaan tilalle, jos uskovat sillä korjaantuvan. Vieläköhän tuosta romusta jää valmistajalle katetta...
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Pääasiahan on että saat ehjän auton. :)
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Slider sanoi
Pääasiahan on että saat ehjän auton. :)
Hatuttaa vaan kun ei tiedä, että kauanko arvausleikkiä pitää jatkaa, että vika lopulta selviää.
Ja hajoaako jotakin muuta arvontalaulun soidessa...
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Eipä kuulunut tänään mitään Deltalta. Perjantaina lupasivat kysellä maahantuonnista neuvoja heti maanantaina.

Täältä löytyi tarinaa samankaltaisesta ongelmasta: http://www.lancerregister.com/showthread.php?t=331002&highlight=rear+wheel+locking
Aloittaja ei tosin anna vastausta siihen mistä ongelma johtui, mutta viimeisellä sivulla joku kertoo vastaavassa tapauksessa syyn olleen jumittuneessa solenoidissa.

Eikö soenoidivika pitäisi näkyä merkkihuollon testerillä? Eikös sillä pysty ajamaan noita solenoideja?
Voiko acd-pumpun sulakkeen tai releen ottaa pois ja kokeilla ilmeneekö jumitusta? Vai aiheutuuko siitä jotakin vahinkoa keskilukolle?
Jos antaisi auton olla parkissa vaika 24h ja sitten kokeilisi, niin ei olisi ainakaan täydet paineet lukolla???
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Sulla on takuu vielä voimassa niin ei kannata alkaa itse tutkimaan tai kokeilemaan eri juttuja. Aiheutat vaan harmia ja sekaannusta huollon pojille. Tai pahimmassa tapauksessa rikot jotain mikä ei mene enään takuuseen.

Ikääväähän tuo on että korjaus kestää noin kauan mutta kun veikkaan että ei varmaan joka päivä ole tekemissä Ralliartin tai Evojen kanssa sielä huollossa niin varmasti aiheuttaa sieläkin harmaita hiuksia. Voisiko kysyä jostain toisesta Deltan pisteestä että olisiko tutumpi juttu?

Miksi muuten et saa sijaisautoa siksi aikaa kun ovat korjanneet autosi?
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Solenoidivikaa iteki oon meinannu tässä. Paineet siellä on päällä, jos se ois rikki ni meteliä olis enemmän tasauspyörästöstä.
Sulakkeen poisotto ei riko mitään.
Ja kyllähä niide pitäs mut:lla sitä pystyy solenoideja ajaan, mutta jos se jättää paineet sinne ni ei se sitä taida kertoa valitettavasti.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

lancer evo-r sanoi
Miksi muuten et saa sijaisautoa siksi aikaa kun ovat korjanneet autosi?
Autoliikkeeissä täytyy olla liikaa asiakkaita. Suomen autokaupan hyvä draivi ja alhainen autoveroprosentti mahdollistavat niin kiivaan kaupankäynnin, että liikoja asiakkaita yritetään karsia huonolla palvelulla ja hätistellä luudan kanssa lasipalatsien tuulikaapeista, ettei vaan ovipumput hajoa.

Hämeenlinnaan rakennetaan maailman suurin autokauppa, jonne riittää asiakkaita aina välimeren rannoilta saakka. Ja jopa afrikkalaiset presidenttien lesket ja heimopäälliköiden anopit oikein tyrkyttävät satoja miljoonia (euroja, dollareita tai apinan kalloja) autokapparakentamiseen. Että varmaan siksi. :palvo

Eikun miten se nyt oli... :reality
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Taas on ensi viikolle "huoltoaika" varattu.
Eivät tosin vielä osannet sanoa mitä autolle silloin tehdään. :deadhorse

Voisivat vaikka edes pestä ja imuroida.
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Panokset kovenee.

Tänään kokeiltiin kytkeä ACD-pumppu pois pelistä kokonaan -> ei vaikutusta.
Sitten oli vissiin ensimmäisen kerran tämän episodin aikana kurkattu peräöljyjä - metalli ym. silppuahan sieltä löytyi.
Maahantuojan luvalla on tilattu uusi takaperä, jospa se ensi viikolla saataisiin vaihdettua.

Tähän mennessä on vian selvittämiseksi varmaan tehty työtä ~ 20 h ja vaihdettu ~ 4 k€ kulmavaihde.
Tuohon kun vielä lisätään takaperän vaihto: perä 2500...3000 € + työt + öljyt 200...300 €, niin päästään aika pöyristyttävään summaan.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Sulla oli siis sellanen vähän toisenlainen "mekaaninen lukko" perässä. :(
 

Smakko

Member
Liittynyt
17 Elokuu 2013
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Panokset kovenee.

