Ratin irroittaminen

Jani T

ASX Instyle, Citroën C2, Porsche Boxster S
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Tammisaari
Nojoo, nyt rupeaa Jani pojalla keinot loppumaan, eli Colt GTi:stä pitäis saada toi Evo 3 ratti irti. Kaikki mahdolliset keinot on luultavasti käytetty mutta ratti (keskiö siis) on ja pysyy paikallaan.

Vaihdoin tosta 1.3 GLi coltista ratin Evo 3:seen ja toisinpäin, mittasin myös kaiken mahdollisen rattitangosta. Kaikki mitat on samat, ratit sopi keskenään ihan heittämällä.

Tossa GTi:ssä oon nyt kehitelly erilaisia ulosvetäjiä, liukuvasaraa, lämmitystä/jäähdyttämistä y.m. y.m.

Kertokaa joku mitäpä seuraavaksi keksin, en tajua miten H**VETISSÄ toi on noin kovaan voinu pureutua kiinni....
 
Vs: Ratin irroittaminen

Jani T sanoi
Nojoo, nyt rupeaa Jani pojalla keinot loppumaan, eli Colt GTi:stä pitäis saada toi Evo 3 ratti irti. Kaikki mahdolliset keinot on luultavasti käytetty mutta ratti (keskiö siis) on ja pysyy paikallaan.

Vaihdoin tosta 1.3 GLi coltista ratin Evo 3:seen ja toisinpäin, mittasin myös kaiken mahdollisen rattitangosta. Kaikki mitat on samat, ratit sopi keskenään ihan heittämällä.

Tossa GTi:ssä oon nyt kehitelly erilaisia ulosvetäjiä, liukuvasaraa, lämmitystä/jäähdyttämistä y.m. y.m.

Kertokaa joku mitäpä seuraavaksi keksin, en tajua miten H**VETISSÄ toi on noin kovaan voinu pureutua kiinni....
Koita laittaa crc:tä ja antaa olla vaikka puolituntia ja sitten uuteen nousuun.Jos saat vedettyä rattia ja samalla kumautettua ohjausakseliin niin ettei se kuitenkaan vaurioidu päästä niin pitäis kyllä irrota kaiken järjen mukaan.
 
Vs: Ratin irroittaminen

Otat 9-3 otteen ratista ja reilusti toisella kädellä vedät ja toisella työnnät vuorotellen. Tähän mennessä kaikki lähtenyt nätisti irti. Kannattaa jättää kiinnitysmutteri paikalleen vetelyn ajaksi niin ei tuu ratti naamalle.
 
Vs: Ratin irroittaminen

Kerran ollut galantissakin ratti niin lujassa että usko meinasi loppua..

Gallun ratissa oli kuitenkin "reunoilla" M8 jengat,siihen tein ~6mm latasta palan,ja pulteilla irti ruuvaamaan.

Latta vääntyi.


Sitten iskin 3*6mm lattaa päällekkäin,ja hitsasin KUNNOLLA yhteen,sen jälkeen ratti lähtikin..

Mutta ei TODELLAKAAN olisi "rykimällä" lähtenyt,eli jos tod tiukassa,niin yritä vain suosiolla jonninlaisella ulosvetäjällä.
 
Vs: Ratin irroittaminen

Eikös nuo rattiakaselien poorit ole kartioita ja siksi tarttuu kuin tauti jos vetää mutterin liian tiukalle.

isolla ja jämerällä ulosvetäjällä vain ja kun saat kovaan jännitykseen, niin vasarala lyöt siihen uosvetäjän pulttiin, joka on rattiakselia vasten. Jos ei vieläkään irronnu, niin löysät pois ulos vetäjästä ja taas kolautat vasaralla.

Toki se, että minkälaisen ulosvetäjän saat rattiin kunnolla kiinni, onkin asia erikseen.
 
Vs: Ratin irroittaminen

Kiitoksia vastauksista, kaikki temput on kokeiltu paitsi toi MVa:n ulosvetäjän takominen...

Tein tollasen vastaavan systeemin mitä ST ehdotti, ei lähde silläkään, hajoaa ne M8 korvat.

Tavallisella tempomis tavalla ei oo minkään valtakunnan vaikutusta.

