RBS ja EV service required, P1A44 ja P1A46 maavuoto?

jlt65

New Member
Liittynyt
10 Toukokuu 2023
Auto on vm. 2014 Outlander PHEV, kotimainen yksilö, ajettu 165 tkm, ollut minulla vuoden. Ongelmaton peli ollut, akkukin vielä ihan ok kunnossa.

Nyt kumminkin tuli murhetta. Ajelin aamulla pihasohjossa siksakkia lukkomoodilla, että saisin sohjoa rikki ja sitten lapiolla heiteltyä sivuun.
Ei ollut ensimmäinen kerta pehmeellä vedättämässä, sillä hangessa ja sohjossa on tullut oltua monesti talven aikana - ilman ongelmia.
Mitenkään erityisen syvää ei sohjo ollut, pohja ei likikään siellä uinut ja auto kulki siinä tasamaalla vaivattomasti.
Kesken sohjossa kaartelun kuitenkin tuli RBS service required ja EV system service required; ne siis näytössä ja lisäksi paloi EV ja RBS varoitusvalot. Auto meni jonkinlaisen limb-moodiin, tehoa on hyvin heikosti.

Sammuttaessa nuo vikavalot ja ilmoitukset lähtee pois, mutta ne tulee muutama sekuntti käynnistyksen jälkeen takaisin.
Akun lataus ei onnistu, vaan antaa kohta piuhan kytkemisen jälkeen näyttöön tiedon, että lataus keskeytetty vian vuoksi.
EOBD-sovelluksella löytyy vikakoodit P1A44 ja P1A46; ne voi myös poistaa, mutta ne tulevat seuraavalla käynnistyksellä taas takaisin.
AC ja puhallukset oli kokonaan OFF, kun vika tuli, eikä niitä ole myöskään käynnistetty kertaakaan vian ilmenemisen jälkeen.
12 V akku on joitain vuosia sitten vaihdettu, ja näyttää Watchdogin kautta katsottuna jännitteeksi 14 V.

Kaikkineen vika vaikuttaa aika tavalla siltä, mitä on tässä kuvattu: https://www.myoutlanderphev.com/thr...code-p1a44-and-p1a46-technical-question.6168/
Eli ehkä jonkin sortin maavuoto, mutta voi olla muutakin.

Tietysti ymmärrän, että tässä on nyt aika vähän muita mahdollisuuksia kuin toimittaa kaara lavetilla merkkikorjaamoon, mutta kysyn silti: Mikähän tuo vika voisi olla, ja missä, sekä onko tuolle mitään tehtävissä kotikonstein?

Vettä väärässä paikassa tuli itselle ensimmäisenä mieleen. Auto on nyt ollut pitkin päivää katoksessa, suunnilleen takamoottorin alla on kilowatin lämpöpuhallin puhaltamassa auton suuntaisesti eteenpäin, ja molemmilla sivuilla on akselien välillä levyt pitelemässä lämmintä ilmavirtaa auton alla. Yritys on siis kuivata lämpimällä ilmavirralla auton alustaa, josko siellä on vettä jossain mistä se kuivumalla pääsisi pois.
 
Tästä ei selvinnyt mitään. Auto palautui vikatiloista parin päivän odottelulla. Korjaamo tutki vian syitä ihan pontevasti, mutta tuloksettomasti; poissaolevaa vikaa on toki liki mahdotonta löytää.

Eli auto nyt normaalisti ajossa.

Pidän kumminkin todennäköisenä, että tässä tapauksessa ongelman alkujuuri on joku muu kuin muissa hieman samoja oireita tarjonneissa, samoihin aikoihin tällä palstalla esillä olleilla tapauksilla; niissähän on kai ilmennyt ongelmaa ptc-vastuksessa tms. - mikään semmoinen ei oikein natsaa tämän tapauksen kanssa.
 
Takaisin
Ylös Bottom