Rengaspaineen valvontajärjestelmät

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
HeroinesHero sanoi
Meikäläinen ei ole kyllä ikinä ymmärtänyt näitä "mitä uudempi, sen parempi" -mentaliteetin omaavia autoihmisiä ;D Mitä uudempiin mennään, niin sitä enemmän tuntuu tulevan kaikenmaailman älyttömiä pakollisia turvallisuusvarusteita (esim. meniköhän se nyt läpi kun EU meinas 2016? etiäppäi valmistettuihin autoihin pakolliseksi jonkun härpäkkeen joka vahtii renkaanpaineita?).

Kyllä ne omaan käteen ja silmään pätevimmät tekeleet on kans sieltä kasarin lopusta -00 puoleen väliin.

Kyllä ne on jo pakolliset ensiasennus renkaissa.
 

Akio

impact green
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
16 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lohja
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

AYE_GTI sanoi
Kyllä ne on jo pakolliset ensiasennus renkaissa.
Eikös sitä kumottu? Vai jäikö niin että riittää ensiasennus kumeissa
 

HeroinesHero

New Member
Liittynyt
8 Joulukuu 2010
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Muistelisin että koko homma vieläpä keksittiin jonkun nimeltämainitsemattoman patonkimaan autotehtailijan "innovaatiosta" ;D
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

akio sanoi
Eikös sitä kumottu? Vai jäikö niin että riittää ensiasennus kumeissa

Joo kyllä sitä lievennettiin. Että vain uuden auton mukana myytävissä uusissa renkaissa pakolliset. Olihan se aluksi et pitää kaikissa rengassarjoissa olla. Tietenki Suomessakin, kun malli-oppilas on.
No tuli siten rutinaa, et tulee kalliiksi moinen systeemi täällä, joissa on renkaissa anturit pattereilla tjps. Joutuu niitä osteleen ja kaliproimaan useamman satasen menoa.

Ja Ruotsissa on tällä ensiasennu systeemillä alusta asti. Sillä perusteelle et, kun renkaita kuitenkin joutuu vaihtelemaan 2 kertaa vuodessan, niin kyll niitä jossain vaiheessa joku on vähän kattonu, et minkä näköset siellä pyörii.

Jossain etelämmässä, kun ei tarvi renkaita vaihdella vuosittan, niin sinne kai tämä on keksitty.
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

AYE_GTI sanoi
Joo kyllä sitä lievennettiin. Että vain uuden auton mukana myytävissä uusissa renkaissa pakolliset. Olihan se aluksi et pitää kaikissa rengassarjoissa olla. Tietenki Suomessakin, kun malli-oppilas on.
No tuli siten rutinaa, et tulee kalliiksi moinen systeemi täällä, joissa on renkaissa anturit pattereilla tjps. Joutuu niitä osteleen ja kaliproimaan useamman satasen menoa.

Ja Ruotsissa on tällä ensiasennu systeemillä alusta asti. Sillä perusteelle et, kun renkaita kuitenkin joutuu vaihtelemaan 2 kertaa vuodessan, niin kyll niitä jossain vaiheessa joku on vähän kattonu, et minkä näköset siellä pyörii.

Jossain etelämmässä, kun ei tarvi renkaita vaihdella vuosittan, niin sinne kai tämä on keksitty.

Rengaspainevalvonta tuli pakolliseksi mutta toteutustapa on tietääkseni vapaa. Ne renkaisiin asennetut anturit on vaan yksi tapa, joillain valmistajilla on huomattavasti halvempia ratkaisuja mm. abs antureilla suoritettava valvonta, eli monitoroidaan jatkuvasti abs kehän dataa ja kun pyörintänopeus jollain renkaalla muuttuu radikaalisti tulee tästä varoitus mittaristoon. Tällaisen toivois yleistyvän jotta säästytään anturirumbalta..

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system#Indirect_TPMS
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

dani sanoi
Rengaspainevalvonta tuli pakolliseksi mutta toteutustapa on tietääkseni vapaa. Ne renkaisiin asennetut anturit on vaan yksi tapa, joillain valmistajilla on huomattavasti halvempia ratkaisuja mm. abs antureilla suoritettava valvonta, eli monitoroidaan jatkuvasti abs kehän dataa ja kun pyörintänopeus jollain renkaalla muuttuu radikaalisti tulee tästä varoitus mittaristoon. Tällaisen toivois yleistyvän jotta säästytään anturirumbalta..

http://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system#Indirect_TPMS
Ei ole enään toteutustapakaan vapaa, vaan PAKKO olla paine-anturit.

