RRE muuttaa...

e15mitsubishi

Active Member
Liittynyt
7 Tammikuu 2003
Sijainti
Hyrylä
Haudi.
Rally Rent Europe (Alavudella) tulee muuttamaan Saloon lähiaikoina? Olin "tatsissa" ton Artsin(Lehtonen) kanssa tossa kun nyt noitten iivoen osien kans muutenkin niin tuli tälläistä väliaikatietoa ks. asiasta. Osa henkilökuntaa muuttaa mukana mutta Artsi ei :(. Se on vähän sääli koska edm. hepulla on aikas hyvä näppis noitten ralli-Lanccujen säätöjen osalta ja nm. Motec:ista niissä.
Et tämmöstä.
t:Arska
ps. tosin onhan ks. mesta sit itseä vähän lähempänä ::)
 
no tämähän vaan passaa, on sitten 200 km lähempänä 8)
 
e15mitsubishi sanoi
Haudi.
Rally Rent Europe (Alavudella) tulee muuttamaan Saloon lähiaikoina? Osa henkilökuntaa muuttaa mukana mutta Artsi ei :(. Se on vähän sääli koska edm. hepulla on aikas hyvä näppis noitten ralli-Lanccujen säätöjen osalta

jep lanccu ku lanccu,mulla oli ilo seurata viime keskiviikkona todellisen ammattilaisen työskentelyä 3 h:n ajan. siinä tuli oikeen sellanen fiilis että mies paneutuu tosissaan siihen mitä tekee,vastaavaa toimintaa dynotyksen puitteissa en ole vielä kohdannut.
piuhaa meni koneeseen ja auton sisälle siinä määrin että tällästä "tavallista tallaajaa" oikeen ihmetytti ja lukemia seurattiin neljästä eri näyttöruudusta,sekä kaksi "päätettä" oli auton kojelaudalla,lisäksi vasemmassa kädessä ahtopainemittari ja kuulosuojaimiin tuli letku (no joo,se oli tietty se nakutuksen tunnistin,sen ja ahtopainemittarin ymmärsin ilman erillistä selvitystäkin,niin ja sen tehokäyrän siellä yhdessä monitorissa ;D).
sähköpuolelta löytyi jännitehäviöitä, sekä koneesta rikkaalle menemistä yli 100 km/h nopeudessa. maadotukset meni uusiksi akusta ja ECUsta (mitsujen "tyyppivika" kuulemma että maadotukset on sen verran huonot että vuosien saatossa niissä ilmenee ongelmii). ahtopaineita nostettiin 0,95->1,1 :),laittoi t-haaran ahtopaineventtiilin toiseen letkuun ja sanoi että jos kylmemmillä ilmoilla (meinas talvea,mutku ei lanccu oo liikenteessä sillon,heh) ahtopaineen rajotin iskee päälle niin sitten senkun poistat tän välikappaleen niin homma on sillä selvä. yhden vedon monien muiden joukossa (kaikkiaan jotain 8-9 vetoa,välillä ihan kunnon käyrä-ajo ja välillä sitten astetta laimeemmin) Artsi veti 1,3 bar:n paineilla ja totesi että ei nakuttanu vielä silläkään kertaa,which is nice.
lopputuloksena kun kone on nyt aivan varmasti oikeissa säädöissä/arvoissa ja ahtoja nostettu em. verran:
-keskikulutus (matka-ajossa) tippui 1,0-1,5 litraa
-tehoja tuli lisää: kW 203->228
Nm 350->410
-auto kiihtyy nyt paljon tasasemmin kaikki vaihteet läpi,kun ennen kiihdytys oli sellasta vaihde kerrallaan nykimistä kun esim. kävi koko lootan läpi.

toi tehojen lisääntyminen tossa määrin oli kyllä yllätys itsellenikin, nyt täytyy tietenkin muistaa että toi aikasempi ajo on tehty st-motorsissa ja penkkien välillä voi olla eroja. mutta oli miten oli niin kyllä sen jo menossa huomaa että tehot on lisääntyny ja se eteneminen sujuu paljon jouhevammin.

harmi ettei kyseinen säätäjäguru muuta RRE:n mukana saloon,mutta tulee kuulemma tekemään keikkahommia sitten salossakin (sisältä ohjattava ahtopaineen säädin jo tilauksessa Artsin asentamana ;D). ja kyllähän sieltä pajasta noita osaajia löytyy laajemmallakin skaalalla esim. Helkamäen Tuomas.
 
-tehoja tuli lisää: kW 203->228
Nm 350->410

Vetopyörätehoja vai moottoritehoja? Millä kierrosluvuilla tehot ja väännöt? Paljonko Evossa suunnilleen pitää käyttää/käytettiin kertoimena laskettaessa moottoritehoa vetopyörätehosta?

Miten muuten dynolapussa lukevaa vääntölukemaa pitää tulkita. Lapussa lukee, että tehot ovat wheel power, mutta väännön kohdalla ei lue mitään, enkä muistanut kysyä. Moottoritehoon lappu ei ota mitään kantaa. Onko vääntökin korjattavissa moottorin väännöksi jollain keinoin? Äkkiseltään olettaisi että sama häviö siinä voisi olla kuin tehossakin jos/kun teho kerran on vääntö * kierrokset. Tässä linkki mainitsemaani lappuseen:
Dynolappu

Entä mitä mieltä kaavasta "moottoriteho = 1.2 * pyöräteho" takavetoisessa kotterossa? Tuosta jäisi joku 16.7% voimansiirron häviöihin. Saattaa olla vähän alakanttiin tuo 1.2 kerroin? Entä nelivetoisessa tai etuvetoisessa?

Sori, että meni vähän threadin kaappaamiseksi, mutta oli niin hyvä pohja dynokeskustelulle ettei voinut mitään. ;D

-Antti
 
joo sori epäselvyys,noi on moottoritehoja. pyöriltä näyttää lukemaa kW:n osalta 190, joten hävikkiä näyttäis olevan noi 38 kW.
väännön suhteen ei tässäkään lapussa ole muuta kuin toi yksi lukema.

kierrokset on väännön osalta 3900 ja kilovateissa 6500. toi vääntö näyttäis pysyvän aika hyvässä kuosissa aina tonne n. 5500 rpm saakka,jonka jälkeen alkaa sitten laskemaan astetta enemmän.

noista kertoimista eri vetosten suhteen ei oo mulla sellasta fakta tietoo,jotta uskaltaisin ottaa sen vahvemmin niihin kantaa
 
Eli tuossakin tapauksessa 228/190 = 1.2. Tiedätkö mittasiko dynamometri jotenkin voimansiirron häviöitä vai onko tuossakin vain käytetty keskimääräistä kerrointa moottoritehon laskemiseksi? Kun kysyin omasta lapustani moottoritehoa, sanoivat että 1.2:lla kerrot ja lähellä todellisuutta ollaan.

Pahimmillaan dynopajat ovat kai ilmoittaneet takavetoisille moottoritehoja käyttäen kertoimena 1.35-1.40:tä. Siinä ei kyllä varmaan ole kyse enää mistään muusta kuin asiakkaan mielistelystä. :)
 
katos perskule,nyt ku oikeen otin ittekkin laskimen käteen niin sehän siitä tuli.

jos en ihan pieleen muista,niin Artsi tais sanoa että se heidän laitteensa ei huomioi kyseistä häviötä siinä itse ajotilanteessa. joten siitä päätellen sinne on varmaan optimoitu tuo kyseinen 1.2-kerroin.
 
Takaisin
Ylös Bottom