Remontti & FAQ/UKK

J. Puhakka

Active Member
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Tykkäykset
4
#1
Eli tänne voi listata jos löytää foorumilta hyviä topicceja ja tai tietää jotain jonka voisi olettaa kiinnostavan myös muita etsijöitä, tästä topicista siivotaan turhat spekuloinnit ja kyselyt poissa.

Tyyli voisi olla "tietoa tästä", ja rivinvaihto ja linkki alle.
esim.

Kehitysehdotus
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14797.0

aiheet voivat olla esim.
- Kansi
- Turbo (ruuvaus)
- Polttoainejärjestelmä (ja syötön lisäys)
- Startti ja hammaskehä
- Vaihdelaatikko
- Alusta ja apusimpukka
- Mallien erot (eli mista alkaen canter laatikko yms.)


tämmönen "usein kysytyt kysymykset" tyyppinen aihe on pitänyt jo tehdä muillekkin puolille, mutta kokeillaan vaikka pajero puolella eka, esimerkiksi kerran mieltäni askarrutti suunnattomasti että minkä kokoinen kuparirengas tulee galant glsi:n öljypropun alle, ja tietoa en saanut ennenkuin proppu oli kädessä.

Enjoy
 
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Veneheitto
#2
Re: Remontti & UKK

Täristää tai jyrisee tietyssä nopeudessa, kilahtelee. Asiaa kardaanin ristikoista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14910.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11312.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14135.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8296.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9229.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8532.0
 
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Veneheitto
#3
Re: Remontti & UKK

Syötöistä ja ahtopaineista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13539.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=10199.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=11785.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4613.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=4103
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7504.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9920.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13054.0
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#4
Liittynyt
25 Maaliskuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Veneheitto
#5
Re: Remontti & UKK

Dieselin käyntiongelmat, nykii, vetää huonosti, ei ota kierroksia. Asian tynkää ilmavaivoista:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=9883.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2408.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=7410.0
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#6
Vs: Remontti & UKK

Mitkä ovat suurimmat renkaat, jotka "vanhakoppaiseen", eli gen 1, eli -83-90 Pajeroon saa ilman erikseen anottavaa lupaa laittaa alle?

31" korkeat, 10,5" leveät. Muutoskatsastuksen tarve riippuu rekisteriotteeseen merkityn suurimman renkaan koosta, lainaus AKE:n sivuilta:

Auto on muutoskatsastettava, jos:

-vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm
-renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm

Tätä pienempiä muutoksia ei edellytetä muutoskatsastettavaksi.

Muutoskatsastuksessa katsastaja voi hyväksyä autoon renkaat, joiden ulkohalkaisija on enintään 51 mm ja leveys on enintään 102 mm auton alkuperäisten renkaiden mittoja suuremmat. Muutettaessa renkaan ulkohalkaisijaa on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
31/10,5" renkaat on yleensä muutoskatsastettava, mutta käytännössä tämä on pelkkä rahat-pois-leima-paperiin rahastus, jonka voi suorittaa vaikkapa vuosikatsastuksen yhteydessä. Tätä suurempiin rengaskokoihin pitää anoa erillinen lupa. Anomuksen läpimeno vaatii hyvät perustelut. Luvan anominen maksaa, oli päätös sitten hyväksytty tai hylätty.

(Myös 33" renkaita on katsastettu gen 1 Pajeroihin, mutta kunnes joku esittää laput ja laskelman halkaisijoista, 33" renkaiden katsastukset ovat mielestäni katsastusmiehen huolimattomuutta tai sitten renkaita on muuten vaan leimattu viskipullo etupenkillä. Ja sellainen ei tee vielä 33" renkaista laillisia gen 1 Pajeroon.)
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#7
Vs: Remontti & UKK

Asiaa tasapainoakseleista, hihnoista, hihnojen puuttumisesta tai poistamisesta:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13304.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21232.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=24295.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=21847.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=3798.50
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#8
Vs: Remontti & UKK

Mikä turbo on XYZ mallisessa Pajerossa? Tarvitsen mittoja/tietoja XYZ mallisen Pajeron ahtimesta, mistä niitä löytyy?

http://www.btnturbo.com/

http://www.pukema.com/MitsubishiTD04.pdf
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#9
Vs: Remontti & UKK

TYHJÄKÄYNTIONGELMIA BENSAKONEISESSA (ruisku) PAJEROSSA? (pätee ainakin -89-92 malleihin, mahdollisesti uudempiinkin) LUE->

Onko akku ollut irti tai tyhjä? Onko ECU ollut irti? Jos on, niin hetken aikaa tämän jälkeen ECU opettelee uudestaan tyhjäkäynnin asetusarvoja. Tämän normaalin opetteluvaiheen aikana tyhjäkäynti voi aaltoilla ja auto saattaa jopa sammuilla. Tämä "vika" kuitenkin korjaantuu itsekseen, jos missään muualla ei ole vikaa.