Aiemmin oli tyyli vapaa, mm mesellä käytettiin tuota abs-anturointia.
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

ST sanoi
Ei ole enään toteutustapakaan vapaa, vaan PAKKO olla paine-anturit.

Aiemmin oli tyyli vapaa, mm mesellä käytettiin tuota abs-anturointia.

Mistä tuo tieto tulee? Mä en bongannut toteutustavalle mitään määräystä kun aikasemmin noita lueskelin läpi. Asetuksessa mainitaan kyllä, että järjestelmän tulee olla "tarkka". Liekö se sitten syynä, että vierintänopeus ei ole tarpeeksi tarkka mittaustapa?
 

ST

Well-Known Member
Club Member
Liittynyt
24 Syyskuu 2003
Sijainti
Manse
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

miikka sanoi
Mistä tuo tieto tulee? Mä en bongannut toteutustavalle mitään määräystä kun aikasemmin noita lueskelin läpi. Asetuksessa mainitaan kyllä, että järjestelmän tulee olla "tarkka". Liekö se sitten syynä, että vierintänopeus ei ole tarpeeksi tarkka mittaustapa?
Eu:lta suoraan.

Abs-anturoinnissa liikaa toleranssia, siksi paineantureilla.
 

mikki87

Pajero liikuttaa..
Liittynyt
26 Elokuu 2004
Sijainti
Kurikka
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

ST sanoi
Ei ole enään toteutustapakaan vapaa, vaan PAKKO olla paine-anturit.

Aiemmin oli tyyli vapaa, mm mesellä käytettiin tuota abs-anturointia.

Ei ainakaa VAG-vehkeis käytetä mitää antureita, ja ainaki skodas oli kyllä tarkka mittaus mun mielestä.. Heti sytty merkkivalot palamaa ku yhdes renkaas oli 0.2 bar vähemmän ku muis..
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Mizushima sanoi
Miten abs -anturilla mitataan rengaspainetta?
Käytännössä paine-eroja epäsuorasti. Eli yksinkertaistettuna lasketaan pyörimisnopeuksia, joista riittävillä eroavaisuuksilla annetaan varoitus paine-eroista. Alhaisempi paine -> lyhyempi pyörintäkehä -> pyörii nopeammin.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Jouni_K sanoi
Alhaisempi paine -> lyhyempi pyörintäkehä -> pyörii nopeammin.

Mikäs korrelaatio rengaspaineella on renkaan pyörintäkehään? Kuvittelisin että on mahdotonta havaita vajaapaineisuus pelkällä ABS anturilla pyörimisnopeutta mittaamalla. Tyhjän renkaan ns. vanteella ajon havaitsee kyllä.
 

Urran

Active Member
Liittynyt
25 Huhtikuu 2010
Sijainti
Kerava
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Mizushima sanoi
Mikäs korrelaatio rengaspaineella on renkaan pyörintäkehään? Kuvittelisin että on mahdotonta havaita vajaapaineisuus pelkällä ABS anturilla pyörimisnopeutta mittaamalla. Tyhjän renkaan ns. vanteella ajon havaitsee kyllä.
Niin. Mikäköhän. Referenssi; Rataporsaan pyöränkulmilla voi säätää 2cm auton korkeutta pelkällä rengaspaineella. Jotta menee FIA minimikorkeudesta siis. Siinä voi laskea paljon 2cm ero säteessä vaikuttaa kehään.
 

AnttiHartik

Active Member
Liittynyt
26 Kesäkuu 2006
Sijainti
Hyvinkää
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Ryhtyi legnumkin aikanaan vilkuttelemaan AYC-palkkia kun toisesta takarenkaasta oli paineet ryhtyneet karkaamaan ja paine-eroa muistaakseni reilusti alle 0,5bar. Siinäkin oli siis valvonta taka-akselilla. ;D
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Urran sanoi
Niin. Mikäköhän. Referenssi; Rataporsaan pyöränkulmilla voi säätää 2cm auton korkeutta pelkällä rengaspaineella. Jotta menee FIA minimikorkeudesta siis. Siinä voi laskea paljon 2cm ero säteessä vaikuttaa kehään.

Joo. Rengaspaineilla tai -kulmilla voi toki vaikuttaa maavaraan, mutta rengaspaine ei edelleenkään vaikuta siihen renkaan kehämittaan.