Tänään kokeiltiin kytkeä ACD-pumppu pois pelistä kokonaan -> ei vaikutusta.
Sitten oli vissiin ensimmäisen kerran tämän episodin aikana kurkattu peräöljyjä - metalli ym. silppuahan sieltä löytyi.
Maahantuojan luvalla on tilattu uusi takaperä, jospa se ensi viikolla saataisiin vaihdettua.

Tähän mennessä on vian selvittämiseksi varmaan tehty työtä ~ 20 h ja vaihdettu ~ 4 k€ kulmavaihde.
Tuohon kun vielä lisätään takaperän vaihto: perä 2500...3000 € + työt + öljyt 200...300 €, niin päästään aika pöyristyttävään summaan.

Ei nää RS tyypin perät mitään vikapesiä oo kyllä ollut. Oiskohan lukkolevyn sakara(t) katkennu ja palaset mennyt väliin.
Näissähän ei vakiona ole ramppi kun yhteen suuntaa joten taaksepäin pyörittäessä ei pitäis lukittaa jos perä on ehyt.
Mutta onhan tuo vikapaikka nyt jo aika selkee :peukku
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Tänään vaihdettiin uusi takaperä. Ja tuliko se sillä kuntoon?
No ei! :seina
Keskilukon automatiikka oli kytketty pois käytöstä mahdollisimman perusteellisesti, mutta silti sisäkurvin takapyörä yrittää sutia.

Maahantuojan spesialisti tulee kuulemma tutkimaan potilasta lähiaikoina.
Tällä hetkellä piikissä on ~10 000 €.
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Paras homma jos saat vielä uuden laatikon. :peukku
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JP- sanoi
Paras homma jos saat vielä uuden laatikon. :peukku
Melkein yhtä hyvä olisi, jos ajaisivat sen koeajolla vaikka järveen.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Tänään vaihdettiin uusi takaperä. Ja tuliko se sillä kuntoon?
No ei! :seina
Keskilukon automatiikka oli kytketty pois käytöstä mahdollisimman perusteellisesti, mutta silti sisäkurvin takapyörä yrittää sutia.

Maahantuojan spesialisti tulee kuulemma tutkimaan potilasta lähiaikoina.
Tällä hetkellä piikissä on ~10 000 €.

mitäs välii sil o mitä o piikis ku eihä se sulta o pois?
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
mitäs välii sil o mitä o piikis ku eihä se sulta o pois?
Ei mitään väliä.
Ihan vaan varoittavana esimerkkinä kerron.
Ei kannata tämmöistä vessaa kenenkään keskituloisen ostaa jos takuu on jo loppu.
Vanhempiin evoihin sentään löytyy käytettyjäkin / kunnostettuja osia.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Täähän on jo käymässä mielenkiintoiseks mistä se vika nyt löytyy.

Perähommakin vähän ihmetyttää, kun tekemälläsi pyörittelytestillä se käyttäyty normaalisti, eikä äännelly. Ja kuitenkin tuli jotain väriä öljyn mukana ulos.

Jos vika on keskitasauspyörästössä, mitä olen kokoajan epäillyt. Ja se on vaihteistossa joka menee vaihtoon, tai pelkkä tasauspyörästö / lukko edes, niin työmäärä on aika hurja. Ihmetyttää vähän, että oisko kannattanut se spesialisti jo aikaisemmin maahantuojan hommailla eika vaihella sokkona osia. (toisaalta sinun kannalta tietysti hyvä että saat uutta palikkaa autoon)

Esimerkiks tuo kulmavaihteen vaihto ei oikein mene omaan jakeluun..
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Juu, jää kysymys: onko niitä vaihdelaatikon öljyjä vaihdettu/tarkistettu? Kun kerta peränkään ei oltu vaihdettu...
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Harri K sanoi
Juu, jää kysymys: onko niitä vaihdelaatikon öljyjä vaihdettu/tarkistettu? Kun kerta peränkään ei oltu vaihdettu...
Eipä niitä laatikkoöljyjä ole tietääkseni vaihdettu.
Eilen kysyin asiasta autoa hakiessa, niin huoltoneuvoja sanoi, että kaikki mahdolliset nesteet ja öljyt on jossakin vaiheessa tutkimuksia tarkastettu.