Kaasuläppäkotelon luona olevia säätöruuveja ei tarvitse käytännössä koskaan ruuvailla, jos tyhjäkäyntiä ohjaavat komponentit ovat ehjiä. ELI: ruuveihin ei kannata koskea kuin vasta aivan viimeisenä, kun mikään muu ei auta. Ja silloinkin pitää tietää mitä ollaan tekemässä. Säätöruuvien epäasialllinen ruuvailu on yksi tyhjäkäyntivikojen aiheuttajista!

Ruiskukone ja käyntihäiriö -> vikakoodit kannattaa lukea.

Vikakoodien lukeminen (huomaa, että koodipistokkeen paikka vaihtelee eri mallien ja vuosimallien välillä, esim. gen1 Pajerossa se on hanskalokeron takana):

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=5412.0

Asioita joita voit tutkia/joissa voi olla vikaa, jos tyhjäkäynnin kanssa on ongelmia: tyhjäkäyntimoottori, läpän anturointi, tyhjäkäyntiruuvien epäasiallinen ruuvailu, läpän likaisuus, imuvuoto, sytkän säätö, ECU, tarvikeosat sytkässä.
Asiaan voivat myös vaikuttaa: tulpat, tulpanjohdot, suodattimet, suuttimet. Lue tai käy luetuttamassa vikakoodit, sillä pääsee joskus vian jäljille, joskus taas ei. Viallinen ECU ei välttämättä anna oikeita koodeja, jos vika on ECUssa. JA aina on tietenkin mekaanisen vian mahdollisuus, esim. vuotava venttiili. Tämän selvittämiseksi voi esim. mitata puristukset.
Erityisesti GDI-moottoreissa, joista ei ole poistettu EGR-venttiiliä käytöstä, kaasuläppäkotelon likaantuminen voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia.

Sytytyksen säätö:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=19196.0

Aiempia threadeja saman aiheen tienoilta (Pajeron ruisku toimii samalla tavalla kuin vastaavan ikäisten Galanttien ja Lancerien):

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=14571.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13783.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=8247.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=13121.0
http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=2288.0 <- Kaasuläpän säätö, jos säätöruuveja on jo menty ruuvailemaan. Tämä on siis vasta viimeinen toimenpide, jota ei yleensä pitäisi joutua tekemään.

Haku:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?action=search

Sanakirja:

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?topic=4565.0
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#10
Vs: Remontti & UKK

Olen ostamassa -83-91 Pajeroa, mitä pitäisi tietää?

Mitsubishi Pajero (eli se -83-91)

MIINUKSET (sis. myös tyyppivikoja):

-törkeä dieselvero henkilöautona ei saa pakettiautoksi helposti.
-TD:n ja TD-IC:n kansi halkeaa 300-450tkm nurkilla (käyttäjästä ja käytöstä kiinni). Kansia saa tosin tarvikkeena nykyään.
-ne vaihdelaatikot.... jopa se ns. Canterin laatikko voi olla laakeri & synkkarempan tarpeessa 300tkm jälkeen, tämäkin tosin käyttäjästä/ käytöstä kiinni.
-lyhyt malli tiloiltaan huono ja levoton maantie ajossa (mutta parempi maastossa)
-taka(lehti)jouset yleensä lässähtäneet
-ohjaussimpukka vuotaa usein, eikä yleensä tokene enää pelkällä stefan vaihdolla (akselissa ura)
-startin kehä voi olla kulunut, työläs vaihtaa, koska vaatii laatikon irrotuksen.
-jos laturia ei muista kiristää aika ajoin, se pääsee löysälle ja syö kiinnitysreiän soikeaksi lohkon puolelta. Sen korjaaminen onkin sitten mielenkiintoinen savotta, tilaa kun ei juuri liiemmin ole..
-hitaasti pyörittelevä startti puolestaan on yleensä hiilivikainen
-pyyhkijöiden vivusto (akseli-holkki) voi jumittua käyttömättömyydestä
-pakoputkisto maastokäyttöä ajatellen hieman... kehittelyä vaativa
-alustassa rasvausta vaativia niveliä, jotka on yleensä jäänyt nykyihmisiltä rasvaamatta (no sekin on tietty enemmän käyttäjän vika)
-ruoste (huolettoman pitäjän jäljiltä ruostetta saattaa löytyä melkein mistä vaan), tyypillinen paikka esim. runkopalkki takalehtijousen tienoilta, runkopalkit lahoavat salakavalasti sisältäpäin, toinen tyypillinen paikka on etulattian kulmat, ylös tulipeltiin.
-tankki lahoaa saumoista, putket tankin sisältä tai laipasta
-taka-jarruputket yleensä jo vaihtokunnossa
-taka-akselin stefojen vuotaminen yleistä, ilmenee öljyisenä rumpuna ja takavanteena
-etupään korottaminen vaikeaa (erillisjousitus & vääntösauvat)
-erikoisosien markkinat olemattomat, rakentelutietoa vaikea löytää
-lukon puute etuakselilla
-eihän sitä tehoa koskaan liikaa ole?
-kulutus varauksin
-etupyörät kääntyvät (imho) liian vähän, kankea pysäköidä.
-V6 3000 malleissa jonkin verran ECU ja virranjakajavikoja
-myyty aikoinaan runsaasti, nykyään tarjolla paljon loppuunajettuja, mittariruuvattuja pommeja, jotka ovat vielä uransa alkupuolen olleet jonkun urakoitsijan rääkättävänä ylikuorman alla. Kannattaa muistaa, että jos autosta menee about 4x150e veroa vuodessa, niin sitä ei osteta pihaan seisomaan...
-lisäksi joidenkin itsetunnon päälle tuntuu käyvän ko. auton heikko arvostus offroad-piireissä, kai sekin on sitten laskettava miinukseksi. Mutta esim. minua ei haittaa pätkääkään, vaikka Pajeroon ei saakkaan bensakasia ja unimog akseleita (Moniko on edes kokeillut? Kuka edes haluaa katuautoon jäykät akselit molempiin päihin?) Sillä pääsee melko pienillä muutoksilla aivan tarpeeksi pitkälle metsään (ja poiskin).