Kyllä se kulutuspinnan pituus on aika lailla vakio, oli renkaassa sitten vaikkapa 1 tai 3 bar painetta. Sitäpaitsi renkaan kyljet olisi saman tien paskana, jos napa ja kulutuspinta pyörisivät eri pyörimisnopeudella ;D.
 

DaJackal

EA5A, Z16A, CB4A, D22, E39A
Club Member
Liittynyt
10 Huhtikuu 2010
Sijainti
Lappeenranta
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Mizushima sanoi
Joo. Rengaspaineilla tai -kulmilla voi toki vaikuttaa maavaraan, mutta rengaspaine ei edelleenkään vaikuta siihen renkaan kehämittaan.

Kyllä se kulutuspinnan pituus on aika lailla vakio, oli renkaassa sitten vaikkapa 1 tai 3 bar painetta. Sitäpaitsi renkaan kyljet olisi saman tien paskana, jos napa ja kulutuspinta pyörisivät eri pyörimisnopeudella ;D.

Lääkkeet ottamatta? ??? Kokeilepa puhaltaa vaikka lasten uimarengas täyteen ja mittaile että muuttuuko kehämitta. Sitä paitsi napa ja kulutuspinta pyörivät kyllä samalla kulmanopeudella, mutta kehänopeus on aivan eri.

Fysiikan tunneille siitä prkl!
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

DaJackal sanoi
Lääkkeet ottamatta? ??? Kokeilepa puhaltaa vaikka lasten uimarengas täyteen ja mittaile että muuttuuko kehämitta. Sitä paitsi napa ja kulutuspinta pyörivät kyllä samalla kulmanopeudella, mutta kehänopeus on aivan eri.

Fysiikan tunneille siitä prkl!

Tiedä viitsiikö tuollaiseen viestiin edes vastata.

Jättäisin tuollaiset haukkumiset, henkilökohtaisuudet yms. sikseen. Uimarengas ei oikein vertaudu vyörenkaaseen, jonka kehämittaan rengaspaine ei juurikaan kyllä vaikuta.

Uimarengasta parempi vertaus olisi vaikka lenkiksi solmittu langan pätkä. Sen kehämitta on ihan sama, oli se muotoiltu sitten täysin pyöreäksi tai vaikka soikeaksi.

Olen edelleenkin sitä mieltä että täysi ja vajaa rengas etenee yhdellä kierroksella kulutuspintansa pituisen matkan. Jos kulutuspinta ei pyörähdä kierrosta jokaista navan kierrosta kohden, niin missä murto tapahtuu.
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Tämä lienee helppo todeta kun laittaa yhteen renkaaseen 4 kiloa ilmaa ja toiseen 1,5 kiloa. Sitten testeri jolla näkee renkaiden pyörimisnopeudet kiinni autoon ja tielle ajelemaan.
Ja tuo danin laittama linkki avaa asiaa hyvin.

Järjestelmänä tuo on helppohoitoinen ja halpa vs erillisiin antureihin.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Teräsvyörenkaan kulutuspinta ei juurikaan veny eli pyörimisnopeus muuttuu hyvin vähän paineen muuttuessa. Johtuisiko sitten luistosta tms että rengaspaineiden tarkkailua kuitenkin tehdään joissain autoissa pyöriennopeustietojen perusteella. Ehkä esim ajonopeus vaikuttaa vajaapaineisen renkaan pyörimisnopeuden eroon eri tavalla kuin yksi kuluneempi rengas?
 

pexi

Evo V -98, V70 D4 AWD -14, Octavia TDi RS -15
Liittynyt
22 Huhtikuu 2003
Sijainti
Lohja
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

ST sanoi
Eu:lta suoraan.

Abs-anturoinnissa liikaa toleranssia, siksi paineantureilla.

Höpöhöpö!
Kopioi tänne se kohta ECE R64.02-C1 säännöksestä, missä määrätään järjestelmän toteutustapa.

Mainittu säännös määrää vain, mitä pitää havaita ja missä ajassa. Toteutustapa vapaa.

