SÄÄNNÖT VIESTIN JA OTSIKON KIRJOITTAMISEEN

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Kun kirjoitat foorumille, ennen viestin lähettämistä olisi hyvä pohtia viestiä myös lukijan näkökulmasta. Tässä muutamia ohjeita, joita tulee noudattaa foorumin toimivuuden takaamiseksi.

(Ennen uuden viestin kirjoittamista kannattaa aina lukea FAQ/UKK, eli usein kysytyt kysymykset
TÄÄLTÄ, sekä käyttää foorumin HAKU-toimintoa aiheeseen liittyvillä sanoilla.

OTSIKKO

Lähtökohta:
Otsikko on äärimmäisen harvoin riittävän kuvaava, jos siinä on vain yksi sana. Varsinkin jos se on tasoa:

abs
Apua
Heiheihei
ongelma
loota
Kysymys
mahtuuko?
kytkin
Jakopää
Missä
tyhjäkäynti
jäähdytin
Mitsubishi
Sopivuus
kyssäri
Vaihdekeppi
renkaat
vaihteet
virtajohto

Yllä luetellun kaltaiset otsikot johtavat hyvin suurella todennäköisyydellä viestin siirtämiseen roskakoriin.

Jossain myynti/osto-ilmoituksessa, jossa myydään jotain yksinkertaista esinettä, yksisanainen otsikko voi vielä toimia, mutta harvinaista se joka tapauksessa on. Auto ei ole sopiva otsikko autonmyynti-ilmoituksessakaan. Myynti-ilmoituksille on omat sääntönsä, jotka on syytä lukea ja ymmärtää ennen ilmoituksen kirjoittamista.

Otsikkoon on hyvä yrittää saada kuvausta viestin aiheesta ja mahdollisesti autosta johon viesti liittyy. Jos viesti koskee tiettyä ja mallia ja erityisesti tiettyä vuosimallia tai vuosimalleja, nämä tiedot on mainittava otsikossa. Alla esimerkkejä huonoista ja hyvistä otsikoista.

TODELLA huonoja otsikoita:

Kertokaas viisaammat...

Nyt tarvitaan apua

Olisi kiire tällä asialla

tyhmiä kysymyksiä

Apuja kaivataan!!!

Oisko tietoo

lunta tupaan

Miten on

Pelkkä sanojen määrän lisääminen ei siis automaattisesti paranna otsikon sisältöä. Miksi nämä ylläolevat ovat huonoja otsikoita? Nämä otsikot eivät kerro yhtikäs mitään autosta, asiasta tai aiheesta, johon varsinainen viesti liittyy. Otsikot eivät viittaa minkäänlaiseen tekniseen ongelmaan, kysymykseen tai ratkaisuun. Tällaiset, tai yksisanaiset otsikot aiheuttavat hyvin helposti viestiketjun lukitsemisen tai poistamisen moderaattoreiden toimesta.

Huonoja otsikoita:

-93 Pajero

Galant -93 1.8

pajerossa vikaa?

Evo3

-90 Pajero V6

galant -89 ongelmia

3000GT

Näihin otsikoihin on sentään saatu edes hieman auton tietoja, mutta ei minkäänlaista viitettä aiheesta, jota viesti käsittelee. Jos viesti koskee esim. otsikon mukaisen auton automaattivaihdelaatikkoa, lukija, joka ei tiedä automaateista mitään, ei välttämättä halua lukea viestiä lainkaan. Otsikon perusteella lukija ei kuitenkaan voi tietää mistä on kysymys. Toisaalta, lukija, joka tietää yleisesti automaattilaatikoista, mutta ei ole erityisen kiinnostunut otsikossa mainitusta mallista, saattaa jättää viestin lukematta. Samalla viestin aloittaja voi jäädä vaille vastausta kysymykseensä. ELI: hyvä otsikko voi auttaa saamaan vastauksia kysymyksiin, huono otsikko voi hankaloittaa vastausten saamista.

Hyviä otsikoita:

vm.89 E33 GTI Galant käy kolmella pytyllä

Mitkä vanteet sopivat -07 Outlanderiin?