PLUSSAT:

+edullinen ostaa
+turvallinen (melkein 2 tonnia massaa ja rungollinen peli)
+myyty aikanaan runsaasti, käytettyjä vara-osia melko hyvin saatavilla. Ehjiä yksilöitä löytyy, kun malttaa etsiä (ja tietää mitä etsii)
+kevyt ja henkilöautomainen ajettava, ohjaus tehostettu juuri sopivasti, erillisjousitus edessä -> ajettavuudeltaan täysin eri luokkaa kuin peräkärryakseliset
+siedettävän hiljainen moniin muihin dieseleihin verrattuna.
+TD-IC:nkulutus (kokoisekseen ja ikäisekseen) siedettävä, maantieajossa IC vie jopa alle 9, eikä kaupungissakaan kuin 10-12. Talvi, maastoajo, pätkä-ajo lisäävät kulutusta
+IC malleissa loistavat penkit.
+hyvät tilat, tilojen muunneltavuus.
+työn laatu, ei eurooppalaisia tai amerikkalaisia osia, ei Lucasin sähköjä, ei kasattu Turkissa tai Italiassa.
+loistava kompromissi tila-auto-maasturi-henkilöauto akselilla.
+näkyvyys autosta on liikenteessä ihan toista luokkaa kuin henkilöautosta.
+ehjä Pajero lähtee kovastakin pakkasesta käyntiin ilman lämmitystä
+lämmityslaite on nykydieseleihin verrattuna todella tehokas (bensavehkeisiin verrattuna taas ei)
+yksinkertainen tekniikka, huollot ja remontit tekee näppärä mies itse.
+yhdellä rengassarjalla pystyy ajamaan läpi vuoden
+vaikka tehoa saisikin olla lisää, niin varsinkin IC-mallilla pysyy kyllä muun liikenteen mukana ihan kevyesti. Maantiellä IC tuntuu vielä paremmalta kuin kaupungissa. V6 vielä reilusti tehokkaampi.
+ainakin autotraileri tulee perässä todella nätisti (excl. tehon puute)
+maasturin omistajan ei tarvitse miettiä reittejä eikä auraustilannetta
+jos pääsee valitsemaan, kannattaa ottaa kierrejousiperällä oleva malli, paremmat joustot ja pehmeämpi kyyti

Lopuksi vielä linkki päiväkirjaan, jossa on omakohtaisia kokemuksia elämästä Pajeron kanssa. Päiväkirjassa myös linkkejä aiheeseen liittyen.
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#11
Vs: Remontti & FAQ/UKK

Bosch VE-pumpun ruuvausohjeet (linkki).

(Ainakin gen 1 ja varmastikin myös varhaiset gen 2 diesel Pajerot käyttävät juuri tämän tyyppistä pumppua, ts. VE:n lisenssillä tehtyä.)

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=15;action=display;threadid=4103
 

Niko Päivinen

Colt, Lancer, Pajero
Club Member
Liittynyt
5 Tammikuu 2003
Tykkäykset
0
Sijainti
Lahti
#12
Vs: Remontti & FAQ/UKK

Muista tsekata myös Off-Road alue, sinne on koottu aiheeseen liittyviä ketjuja (rengas, alusta, lukko, yms.)->

http://www.mitsubishiclubfinland.com/keskustelu/index.php?board=71.0
 
Ylös Bottom