Se, että saadaanko epäsuoralla järjestelmällä riittävän tarkkaa tietoa on toinen asia.
ns. puhkeamistestissä (min 20% paineenlasku, 10min tunnistusaika) helposti
ns. diffuusiotestissä (alle 20% mutta kulutuksen kannalta merkittävä paineen lasku, tunnistusaika kumulatiivinen 60 min) tilanne on jo haastavampi
 

MitsuT

"muista tankata!"
Liittynyt
26 Joulukuu 2007
Sijainti
rovaniemi
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

testerillä on tullu vag vehkeissä tutkittua tuota asiaa. Nyrkkisääntönä 17" renkaalla.
0.5bar painero,pyörimis nopeudessa eroa 1km/h. Tällä hetkellä luotettavempia ollu nuo mitkä mittaa pyörintänopeus eroja. Ainakin vag vehkeissä. Paineantureilla olevat näyttävät lämpötilojen vaihteluiden vuoksi mitä sattuu. Ja siitä paljon virheilmoituksia.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

:popcorn

Joo onhan se abs-anturi homma siitä huono, jos sattuu kaikki renkaat tyhjenemään yhtä aikaa :D Sitä se ei huomaa... Mutta kuskin pitäs ::) Anturi siellä renkaan sisällä huomaa. Kait ne tähän se vääntö jotenki liittyy...

No eipä tarvi varmaan koskaan tai ainakaan pariinkymmeneen vuoteen tuommosiin sekaantua.


Tuo asb-anturi hommahan perustuu siihen, et tyhjempi rengas pyörii nopeampaa kuin täys. Kun se tyhjempi kumi on litissä sieltä alapuolelta ;D Eli renkaan keskiö on lähempänä tietä, kuin täys. Niin väkisinki se pyörii eri vauhtia kuin täydempi rengas.

Tulipa muuten mieleen yks tasauspyörästö sketsi ;D ;D
 

uge

Active Member
Liittynyt
28 Joulukuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

AYE_GTI sanoi
:popcorn

Joo onhan se abs-anturi homma siitä huono, jos sattuu kaikki renkaat tyhjenemään yhtä aikaa :D Sitä se ei huomaa...
Luulen että huomaa. Järjestelmähän vertaa sen hetkistä tilannetta siihen tilanteeseen kun järjestelmä on nollattu esim. renkaan vaihdon jälkeen.


AYE_GTI sanoi
Tulipa muuten mieleen yks tasauspyörästö sketsi ;D ;D
Oikea jalka ei kulje pitempää matkaa, se vaan ottaa pidempiä askeleita ;D
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Vieläkö teillä riittää popcorneja ;D

Paha ajoitus jatkaa keskustelua, luulette kuitenkin että olen miettinyt tätä koko yön. Mutta kyllä mä taisin hetkeksi nukahtaakkin ;D.


Myönnän kyllä alkuperäisen kysymykseni oleen johdatteleva. Toivoin saavani tietyn laisia vastauksia. Tosin luulin myös olevani oikeassa, mutta väärinhän se taisi tuon pyörimisnopeuseron suhteen mennä. ;D

Sain kuitenki ilon oivaltaa, mistä ero pyörimisnopeuteen tulee ;D. Heureka. Nimittäin se syyksi ehdotettu renkaan kehämitta taitaa pysyä paineesta huolimatta ennallaan.

Avaan vastaustani sen verran, että yritän pelastaa sen mitä pelastettavissa on ;D Eli renkaan kehämitta on ihan sama vajaana ja täytenä. Kehämitta ei muutu, vaikka navan etäisyys ajoalustaan muuttuukiin. Miksi rengas ei sitten etene samaa matkaa paineesta riippumatta.

Vajaapaineisen renkaan pyörimisnopeuden muutos suhteessa täyteen renkaaseen taitaa johtua renkaan luistosta tai venymisestä. Ihan niin kuin Ast:kin epäili.

Luiston tai venymisen taitaa aiheuttaa vajaan renkaan kosketuspinnan pituuden kasvaminen ja kosketuspinnan eri osien etenemän eron kasvaminen. Eli kosketuspinnan keskiosa haluaisi edetä lyhyemmän matkan kuin sen reunaosat. = Rengas ei etenekkään kulutuspintansa pituista matkaa ja pyörimisnopeus kasvaa.

Samasta syystä ilmeisesti johtuu myös tyhjän renkaan suurempi vierintävastus ja nopeampi kuluminen?

Pyörimisnopeus ei taida olla sama asia kuin "navan keskipisteestä tiehen" laskettu kehämitta. R*2*pii*rpm

Fysiikan tunneille ei enää ole asiaa (syytä ehkä ;D), omista opiskeluista alkaa olemaan jo sen verran aikaa. Ja oliko ne itse oppineet ainoita oppineita ja muut opetettuja. Vai miten se meni?