Tyhjäkäyntiongelma -97 Lancerissa


VIESTI

Jos on kysymys jostain tietystä automallista, se malli JA vuosimalli PITÄÄ löytyä otsikosta, ja sitä voi vielä tarvittaessa tarkentaa itse viestissä. Eli koska, esim. Lancer-malleja on tuotu Suomeen yli 30 vuotta, niin siitä mallista pitää aina mainita vähän muutakin kuin pelkkä mallinimi. Vuosimalli VÄHINTÄÄN, mutta myös muutakin: bensakoneiseen GTI Lanceriin eivät kaikilta osin päde samat korjausohjeet kuin diesel-malleihin. Koneen tyyppi pitää siis kuvata mahdollisimman tarkasti (bensa, diesel, ruisku, kaasari, SOHC, DOHC, tilavuus). Vuosimallitiedolla on melkeinpä aina merkitystä vastaukseen. Erityisesti tekniikkaan liittyvissä viestiketjuissa pitää mainita moottorin malli, tavalla tai toisella. Jos kirjoittaa Gallun Jakkaran lämppäreistä, kyseistä viestiä ei tulevaisuudessa haulla löydä, ellei edes otsikossa puhuta Galant E33 penkinlämmittimestä.

Näiden ohjeiden noudattaminen auttaa kaikkia, sekä lukijoita, että kirjoittelijoita. Noudattakaa siis niitä.
Jos omaan viestiin lipsahti joku huono otsikko, niin omia viestejään pääsee muokkaamaan jälkikäteen.
 

Basbarduu

V GSR & A163
Club Member
Moderaattori
Liittynyt
31 Maaliskuu 2009
Vs: SÄÄNNÖT VIESTIN JA OTSIKON KIRJOITTAMISEEN

Jos et jaksa lukea pitkiä ohjeita, käytä tätä tarkistuslistaa ennen viestin lähettämistä.

OTSIKKO
Jos viesti koskee jotain tiettyä automallia, onko otsikossa mainittu auton malli ja vuosimalli? (Esimerkki: -89 Galant 2.0 GTI-16v)
Onko otsikossa kuvattu sanallakaan asiaa, osaa, ongelmaa tai vastausta, jota viesti koskee? (Esimerkki: kytkimen vaihto)

VIESTI
Jos viesti koskee jotain tiettyä komponenttia tai osakokonaisuutta (Esimerkki: moottori, vaihdelaatikko, jousitus), onko viestissä tai otsikossa kerrottu moottorin/vaihdelaatikon/muun komponentin tyyppi, jota viesti tai kysymys mahdollisesti koskee? (Esimerkki: 1.8 DOHC tai ICS-jousitus)

Jos kysymys koskee varustetta/osaa, jota ei löydy kaikista varustetasoista tai joka ei ole samanlainen kaikissa varustetasoissa, (Esimerkki: ABS-jarrut) onko viestissä tai otsikossa kerrottu auton varustetaso? (Esimerkki: GTI)

Jos vastasit yhteenkin kohtaan EI, muokkaa otsikkoa tai viestiä ennen viestin lähettämistä.
Kannattaa muistaa, että hyvä otsikko voi auttaa saamaan vastauksia kysymyksiin, huono otsikko voi hankaloittaa vastausten saamista tai jopa aiheuttaa viestiketjun lukitsemisen tai poistamisen moderaattoreiden toimesta. Jos viestissä on otsikko ja muut tiedot kunnossa, niin se on helppo löytää haulla. Yksikään vastaus ei tule kyselijälle nopeammin kuin sellainen, joka ON JO foorumilla, ja sellaisessa muodossa, että sen voi löytää haulla -> viestit ja otsikot kuntoon, se auttaa kaikkia.
 

Diamante savo

New Member
Liittynyt
16 Kesäkuu 2018
Mitsubishi sigman rasvakuppeja vailla, tuntuu oleva haastava koko 58mm.löytyiskö esim. Muilta merkeiltä/mallilta?..
 
Ylös Bottom