Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Löysin jenkeistä asennussarjan jolla tuo pumppu voitaisiin sijoittaa olemaan paremmassa suojassa korroosiolta ja siten tämä voisi pitkällä juoksulla säästää selvää rahaakin. Onko kellään kokemuksia tämmöisestä siirrosta (onko ollut toimiva, tuleeko kabiiniin lisää melua, tms.)?

RALLIART ACD PUMP RELOCATION KIT
https://www.driven-fabrication.com/products/ralliart-acd-pump-relocation-kit

/Kari
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Onhan noita Suomessakin tehty.
Letkut pystyy teettään ihan kyllä hydr.liikkeessä vaikka.
esim.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14468.msg401380#msg401380

huom! toi sun linkkaama osasarja ei käy evoon kun on vain ralliarttiin eli vain ACD eli keskilukon ohjauspiiri. Tarvitset noi 3 letkua yhteensä.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Harri K sanoi
Onhan noita Suomessakin tehty.
Letkut pystyy teettään ihan kyllä hydr.liikkeessä vaikka.
esim.
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14468.msg401380#msg401380

huom! toi sun linkkaama osasarja ei käy evoon kun on vain ralliarttiin eli vain ACD eli keskilukon ohjauspiiri. Tarvitset noi 3 letkua yhteensä.

Tossa sivulla olevalla videolla selitetään toi Evon sarjan ja Ralliartin sarjan ero. Nuilla on siis oma sarja Evoon. Itsekin työllistäisin jonkun kotimaisen ennemmin. Mutta kaiken kaikkiaan kannatettava ajatus ja oikein siisti toteutus.
 

Harri K

monenlaista kippoo....
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Sijainti
Tampere
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Juu huomasin kyllä että myyvät mutta linkitys oli se halvempi eli väärä.
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Laitoin otsikkoon tuon EVOtkin, koska ensin törmäsin heidän sivullaan siihen versioon ja sitten ilahduin kun huomasin, että löytyy oma versio RA:llekin. Itsellä on Ralliart joten tämä olisi siihen sopiva ratkaisu ja varsinkin kun tuossa setissä tulisi suojakotelo tuonne takakonttiin. Jos joku tietää kotimaisen tekijän täällä pääkaupunkiseudun suunnalla/lähistöllä niin saa vapaasti vinkata, koska tämä projekti pitäisi ennen syksyä yrittää hoitaa altapois.

/Kari
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Kiitos! Pitää olla yhteydessä heihin ja kysellä lisää.

/Kari
 

TwisterMa

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2015
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Tein tuollaisen modin itse -16 lokakuussa. Pumpun käynnistymisen kuulee ryömintävauhdissa käännössä jos ei mankka tms päällä, mutta lähinnä informatiivisena ei häiritsevänä. Pelittää hienosti ja miinuksia en keksi kun nykyään verhoiltu piiloon.

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=50367.msg477966#msg477966
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Pumpun sijoitus näyttää toimivalle ja näyttää istuvan hyvin!

Kävin tänään Öhmanilla ja paikan mestarin kanssa juteltiin tovi. Hänen mielestään RA-mallien pumpuissa korroosio ei ole se ongelma vaan alitehoinen sähkömoottori joka laukeaa kun nesteen viskositeetti on liian jäykkää ja sen sähkömoottori vain polttaa lopulta itsensä siinä hommassa. Heidän lääkkeensä asiaan on vaihtaa parempi/vahvempi sähkömoottori pumppuun ja mahdollisesti jotain muuta tarpeen mukaan (n. 700€ töineen) jolloin ongelmaa ei pitäisi enää ilmaantua. Takakonttiin laitoin hyödystä paikan mestari oli sitä mieltä, että sähkömoottori ja pumppu lämpiäisivät eivätkä ne pääsisi jäähtymään tarpeeksi RA:ssa, tuon takia he eivät ole noita siirtoja tehneet.

Pitääpi vielä asiaa pureskella omalta kannalta jotta ei tule tehtyä turhaa investointia.
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Noh, itsekkään en siirtoa suosittele juuri tuon lämpenemisen vuoksi.

Jos radalla käynti ei ole se juttu vaan enemmän näyttelykäyttö yms normaali ajo, niin silloin sama se pumpulle missä on.

Mutta kunnolla pintakäsiteltynä kestää yhtä hyvin pohjassakin.

Ja ps, kyllä ne X:en ja Ralliarttienkin pumput menee äkkiä huonoon kuntoon:
https://www.facebook.com/595637720461133/photos/a.1080900748601492.1073741859.595637720461133/1499265050098391/?type=3&theater
 

TwisterMa

New Member
Liittynyt
27 Joulukuu 2015
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

klintti sanoi
Pumpun sijoitus näyttää toimivalle ja näyttää istuvan hyvin!

Kävin tänään Öhmanilla ja paikan mestarin kanssa juteltiin tovi. Hänen mielestään RA-mallien pumpuissa korroosio ei ole se ongelma vaan alitehoinen sähkömoottori joka laukeaa kun nesteen viskositeetti on liian jäykkää ja sen sähkömoottori vain polttaa lopulta itsensä siinä hommassa. Heidän lääkkeensä asiaan on vaihtaa parempi/vahvempi sähkömoottori pumppuun ja mahdollisesti jotain muuta tarpeen mukaan (n. 700€ töineen) jolloin ongelmaa ei pitäisi enää ilmaantua. Takakonttiin laitoin hyödystä paikan mestari oli sitä mieltä, että sähkömoottori ja pumppu lämpiäisivät eivätkä ne pääsisi jäähtymään tarpeeksi RA:ssa, tuon takia he eivät ole noita siirtoja tehneet.