Seuraavaksi lähtee rattitanko irti, ja sen jälkeen koko p*rkeleen keskiö on irti pahalla :mad:
 
Vs: Ratin irroittaminen

Toinen vedättää ja toine lyö moskalla rattiakselin keskelle (jätä mutteri paikallee ni helpottaa lyöntii eikä tule nenään ratti kun irtoaa)
Versus aika sama kun vedättäis ulosvetäjällä...
 
Vs: Ratin irroittaminen

Saisitko lainaksi jostain teollisuus tms. korjaamolta hydraulikäyttöisen Enerpac puristimen, jos sille saisi pitimen tehtyä. Siinä on työntövoimaa >100 tonnia ilman ulosvetäjän vaatimaa kiertoliikettä.
Tähän asti ei ole ikinä jäänyt mitään tapahtumatta, kun pumpulla tunkkaa. Jos ei ole auennut, niin ainakin jotain on saatu rikki ;D.
 
Vs: Ratin irroittaminen

Harri K sanoi
Toinen vedättää ja toine lyö moskalla rattiakselin keskelle (jätä mutteri paikallee ni helpottaa lyöntii eikä tule nenään ratti kun irtoaa)
Versus aika sama kun vedättäis ulosvetäjällä...
Ei tällä keinolla lähteny ku moskasta nuppi ja kaverilta melkein käsi poikki :D
 
Vs: Ratin irroittaminen

Mizushima sanoi
Saisitko lainaksi jostain teollisuus tms. korjaamolta hydraulikäyttöisen Enerpac puristimen, jos sille saisi pitimen tehtyä. Siinä on työntövoimaa >100 tonnia ilman ulosvetäjän vaatimaa kiertoliikettä.
Tähän asti ei ole ikinä jäänyt mitään tapahtumatta, kun pumpulla tunkkaa. Jos ei ole auennut, niin ainakin jotain on saatu rikki ;D.
Täytyypä katsoa olisko meillä töissä tarpeeksi pieniä puristimia... Voi hyvinkin löytyä :peukku
 
Vs: Ratin irroittaminen

No on tosiaan tiukassa! Tässä alkaa pikku hiljaa olla jo vähän talvisodan meininkiä... Periksi ei anneta, kele. ;D
 
Vs: Ratin irroittaminen

:eek:fftopic Jani jos se on se keskiö mikä mulle on tulossa ni en maksa sitten mitään ylityötunteja sen keskiön irrottamisesta ;D ;D jos menee liian vaikeeksi ni voin hommata sen keskiön jostain muuhalta jos muu ei auta
 
Vs: Ratin irroittaminen

Periksi ei anneta PERKELE :seina :seina
Lähtihän se saattans keskiö vihdoinkin irti. Mitään näkyvää syytä ei ole miksi se oli kiinni, eli jämähtäny vaan.

Otin ulosvetäjästä kaikki "koukut" irti ja pelkästään sen kannan kampesin sinne keskiön sisään, puristus päälle ja muutama noseva isku kunnon lekalla ni avot :peukku

P.Kaunisto sanoi
:eek:fftopic Jani jos se on se keskiö mikä mulle on tulossa ni en maksa sitten mitään ylityötunteja sen keskiön irrottamisesta ;D ;D

5 päivää meni irroittamiseen, kyllä tässä heti vähän ekstraa pitäs saada ;D ;D
 
Vs: Ratin irroittaminen

tuli typerä idea mieleen.. :p Jos sulla ois pieni pullotunkki niin laitat sen rattiaksilaa vasten..toki mutteri paikallaan ettei mee jengat..Pullotunkin takaa esim kakkosnelosen pätkä josta kaks väännettyä kierretankoa ratin taakse..sit vaan pumppaamaan ja on perkele jos ei irtoa.Vähän niinku hydraulinen ulosvetäjä mallia diy. ;D
 
Vs: Ratin irroittaminen

Yritin kerran irrottaa rattia v.1987 1500 GLX -Lancerista,
mutta homma tyssäsi heti alkuunsa:
en saanut edes navan (kolmiomaista, tyytty) muovisuojaa irti.
Jos yrittää väkisin vääntää, jotkut lukitusväkäset rikkoutuvat.
Tietääköhän kukaan miten tuo ratin keskellä oleva
päällimmäimen muovikappale ön kiinni?
 
Takaisin
Ylös Bottom