Jatkakaa noilla> :popcorn
 

DyhWe

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

En taaskaan ole kovinkaan varma kannattaako tähän sekaantua, MUTTA ;D Eikös tämä nyt ole sen verta yksinkertaista että mitä lähempänä kulutuspinta ASFALTTIIN KOSKEVALTA kohtaa on renkaan keskipistetta (ympyrän säde asfalttiin koskevasta kohdasta) sitä pienempi nopeusero näillä on eli keski kohdan pyörimis nopeuden pitää olla suurempi jotta ASFALTTIIN KOSKEVAN kohdan nopeus pysyy samana kuin täydemmässä (isomman säteen omaavassa) renkaassa.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

DyhWe sanoi
En taaskaan ole kovinkaan varma kannattaako tähän sekaantua, MUTTA ;D Eikös tämä nyt ole sen verta yksinkertaista että mitä lähempänä kulutuspinta ASFALTTIIN KOSKEVALTA kohtaa on renkaan keskipistetta (ympyrän säde asfalttiin koskevasta kohdasta) sitä pienempi nopeusero näillä on eli keski kohdan pyörimis nopeuden pitää olla suurempi jotta ASFALTTIIN KOSKEVAN kohdan nopeus pysyy samana kuin täydemmässä (isomman säteen omaavassa) renkaassa.

Ei ole, mietipä uudelleen :)

Kulutuspinnan pituus kierrosta kohti ei kauheasti muutu teräsvyörenkaassa vaikka lytyssä olisikin. Yksi kierros vie siis yhtä pitkälle. Ilmeisesti riittävä muutos kuitenkin aiheutuu että se voidaan sopivalla algoritmillä tunnistaa.
 

DyhWe

New Member
Liittynyt
9 Joulukuu 2009
Sijainti
Lappeenranta
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

mietippä ite uudestaan. ei sillä pituudella ole mitään merkitystä kun puhutaan kulutus pinnan maahankoskevan kohdan ja renkaan keskipisteen nopeus erosta joka muuttuu sen mukaan miten etäällä kulutuspinta on keskikohdasta. ei se ilmassa oleva kumi autoa liikuta. Mitä tyhjempi rengas on sitä nopeammin keskipisteen pitää pyöriä että ulko pinnan, sen maahan koskettavan osan millä on vain merkitystä, nopeus pysyy samana. kasaan painuvassa renkaassa klo. 12 kohdalla kulutuspinnan nopeus on korkeampi kuin klo. 6 kohdassa Mind fuck :eek: Vai ajattekoo puupyörillä minkä muoto ei muutu ollenkaan.
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Mietittään mietittään... Kyllä se siihen liittyy, et napa on lähempänä maata.

Laskee renkaasta ilmat alle 1 barin ja kokeilee työntämällä, niin varmasti menee kierroksella vähemmän matkaa, kuin vaikka 2,5 barilla tai mikä onkaan normaali.

Ei se renkaan kehän pituus muutu oli renkaassa ilmaa tai ei. Mutta kun auto painaa sitä tietä vasten, niin se menee jotenki mutkalle en tiiä enkä oo seurannu miten. Ja lisäähän se kulutusta jos ajaa liian matalilla paineilla. kai se vierintä vastuskin tällä selittyy... Joo umpikumi renkaat vaan alle niin ei tyhjene.
 

ast

Z27AG
Liittynyt
6 Tammikuu 2003
Sijainti
Järvenpää
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

AYE_GTI sanoi
Mietittään mietittään... Kyllä se siihen liittyy, et napa on lähempänä maata.

Laskee renkaasta ilmat alle 1 barin ja kokeilee työntämällä, niin varmasti menee kierroksella vähemmän matkaa, kuin vaikka 2,5 barilla tai mikä onkaan normaali.

Ai vähän niin kuin näin? :)

http://youtu.be/_2l5bOhHNxU
 

miikka

New Member
Liittynyt
1 Joulukuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Opinpa paljon uutta kun tämän keskustelun luki läpi. Jotenkin itsekin aina aatellut, että vierintäkehä on se muuttuja kun rengaspaine putoaa.

Tuossa muuten tuo E-sääntö 64, jos joku haluaa lukea läpi. Tästä taitaa olla tullut pari pientä muutostakin jo (01 ja 02), mutta oleellinen tieto on kuitenkin sama. Teksti on englanniksi. http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r064r1e.pdf
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Rengaspaineen valvonta järjestelmät

Raskaissa ajoneuvoissa on nopeudenrajoitin, jolla vetävien akselien max. pyörimisnopeus rajoitetaan vastaamaan haluttua rajoitinnopeutta.