Pitääpi vielä asiaa pureskella omalta kannalta jotta ei tule tehtyä turhaa investointia.

Ei tarvitse kauaa nettiä selata asian tiimoilta niin tulee ruudun täydeltä kuvia joissa pumppu on korroosion takia pilalla ja jopa itse sivuillaan myyvät pumpun levyä tekstillä "Yleisin vika EVO 4-9 ACD/AYC pumpussa on tämän levyn hapettuminen" ja toinen "Alkuperäinen alumiininen solenoidi runko on erittäin heikko ja yleensä hapettuu juuresta ja murtuu" niin taitaa puhua itseään pussiin tuo mestari. Toki yrittäjänä ymmärrän kun oma tuote asian tiimoille on keksitty, niin ei voi puhua muitten tuotteiden puolesta, sehän haittaisi myyntiä.

Öljyn viskositeetti on myös jäykkää juuri pakkasen vuoksi, kontissa sisätilalämmitin/auton oma lämmityslaite lämmittää myös öljyn niin saa pumppu nautiskella notkeammasta öljystä.

Juuri meillä Suomessa talvikäytön edut vrt. todistamaton väite ratakäytössä tapahtuvasta ylikuumenemisesta (yhtälailla se peltilaatikossa on siellä renkaan takana) puoltaa pumpun siirtämistä konttiin.
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Kiitoksia, tässä on tullut hyviä pointteja molempiin suuntiin esiin.

Oma käyttö on enimmäkseen normaalia kaupunki-/matka-ajoa, mutta kyllä sitä muutaman kerran pitää radallekin päästä vuoden aikana. Tuolla omalla käytöllä ja kotimaan muuttuvilla olosuhteilla sekä suolan kylvämisellä tuo pumpun siirto takakontin lämpöön ei vaikuttaisi sittenkään hullummalta hommalta.

Kyllähän talvisin takakonttissa olisi reilusti lämpimämpää kun auto on päässyt lämpiämään sisälämppärin avulla ja tällöin öljykin olisi valmiiksi notkeampaa eikä rasittaisi siten pumppua ja sen sähkömoottoria niin pahasti kuin jos sijoituspaikka olisi vakiopaikassa.

Pitääpi laittaa sopivassa vaiheessa tuo uudelleen sijoituskitti tilaukseen ja katsoa sitten missä paikassa tuon varsinaisen siirtoasennuksen teettäisi.

/Kari
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

TwisterMa sanoi
Ei tarvitse kauaa nettiä selata asian tiimoilta niin tulee ruudun täydeltä kuvia joissa pumppu on korroosion takia pilalla ja jopa itse sivuillaan myyvät pumpun levyä tekstillä "Yleisin vika EVO 4-9 ACD/AYC pumpussa on tämän levyn hapettuminen" ja toinen "Alkuperäinen alumiininen solenoidi runko on erittäin heikko ja yleensä hapettuu juuresta ja murtuu" niin taitaa puhua itseään pussiin tuo mestari. Toki yrittäjänä ymmärrän kun oma tuote asian tiimoille on keksitty, niin ei voi puhua muitten tuotteiden puolesta, sehän haittaisi myyntiä.
OEM-pumppu on suojaamaton, jolloin korrosioituu hyvin nopeasti (ts alumiini lähtee samantien hapettumaan kun on ilman kanssa tekemisissä), mutta juurikin pinnoituksella tuo pysäytetään samantien, eikä pääse UUDELLEEN korrosioitumaan.

Mutta makuasia tuo siirtääkö konttiin vai pitääkö ulkopuolella, kunhan sille JOTAIN tekee, ennaltaehkäisevä korjaus aina satoja/tuhansia euroja halvempi kuin se että odottaa lopullista rikkoutumista.
 

klintti

Member
Liittynyt
19 Lokakuu 2013
Sijainti
Helsinki
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

Jos tuon pumpun haluaisi lisäksi korroosiosuojata niin millä aineella se kannattaisi tehdä? Ja onko se ihan kenttäolosuhteissa tehtävissä (= ei omaa tallia, tunkki löytyy) eli pitääkö mahdollisesti pumppu irroittaa puhdistusta ja suojaamista varten?

/Kari
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Vs: Ralliartin (ja EVOnkin) ACD/AYC Pumpun siirto takakonttiin?

klintti sanoi
Jos tuon pumpun haluaisi lisäksi korroosiosuojata niin millä aineella se kannattaisi tehdä? Ja onko se ihan kenttäolosuhteissa tehtävissä (= ei omaa tallia, tunkki löytyy) eli pitääkö mahdollisesti pumppu irroittaa puhdistusta ja suojaamista varten?

/Kari
Pitää irroittaa.

Raepuhallus (hiekka, alumiinisilikaatti, lasi), ja HETI pinnoitus (esim happopohjamaali, maali ja kotelosuoja), jolloin pinnan saa ns kiinni, eikä ala hapettumaan.
 
Ylös Bottom