Takaperän öljyn seassa oli ollut metallihippuja ja jotakin muutakin, muistaakseni puhuivat jostakin "kitkapinnasta" tms. ei metallisesta aineesta.
Voihan se olla tuo takaperä ei kestä toistuvaa "asfaltilla sutimista" vaurioitumatta. Nyt on kuitenkin rikkinäisellä autolla tullut ajettua vajaa 2000 km, toki tiukkoja käännöksiä mahdollisuuksien mukaan vältellen, niin en ihmettele jos sieltä "sulake" aina jostakin uudesta kohdasta löytyy.

Tietysti jos kohta tulisi talvikelit, niin kuormitus pienenee kun renkaat pääsevät helpommin sutimaan...
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Eipä niitä laatikkoöljyjä ole tietääkseni vaihdettu.
Eilen kysyin asiasta autoa hakiessa, niin huoltoneuvoja sanoi, että kaikki mahdolliset nesteet ja öljyt on jossakin vaiheessa tutkimuksia tarkastettu.

tarkistaminen kun ei kerro mitään öljyn laadusta/partikkeleista seassa.. luulis ny alottavan prkle halvemmista kohteista eli öljyistä!
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JPA- sanoi
Ei mitään väliä.
Ihan vaan varoittavana esimerkkinä kerron.
Ei kannata tämmöistä vessaa kenenkään keskituloisen ostaa jos takuu on jo loppu.
Vanhempiin evoihin sentään löytyy käytettyjäkin / kunnostettuja osia.

Hylkäsin E10 osto aikeet reilu kuukausi sitten kun tämä keskustelu alkoi vilkastumaan.
 

cubeqtio

Mr. Cube
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
28 Tammikuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JP- sanoi
Hylkäsin E10 osto aikeet reilu kuukausi sitten kun tämä keskustelu alkoi vilkastumaan.

OT: Osta tällänen vanha kaakki ku mulla. Voi surutta pistellä menee.. Säästele ysiäs. :)
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

-JP- sanoi
Hylkäsin E10 osto aikeet reilu kuukausi sitten kun tämä keskustelu alkoi vilkastumaan.
samaa kauraa nekin on..ja ostat toki RS mallin ;)

ps. et sä si voi enää meidä halliporukas olla ku meil on vaa parittomia evoja ;)
 

-JP-

Active Member
Liittynyt
31 Heinäkuu 2007
Sijainti
Tampere
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

cubeqtio sanoi
OT: Osta tällänen vanha kaakki ku mulla. Voi surutta pistellä menee.. Säästele ysiäs. :)
Harri K sanoi
samaa kauraa nekin on..ja ostat toki RS mallin ;)

ps. et sä si voi enää meidä halliporukas olla ku meil on vaa parittomia evoja ;)

Käyttiksessä pitää olla automaatti.
 

Laza

///Ralliart///
Liittynyt
11 Marraskuu 2009
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Paska juttu kyllä, toivottavasti löytävät vian.

Kyseessä ei taida olla tämä vika, tuo RA:n / X:n ACD pumppu on korroosioalttiissa paikassa oikean takalokarin sisällä, ja hapertuu jossain vaiheessa hajalle. Tuosta tullee tosin vikavalo, ja taitaa aiheuttaa erilaista vikaakin.

http://www.evolutionm.net/forums/evo-x-general/655162-those-you-acd-pump-failures-merged.html
 

-JPA-

Member
Liittynyt
30 Lokakuu 2013
Vs: RalliArt TC-SST outo ääni kylmänä liikkeelle lähtiessä

Radiohiljaisuutta kesti reilut kaksi viikkoa. Tänään tuli tekstiviesti: autollanne on huoltoaika huomenna.
Viesti tuli pyytämättä ja yllättäen. Ei ollut mitään aikaa sovittu.

Yritin soittaa Deltalle muutamaan eri numeroon, mutta jonotushumppa vaan soi.
Myöhemmin soittivat takisin ja selvisi, että eihän sitä mitään huoltoaikaa ole varattu, joku virhe käynyt.

Sitten varmaan muistivat, että viime kerralla (2 vko sitten) maahantuojan Specialistin lupailtiin tulevan tutkimaan autoa aivan lähipäivinä.
Alustavasti varattiin ensi viikon perjantaille aika, jospa se velho saapuu silloin paikkakunalle.

Deltan "lähipäivinä" on siis ~ 24 päivän päästä.
Aika eeppistä spedeilyä. :mad:
 
Ylös Bottom