Esim. jakeluauton rengaskoolla 85kmh rajoitinnopeus olisikin todellisuudessa 76kmh, jos rengas litistyy kuormatessa 4cm ja lääkkeensä ottaneiden opit pitää paikkaansa ;D. Näinhän ei tietenkään ole. Kuormatun auton gps tarkkuudella mitattu nopeus on ihan sama oli renkaat lommolla tai ryhdissä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Peugeotin passiivinen järjestelmä kertoo näin: ESP-ohjainyksikko seuraa renkaiden pyörintänopeuksia ja käytöstä sitten vertaa niitä ulkolämpötilaan. Järjestelmä ei kykene erottelemaan missä renkaassa on painevajausta vaan antaa saman hälytyksen jos yhdessä tai useammassa on vajausta.

On siinä muutama muukin arvo minkä tulee täyttyä ennen kuin hälyytys annetaa. Eli on siinä muitakin muutujia kuin renkaan ympärysmitta. ;)
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Rengaspaineen valvonta järjestelmät

ast sanoi
Ai vähän niin kuin näin? :)

http://youtu.be/_2l5bOhHNxU

No niin meni ihan selvästi vähemmän tyhjänä ku täydellä ::)

ABSi kehässä on kuinka tihiään niitä hammastuksia mitä se anturi lukee varmaan miljoona kertaa sekunnissa?

Niin varmaan aika tarkasti näkee, jos joku alkaa jätättää OHO, eiku siis edistämään ;D

ja 80km vauhdissa normi rengas pyörähtää sen n. 10 kiekkaa sekunnissa. Kilometrille n.500 kiekkaa.



Eikaise heti ilmotakkaan, jos lähtee vaikka tyhjällä renkaalla liikkeelle??

Kyl kai jokkainen lähtiessään kattoo, et onko renkaissa ilmaa ;D
 

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Ajatellaan et olis vaikka 10 ASTeen jaolla niitä hampaita abs kehässä, et 36 hammasta kierros. Ja verrataan toisiin renkaisiin, et tuolla vilahti 1km matkalla kertaa 18000 ja tuolla 18250 kertaa mikä olis 5 asteen heitto per yks kierros.

Vaik eihän se kehänopeus km/h varmaan paljoa eroa tee. Ja jos kierroksia laskee, niin onhan tuo n.7 kierrosta per 1km enemmän.


Ja minutteissa taitavat kuiteski mitata.... 80 km/h. 22m/s. Rengas, sovitaan et kehä = 2m.

396 hammasta / s. ja 23760 hammasta / min.

Jaa no mut nyt alkaa jo sekoamaan omiin ajatuksiin, niin eiköhän tämä ollu tältä erää tässä ::)
 

dani

Galant VR4 6G
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
21 Elokuu 2006
Sijainti
Vantaa
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Olen kyllä samoilla linjoilla että tuolla absikehämittauksella päästään riittävään tarkkuuteen, tuskin ne tuollaisia kehittäisivät jos olis turhaa työtä. Jos kuitenkin pääasia on että tulisi ilmoitus siitä että edes joku niistä renkaista olisi tyhjenemässä, auttaa tämä jo aika paljon käytännössä. Ei kai kukaan sokeasti usko edes täyttölaitteiden mittareihin niin paljon että auton ilmoittaessa yhden renkaan liian pienestä paineesta laittaisi vain tähän yhteen renkaaseen "vaadittavan" määrän lisää ilmaa?

Ja kun verrataan kalliiseen vaihtoehtoon jossa jokaiseen renkaaseen laitetaan vikaherkkiä ja kalliita antureita niin kyllä olisi päättäjätkin tyhmiä(niin niinhän ne on jokatapauksessa...) jos eivät hyväksyisi vaihtoehtoisia valvontajärjestelmiä. Toki noiden antureiden valmistajat on varmaan valmiina käärimään tyhmiltä rahat pois :peukku.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

AYE_GTI ajelee ilmeisen suoria ja tasaisia teitä ;)

Eiköhän tämä ala olemaan taputeltu. Vajaan renkaan tunnistaminen pelkkää pyörimisnopeutta mittaamalla ei ollut ihan niin yksinkertainen asia kun hätäisimmät ajatteli, mutta abs on osa järjestelmää, jolla homma voidaan toteuttaa.

