Rengas asiaa

M

mikada

Guest
Saako olla autossa samalla akselilla erimerkkistä rengasta? Sen tiedän, että ei varmasti hyväksytä samalle akselille kesä ja nastarengasta, mutta saako olla erikuvioisia nastarenkaita tai kesärenkaita?
Jos on erikuvioiset kesärenkaat samalla akselilla, niin onko odotettavissa hylsy katsastuksessa?
 

AneemineN

Member
Liittynyt
4 Lokakuu 2010
Sijainti
Mäntsälä
Vs: Rengas asiaa

hylsy tulee
miten ton nyt sitte tulkitsee
EDIT:

3. Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Rengas asiaa

Saa olla erimerkkiset ainakin, jos koko, nopeusluokka ja kantavuus ovat samat. Käytännössä katsuri/poliisi tuskin kiinnittää huomiota nopeusluokkaan ja kantavuuteen. Kuviolla ei ole merkitystä.
 

samitsu

Turbo yössä...
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
29 Tammikuu 2004
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Rengas asiaa

DaJackal sanoi
Käytännössä katsuri/poliisi tuskin kiinnittää huomiota nopeusluokkaan ja kantavuuteen
Voi kiinnittää huomiota elleivät ole kuitenkin riittävät joka pyörässä... :)
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Vs: Rengas asiaa

DaJackal sanoi
Saa olla erimerkkiset ainakin, jos koko, nopeusluokka ja kantavuus ovat samat. Käytännössä katsuri/poliisi tuskin kiinnittää huomiota nopeusluokkaan ja kantavuuteen. Kuviolla ei ole merkitystä.

Miten mä oon aina ollu siinä käsitykses että nimenomaan samalla akselilla pitää olla samankuvioinen rengas..
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Rengas asiaa

mikki87 sanoi
Miten mä oon aina ollu siinä käsitykses että nimenomaan samalla akselilla pitää olla samankuvioinen rengas..

Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1 luokka) sekä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunun (O1- ja O2-luokka) ja erikoisauton samalle akselille asennettavien renkaiden on oltava mitoiltaan, rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan samanlaiset. Jos tällaisessa autossa tai perävaunussa käytetään muita kuin vyörenkaita, sellaiset on asennettava kaikkiin pyöriin. Muussakaan autossa, auton perävaunussa tai hinattavassa laitteessa ei samalla akselilla saa käyttää siinä määrin erilaisia renkaita, että siitä voi aiheutua haittaa tai vaaraa.

Mitat = esim. 175/65R14
Rakenne = kantavuus, esim. 88
Ominaisuudet = Tyyppi (nasta/kitka/kesä) & nopeusluokka, esim. T

Ei sillä kuviolla ole merkitystä. Ellei sitten joku pilkunviilaaja ala tuon viimeisen lauseen perusteella nillittämään, mutta mielestäni siinä vaiheessa ollaan aika heikoilla jos ruvetaan väittämään että eri kuvioiset renkaat aiheuttaisivat jotenkin liikenneturvallisuusriskin.
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Vs: Rengas asiaa

DaJackal sanoi
Ei sillä kuviolla ole merkitystä. Ellei sitten joku pilkunviilaaja ala tuon viimeisen lauseen perusteella nillittämään, mutta mielestäni siinä vaiheessa ollaan aika heikoilla jos ruvetaan väittämään että eri kuvioiset renkaat aiheuttaisivat jotenkin liikenneturvallisuusriskin.

Heikoilla tai ei, mutta hölmöä se ainakin on laittaa erilaiset renkaat samalle akselille, kun henkilöautoista puhutaan.
Voihan niissä olla merkittäviä eroja esim. märkäpidossa ja/tai vesiliirto ominaisuuksissa, kumiseoksessa, talvirenkaissa erilaiset nastat, tms. vaikka perus specsit olisikin samat. Jos perse ei kestä ostaa kahta samanlaista rengasta, niin sitten on parempi säästää ne bensarahatkin vaikka fillarin ostoon.
Jos mä olisin poliisi, niin antaisin sakot sekarengastuksesta ja vielä pamppua pari iskua päälle, typeryydestä.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Vs: Rengas asiaa

^Hain nyt lähinnä sitä, että nuo samankaltaisuusasiat ovat niin tulkinnanvaraisia että käytännössä on pakko lähteä siitä, että sekarengastus on ok. (Riittääkö että kuvio on samankaltainen ja miten "samankaltaisuus" määritellään? Mistä kumiseoksen voi tietää? Jne.)

Mikäli sekarengastus olisi oikeasti kielletty, niin sitten se olisi varmaan lakiin vähän yksiselitteisemmin muotoiltu. Esim: "Samalla akselilla olevien renkaiden tulee olla saman merkkiset ja -malliset." Nykyinen lakitekstimuoto ei minun mielestäni anna poliisille oikeutusta sakottaa sekarengastuksesta. Pamputuksesta puhumattakaan, siitähän taitaa joutua suurin piirtein poliisi itse putkaan tänä päivänä. :)
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Vs: Rengas asiaa

Useana vuonna katsastanut auton sekarengastuksella, ei ongelmaa. Kolmea eri merkkiä siis renkaat, samaa kokoa toki ja kesärenkaita kaikki.
 
Ylös Bottom