Erimielisyyshän taisi syntyä siitä, määräytyykö lopullinen kokonaisvälitys (renkaan pyörähdyskehä) suoraan pyörännavan ja ajoalustan välisen etäisyyden perusteella. Mikäli näin olisi, niin mm. isoissa pystyheitoissa yms. nopeusmittari heiluisi villisti välitysten muuttuessa, kun rengas muuttaisi muotoaan.
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Mizushima sanoi
Eiköhän tämä ala olemaan taputeltu. Vajaan renkaan tunnistaminen pelkkää pyörimisnopeutta mittaamalla ei ollut ihan niin yksinkertainen asia kun hätäisimmät ajatteli, mutta abs on osa järjestelmää, jolla homma voidaan toteuttaa.

Erimielisyyshän taisi syntyä siitä, määräytyykö lopullinen kokonaisvälitys (renkaan pyörähdyskehä) suoraan pyörännavan ja ajoalustan välisen etäisyyden perusteella. Mikäli näin olisi, niin mm. isoissa pystyheitoissa yms. nopeusmittari heiluisi villisti välitysten muuttuessa, kun rengas muuttaisi muotoaan.
No, kyllähän sitä painetta niillä antureilla ihan onnistuneesti mitataan, niin eiköhän se toimiva menetelmä ole. Yksityiskohdat siitä, miksi se toimii ja millä oletuksilla, tuskin aukeavat meidän keskustelulla.

Eipä taida nopeusmittari reagoida millään tavalla noin nopeisiin muutoksiin.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Jouni_K sanoi
No, kyllähän sitä painetta niillä antureilla ihan onnistuneesti mitataan, niin eiköhän se toimiva menetelmä ole. Yksityiskohdat siitä, miksi se toimii ja millä oletuksilla, tuskin aukeavat meidän keskustelulla.

Eipä taida nopeusmittari reagoida millään tavalla noin nopeisiin muutoksiin.

Nusnus. Passiivinen järjestelmä ei mittaa renkaiden painetta millään tavalla se ainostaa päättelee että renkaissa/renkaassa on paine vajausta eri parametrien perusteella. :) Autoonkin ilmaantuu vain merkkivalo hälyytyksestä eikä se kerro muutakuin että jossain on vikaa.

Erillisillä paineantureilla auton näytöltä voi lukea jokaisen renkaan paineen 0.1b tarkkuudella.

Ja nyt puhun Nissan ja Peugeot merkkien toteutuksesta.
 

Slider

Galant VR-4 Monte Carlo e39 / Lancer 1.6 CB RE85
Ylläpitäjä
Club Member
Liittynyt
11 Toukokuu 2003
Sijainti
Taipalsaari
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Itekkin oon kyllä sitä mieltä että tämä asia ei oo suinkaan vielä ratkennut ja toivon lisää keskustelua aiheen tiimoilta!

Nyt kaikki insinöörikortit ja ja rallikortit ja ammattiautoilukortit käyttöön mitä taskuista löytyy.

(sori offtopic)

Jäi kyllä edelleenkin epäselväksi että muuttuuko se kehä vaiko eikö se muutu rengaspaineen mukaan, vai muuttuuko se vain hyvin vähän mikä kuitenkin riittää abs:ään perustuvassa järjestelmässä antamaan hälytyksen, mikä ei ehkä kuitenkaan ole riittävän tarkka lainsäätäjän mielestä?
 

jouni_k

Active Member
Liittynyt
22 Maaliskuu 2007
Sijainti
Klaukkala
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

lancer evo-r sanoi
Nusnus. Passiivinen järjestelmä ei mittaa renkaiden painetta millään tavalla se ainostaa päättelee että renkaissa/renkaassa on paine vajausta eri parametrien perusteella.
No nus nus sitten minunkin puolestani... :D

Mittaus se on epäsuorakin mittaus.

Omaan kyllä jonkun verran tietotaitoa fysiikasta ja mittaustekniikasta, mutten jaksa tästä lähteä tämän enempään vääntämään. Siirryn kaiman seuraan ruudun toiselle puolelle nauttimaan :popcorn
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Slider sanoi
Jäi kyllä edelleenkin epäselväksi että muuttuuko se kehä vaiko eikö se muutu rengaspaineen mukaan, vai muuttuuko se vain hyvin vähän mikä kuitenkin riittää abs:ään perustuvassa järjestelmässä antamaan hälytyksen, mikä ei ehkä kuitenkaan ole riittävän tarkka lainsäätäjän mielestä?

Renkaan säde muuttuu kun on lytyssä. Joutuu siksi pyörimään kovempaa. Ei paljon mutta kuitenkin. :)
ABS/ESP ohjainlaite sitten havaitsee nopeussignaalissa eroa ja tekee omat päätelmänsä. :D

Eikä ne aivan pienestä herjaa. Pösö tarvitsee 20% heiton ennen kuin antaa hälyytystä. Eli Paineet alustettu vaikka 2.4b niin valo syttyy kun paineet 1.9b.
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

lancer evo-r sanoi
Renkaan säde muuttuu kun on lytyssä. Joutuu siksi pyörimään kovempaa. Ei paljon mutta kuitenkin. :)

;D No minäkin jatkan sitten vielä ;D

Tarjoon popparit. :popcorn

Jotta säde muuttuisi litistymän verran, niin edellyttäisikö se, että rengas edelleen koskisi tiehen vain siitä säteenmittaus pisteestä?

Litteänä kosketuspinta kuitenkin pitenee, eikä säde muutu kosketuspinta-alan reunoilla miksikään. Reuna-alueilla etenemä jopa kasvaa. Tietä vasten olevan osan murto varmaankin jarruttaa rengasta ja lisää vierintävastusta?

Eikä se teräsvyöllä vahvistettu kulutuspinta oikein mihinkään voi hävitä. Sen on pakko pyöriä se kierros joka kierroksella?

Piirsin oikei kuvan. Olkaapa hyvä ;D.
 

Liitetiedostot

  • Löysä gumi.jpg
    Löysä gumi.jpg
    59.8 KB · Lukukerrat 595

AYE_GTI

Timantit ovat ikuisia. Mitsubishi. EI aivan ;D
Club Member
Liittynyt
15 Elokuu 2005
Sijainti
Tornio
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Tottakai siinä on tolerassia niissä lukemissa missä se alkaa hälyyttään, et ei joka kuopassa hälyytä.

Ja eikö kaikissa uusissa autoissa ole ESP tai joku muu, missä on kaiken maailman kiihtyvyys anturit, yms.
jokka näkee, et ajetaako ympyrää jolloin renkaat pyörii erinopeutta vai suoraan.


Kait se teräsvyö pakenee muualle renkaan kehälle? Tullee kumista vähän ellipsin mallinen (tai joku muu epämääräinen soikio), kun se napa ei oo enään keskellä ja kyljet joustaa / pullistuu sen verran, ei paljon.

Kyl tää on jo Myytin Murtajien tavaraa. ;D ;D
 

Mizushima

Member
Liittynyt
12 Huhtikuu 2003
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

AYE_GTI sanoi
Kait se teräsvyö pakenee muualle renkaan kehälle?

Pakenee johonkin suuntaan päätyen minne?

Tästä kuvasta näkyy renkaan kosketuspinta erilaisissa tilanteissa.
footprint.jpg


Kyllä se on vaan niin, että em. syystä johtuvaa "luistoa" lukuunottamatta 1cm kulutuspintaa vastaa 1cm edettyä matkaa, oli renkaan paine mikä tahansa. Muuten kulutuspinnan ja navan täytyisi pyöriä eri pyörimisnopeutta, mikä ei tietenkään ole mahdollista.

Omalta osalta tämä oli tässä.
 

lancer evo-r

Evolution V Black Cooler Edition
Liittynyt
11 Heinäkuu 2006
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Loistavaa! :popcorn

Kyllä nyt hakataan päätä seinään monessakin paikassa kun ovat kehittäneet järjestelmän mikä ei voi millään toimia niinkuin on kerrottu. Ei vaan millään. :peukku
 

veni

L200, GDI Galant, Legnum vr4, VR6
Liittynyt
2 Helmikuu 2011
Sijainti
Nivala
Vs: Rengaspaineen valvontajärjestelmät

Mielestäni pyörintänopeusero johtuu kulutuspinnan ja teräsvyön välisestä kumin muokkautuvuudesta, sekä kitkan kasvamisesta. Teräsvyö pyörii aina samaa nopeutta, riippumatta rengaspaineesta. Tai siis teräsvyöhön asti renkaan etenemä on sama.

Teräsvyön ja kulutuspinnan välinen kumi sensijaan muokkautuu ja aiheuttaa eroa. Renkaan etupuolella kumi puristuu kasaan ja takapuolella venyy takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Vajaalla renkaalla kumia on enemmän puristuneena kasaan per kierros.

Toisin sanopen renkaan etenemä matka per kierros on pienempi. Helpoiten sen huomaa jos tyhjää rengasta painaa kasaan, niin renkaan urat pienenee.
 
Ylös Bottom